Nekromanti Krutvapen

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Om du använder pilbåge i terräng (som i jakt, exempelvis) så måste du ta hänsyn till vegetation och liknade på ett helt annat sätt än med ett gevär.
Hur känsliga är muskötkulor? Framför allt om de är runda och skjutna ur en oräfflad pipa så måste väl även de vara ganska känsliga för småbös som är ivägen?
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Vad är skillnaden mellan räfflad och inte räfflad musköt? Och vad är egentligen en musköt? Och ett gevär? En Springfield, vad är det?

Och, vad bör man använda som "äventyrare" i 1700tals fantasyvärldar? Närstridsvapen? Pistoler?

Prickskyttegevär. De Österrikiska (tror att det var du som nämnde dem i något inlägg) gevären. På hur bra avstånd funkar de?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Killen som jag tränar långbåge med skjuter 10 pilar på 30 sekunder med 60 punds båge (och det är inte exceptionellt på nått vis), men det är på 30 meter och framför allt med pilarna nedstuckna i marken i förväg. Dock finns det de som drar direkt från kogret och håller ungefär samma hastighet (men de har nog tränat momentet längre). Så de som hamnar bättre till under snabbskyttet (på bågskyttetävlingen under medeltidsveckan) ligger ungefär där, +/-20 cm träffbild i genomsnitt (eller vad det blir) med en pil ungefär var 5:e sekund i 30 sekunder på 30 meters avstånd.

Grejen är väl mest att det är svårt att se situationen under strid när man bara behöver mata iväg pilar mot någon. Ska man leta mål och noggrannare bestämma avstånd så tar det förmodligen längre tid än själva skjutandet.

Under en uppvisning på medeltidsveckan för två eller tre år sedan så sköt (Samuel Tvärvigg tror jag att hans tävlingsalias var) iväg pilar med 2-3 sekunder emellan under 60 sekunder. Men då ingick inget moment av siktande, utan var mest ett test av hur fort det går att skjuta. Jag antar att det borde närma sig någon slags teoretiskt maxhastighet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En musköt är alltid slätborrad har jag för mig... annars är det ett vanligt mynningsladdat gevär med luntlås, hjullås, snapplås eller flintlås.

Räfflade gevär har ett slags spiralmönster inne i pipan, som får kulan att rotera på ett sätt att träffsäkerheten ökar... att gevär på engelska kallas "rifles" syftar just på räfflorna, till skillnad från det äldre "musket".
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Gåt till engelska Wikipedia och sök på Baker rifle. Där hittar du bland annat följande intressanta fakta:

The musket was fairly accurate at medium distances, but not at long range. To increase the odds of a hit, massed ranks of 60-80 muskets were fired in a volley which increased the chances of some musket balls hitting the intended targets, whereas the accurate Baker rifle was used by skirmishers facing their opponents in pairs, sniping at the enemy from positions either in front of the main lines, or from hidden positions in heights overlooking battlefields.

The accuracy of the rifle in capable hands is most famously demonstrated by the action of Rifleman Thomas Plunkett (or Plunket) of the 1st Battalion, 95th Rifles, who shot French General Colbert at an unknown but long range (as much as 800 yards according to some sources) during the retreat to Corunna during the Peninsular War. He then shot one of the General's aides, proving that the success of the first shot was not due to luck.

The rifle as originally manufactured was not expected to be accurate much beyond 200 yards; that Rifleman Plunkett and others were able to regularly hit targets at ranges considered to be beyond the rifle's effective range speaks for both their marksmanship and the capabilities of the rifle.

The Baker rifle could not usually be reloaded as fast as a musket, as the slightly undersized lead balls had to be wrapped in patches of greased leather, or more commonly greased linen, so that they would more closely fit the lands of the rifling. The average time to reload is dependent on the level of training and experience of the user; twenty to thirty seconds is often given as normal for a proficient rifleman. Using a hand-measured powder charge for accurate long range shots could increase the load time to as much as a minute. In the course of the Napoleonic Wars, riflemen used paper patched and even bare rifle balls when shooting in a hurry in battle, with an increase in speed of loading, but with diminishing accuracy.


Detta vapen kallas studsare på dåtidens svenska och verkar vara just rätt vapen för äventyrare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, men som sagt, det där är under extremt gynnsamma förhållanden, och knappast nåt man kan klara av under strid, om man inte heter Legolas. :gremgrin:

Sen ska man komma ihåg att en 60-pundare är en lätt jaktbåge, medeltida engelska långbågar låg på 150-200 pund! (Man kan se på medeltida skelett att bågskyttar blivit deformerade av den extrema dragvikten). Alltså väldigt mycket lättare att skjuta snabbt med. Den tyngsta båge jag testat var på 120 pund, och efter fem pilar var man helt slut. Och jag är inte direkt klen. Men det finns folk som skjuter med tvåhundrapundare idag, men de är sjukt vältränade.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Vindbössa

Gå till engelska Wikipedia och sök under Air Gun. Där står bland annat nedanstående fakta. Jodå, det var just därför jag introducerade detta slgs luftbössor i Gondica.

