Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag körde ju med arbetsdagbok under arbetet med Universums Öde-boken till Sagospelet RYMD, och det var rätt trevligt. Det ger en känsla av progression och struktur att behöva skriva ner och sammanfatta det arbete man gjort.

Så eftersom jag nu fortfarande inte fått något eget subforum* (trots att jag är både den meste och bäste forumiten) så finns den här tråden nu här, i Rollspelsmakande-forumet.

Här är en osorterad lista över alla projekt jag har som är någorlunda aktiva, och kort om nuvarande status:
  • Rotsystem – Robotskallen. Kampanjboken jag jobbat på sedan 2016. I morgon tar jag itu med vad jag tror är sista vändan korr, och jag får nu kontinuerligt bilder från Steven Austin. Väldigt nära färdig, alltså.
  • Kutulu – Mardrömar från Amerikat. Gabrielle De Bourgs äventyrssamling till Kutulu, som hon skrivit på och jag redigerat under ganska lång tid vid det här laget. Jag tror vi börjar närma oss målsnöret. Gabbie har hittat en omslagsillustratör jag lovat betala för, och jag ska börja ta itu med senaste versionen av ett av äventyren i morgon har jag tänkt. Eller senast lördag. Jag behöver också hitta illustratör/er till inlagan; ska börja med att kolla med Inhamn-grabbarna om de har möjlighet annars får jag väl börja tråla.
  • Sentinels of the Weave. Ödesväktarna, på engelska. Jag har fått en mäktig massa bra kommentarer från Kathrin Hagmaier på texten, och arbetar mig igenom dem sakta men säkert. Det kommer aldrig bli 100% idiomatisk engelska om jag inte pröjsar för en bra modersmålstalande editor som också kan rollspel, och den budgeten finns nog inte. Vi får stå ut med "okej, begriplig" engelska tror jag.
  • Agency. Tekniskt sett mitt "sidoprojekt" som jag jobbar på när jag inte riktigt orkar med att jobba på något annat men ändå vill vara kreativ. Grundhäftena är i princip klara, jag ska bara samla kraften att skriva det enda häftet som är riktat mot spelarna. Outlinen är typ klar, jag ska bara… orka. Plus göra fler illustrationer.
  • Kutulu – Det Där Äventyret. Jag kom på grunden till ett äventyr och skrev ihop det, men jag vill bygga ut det och så. Det behöver ett namn också, som helst inte är en spoiler.
  • Delta Green – äventyrsrecensioner. Jag ligger typ 3–5 äventyr bakom just nu, och behöver mest sätta mig ner och skriva och göra flödesscheman. Jag funderar på att göra den senare delen enklare genom att bara ge upp den stil jag haft hittills, som jag gör i Illustrator, och istället bara använda typ diagrams.net eller nåt.
  • Volt. Vi har brutit loss regelsystemet från Ödesväktarna och ska ge det en egen PDF och en hemsida och så. Just nu pratar vi regelpatchar och moderna vapen och annat som egentligen inte intresserar mig. Jag väntar mest på att reglerna ska bli klara så jag kan layouta.
Nästa gång jag gör något med något av dem… Så lägger jag ett litet inlägg i den här tråden också. Glada tillrop, konstruktiv kritik och allmänt gnäll är alla välkomna.

Har jag glömt något? Påminn mig, jag har alltid lite väl många projekt igång…

(Det finns givetvis ett gäng tilltänkta men inte ännu riktigt påbörjade projekt också, men de får dyka upp när de blir mer aktiva. T.ex. nya versioner av grundboken till Rotsystem och More than Human där den senare kommer innehålla mycket större förändringar, ny version av Null State med nya illustrationer, Andromeda-boken till Universums Öde och lite annat bös…)

* OBS: Skämt, jag vill inte ha ett. Det vore visserligen den ultimata WRNU-egokicken men jag känner egentligen inte att jag behöver ett. Plus, om jag fick ett skulle God45 vilja ha ett och sedan skulle det aldrig ta slut… =)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-04

I morgon kommer jag att behöva börja gå igenom, och skriva kommentarer i, en massa elevers projektrapporter.

