DoD Kritiken mot nya Drakar och Demoner ?

VikingGamer

Veteran
Hej
Detta kanske har avhandlats i gammal tråd. Om inte: Vilken är det vanligaste / mest omfattande kritiken mot nya spelet och utveckla gärna vad kritien baseras på (utveckla vad som kritiseras mer i detalj). Det jag har hört är "De har gjort ett Barnspel av det" och jag är inte säker på exakt vad som menas med det, men jag håller med litegran utan att kunna utveckla exakt varför. Jag provar nedan:

KRITIK = BARNSLIGARE

Jag tyckte inte på 80-talet att tonen var så "satt" åt humor och lättsamhet om många säger
Istället upplever jag OSR-likande regler om försökte simulera och över tiden, med Expert/Gigant mm "täcka allt". Tyckte inte äventyren av så tramsiga, iaf inte medvetet tramsiga (annat än kanske lite ordvitsar mm).

Det nya spelet är tightare, mindre, färre färdigheter och tonen känns lite mer satt dvs det "ska vara humor". Personligen gillar jag inte det, men det går fortfarande att spela i den ton man vill ( i någon mån) och husregla lite så blir det inte för barnsligt. Jag ärtveksam till monsterattacker men inte helt säker om det gör spelet barnsligare.

Vad har ni för reflektioner kring detta baserat på egen eller andras kritik ?

(Not: I slutändan tycker jag detär ett bra och roligt spel)

Jag tycker inte alls det är "barnsligt" och förstår inte riktigt vart det skulle komma från? Varken stilmässigt eller spelmässigt känns det som ett passande attribut för spelet.

Jag tycker inte alls det är "barnsligt" och förstår inte riktigt vart det skulle komma från? Varken stilmässigt eller spelmässigt känns det som ett passande attribut för spelet.
Nej det kanske är TRAMSIGARE ( i ton) snarare, om något men jag är inte helt säker på om jag ens håller med om det.

Hm, jag tycker nog nya DoDs ton, antagligen medvetet, öppnar dörren för en lite "tokigare" spelstil/spelvärld (än vad som kanske är min preferens). Men jag tycker inte det finns något konkret i spelet eller dess beskrivningar som rakt av uppmuntrar det. Jag ser det mer som i takt med tidsandan inom delar av hobbyn. Jag uppfattar tex Mörk Borg på liknande vis, även om det givetvis är helt annorlunda i ansats i övrigt. Och sen blir ju frågan jämfört med vad? Gamla DoD från 1987? Eller det från 1991? Kanske, inte säker. Men jämfört med många andra samtida spel känns det fortfarande väldigt sansat.

Oavsett skulle jag inte kalla det tramsigt och än mindre barnsligt - jag tycker nog det är ett inslag som jag tror är för vuxnas smak snarare än barns.

Last edited:
Nu var det länge sedan jag bläddrade i Äventyrsspels gamla DoD-böcker, men jag vill minnas att många av dem hade en lättsam ton och mycket skämt insmugna.
Ex demonen Puutsch som är bunden att putsa en påle och har ett ekonomipack Ansgar putsmedel,,,,eller Spinn och Del...de två jättespindlarna...OSV

Jag tror att det "nya DoD är så barnsligt" kommer primärt från de som när de spelade gamla DoD (84, expert osv) så gärna vill minnas att de var så "vuxna och mogna" när de spelade som barn/tonåringar....

Den kritik jag hörts framföras, egentligen av en enda person, som delger oss sin åsikt i snart nog varenda Facebook-inlägg om nya Drakar och Demoner.

"Det är inte Expert".

Svårt att inte hålla med om att det inte är Expert, så på så sätt har ju kritikern rätt. Men jag tror att förhoppningen att det skulle vara Expert var helt tagen ut luften och emot allt som Ligan sa om sina planer med spelet, så jag har svårt att ta det på allvar ändå.

