Nekromanti Krutvapen

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vindbössa

Nä, det är en trött Storuggla som gjorde fel: HÄR är länken till hemsidan. Den ser inte proffsig ut, men den har bilder längre ner.


Storuggla, voi voi
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jakthistoria!! (lite OT)

Vad användes vid jakt på 1700 talet?
Som dom flesta redan har nämnt så användes spjut väldigt mycket. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det hörde nog till undantaget att man använde sig av skjutvpen under 1700-talet. Dom är helt enkelt för tunga och otympliga, och hade inte precision nog. På en fulvuxen räv på 50meters avstånd har du en dödlig träffyta som är lika stor som en en dubbel knytnäve. Lägg därtill öppna riktmedel och diverse vingel vid siktandet så har man inte mycket att gå efter. Vid klövvilt blir träffområdet visserligen större men jag vill fortfarande poängtera att även idag med Kikarsikten med upp ill 20ggr förstoring och räfflade pipor med finkänslig ballestik så är det fortfarande inte en självklarhet att skjuta mitt i prick på 80 meter.

Jakten på den här tiden bedrevs mestadels på två olika sätt:

Det första var fällor. Med fällor fångade man dels dom djur varls päls man var intresserade utav, och dels skadedjur. Den klassiska Rävsaxen, och även björnsaxen användes under den här tiden, dock mera flitigt över i Amerika då vi här i Sverige inte hade utvecklat en fångstmetod som fungerade utanför vintertid. Vid fällfångst efter skadedjur som exempelviss räv användes oftas väldigt plågsamma fällor Några exempel är en köttbit fäst i en tunn lina med en krok i. När räven ätit upp köttet så får den kvälningar av linan och kroken fastnar när räven ska spy upp maten. En generell metod som användes för nästan alla arter var snara. Genom att bygga en snara vid ett ställe där man visste att djuret oftast paserade kunde man fånga allt ifrån ripa och hare till räv och grävling. Principen gick helt enkelt ut på att man lurade djuret att fastna i snaran, antingen i en fot/ben eller med halsen så att den ströps. Metoderna varierade på olika viltslag.

Andra eftertraktade pälsarter som exempelviss Bäver, hermelin, mink (fanns visserligen inte i Sverige då) och mård har jag ingen säker källa men jag sulle kunna tänka mig att man använde burfällor för levandefångst enligt samma princip som vi använder än i dag dvs en tramplatta som avgillrar en fallucka som fångar djuret. Inte förrän väldigt tidigt 1900-tal dök "Conibear" eller "Slagfällorna" upp som fångstalternativ för Mink,Mård,Bäver och Hermelin. Ett fångstmetod inte allt för olika dagens musfälla.

Ett annat alternativ var jakt med Hund. Dom klassiska engelska rävjakterna är ett vanligt exempel på traditionell jakt. En annan vanlig jaktform som existerar än idag nere på kontinenten bland annat i Frankrike är Hjort och Vildsvin jakt med spjut. Principen går ut på att man släpper ett tjugotal hundar vars uppgift är att gå i fatt djuret hålla fast det så att ryttaren kan slutligen sticka ner det med spjut. Bägge dessa metoder användes även under 1700talet. Grävling jagades med grythund, dvs en hund som går ner i grävlingens gryt och ställer grävlingen mot ett av grävlingensgrytets väggar och skäller. Jägaren hör skallet och lokaliserar vart i maken hunden skäller sedan gräver han sig ner till grävlingen och avlivar den. En liknande jakt efter räv förekom fast med principen att hunden skulle jaga ut räven ur grytet och in i ett nät som var fäst vid grytet öppning. Samma tillväga gångsätt hade man vid kaninjakt, fast man använde små illrar istället för hundar.

Fåglar jagade man antingen genom att locka fålarna med mat in i en nätfälla som man sedan utlösta för hand, som exepelvis vid bilden nedanför:



Ett annat sätt var att använda sig utav våra idag stående fågelhundars förfäder: "Setting dogs". Setting dogs var hundar som sattes sig ner ute i marken för att markera att dom hade fågel framför sig, därefter kunde man smyga sig upp intill hunden och kasta ut ett stort nät framför hunden som man fångade fåglarna i.

//Flurtis, vill poängtera att skjutvpen inte blev "Jaktanpassade" föränn tidigt 1800tal.
 
Top