RECENSION Krank läser och skriver om Delta Green-scenarier (feta spoilers)

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,474
Location
Kullavik
På natten blir plötsligt rollpersonerna patienter på mentalsjukhuset – eller, de har alltid varit det.
Det här tycker jag mig ha läst i någon annan tråd. Att någon spelat ett äventyr där man ska låtsas vara patienter på ett mentalsjukhus, där man långsamt inser att man är patienter på riktigt. Tycker det låter som en intressant twist (lite åt samma håll som Shutter Island).

EDIT: HÄR
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
3,759
Location
Sthlm
Det här tycker jag mig ha läst i någon annan tråd. Att någon spelat ett äventyr där man ska låtsas vara patienter på ett mentalsjukhus, där man långsamt inser att man är patienter på riktigt. Tycker det låter som en intressant twist (lite åt samma håll som Shutter Island).

EDIT: HÄR
Ja, det var när jag spellädde.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
3,759
Location
Sthlm
När vi körde äventyret så: 1. Var de övertygade om att de skulle "pensioneras" av DG efter som det var 20 år sen förra delen och de inte vart sammankallade som grupp på många år. Vilket funkade bra.
2. Blev de gensat misstänksamma mot Dr Marbas efter som han är så satans konstig och ringde DG och fick reda på att det inte fanns någon operation direkt.
3. Resten flöt på. De missade en hel del trådar, men det gör liksom inget. Med de försvunna personerna på den falska listan så beter sig ju sjukhuset som att de funnits där - och försöker lura kvar agenterna tills det blir natt. Vilket de gick på.
Delen slutade dock med att de flydde till Mexico med en stor mängd pengar och knark, så vetefan hur vi ska komma tillbaka, eller om det är önskvärt.
 

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,474
Location
Kullavik
När vi körde äventyret så: 1. Var de övertygade om att de skulle "pensioneras" av DG efter som det var 20 år sen förra delen och de inte vart sammankallade som grupp på många år. Vilket funkade bra.
2. Blev de gensat misstänksamma mot Dr Marbas efter som han är så satans konstig och ringde DG och fick reda på att det inte fanns någon operation direkt.
3. Resten flöt på. De missade en hel del trådar, men det gör liksom inget. Med de försvunna personerna på den falska listan så beter sig ju sjukhuset som att de funnits där - och försöker lura kvar agenterna tills det blir natt. Vilket de gick på.
Delen slutade dock med att de flydde till Mexico med en stor mängd pengar och knark, så vetefan hur vi ska komma tillbaka, eller om det är önskvärt.
Låter HUR bra som helst :D
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,553
Location
Nynäshamn
så vetefan hur vi ska komma tillbaka, eller om det är önskvärt.
Just hur:et tycker jag känns som att det borde kunna lösas. Resten av kampanjen är ju verkligen superrälsad på det där "oavsett vad rollpersonerna gör sen så händer X"-sättet. De kanske skippar det försvunna hotellrummet, men nästa "del" är ju i princip en innehållslös tratt som tvingar in rollpersonerna i en linjär jaktsituation som leder till Hotel Broadalbin. Och det enda sättet att ta sig därifrån, i princip, är att ta sig till visklabyrinten. Och det enda sättet att ta sig därifrån är till Carcosa. Och sedan är det mest en serie slumpencounters fram till festen…

(Nej, jag är inte jätteförtjust i hur den här kampanjen är strukturerad, märks det? =) )
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
3,759
Location
Sthlm
Och det enda sättet att ta sig därifrån, i princip, är att ta sig till visklabyrinten. Och det enda sättet att ta sig därifrån är till Carcosa. Och sedan är det mest en serie slumpencounters fram till festen…
(Nej, jag är inte jätteförtjust i hur den här kampanjen är strukturerad, märks det? =) )
Ja, frågan är lite OM det är önskvärt. Eller om vi ska ta peyote och skjuta Chupacabras i stället.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,553
Location
Nynäshamn
Ja, frågan är lite OM det är önskvärt. Eller om vi ska ta peyote och skjuta Chupacabras i stället.
I det läger skulle jag nog snarare fundera på att skapa nya rollpersoner… Men då är ju jag generellt sån att jag gärna vill avsluta kampanjer jag påbörjat och egentligen inte är så intresserad av "spelardrivet spel" också =)
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,553
Location
Nynäshamn
Impossible Landscapes Exeunt: The Missing Room
Delta_Green_Impossible_Landscapes_2021-02-23.jpg

Översikt
OK, så om rollpersonerna väljer att undersöka Doktor Barbas’ hem och om de hittar rätt ledtrådar där så kan de hitta det här hotellrummet. För en gång skull är texten om en grej faktiskt väldigt tydlig om hur man hittar till den grejen. Bra!

Hur som helst, det här är rum 616 i Boxer Hotel i Boston. Man kan bara komma in om man har tillräckligt hög Korruption eller misslyckas med ett SAN-slag medan man letar. Det finns inga fönster, men västra väggen har fördragna gardiner som det bara finns vägg bakom.

Här finns:
  • Deuxiéme Bureus mapp om ett tidigare utbrott av Carcosa/Gulekung. Här finns den kompletta texten till Gulekungen på engelska och franska, och anteckningar om en "Emmet Moseby" som försvann 1951 och som tydligt är doktor Barbas. Också lösa anteckningar om "west. wndw during sleep" och "Words copy themselves". Orden från mappen har också infekterat en bibel i närheten, vilket är coolt.
  • Ett keycard som öppnar alla dörrar i Dorchester House.
  • Mask och kåpa från Encounter Group.
  • En telefon som om man *69:ar ringer till satellittelefonen rollpersonerna fick av Barbas. Ringer rollpersonerna hit så ringer den däremot inte, utan då ringer något bortom västra väggen.
  • Uppstädade blodspår som leder in i den västra väggen.
Stannar man i rummet länge händer det – såklart – konstiga grejer, beroende på hur mycket Korruption man har.

