Här kommer min kritik mot nya Drakar och Demoner! Vill man kan man ta lätt på den, bland annat då jag egentligen är ganska dåligt insatt och inte läst några av böckerna.
Med det sagt så tycker jag nya Drakar och Demoner verkar vara just, väldigt barnsligt! Känns som ett sånt där spel vuxna ska spela med sina barn för att introducera dem till rollspel medan de fortfarande går i förskoleklass. Jag tror man lätt får de intrycket av bland annat följande skäl:
- Man har satt sig an att återpublicera de äldsta, mer outvecklade äventyren och infantila äventyren.
- Bilderna känns rätt pajiga, med minotaurer med monokler osv. Tycker illustratören är väldigt duktigt men det är kanske ingen slump att jag återfinner hans verk när jag beställer julklappar till yngre syskonbarn i julkalendern.
- Man har (efter påtryckningar via detta forum?) inkluderat kalleankafigurer som en del av spelet. Detta beslut förefaller vara kommersiellt vansinnigt, inte minst när man vill sälja spelet på engelska. Jag har sett amerikanska recensenter (nåja en i varje fall) studsa på detta som ett ganska tveksamt val för en generisk fantasyvärld.
För egen del hade jag vilja sig en uppdaterad version av Drakar och Demoner när det vara som allvarligast och mest utvecklat. Typ Expert/91 reglerna med en vuxenfiering, rationalisering och streamlining av de mest omtyckta och utvecklade äventyren såsom Marsklandet, Den femte konfluxen och Barbia samt moduler såsom Ereb Altor och Krilloan. Gärna med mer allvarsamma illustrationer i stil med de från de gamla böckerna.
Jag känner bara en handfull gamla rollspelare, men ingen av dem tycker denna version av Drakar och Demoner verkar särskilt lockande. Istället känns det som en upprepning av många av de misstag som begicks när Riotminds tog över spelet med en produkt som varken appellerar till ens nostalgi eller ålder.
Möjligtvis kan det fungera ändå, särskilt om det är så att det inte funnits ett lättare fantasy-instegsspel för unga på den engelskspråkiga marknaden. Men i Sverige tror jag inte nya Drakar och Demoner blir den hit det kunde ha blivit.