Idag har jag tagit ledigt från det, och… gått igenom, och skrivit, korr.

Först har jag börjat gå igenom senaste versionen av Gabbies äventyr Träskets drömmar (totalt 35 sidor). Jag har tittat på 2-3 sidor och försett dem med kommentarer och förslag. Kanske gör jag mer senare, vi får se.

Sedan har jag också börjat gå igenom alla kommentarer och förslag som andra gett på Robotskallen. Jag har hunnit gå igenom allt nytt som kommit in till bokens tidigare kapitel, de som redan utsatts för ett par korrvändor, och sedan har jag börjat ta mig an de som lagts in i Ambassadören som försvann, det nyaste kapitlet. Där har jag tagit mig c:a sju sidor in – också av totalt 35.

Min målsättning just nu är att bli klar med all Rotsystem-korr under helgen, och kanske hinna med 5-10 sidor till av Träskets Drömmar. Det blir nog ganska lite ny text skriven av mig nu, vilket är lite trist – men så ser det ut. Ibland är man i de lite mindre roliga delarna av ett projekt.

Kanske sätter jag mig och skriver en Delta Green-recension i morgon bara för att få skriva lite =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-05

VI får se om det blir mer idag, i så fall kanske jag fyller på. Men preliminärt:
  • Två ytterligare sidor av Träskets drömmar. Det går långsamt, men det går framåt. Det är överlag något jag tycker om att tänka på: att även med ett ganska stort jobb behöver man inte tänka på hela samtidigt. Betar man bara av lite i taget så blir det förr eller senare gjort. Annars har jag definitivt en tendens att låsa mig vid hur överväldigande ett stort projekt känns… "Oj, gå igenom 35 sidor? Det kommer ju ta jättelång tid", eller "nu hann jag bara två sidor idag, det här blir aldrig klart!" Men det blir det ju. Förr eller senare. Undan för undan.
  • Jag har också fixat ett gäng sidor i Ambassadören som försvann idag. Jag är nu på sida 22 av 35. Jag har hoppat över några kommentarer som kräver lite mer eftertanke; det är ganska skönt att ta "småböset" först och sedan ta de kommentarer eller förslag som kräver lite extra. Rensa upp lite. Även här handlar det om att bryta ner något stort till något mer lätthanterligt: med typ 90 kommentarer kan det kännas som mycket, men om jag lite snabbt kan få bort 75 av dem så känns resten mycket mer hanterlig. Nu har jag också kommit till en punkt i dokumentet där alla korrläsare verkar ha hittat "förslag"-funktionen; det är MYCKET enklare att jobba med förslag än kommentarer. Förslag behöver jag ju bara godkänna, kommentarer kräver mer skrivarbete…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-12
  • Allt "småbös" är nu färdigplockat i rotsystem-kampanjboks-korren. Jag har en handfull lite mer kluriga frågor att ta tag i; får se om jag tar dem i morgon eller hur det blir.
  • Jag har fått en ny bild från (Judge Dredd-tecknaren) Steven Austin. Den föreställer Fristaden, den stora byggnad-i-byggnaden som i princip är Stad Etts "worse hive of scum and villainy". Ett i princip laglöst ställe, avskilt från resten av arkologin och styrt av krigsherren Roberta Reventlov-Giskard. Jag är väldigt nöjd. Det ser ut mer eller mindre så som jag tänkte mig =)
  • Jag har också grunnat mer på vad kampanjboken egentligen ska heta. I veckan hade jag en skum dröm där jag döpte den till "Alla kungens hästar, alla kungens män" och jag är just nu lite inne på att låta drömmen vägleda mig här. Vi får se. Förr eller senare måste jag väl fatta beslutet…
  • Sentinels of the Weave går också framåt; jag hann med fyra sidors korr igår. Inget av det här går så snabbt som jag skulle önska, men jag har helt enkelt inte så mycket energi… och den jag har går rätt mycket till jobbet just nu.
  • Det blev också nå'n sida av Träskets drömmar. Långsamt men säkert…
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-17

