Nekromanti Kroppspoäng i DoD6

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Var hittar du den regeln i DOD6?

Först sidan 157 under Kroppspoäng, sedan sidan 27 där det står bland annat;

"Används systemet med endast total KP beräknas kroppspoängen som (FYS+STO+PSY)/2"

Det står även på riotminds hemsida.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Ang. Drakar

Håller absolut med! Drakar är heliga saker som man inte sparkar ner hursomhelst. Oavsett hur många äckliga magiska saker RP:na än råkar bära med sig. Punkt.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Ang. Drakar

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nu är det ju så här att om någon av mina spelare skulle få för sig att banka ner en drake så skulle jag (som SL) dänga honom så satans mycket så det finns inte. Alltså en drake slår man inte ner! Det är min mening.<p><hr></blockquote><p>Håller absolut med! Drakar är heliga saker som man inte sparkar ner hursomhelst. Oavsett hur många äckliga magiska saker RP:na än råkar bära med sig. Punkt.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Åtminstone en halvering vore befogat för att inte stackars Jättar och Drakar skall känna sig små när mäktiga 100 KP:s krigare "stompar" fram... ;)"

Du har då glömt att varelser som inte har något yrke räknas som Krigare när de gäller ökning av KP och Stridskapacitet. Vilket innebär att en drake eller jätte som är en legend......

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Precis! Det är detta som blir sjukt i levelsystemen, inte bara i DoD 6.0 alltså utan generellt i alla sådanna.
Det sorgliga hittills är att ingen av förespråkarna för ökad KP lyckats hitta några BRA hållbara argument, utan alla argumenten hittills är genomskinliga...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: *Mohahaha* (ot)

"Blixt gör ju ganska hög skada lite senare i nåvåerna"

Förvisso, om nu magikern får möjlighet att lägga den alltså.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vilka rollspel spelar du nu, som är så overkliga?
Rollspel är faktiskt baserade på verkligheten.
Kastar du upp en sten kommer den ner igen, kör du en kniv genom halsen dör du, osv..

DoD är inte så verkligt i skade-avseendet.
Jag förespråkar inte ultrarealism, jag tycker alltså inte att rollspel ska vara en exakt kopia på verkligheten, men om personer som plötsligt tål dubbelt så mycket stryk, på rätt dumma grunder så är det för mycket för MIG iallafall.

Vad jag försöker säga är:
Bara för att det är rollspel behöver det inte vara overkligt, det finns ju EON till exempel. Och alla vill inte ha extremt overkliga regler i rollspel. Inte för att vara elitistisk -Huvudsaken är att man har kul, och ingens smak är "finare" än andras. Men det finns människor som föredrar ett rimligt regelverk (som till exempel postaren av denna tråd) och det finns rollspel och regler för dem.

Tro inte att jag är en fanatisk förespråkare av realism bara. Jag gillar DoD. Men massiva KP-höjningar.. Nej tack!


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dessutom..

Förutom att undvika attackerna så att dom blir mindre mäktiga så lär ju sig t. ex soldater som är ute och pinas i skogen /images/icons/wink.gif att stå ut med skada och smärta bättre. (Jo det är faktiskt sant..)


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har ett argument for ya.

Det är kul!

Ja, igentligen så tycker inte JAG att det är kul, jag hatar levels!/images/icons/mad.gif Men dom som nu spelar D&D (Inte DoD) måste ju tycka att det är det roligaste som finns.

Sedan så finns det ju bra argument till varför erfarna krigare tål mer i strid. Se min post ovan..




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Jag har ett argument for ya.

Angående din post ovan så anser inte jag att den är alltför övertygande.

Men låt oss ta ett exempel utanför strid. Den "legendariske" hjälten snubblar och faller 10 meter och överlever utan att ha förlorat hälften av sina KP... inte så troligt... men visst MAN kan överleva (har en polare som gjort det.. han GICK inte därifrån iaf och har inte hämtat sig än och lär aldrig göra det heller). Men det gör våran "hjälte med massa KP" och lallar vidare...

Vill inte ha ett kronligt skadesystem som är super realistiskt, snarare tvärtom, men jag vill ha snabb realism och tidigare DoD innehållit element för detta. Inte perfekt men en bra grund att stå på...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Vilka rollspel spelar du nu, som är så overkliga?"

DoD, Har du någonsin sett en livslevande drake som sprutar eld, eller en demon? DoD är ett fantsyrollspel.

Att en rollperson får mer KP är som jag ser det ETT sätt att mäta en rollperson har förbättrats förutom det att han även blir bättra i olika färdigheter.

För mig så är inte regler baserade på verkligenheten det viktigaste i ett fantasyrollspel, vilket innebär att för mig är det ok att kasta upp en sten utan den kommer ner igen. Det som däremot är viktigt är det finns en logik och konsekvens i regelsystem i sig, det behöver inte vara realistiskt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jag har ett argument for ya.

Vill inte ha ett kronligt skadesystem som är super realistiskt, snarare tvärtom, men jag vill ha snabb realism och tidigare DoD innehållit element för detta.

Jag gissar att det beror på att denna version är mera inriktad på "sagostämning". I en saga kan det vara helt ok med en karaktär som är så hård att vanliga svärd knappt biter på honom. (även om det kanske skulle hanteras bättre av naturligt pansar (hårt skinn) än mycket HP :)

Mitt råd till dig är att helt enkelt använda skadesystemet från en tidigare upplaga...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har inte sagt något..

DoD, Har du någonsin sett en livslevande drake som sprutar eld, eller en demon? DoD är ett fantsyrollspel.

Som jag skrev i mitt inlägg så menade jag ju naturlagar och andra grundläggande likheter med vår värld.


För mig så är inte regler baserade på verkligenheten det viktigaste i ett fantasyrollspel, vilket innebär att för mig är det ok att kasta upp en sten utan den kommer ner igen. Det som däremot är viktigt är det finns en logik och konsekvens i regelsystem i sig, det behöver inte vara realistiskt.

Debatterar du emot mig eller berättar du bara vad du tycker? För jag har inte sagt emot något av detta..
Om du menar att jag sa att rollspel baserar sig på våra naturlagar så är det ju sant. Dom flesta rollspel gör det.




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top