Kryddning?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Paprikapulver, Rosmarin och Vitlök är väl det jag alltid återkommer till om jag inte har någon särskild rätt eller recept i åtanke.

Men jag tänkte passa på att kidnappa tråden med en lite OT-fråga.

Lagerblad - vad är grejen med lagerblad, jättemånga grytor och liknande har ju att man ska lägga i ett eller ett par lagerblad, men jag har aldrig fattat om det smakar något, funkar ju inte heller att ta en tugga av det rakt av och man kan ju knappast märka skillnaden direkt efter man lagt i det som man kan med de flesta kryddor. Så... smakar lagerblad nåt? Är det för konsistensens skull? Borde jag sluta fega och bara börja vägra lagerblad?
Torkade lagerblad håller inte jättelänge om man inte förvarar dem väl, även jämfört med andra torkade kryddor. Se till att förvara dem i en glas eller metallburk och inte ovanför spisen eller kylen där de gärna blir för varma och förstörs.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jo alltså, det har jag ju fattat, jag låter dom ju koka med i några timmar, och jag brukar inte våga göra grytor utan att ha i dom, tänk om det inte blir gott, vilket ju är rätt dumt om man gjort middag för sisådär kommande två veckorna... Men jag fattar inte vad som är lagerbladssmaken, har den nån smak som går att beskriva?
Så länge sen jag använde lagerblad i något nu att jag tror jag börjat glömma bort hur det smakar XD. Jag skulle nog beskriva det som en ganska jolmig, lite kryddigt smak. Jag skulle säga att det påminner lite vagt om kryddpeppar till smaken, men det kan också vara att skolbespisningen ofta hade kryddpeppar i sina grytor också, och att tidens dimma fått de två smakerna att smälta ihop. Jag brukar undvika kryddpeppar också =)

Lättaste är så klart att bara skippa dem nästa gång du gör en gryta. Jag är beredd att garantera att det inte blir äckligt på grund av det. Kanske kommer det rent av bli godare =)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Lökpulver är en magisk krydda som gör att creme fraiche blir chipsdipp. Lökpulver+sambal olek i creme fraiche funkar både till chips eller som ett lite mustigare tillbehör till kött, eller till morotsstavar någon kväll om man vill låtsas vara nyttig.
Lök i alla former förbättrar ju mat på olika sätt. Men lökpulver är nog den mest underskattade formen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Torkade lagerblad håller inte jättelänge om man inte förvarar dem väl, även jämfört med andra torkade kryddor. Se till att förvara dem i en glas eller metallburk och inte ovanför spisen eller kylen där de gärna blir för varma och förstörs.
Ah! Det här kan ju mycket väl vara grejen. För det är ju inte speciellt ofta jag gör grytor och en påse innehåller ju typ 10-20 lagerblad varav man kanske ska ha 1-2 i en gryta, så jag skulle gissa på att jag i snitt använder lagerblad som är över ett halvår gamla, och har aldrig haft någon glas eller metallburk, bara låtit dom ligga kvar i den öppna plastpåsen dom kommer i... (Himla korkat förövrigt då att dom inte kommer i en glas eller metallbruk som nästan alla andra kryddor, jag fattar ju att det har att göra med formen men gör en större burk då.)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ah! Det här kan ju mycket väl vara grejen. För det är ju inte speciellt ofta jag gör grytor och en påse innehåller ju typ 10-20 lagerblad varav man kanske ska ha 1-2 i en gryta, så jag skulle gissa på att jag i snitt använder lagerblad som är över ett halvår gamla, och har aldrig haft någon glas eller metallburk, bara låtit dom ligga kvar i den öppna plastpåsen dom kommer i... (Himla korkat förövrigt då att dom inte kommer i en glas eller metallbruk som nästan alla andra kryddor, jag fattar ju att det har att göra med formen men gör en större burk då.)
Kolla också att du inte köper en gammal påse. Bäst före är ju typ oändligt på torkade kryddor.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Men jag fattar inte vad som är lagerbladssmaken, har den nån smak som går att beskriva?
Santa Maria beskriver det såhär: Lagerblad har en aromatisk och bitter smak som passar bra till fisk och skaldjur, kött och grönsaker.

