Nekromanti Kroppspoäng i DoD6

Perimo

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
10
Att olika yrkesklasser ökar antalet totala KP varje gång de stiger i yrkesnivå är en ganska bra ide i sig, men är ökningen inte lite väl överdimensionerad?

Tex en Krigare som uppgår till yrkesnivån Legend skulle få 20T6 extra KP utöver grundvärdet. Då skulle han i teorin kunna få fler KP än en Medelålders Drake, dvs att om han har 20 KP i grund och bara slog sexor med alla 20 tärningarna skulle han hamna på massiva 140 KP!!!!!
Om man räknar lägre och mer realistiskt och säger att han har 20 KP i grund och slår 3.5 i genomsnitt med en T6 skulle han ändå få 90 KP totalt vilket är mycket bara det. Skulle inte en halvering av ökningen vara mer realistisk? Då skulle Krigaren i exemplet "bara" ligga på 55 KP.

Dock går det ju givetvis att helt undvika regeln för ett mer "dödligt" spel...
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Varför skall krigaren få mer KP överhuvudtaget?
Han/hon får mer stryk än en lärdman, får man hoppas för den lärdemannen iaf, men vad GÖR att denne tål mer KP?
Dennes kropp lär inte ändras mer än att den blir ärrigare... Regeln följer ingen "lag" i fysiken eller vetenskapen iaf. Men om någon har en BRA förklaring så skriv. Inget dravel om att "det är fantsy ju, där är det så...."
 
Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
"Varför skall krigaren få mer KP överhuvudtaget?"

Jag tror att det är ungefär på samma sätt som andra levelbaserade rollspel. En äldre och bättre krigare vet hur skador tillfogas, var de läker snabbast, och hur man skall undvika "rätt" för att hugg inte skall ge allvarliga skador. Han kanske ser att han inte kan undvika ett inkommande hugg, men om han tar hugget med "den delen" av armen så blir såret ytligare och snabbare läkt än om hugget tar i armbågen...etc. Eller så vill spelkonstruktörerna helt enkelt bara visa att en gammal soldat kan mer knep, tricks och "smågrejer" som inte visas på rollformuläret. Samma sak finns i t.ex. rollspelet Rolemaster där systemet nästan tar hand om hela striden åt dig. Du får inte ens sikta...det tar systemet hand om. Systemet räknar in alla "faktorer" som du har som krigare, och tar hand om striden. Mindre kontroll åt dig..men förhoppningsvis mer realism. <shrug>

/mikael w
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
"Mindre kontroll åt dig..men förhoppningsvis mer realism."

Nja snarare mindre realism i sådanna fall...

Om vi nu antar att en krigare kan lära sig att "ta skador på rätt sätt" så borde densamma även lära sig att tillfoga "skador på rätt sätt", men vad jag kan komma på finns det inte ett system som har båda dessa med i beräkningen.

Sen blir det löjligt med massor av KP oavsett om krigaren kan "ta en skada rätt" från t.ex. ett svärd så enligt alla levelsytem så har krigaren lärt sig att "ta skada från" eld också på rätt sätt... inte så logiskt.
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>En äldre och bättre krigare vet hur skador tillfogas, var de läker snabbast, och hur man skall undvika "rätt" för att hugg inte skall ge allvarliga skador. <p><hr></blockquote><p>Om de träffas så innebär det att de har misslyckats med att undvika hugget, och bör således inte kunna ta hugget "rätt". Dessutom skulle jag bra gärna vilja se den man el. kvinna som kan ta en pil i ryggen på "rätt" sätt.

Däremot så kan någon som tränar kampsport lära sig att ta sparkar eller slag på bra sätt, men det har mer att göra med en slagsmålsfärdighet, och bör enligt mig inte kunna överföras på ex. svärdsstrider. (Eller pilar i ryggen).


[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
vad är KP?

KP står för en massa saker, bland annat blodförlust och smärta.

Ju lägre KP man har jämfört vad man har från början, ju svårare är det att göra grejer (såsom slåss, å annat, man får "minus").

Och det är det det handlar om anser jag;

Tänk dig en proffsboxare som får stryk och en datanisse som du och jag som också får stryk...
Vem kommer att kvida mest ifall om bägge får samma sorts skada? Vem kommer att kunna resa sig upp och slå tillbaka? Vem kommer att svimma? osv osv. Svaret tycker jag är ganska självklart.