Jag har nu inga fler lektioner i år, så i princip börjar jullovet nu. Förhoppningsvis betyder det ett lite högre arbetstempo.
  • Sentinels of the Weave: Jag blev klar med korren till kapitlet Elemin. Phew! Bara… nästan hela boken kvar =)
  • Kutulu – Mardrömmar från Amerikat: började kolla runt efter hur vi kan lösa illustrationsfrågan.
  • Rotsystem: Gick in och fipplade lite i grundbokens introduktionskapitel. Jag vill definitivt ge ut en ny version av grundboken – det blir nog lite av en 1.1 snarare än 2.0, men jag får iaf tillfälle att gå in och justera saker jag inte längre gillar. Mest formuleringar/upplägg. Jag funderar också på ifall jag ska ta bort några av de porträttillustrationer jag slängde in som rena designelement i första versionen av boken, för att kunna använda dem till SLP:er i kommande äventyr…
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: (Bara testar titeln lite) All korr är i princip klar. Jag fick två bilder på en fin robotskalle av Austin i veckan. Jag ska sätta mig under jullovet och göra en ny Rotsystem-layoutmall att hälla ner både den här och den nya grundboken i senare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-26

Jag har upptäckt att jag drar mig lite för att skriva saker eftersom jag hela tiden tänker att jamen tänk om jag gör mer senare idag då? och det leder till att jag till slut glömmer bort att skriva något alls. Well, från och med nu skriver jag direkt, och behöver jag lägga till nåt så gör jag väl det.
  • Sentinels of the Weave: Jag blev just klar med korren till kapitlet om organisationerna i Elemin. Det betyder att jag nästan är helt klar med de kapitel som berör spelvärlden; bara 6 sidor mystik och sånt kvar.
  • Kutulu på engelska: Jag och Björn på Eloso diskuterar nu hur vi ska göra med titeln egentligen. Sen får vi se hur det blir med omslag. Och så kommer jag väl att vilja ta en ny titt på texten också, innan jag sätter den. Här känns det dock som att när väl titel och omslag är på plats så kommer det att gå väldigt fort – typ allt är ju klart, alla bilder finns etc.
Ja, det var väl typ det.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-28

Sentinels of the Weave:
6 sidor "The unnatural" klara. Det betyder att 41 sidor totalt är klara, och att c:a 61 återstår. Uppdelade i:
  • Rollpersonen 12s
  • Reglerna 17s
  • Spelledande 10s
  • Äventyret "Eldfängd" 12s
  • Appendix 10s
Det betyder att det som ligger närmast nu är regeltexter och annat meta.

EDIT:

Agency: Jag fick lite feeling såhär mitt i natten och satte mig och skrev lite. Agenthandboken är egentligen det sista kapitlet/häftet jag har att skriva innan hela, öh, "grundboken" är "klar". Sånär på en massa illustrationer då, och layout och sånt. Men färdigskriven.

Punktlistan för agenthandboken är klar, och klockar in på 5 sidor. Som jag skrev i arbetsdagboken för Universums Öde så brukar jag räkna – och jag gillar att räkna – med att punktlista × 2 = råtext, och sedan att råtext × 2 = layoutad text. Med den formeln borde agenthandboken bli 10 sidor råtext och 16 sidor layoutad. Ganska lagom litet häfte! Men vi får se; Agency har fler punktlistor än jag brukar jobba med, och det påverkar längden.

I alla fall; 1.5 sidor av punktlistan är omgjord till hyfsat användbar råtext. Just nu är råtexten 3.5 sidor. Inom säkerhetsmarginalen, skulle jag säga =) Om jag skulle gissa, så skulle jag säga att texten kommer att svälla lite mer när den görs om till råtext, men i gengäld inte kommer att svälla lika mycket när den layoutas. Med illustrationer gissar jag lite löst på 20 sidor i slutänden. Vi får se.