Och sen tror jag inte att det hade varit smart att ge ut Expert igen. Så stark är inte den versionen att Ligan skulle kunnat bygga nya DoD rakt upp och ner på den regelsamlingen.

Den kritik jag hörts framföras, egentligen av en enda person, som delger oss sin åsikt i snart nog varenda Facebook-inlägg om nya Drakar och Demoner.

"Det är inte Expert".

Svårt att inte hålla med om att det inte är Expert, så på så sätt har ju kritikern rätt. Men jag tror att förhoppningen att det skulle vara Expert var helt tagen ut luften och emot allt som Ligan sa om sina planer med spelet, så jag har svårt att ta det på allvar ändå.

Och sen tror jag inte att det hade varit smart att ge ut Expert igen. Så stark är inte den versionen att Ligan skulle kunnat bygga nya DoD rakt upp och ner på den regelsamlingen.
Jo, jag vet inte om det är samma person som jag har sett, men jag har hört liknande ”kritik”. Eller typ att ”Fria Ligan begår helgerån för de har ändrat på för mycket sen Expert/Svarta lådan”. Men jag tror att mycket av dessa reaktioner kommer från folk som inte rört rollspel sen de var väldigt unga. De måste ju ha missat att DoD gått igenom en stor mängd förändringar i en himla massa år och att Fria Ligans version ligger närmare de gamla böckerna om man jämför med en del andra versioner.

Lite ”tramsigare” i anslaget är det. Gamla DoD tog sig själv på rätt stort allvar. Här märks det att det är gubbar som skrivit spelet med ”glimten i ögat”
Men det är subtilt. Man kan välja att inte se det.

Jag tyckte inte på 80-talet att tonen var så "satt" åt humor och lättsamhet om många säger
Meanwhile, på 80-talet med Drakar och demoner. :)

anka-drakar-och-demoner.jpg

(eller Torshem, som hade ett par som kopulerade i en dungeon)

På engelska marknadsförs Dragonbane med sin slogan "Mirth and Mayhem", så det här med glimten i ögat finns ju där tydligt. Det som är feltänket är väl att det skulle vara barnsligt att ha ett spel med ett lättsamt anslag? Det är, tror jag, minst lika mycket något som tilltalar vuxna, särskilt sådana som inte har tiden att nörda in sig lika mycket som man hade i tonåren. Om man ska beskriva någon skillnad så tror jag att gamla DoD hade en större spännvidd, och innehöll såväl komiska blinkningar som rätt torra skildringar av borgbygge och rollpersonernas inkomstskattberäkningar. Fria Ligan har i hög grad utelämnat den mer simulerande världsbyggesansatsen som fanns i tidigare versioner.

DoD was many things right? Was it a proto culture game? A game of shenanigans where you duct-tape two wands of BLIXT E3 and NEXUS together? A gritty fantasy adventure? High powered reality hopping? Chronopia?

For me the "vibe" of DoD was the Expert campaign chapter of the rules with all the detailed information about wages and travel times plus Torshem with its culture clashes and hints at a real world you could adventure in.
But for someone else, its not that at all.

Länge sedan jag läste något av Äventyrsspels DoD men jag kan inte minnas att det var så mycket vuxnare eller seriösare än Ligans DoD. Möjligtvis att Ligans DoD än så länge är mer konsekvent lättsamt medan Äventyrsspels utgivning var spretigare i tonen. En vanlig - och i mitt tycke högst relevant - kritik mot nya DoD är annars att det är för lite skillnad på folkslagen rent spelmekaniskt.

Man kan väl i och för sig kritisera det för att vara för lättsamt ur två vinklar?

Det är för lättsamt jämfört med originalversionen - kanske inte finns så mycket fog för det.

Det är för lättsamt för den egna smaken - subjektivt och upp till var och en (även om jag tycker det då blir intressant att jämföra med ett spel personen i fråga inte tycker är lättsamt, av ren nyfikenhet och intresse).

Den andra varianten kanske inte alltid separeras från den första och uttrycks som första?

Back