Själv skulle jag säga att smaken är fyllig, lite åt det peppriga eller kanske mintiga hållet.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Santa Maria beskriver det såhär: Lagerblad har en aromatisk och bitter smak som passar bra till fisk och skaldjur, kött och grönsaker.

Själv skulle jag säga att smaken är fyllig, lite åt det peppriga eller kanske mintiga hållet.
Färska lagerblad är ju inte helt olika eukalyptus.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Pysselfarbrorn Ernst hade kanel på köttbullarna vid stekningen för att göra dem juliga något år. Det har jag börjat med, det blir lite annorlunda och kul omväxling. Skulle inte köra det jämt dock.
Ett tips för "julig" smak är att använda shawarmakryddor. Finns färdigblandade på påse i de flesta butiker orienterade mot ett arabiskt klientel, eller så kan man hitta en massa recept på blandningar på internet. Det jag har gjort består av följande:
4 msk vardera av svartpeppar, kryddpeppar och vitlökspulver
2 msk vardera av nejlika, kanel, muskot och kardemumma
1 msk vardera av chili, torkad oregano och salt
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Förr fanns en fantastisk hotsauce som hetter Choulia men den har jag inte sett på över ett år. Kanske en pandemieffekt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Cholula? Har också varit sorgsen över denna sås frånfälle, men den är inte död! Finns åtminstone på en amerikansk mataffär i Gamla stan i Stockholm, för den som har vägarna förbi.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Kryddpeppar (allspice på engelska) är en gravt underskattad krydda i Sverige.

Timjan, kryddpeppar och lite salt&peppar är underbart för pytt-i-pannan.

Kryddpeppar + Vitlök, lime, chili och muskot (fuck it, du kan lägga till timjan här också) i en köttmarinad. Perfekt i kombination med ris & en mangosallad.

Kryddpeppar+Spiskummin+kryddnejlika+kanel+ingefära+vitlök är också en underbar kryddmix för en varm och mjuk köttgryta, toppad med ägg och serverad med couscous eller ris.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här kanske låter lite tråkigt MEN

Vi bor i Sverige och dom flesta av oss äter alldeles vanlig tråkig svensk husmanskost till vardags .

Du behöver inte nån obskyr krydda gjord av dom torkade bladen ifrån den afrikanska blodsorkidéen som växer vid foten av Victoria falls och endast blommor en gång per tusende år när stjärnorna står rätt på himmelen för att laga stekt falukorv med mos.

I det svenska köket klarar du dig långt med salt och peppar.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det här kanske låter lite tråkigt MEN

Vi bor i Sverige och dom flesta av oss äter alldeles vanlig tråkig svensk husmanskost till vardags .

Du behöver inte nån obskyr krydda gjord av dom torkade bladen ifrån den afrikanska blodsorkidéen som växer vid foten av Victoria falls och endast blommor en gång per tusende år när stjärnorna står rätt på himmelen för att laga stekt falukorv med mos.

I det svenska köket klarar du dig långt med salt och peppar.
Hur sant det än må vara så startade ju TS tråden för att bredda sin kryddning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hur sant det än må vara så startade ju TS tråden för att bredda sin kryddning.
Jag vill minnas och ser nu när jag kollar efter att TS efterfrågar våra go to kryddor och vilka kryddor som passar till vad .

jag hävdar endast att i svensk matkultur vilket är den matkultur jag antar att dom flesta av oss förhåller oss till så har man inte direkt något behov eller användning av obskyra asiatiska/afrikanska kryddor och då är det endast ett slöseri med ekonomiska resurser att köpa in dessa och dessa passar heller inte in i det svenska köket.

Består din basföda av vanliga svenska köttbullar med potatis , gräddsås , lingonsylt och skivad saltgurka eller stekt fläskkotlett med potatis o h brunsås så har du föga behov av galangalrot och kaffirlime och thaichili.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Består din basföda av vanliga svenska köttbullar med potatis , gräddsås , lingonsylt och skivad saltgurka eller stekt fläskkotlett med potatis o h brunsås så har du föga behov av galangalrot och kaffirlime och thaichili.
Kul 50-talslajv
 
Top