Det känns i varje fall bra att vara igång; jag har skjutit den här handboken framför mig ett tag nu. Det är ju också typ det enda jag har att riktigt skriva just nu; allt annat är redigeringsarbete och kringarbete av olika slag. Och det är ganska givande att skriva en text för första gången, omvandla en punktlista till begriplig text och smaka av formuleringar och vrida och vända på ordval.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-29

Agency
– jag skrev lite vidare. Det blir som sagt en del punktlistor i Agency; jag testar det den här gången för att se hur det blir och hur det känns jämfört med att bara ha en massa löptext för allting. Så det ser ut lite såhär till exempel:

PERSONER
  • Skugga – förfölj målet på avstånd utan att hen upptäcker det. Kartlägg hens vanor och rörelser.
  • Bakgrundskontroll
    • Enklare om Byrån har tillgång till statliga resurser
    • Genomsök offentliga och hemliga register – arbetsgivare, familj, brottsregistret, sexförbrytar-register
    • Kolla ekonomin – kreditkortshistorik, skulder, räkningar, kontoutdrag från banken. Håll extra utkik efter avvikelser – stora oförklarade inkomster och utgifter.
    • Sociala medier – kolla både typ av aktivitet och mängd. Undersök var och när bilder laddats upp och statusuppdateringar gjorts. Se vilka kontakter och vänner som är kopplade till kontot.
  • Genomsök boende – sök efter lönnfack, hemliga rum, okända källare.
  • Undersök arbetsplatsen – tala med chefer, medarbetare och konkurrenter.
  • Rita relationsdiagram – varje person blir en punkt, pilar visar relation mellan dem. Skriv in målets familj, vänner, arbetskamrater och andra kontakter. Försök hitta mönster och alternativa angreppssätt. Se vilka kluster som framträder.
  • Utpressning – inte moraliskt kosher, men kan vara nödvändigt. Var alltid på utkik efter potentiellt komprometterande material eller information som kan användas.

Ovanstående är då en av listorna med "agent-tekniker" som spelarna är tänkta att vara hjälpta av. Jag vet inte hur hjälpsamt sånt där är egentligen, men syftet är iaf att man som spelare ska kunna ha de där listorna lättillgängliga (baksidan av rollformuläret?) och kunna kolla igenom ifall man börjar känna att man missar något eller kör fast.

Så; jag är nu igenom lite drygt två sidor av punktliste-anteckningarna. Det har gått ganska snabbt, mycket för att jag ju här egentligen inte gör "riktig text", utan mest renskriver mina punkter. Det har blivit straxt under 5 sidor råtext-dokument.

Det jag har kvar är att skriva punktlistan om att kolla upp platser (den är ganska kort), och sedan de lite längre texterna om grupptekniker (spel utanför spel, X-kort, metasamtal etc). Sedan är kapitlet/handboken klar, och då nånstans funderar jag på att ta in en första grupp läsare.


EDIT: Sentinels of the Weave – Som sagt går regeltexterna snabbare. Jag satte mig och gick igenom kapitlet om att skapa rollperson nu, så det är ytterligare 12 sidor fixade. Det betyder at 53 sidor är kollade, och att det är 49 kvar. Mer än hälften klart, woho!
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2020-12-31

Kutulu: Träskets drömmar
– En sida korrad. Hoppas hinna flera under veckans kvarvarande dagar… Det vore himla najs om jag rentav kunde få hinna klart med detta innan jag börjar jobba igen.

Överlag, om jag sätter lite fart och spelar lite mindre UFO: Enemy Unknown och ser lite mindre Youtube de närmaste dagarna så borde jag kunna bli klar med flera av de här projekten – åtminstone Träskets drömmar, Sentinels of the Weave och Agency-boken känns som tydliga kandidater här. Kanske också en Rotsystem-layout. Det är 28 sidor kvar av Träskets drömmar, kanske 6 sidor Agency och 49 Sentinels. Det är sju dagar tills jag börjar jobba (typ). Så… 4 sidor träskdrömmar, 1 sida Agency och 7 sidor Sentinels? Per dag? Det känns inte som en direkt omöjlig uppgift…

(Det tar c:a 30 minuter per sida att gå igenom träskdrömmar. Det är definitivt den som tar mest tid per sida just nu; att skriva korr är alltid jobbigare för mig än att skriva text eller gå igenom nån annans korr… Men det ger c:a 2h träskdrömmar per dag. Väldigt görbart, borde det vara.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-01
  • Kutulu: Träskets drömmar – 3.5 sidor korrade. Kanske 3.75.
  • Agency – 1 sida skriven.
  • Sentinels of the Weave – 13 sidor genomkollade.
OK, målet var 4-1-7, så jag kan konstatera att jag överlevererade lite på Sentinels men underlevererade lite på träsket. De får förhoppningsvis jämna ut sig med tiden tänker jag.