Ett verkligt exempel är lumpen. Det är ingen tillfällighet att ex. kustjägarna får hoppa i isvakar, springa barfota genom skogar och en massa annat helt sjuka grejer. Om man inte har varit med om det tidigare så har man aldrig en chans att klara sig när det väl gäller...

I DoD visas detta med KP, därför KP höjningen eftersom KP står för så himla mycket och inte bara köttsår.

Sen blir det löjligt med massor av KP oavsett om krigaren kan "ta en skada rätt" från t.ex. ett svärd så enligt alla levelsytem så har krigaren lärt sig att "ta skada från" eld också på rätt sätt... inte så logiskt.

Så står skillnad är det väl inte att skära sig på täljkniven och bränna sig på stearinljuset? eller? Jag tycker att bägge gör ganska ont iaf... men jag har ju inte så mycket KP heller... =)

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Perimo

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
10
Jag menar inte att det är något fel på att en rollperson ökar KP när de stiger i nivå, eller yrke osv då det är populärt i vissa rollspel och måste respekteras, utan bara att jag tycker ökningen är alldeles för hög i DOD6.

Enligt grundreglerna har tex en medelålders drake 115 KP. Jag tycker det är helt absurdt att en människa skall kunna jämföra sig med en drake, oavsett omständigheterna...
 

Perimo

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
10
Exakt vad jag menar. När vi spelar kommer vi nog att låta bli att höja KP när en rollperson stiger i yrkesnivå...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Detta innebär att en Legendarisk krigare med 90 KP, och därmed 23 i huvudet, klarar att "ta" ett hugg med dubbelyxa i huvudet. Påminner mig om en viss serie av Åke Rosenius ("8 KP i huvudet" - "det är lugnt, jag skjuter tillbaks!"). Samme krigare kan också falla något tjugotal meter utan problem.

Dessutom är det inte bara krigare som lär sig detta, även en lärd man ökar sin KP, trots att man får ÄP för "yrkesverksamhet", vilket i den lärdes fall innebär att sitta och läsa!

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Perimo

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
10
Kommer ihåg förresten att jag tittade lite på Peter Bergtings hemsida. Där han under sektionen Trudvangs Krigare presenterar Gord Vandraren, som är en Krigare på yrkesnivå mästare. Han har 50 i totala KP, varav om man räknar lite 22 KP i grund. Detta betyder att av de 15T6 extra KP han skulle få, slog han i genomsnitt 1,87 på en T6:a; vilket betyder att kanske även Riotminds funderat över rimligheten med att öka så absurt mycket KP/yrkesnivå. Åtminstone en halvering vore befogat för att inte stackars Jättar och Drakar skall känna sig små när mäktiga 100 KP:s krigare "stompar" fram... ;)
 
Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
>>"Mindre kontroll åt dig..men förhoppningsvis mer realism."

>"Nja snarare mindre realism i sådanna fall..."

Hehe..du ryckte meningen lite ur sitt sammanhang här (jag syftade på Rolemasters stridssystem), men jag förstår vad du (och alla andra) menar. Jag vill också skjuta in att "Absolut Realism" inte alltid är det bästa valet (enligt mig) när det gäller spelsystem. Med Absolut Realism menar jag system där du själv väljer varje steg du tar, varje hugg och varje vinkel svärdet fallet. Det krävs ganska mycket av systemet för att på ett bra sätt kunna återspegla en realistisk strid. När allt detta överlämnas åt spelaren.. som får avgöra hur karaktären skall röra sig i striden.. då kanske det inte alls blir så realistiskt som man från början ville ha det. Det kanske ser snyggt ut, men borde det ha gått till så där?

Men visst...det är en ansenlig (löjligt stor?) mängd Kroppspoäng man skrapat ihop när man är en Legendarisk krigare. Jag har själv inte använt en sådan krigare i strid, så jag vet inte hur det ser ut...mm...hmm.

/mikael w
 
G

Guest

Guest
Re: vad är KP?

hmmm...


stämmer nog bra det där jonix...

ha det

//[Zed]
'rage the enemies...'
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Enligt grundreglerna har tex en medelålders drake 115 KP. Jag tycker det är helt absurdt att en människa skall kunna jämföra sig med en drake, oavsett omständigheterna..."