Sover någon i rummet dyker det upp ett fönster, genom vilket man kan se ett annat hotellrum, ett i Hotel Broadalbin. Det är fyllt av vatten, så man måste simma in genom fönstret. Ringer man till telefonen i rummet medan nån är där inne kommer det en mysko figur och gör agenten vansinnig. Det finns också här en skrivmaskin från 1929 och en resväska från 1930 märkt "J LINZ".

Utifrån detta kan rollpersonerna alltså tänkas dra slutsatsen att Jacy Linz, som de fick en lapp om i slutet av förra äventyret, är en författare.

Struktur
Nope

Om jag skulle spelleda
Precis som föregående Exeunt skulle jag nog kunna köra den här ganska rakt av. Jag skulle nog försöka se till så att rollpersonerna hamnade hos doktor Barbas eller på annat sätt fick tag i mobiltelefonen, så att de kunde hamna här. Och jag skulle vilja se till så att de absolut mötte Witwer i första äventyrets Nattvåningar (han var en av de möjliga slumpmötena).

Överlag är ju det en grej jag känner att jag skulle behöva göra för hela kampanjen – markera upp tydligt för mig själv vilka möten och vilka ledtrådar jag skulle behöva se till att RP faktiskt får chans att uppleva, för att senare delar ska hänga ihop.

Omdöme
Ja, det här är väl helt okej faktiskt.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
32,553
Location
Nynäshamn
Impossible Landscapes Part Three: Like a Map Made of Skin
Delta_Green_Impossible_Landscapes_2021-02-23.jpg

Översikt
Jag tvekar att beskriva det här som ett "äventyr", men okej. Efter att ha flytt från Dorchester House är rollpersonerna på rymmen. I det här "äventyret" kan de först och främst se till att plocka upp en massa grejer de missat tidigare – besöka platser de inte hunnit med och sådär.

Sedan kan de också börja jobba med Ed Wist, the repairer of reputations, som fortfarande är i Dorchester House. Det är lite oklart hur det är tänkt att rollpersonerna ska komma in på det spåret, men jag antar att äventyrsförfattarens spelare gjorde det för det finns en hel del material om vilka ganska orelaterade utmaningar han kan ge dem i utnyte mot materiell och hjälp de kan behöva nu när de är på rymmen. De kan också tampas lite med polisen, vilket inte ger något. De kan efterforska till exempel "melonia"; ifall de stött på guldskalbaggar och ordet "Melonia" (note to self: Melonia är ännu en sån där grej RP förväntas ha koll på, så dubbelkolla att de faktiskt får chansen).

De har ju stött på lite demonnamn vid det här laget, och i kampanjens appendix finns information om en ritual man kan göra för att frammana olika demoner ur Ar Goetia. Det finns 72 demoner i boken och i appendixet finns en ganska lång beskrivning av vad som händer vid var och en. Det är TOLV SIDOR med demoner. De kan göra lite olika saker åt rollpersonerna. Jag ser inte hur det här är det minsta kopplat till kampanjen egentligen, och det här känns som en massiv sidogrej, men… okej. Rollpersonerna kan frammana demoner.

Medan rollpersonerna famlar runt ska SL slänga in referenser till Hotel Broadalbin och själaflaskor och så, och när han tycker att det är lämpligt ska rollpersonerna jagas av soldater med gasmask. Den sekvensen leder automatiskt till Hotel Broadalbin som är nästa del.

Det finns alltså ganska lite agens här. Vad än RP gör, blir de till slut jagade av STATIC och hamnar på hotellet.

Struktur


Antagligen den stjärnigaste stjärna som någonsin stjärnat.

Om jag skulle spelleda
Som jag nämnt tidigare skulle jag vilja ha en lista med saker RP behöver ha koll på och när de behöver ha koll på dem. Sedan skulle jag absolut vilja kolla så att alla de sakerna finns att hitta i det här "äventyret".

Jag skulle vilja ha något annat sätt att få rollpersonerna till Broadalbin. Något som faktiskt lät dem komma dit för egen maskin. En tanke jag har är att låta dem hitta information om att man måste jagas dit, och att de får hitta något sätt att dra åt sig STATICs uppmärksamhet själva – då kan man använda den här jakten ändå, men ha lite mer agens.

Det jag lär mig av den här kampanjen överlag är hur viktigt det är med god information till läsaren. Tydlighet. Jag hade definitivt velat, för varje plats, haft "ledtrådar som leder hit:" och "ledtrådar som leder härifrån, och vart de leder". Med sidhänvisningar. Jag hade också velat ha en tabell över all lös info, typ "själaflaskor", "att man ska leta efter författaren i Carcosa", "att Linz är författaren", "Melonia". Och vid varje grej hade jag velat veta typ hur/var rollpersonerna kan få informationen och när de senast behöver den.

Om jag nån gång spelleder den här kampanjen lovar jag att göra såna grejer, och dela med mig av dem.

Omdöme
Det funkar väl för all del att ha ett slags "samlingsäventyr" innan rollpersonerna ska åka tåg resten av kampanjen, men som sagt hade jag nog helst sett lite mer agens vad gäller färden mot slutet. Jag skulle vilja ha mer agens och valmöjligheter i de sista delerna av kampanjen också, för all del – det är ju här nånstans det börjar bli mer superrälsat – men det återkommer jag till…
 
Last edited:
Top