Jag tycker om att ha dagsmål! Det gör att jag får lite styrsel på arbetet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-02
  • Kutulu: Träskets drömmar2.5 sidor korrade. 4 sidor korrade.
  • Sentinels of the Weave – 15 sidor genomkollade.
Den här dagen började dåligt med att jag sov alldeles för länge. Sen blev det en hel del "annat" också. Men jag har ändå gott mod – Sentinels är ju på väldigt god väg, och där är det bara 22 sidor kvar nu. Äventyret på 12 sidor lär jag klara av i morgon och sedan är det ju typ bara appendix kvar.

Vi får se. Jag kommer nog inte i säng riktigt ännu så vi får se om jag lyckas ta mig igenom ytterligare ett par träsksidor innan jag somnar.

EDIT: Det blev tydligen mer träsk för mig innan sömnen; tekniskt sett blev det väl lite drygt 1.5 sidor, säg 1.75 – men jag avrundar hellre nedåt. Just nu är jag längst ner på sida 19 av 39. Det totala sidantalet kommer att öka eftersom alla förslag jag skriver in gör texten längre tills Gabbie godkänner (eller klickar bort) dem… Men förr eller senare når jag ändå den sista sidan =)

Nu… Nu ska jag sova. 4-0-15 idag – inget Agency, men det överlever jag nog.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-03
  • Kutulu: Träskets drömmar – 2 sidor korrade.
  • Sentinels of the Weave – 22 sidor genomkollade.
Idag prioriterar jag nog att komma i säng i tid framför att få till den där sista träskvändan. MEN – jag är nu helt klar med korren från Kathrin till Sentinels of the Weave. Där har jag nu bara ett par små justeringar kvar – regelpatchar – och sedan är det dags för nästa steg, vad det nu blir. Antingen försöka få in fler läsare eller gå direkt på layoutfasen. Vi får se.

Men det betyder att jag nu fram till torsdag kan fokusera helt på Träskets drömmar – och, i lägre grad, på Agency. I morgon ska jag börja på sida 23 av 41…

Dagens resultat alltså: [2-0-22]
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-04
  • Kutulu: Träskets drömmar – 2.5 sidor korrade.
Vart tog den här dagen vägen? Well, en del av tiden gick åt till att börja fippla inför att jobbet börjar igen på fredag, men i ärlighetens namn har det mest varit en dag av bortslösad tid. Den rann liksom bara bort.

Nåja, det blir nog bra. Jag är nu lite mer än halvvägs in på sida 26 av 42… (typ 16-ish sidor kvar?)

Det blir nog inte 16 sidor på tre dagar (ti-on-to), om ingen magisk energispurt kommer. Men innan veckan är slut så borde jag hinna. Kanske. Jag tänker vara snäll mot mig själv även om jag inte skulle klara det. Det är ju bara ett hobbyprojekt trots allt…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-05
  • Kutulu: Träskets drömmar – 3 sidor korrade.
Jag är nu ungefär halvvägs genom sida 31 av 44, så… 13 sidor kvar, typ.

Jag kommer nu till en lite extra klurig del, där jag kommer att behöva jonglera korr med lite strukturjobb. Jag väntar nog med det tills i morgon, tror jag, och fokuserar på annat resten av kvällen. Kanske skriver jag lite på Agency till exempel? Om så blir fallet uppdaterar jag det här inlägget…