Drakens KP är för totala KP och skall dubbleras om kroppsdelar skall användas. Sedan är det en standard Drake vilket innebär att tycker du den är för klen kan du alltid öka på dess stats och KP.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Detta innebär att en Legendarisk krigare med 90 KP, och därmed 23 i huvudet, klarar att "ta" ett hugg med dubbelyxa i huvudet"

Det behöver han inte alls göra. en Tvåhandsyxa gör 4T6+2 i skada dvs 26p och en person som klra att använda ett sådant vapen har troligen oxå skadebonus som skall läggas till den skada som vapnet gör.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Tex en Krigare som uppgår till yrkesnivån Legend skulle få 20T6 extra KP utöver grundvärdet. Då skulle han i teorin kunna få fler KP än en Medelålders Drake, dvs att om han har 20 KP i grund och bara slog sexor med alla 20 tärningarna skulle han hamna på massiva 140 KP!!!!!"

140 KP kan låta mycket men du glömmer en sak och det är att en krigare kan göra 4 attacker under en SR vilket innebär att en krigare med en tvåhandsyxa kan göra upp till 104p i skada som mest. Skulle detta hända innebär det att din mäktiga krigare bara har 36KP kvar efter 1SR! Till detta kommer oxå ev. Skadebonus samt att skadan fördelas på kroppsdelar vilket kan innebära att de 104 skadepoängen dras ifrån samma kroppsdel vilket kan innebära döden inom 1SR!

Av detta kan man lära att det verkar som att RP har mycket KP men de har de inte då dels antalet attacker/SR har ökats samt vapnens skada har ökat.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: vad är KP?

Men en proffsboxare och en Kustjägare har mer Sto, Fys och Sty än en datanörd också. Fast grundKP kanske inte beräknas som i de gamla versionerna (har inte, och tänker inte skaffa den nya versionen. Enbart av snålhet (okej,okej! Jag är en bakåtsträvre!), fast jag är ju ändå väldigt nyfiken =) )?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: vad är KP?

I DoD6 så baseras KP på FYS+STO+PSY. Så nu vet du det. :)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Precis +1

Så sant...

Dessutom så är varje KP poäng mindre värt i DoD6 än i föregående versioner. Det är ju som sagt högre skada på vapen o.s.v.
Men å andra sidan så kan man ju som SL (om man vill alltså) direkt bara säga att det är "kört" när en spelare får en yxa i huvet. Om man känner att det är befogat.

Krånglig diskussion detta.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ang. Drakar

*harkel*

Nu är det ju så här att om någon av mina spelare skulle få för sig att banka ner en drake så skulle jag (som SL) dänga honom så satans mycket så det finns inte. Alltså en drake slår man inte ner! Det är min mening.

Jag vet inte hur det är med er, men jag skulle inte ens komma på tanken att låta mina spelare få möta en drake bara sådär. Vi snackar legendariska grejjer här, inte hundar.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Jag tror att det är ungefär på samma sätt som andra levelbaserade rollspel. En äldre och bättre krigare vet hur skador tillfogas, var de läker snabbast, och hur man skall undvika "rätt" för att hugg inte skall ge allvarliga skador. Han kanske ser att han inte kan undvika ett inkommande hugg, men om han tar hugget med "den delen" av armen så blir såret ytligare och snabbare läkt än om hugget tar i armbågen...etc. Eller så vill spelkonstruktörerna helt enkelt bara visa att en gammal soldat kan mer knep, tricks och "smågrejer" som inte visas på rollformuläret.

Det tänkandet funkar om det gäller strid mellan individer som är medvetna om varandra och aktivt slåss, men om skadan kommer av andra orsaker t.ex. gift eller magi, så blir det hela lätt ologiskt vid en närmare granskning. En erfaren lärd t.ex tål att falla från högre höjder än en amatör. Hur har det gått till? Har han/hon tränat mjuka fall i bibliotekets trapphus? Om efarenhethet ska påverka hur mycket stryk man tål borde KPn vara konstant, men det antal poäng man tar istället modifieras av yrkes-nivån. Använder inte Western ett snarlikt system (fast utan nivåer)?

/Anders
 
Top