Air guns represent the oldest pneumatic technology, having existed since the 15th century. At that time, they had compelling advantages over the primitive firearms of the day. For example, air guns could be fired in wet weather (unlike matchlock muskets) and with greater rapidity than muzzle-loading guns. Moreover, they were quieter than a firearm of similar caliber, had no muzzle flash, and were completely smokeless, thus not disclosing the shooter's position. Black powder muskets of the 18th and 19th century produced huge volumes of dense smoke when fired, a disadvantage compared to air rifles.

At the time, airguns posed a serious alternative to powder weapons. Although much more expensive, they were generally far superior. Robust air reservoirs had evolved with increasing technology, thereby improving the charge capacity while minimizing any possibility of bursting. Similarly, improvements in valve designs began to create well sealed chambers.

During this period, France, Austria and other nations had special sniper detachments using air rifles. The Austrian 1780 model was named Windbüchse (literally "wind rifle" in German). The gun was developed in 1778 or 1779 [1] by the Tyrolese watchmaker, mechanic and gunsmith Bartholomäus Girandoni (1744-1799) and is sometimes referred to as the Girandoni Air Rifle or Girandoni air gun in literature (the name is also spelled "Girandony"or "Giradoni")[2] or "Girardoni" [3]. The Windbüchse was about 4 ft (1.2 m) long and weighed 10 pounds (4.5 kg), which was about the same size and mass as a conventional musket. The air reservoir was a removable, club-shaped butt. The Windbüchse carried twenty .51" (13 mm) lead balls in a tubular magazine. A skilled shooter could fire off one magazine in about thirty seconds, which was a fearsome rate of fire compared to a muzzle loader. A shot from this air gun could penetrate a one-inch wooden board at a hundred paces, an effect roughly equal to that of a modern 9 mm or .45" caliber pistol.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
medeltida engelska långbågar låg på 150-200 pund
Sant, fast de användes ju endast för pilregn (drag till bröstet istället för hakan/ögat). Dessutom är det extremerna, den generelle skytten i ett engelskt skytteförband kring 11-12 århundradet drog kring 100-120 pund (men fortfarande inte på ett sätt så att det går att precisionsskjuta). Tyngsta bågen (som hittades på ett engelskt flaggskepp) mättes till 230 pund. När man gjorde en rekonstruktion (fast med aningen längre lemmar, så att den blir lite svagare) så hade man problem med att hitta någon som öht. kunde spänna den idag (då urvalet skyttar är mycket lägre än i det medeltida england).

Vad det gäller just skjuthastigheten för förband med pilregn så var den ganska väl dokumenterad och ligger ofta i genomsnitt kring en pil var 10:e sekund. Det jag opponerar mig emot är att det knappast gäller för en ensam skytt med en pilbåge för precisionskytte (då en sådan båge inte behöver vara så kraftfull), vilket troligast är vad rollpersonerna omfattar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Vindbössa

Extremt coolt. Men vet du hur man gjorde de tidiga luftvapnen? Hur de fungerade? Jag lyckades inte utläsa det från wikipedia-artikeln.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vindbössa

Har ett ett sånt på museum i Tyskland för länge sen.. principen påminde lite om paintball-gevär, man hade komprimerad luft i en behållare som skruvades fast... l
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Arfert said:
En musköt är alltid slätborrad har jag för mig... annars är det ett vanligt mynningsladdat gevär med luntlås, hjullås, snapplås eller flintlås.

Räfflade gevär har ett slags spiralmönster inne i pipan, som får kulan att rotera på ett sätt att träffsäkerheten ökar... att gevär på engelska kallas "rifles" syftar just på räfflorna, till skillnad från det äldre "musket".
Enligt uppgift dröjde det innan militära skjutvapen blev räfflade, eftersom räffling ökar såväl laddtiden som risken för fadäser, samtidigt som det krävs speciella verktyg för räffling som ökar kostnaden för bössmeder som ska tillverka dem.

Detta spelar ingen roll för jägare eller duellanter, i synnerhet om vi pratar om aristokratiska nöjesjägare som liksom har pengar. Detsamma torde gälla "äventyrare".

Fast på engelska förekommer uttrycket "rifled musket".

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fryksdal said:
Och, vad bör man använda som "äventyrare" i 1700tals fantasyvärldar? Närstridsvapen? Pistoler?
Pistoler av olika slag har visserligen en träffsäkerhet som snabbt minskar med avståndet, men ju dyrare de är desto bättre är de. (De där duellpistolerna som man plockar ur snitsiga fordral i filmer är inte bara för show och finns på riktigt).