Om jag skulle hålla takten med 3 sidor per dag så borde jag kunna bli klar tills på söndag. Vi får se. Jag ser det som en projection, en gissning, snarare än en plan eller en deadline. Vi får se hur det blir.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Det är spännande att följa din progress varje dag. Det är också skönt, för det ger mig en tanke om när jag borde gå in och kolla på din korr…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-06
  • Kutulu: Träskets drömmar – Typ… 2 sidor?
Det är lite svårt att säga, för idag blev det rätt mycket jobb gjort som inte bara var ren korr. Här hade vi bestämt att jag skulle hjälpa till lite mer med strukturen, vilket jag tog som licens att gå loss ganska rejält. Jag flyttade runt stora sjok med text, lade in nya underrubriker, skrev flera nya stycken och strök en hel del – mycket för att få till just en intressant struktur och dessutom ett bra läsflöde. Texten var två sidor lång, ungefär, när jag började. Hur lång den är nu vet jag inte riktigt, i och med att google docs har kvar all originaltext etc – jag arbetar ju enbart med suggestions. Den ser ut att vara typ… fyra sidor, med allt kladd. Men jag skulle gissa på att den egentligen kanske bara blir två sidor i slutänden också, kanske två och en halv.

Men jag är nu ungefär mitt på sida 35 av 46 totalt. Nu är det tuffaste över – det jag tog idag var nog det jag gruvat mig mest för, just pga de omfattande ändringar jag visste att jag skulle vilja göra. I morgon börjar jag på en rubrik som börjar med ordet "Upplösning", och det är alltså inte bokstavlig sådan, utan bildlig. Äventyret varvar ner. Sedan kommer några sidor extra avslutning (frivillig), sedan personporträtt, sedan är det klart. 11 sidor kvar…

EDIT: Man lär sig nå' nytt varje dag! Idag (nyss) hittade jag Tools → Review Suggested Edits. Där kunde man förhandsgranska hur dokumentet skulle se ut om alla suggestions godkändes. Då skulle vi landa på 39 sidor, och mycket riktigt skulle delen jag pillade med idag bli 2.5 sidor. Ibland kan jag nästan få intrycket av att jag vet vad jag håller på med när det gäller sånt här…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-09
  • Kutulu: Träskets drömmar – 2 sidor
  • Rotsystem – Ny layoutmall påbörjad
Det gick lite segare än jag tänkt mig, mycket pga att jag började jobba igår. Men, ungefär halva "Upplösningen"-rubriken är nu klar i Träsket, och jag är på sida 38 av 47…

Jag påbörjade också idag layoutmallen till Rotsystem. I och med att jag nu snart ska layouta mina nya äventyr, och dessutom har planer på en ny utgåva av grundboken, tänkte jag att jag skulle sätta mig i lugn och ro i InDesign och bygga upp layouten från grunden igen. Den kommer troligen att se ut ungefär som tidigare – bort med "skräper" på den vita bakgrunden, och en del justeringar vad gäller marginaler. De flesta förändringar blir liksom "i bakgrunden", sånt som stört mig när jag suttit och layoutat saker och som jag kommit på allt eftersom.

Jag fick till det ungefär som jag ville. Jag hade en dröm om att kunna bygga ett layout-rutnät med jämnbreda kolumner, men jag fick skippa det. Jag kunde inte kombinera det med att ha kvar layouten med en textspalt och en marginalspalt, och ville fortsätta köra A5 och med såpass stora marginaler runtomkring som krävs för att man ska kunna läsa texten bekvämt… Antingen blev marginalen för smal eller textspalten för bred.

Men jag har nu iaf återskapat de viktigaste stilmallarna och sett till att ha rätt typsnitt lättillgängliga. Nu finns stilmallar för vanliga stycken, första-stycket-efter-rubriker, Kapitelrubriker och två undernvåer, samt exempelstycken. Nästa gång jag sätter mig blir det citat och olika sorters listor, tror jag. Tyvärr kom jag igång lite för sent idag så kan hann inte längre än såhär. Å andra sidan har jag nu lite skoj kvar till senare! Sånt här gillar jag; toolmaking, liksom. Förbereda för kommande arbete, bereda väg och sätta upp byggställningar och kratta manegen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-11
  • Kutulu: Träskets drömmar – 2 sidor (igår+idag)
  • Rotsystem – Nya layoutmallen har listor
  • Behövde jag verkligen ännu ett Transformersspelprojekt – Diskussioner, grundläggande världsbygge och "vad gör man" etablerat.
Alright, Upplösningen klar, Klimax i Träsket påbörjad. Jag är längst ner på sida 41 av 48.

Layoutmallen till Rotsystem… Jag öppnade för första gången på alldeles för länge Typografisk Handbok för att kolla vad den säger om listor. Jag ska inte säga att jag följde den exakt – InDesign verkar inte ha stöd för att ange avstånd mellan uppräkningssiffrans högerkant och texten utan bara hur mycket siffrans startposition ska vara förskjuten kontra textens startposition. Men jag kan ha missat nåt. Sen tror jag att det blev lite längre avstånd mellan text och bullet också, men så fick det bli. Så här ser det ut just nu:

1610399166089.png

Transformers… Min vän Mats, som jag skrivit Ödesväktarna och More than Human med, hörde av sig och ville prata Transformers. Men där min tidigare idé var typ att man i en Agency-modul spelar typ X-com som utreder en pågående invasion ville han ha något lite mer traditionellt, där man spelar robotarna och där det är lite mer action. Så vi spånade fram ett slags 80-talshistoria, med ett kallt krig där både ryssen och USA hittat alien-tech som de hijackat för att låta människor bonda sig till robotkroppar som de kan fjärrstyra. Man kan inte styra både roboten och sin egen kropp samtidigt, så det finns lite dynamik där. Eventuellt funkar utomjordingarna själva som en gömd tredje fraktion.

Precis som i min egen tänkta Agency-modul blir det förhållandevis hårt – ganska gritty, ingen "kemiskt framställd syralaser" och inga robotar som drastiskt ändrar sin massa när de förvandlas. Robotar som blir bilar och motorcyklar blir ofta hyfsat små, och ingen blir en pistol eller ett kassettdäck. Man skickas på uppdrag i världens alla hörn, med klassiska spionuppdrag med krydda av utomjordisk teknologi som måste hållas borta från lede fi. Typ.

Har jag tid och ork för ännu ett puttrande projekt? Uppenbarligen.

Är det rimligt att ha två olika Transformers-med-serienumren-avfilade-spel på G? Well, om de bara får olika namn och blir hyfsat distinkta tror jag det kan funka. Jag menar, kan Eloso ha både Chock, CoC Sverige och Kutulu så…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-15
  • Kutulu: Träskets drömmar – 1 sida (igår och idag)'
  • Rotsystem – justeringar av listor och exempel
Nu måste jag jonglera min energi lite mer eftersom jobbet dragit igång igen efter jullovet, och det betyder – uppenbarligen – att mindre blir gjort. Åtminstone ett tag. Bara själva omställningen är… omständig.

Hur som helst är jag nu på sida 43 av 48. Yay! Bara c:a fem sidor kvar.

Dokumentet börjar bli tungt. Jag kan rekommendera, när det gäller så här långa dokument som ska ha många kommentarer, att man delar upp i flera dokument… Inte så att det här är ohanterligt, men laddningstiderna börjar bli… märkbara, shall we say.

I Rotsystem har jag experimenterat lite med en ny stilmall för exempel-rutor:
1610753545248.png

Tidigare har det alltså helt enkelt fått vara indragna och kursiverade textblock; nu får de grå rutor kring sig. Jag övervägde svarta rutor, men det gjorde att de såg ut för mycket som rubriker.

1610753622731.png

När det gäller listorna så lade jag till en halv rads avstånd före och efter indragna punkter, tog bort lite av utrymmet under listorna, och flyttade listrubrikerna så att de linjerar med vanliga indrag. Jag tycker att det ser OK ut, men jag behöver nog vila ögonen lite från det hela också.

Jag funderar också på de där punkterna respektive trianglarna. Innebär de en tillräckligt tydlig skillnad? Borde det vara typ ihåliga punkter istället för trianglar? Jag vet inte. Kanske testar jag lite framöver. Jag hade nån idé om att använda hexagoner, men hexagon-tecknet finns inte i typsnittet jag använder. Plus att det finns risk att hexagoner bara skulle se för "busy" ut. Eller antingen vara så små att man inte kan skilja dem från cirklar, eller så stora att de stör.

Om nån tycker nånting om layouten så är jag öppen för förslag. Och kritik. Och allmänt gnäll.
 
Top