Små pistoler som man kan ha i en ficka är typiska skummisvapensom ofta var förbjudna just därför att man KAN dölja dem i fickor, och träffsäkerhet och låg kaliber spelar mycket liten roll om man kan sätta den mot en person man vill råna eller mörda och (hota att) trycka av. Dör gör de i alla fall förr eller senare.

Med tanke på hur "äventyrare" ofta beter sig, så...

Sedan finns det "duckfoot"-pistoler som hade en hel knippe pipor, jag har glömt när de kom. De träffar det mesta i närheten av skytten (inklusive folk som typ står bredvid honom) och var åtminstone ryktesvis ungefär motsvarigheten till det stereotypa avsågade hagelgeväret. Jag vet inte riktigt hur praktiska de var i verkligheten, men de kan åtminstone verka avskräckande.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mekanurg said:
Hur laddade grekerna en gastrafet då?
De exempel jag sett på skisser går ut på att man sätter magen mot en bygel på stocken och trycker armborstets spets mot marken.

(Därav namnet, om min ruskiga grekiska hänger med)

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fryksdal said:
Vad användes vid jakt på 1700 talet?

Var det så att när krutvapen kom, att alla armborst o pilbågare försvann, eller användes de fortfarande, men itne så mycket på slagfältet?
Lätta armborst användes ganska länge som jaktvapen av viss allmoge. Lod med trubbig spets (jag har sett uttrycket fågellod, men jag vet inte om man sa så eller om det bara är lokalhistoriker) användes vid pälsjakt för de krossar ben och inre organ eller slår åtminstone djuret medvetslöst utan att skada skinnet. Jag vet inte om de har så stor effekt annat än att göra jävligt ont om man skjuter på större djur eller en människa.

Fällor är mycket viktigt för allmogejakten. Man gör dem själv och de kostar typ noll.

Bössor för jakt om man inte är en rik sprätt är ofta utgångna militära vapen. Folk bytte också låset på gamla bössor från luntlås till flintlås till snapplås etc. Om man inte räfflar mynningen är låset kanske den knepigaste biten på många eldvapen.

Lågkalibriga eldvapen gör förstås fortfarande ont och är farliga även om man inte för på stubben, men de är opraktiska vid jakt på storvilt.

Erik
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Nightowl said:
Sedan finns det "duckfoot"-pistoler som hade en hel knippe pipor, jag har glömt när de kom. De träffar det mesta i närheten av skytten (inklusive folk som typ står bredvid honom) och var åtminstone ryktesvis ungefär motsvarigheten till det stereotypa avsågade hagelgeväret. Jag vet inte riktigt hur praktiska de var i verkligheten, men de kan åtminstone verka avskräckande.
Jag har egenlitgen inte ett smack att tillföra, men när du nämner Duckfoots så måste jag bara nämna ett av de i mitt tycke coolaste handeldvapnen (estetiskt och även i viss mån funktionellt) som gjorts, Pepperpot-pistoler.

 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Vindbössa

Jag bidrar med en länk för allmänbildningens skull. Sanningshalten kan jag inte säga något om, men Herr Beeman förefaller i alla fall vara tämligen seriös i sitt intresse för 1800-tals österrikiska luftgevär.

Sen kan tilläggas att jag såg just en sån bössa på en utställning på Kulturen i Lund i våras.

/Rax
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Vindbössa

Det... låter faktiskt som en myt. Lite för fantastiskt för att vara sant. Finns det någon annan källa som nämner dessa bössor, där man kan få en hint om hur de faktiskt konstruerades?

Liksom, det finns ju än idag inte ett bra exempel på där luftvapen på något sätt skulle konkurera med krutvapen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vindbössa

"Det... låter faktiskt som en myt. Lite för fantastiskt för att vara sant. Finns det någon annan källa som nämner dessa bössor, där man kan få en hint om hur de faktiskt konstruerades?"

En hemsida? Ospreyboken "Austrian Auxillary Troops 1792-1816 nämner dem också (då i händerna på en tyrolsk skarpskytt). De övergavs för övrigt då de visade sig underlägsna krutvapnen i det långa loppet och krävde specialutbildning av soldaterna. Värt att notera att under den tiden österrikiska armen experimenterade med dessa bössor fick de stryk av precis alla de slogs mot :gremwink:


Storuggla, Metternich grät nog
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Vindbössa

Liksom, det finns ju än idag inte ett bra exempel på där luftvapen på något sätt skulle konkurera med krutvapen.
Fast det är ju idag som krutvapnen är suveräna. De luftvapen som används i tävlingar är ju betydligt kraftigare och med högre precision än de skräpgevär som var och varannan högstadieelev har, och skulle ju ha varit helt överlägsna dåtida musköter. Så att luftvapnen skulle kunna vara bättre än krutvapnen för några århundraden sedan låter inte så otroligt.
 
Top