RECENSION Krank läser Mutant Chronicles

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Absolut. Det finns ju också materiella orsaker till att det historiskt sett inte organiserats speciellt mycket eller stort bland hemlösa, men det hindrar ju inte att jag gärna hade sett sådant i ett sånt här rollspel.
Ett intressant undantag här är de amerikanska luffarna - vi har inte bara saker som luffarmärkena, utan även den stora nationella luffarkongressen, och en egen etisk kod.

Det känns uteslutande som en intressant grej om man kan analysera fram ledtrådar från graffiti eller de hemlösas markeringar kring var man inte borde försöka sova för att det finns monster i tunnlarna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,472
Location
Stockholm
Absolut. Brödraskapet har ju en del sånt (soppkök etc) men det är verkligen 100% utifrån. Lite som de där "rädda de fattiga"-organisationerna, även om det också ganska explicit inte är för att rädda de fattiga utan för att liksom hindra "social unrest" enligt 3e-böckerna. Och det jag saknar är ju framför allt underifrånorganiserade organisationer – arbetarrörelsen är ett rätt bra exempel, tänker jag. Det borde också kunna finnas religiösa samfund bland de fattiga som inte är liksom resultatet av icke-fattigas engagemang. Det jag skulle vilja se är ju mer "vi är de fattiga, vi måste rädda oss" än "vi måste rädda de fattiga"…
Jag kan lätt föreställa mig att en Mörker-falang är djupt insyltade i att organisera arbetare, fattiga, hemlösa mm med målet att i slutändan bokstavligen eat the rich.

Samt en annan Mörker-falang som äter arbetare, fattiga och hemlösa för att de behöver ”processat” kött och blod för att bygga något sorts äckligt mega-monster.

Och att dessa två falanger mer eller mindre ligger i krig med varandra.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Absolut. Brödraskapet har ju en del sånt (soppkök etc) men det är verkligen 100% utifrån. Lite som de där "rädda de fattiga"-organisationerna, även om det också ganska explicit inte är för att rädda de fattiga utan för att liksom hindra "social unrest" enligt 3e-böckerna. Och det jag saknar är ju framför allt underifrånorganiserade organisationer – arbetarrörelsen är ett rätt bra exempel, tänker jag. Det borde också kunna finnas religiösa samfund bland de fattiga som inte är liksom resultatet av icke-fattigas engagemang. Det jag skulle vilja se är ju mer "vi är de fattiga, vi måste rädda oss" än "vi måste rädda de fattiga"…
Med tanke på att megaföretagen redan kontrollerar allt så känns det som om arbetarrörelsen är ganska körd, med mindre än att något extremt händer.
Sedan får jag lite USA-vibbar av hur allt skall lösas av exceptionellt goda individer som dödar exceptionellt onda individer och det är inte systemet som det är fel på utan bara någna ruttna äpplen. Den supermäktiga kyrkan sammarbetar ju med företagen och har väl inget intresse av att göra sig fiender med dem.
"Vi får ta diskussionen om mänskliga rättigheter efter att kriget är slut, nu måste alla sluta upp och sluta tänka på sig själva, alla måste vi göra uppoffringar!"
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Sedan får jag lite USA-vibbar av hur allt skall lösas av exceptionellt goda individer som dödar exceptionellt onda individer och det är inte systemet som det är fel på utan bara någna ruttna äpplen.
Är det inte mer som 40K, att det är alldeles uppenbart att systemet är gräsligt men att alternativet är värre?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Är det inte mer som 40K, att det är alldeles uppenbart att systemet är gräsligt men att alternativet är värre?
Ja, kanske det. Beror på vem som skriver och hur man läser det antar jag. Det ÄR ju "En Tid För Hjältar" så konstigt vore väl annars.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
"Vi får ta diskussionen om mänskliga rättigheter efter att kriget är slut, nu måste alla sluta upp och sluta tänka på sig själva, alla måste vi göra uppoffringar!"
Ja alltså, beroende på hur man läser texterna så är det ju antingen en rent fascistisk världsbild eller en satir på en. Jag är generös nog att tänka mig att författarna menade det senare, men kan också tänka mig möjligheten att de inte tänkte sig för och råkade skapa det förra.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Ja, kanske det. Beror på vem som skriver och hur man läser det antar jag. Det ÄR ju "En Tid För Hjältar" så konstigt vore väl annars.
Ska vi prata om vilken ideologi som placerar hjältemyten front and center? =)

(Det finns säkert nån därute som tycker att jag är jobbig och att man inte ska "dra in politik i rollspel" etc. Jag tycker ju att man inte kan prata om Chronicles utan att prata om fascism. Jag skulle rentav säga att om man inte pratar om fascism och chronicles så riskerar man, åtminstone om man ska skapa Chronicles, att reproducera fascistiska ideal, tankemönster etc ganska oreflekterat. Och om jag ska reproducera fascistiska ideal i ett spel så vill jag som allra minst att det ska ske reflekterat =) )
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Ska vi prata om vilken ideologi som placerar hjältemyten front and center? =)
Umberto Eco punkterna 9-11:

Pacifism is trafficking with the enemy. “For Ur-Fascism there is no struggle for life but, rather, life is lived for struggle.”
Contempt for the weak. “Elitism is a typical aspect of any reactionary ideology.”
Everybody is educated to become a hero. “In Ur-Fascist ideology, heroism is the norm. This cult of heroism is strictly linked with the cult of death.”
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
1709296519688.png

Cartel & Orbitals

The Cartel's founding
Här skulle man kunna tänka sig att man skulle kunna hitta en konkret genomgång av grundandet. Istället får man några subjektiva anekdoter från folk som var med. Ingen av dem pratar om grundandet. Istället får vi en generell och ganska rörig bild av en tunggrodd och korrupt byråkrati. Högsta rådet är inte så mycket till för att hålla megakorparna på mattan så mycket som att ge dem ett ställe att ventilera.

The Cartel: Structure
Eftersom det här kapitlet inte ens får en riktig kapitelrubrik får jag gissa lite var det börjar. Det finns en helsida om hur rollpersoner kan göra research. Oklart vilket kapitel den hör till. Sen kommer inte en beskrivning av Kartellens struktur, utan en lång och rambly artikel som refuserats av sin tidning. Man kan få ut vissa delar ur den; Kartellen har fem delegationer (en per megakorp). Det finns ett Högsta Råd där varje delegations Speaker är med. High Council bestämmer lagar och så. Sen har vi Säkerhetsrådet som är tänkt att hålla freden och samordna kampen mot Mörkret. Högsta Rådet är korrupt och impotent. Säkerhetsrådet är hemlighetsfullt och har för långtgående makt. Sen finns BII, "Bureu of Internal Investigations" som rotar ut korruption inom Kartellen (är det tänkt).

Högsta Rådet bryts ner till en massa små underkommitteer. Till exempel Cartel Investigations Committee som ska utreda hot mot mänskligheten.

Inom varje delegation finns generellt ett antal underdepartement, typ Department of Trade, War, Administration etc.

Jag är överlag väldigt negativ till det här tilltaget med att beskriva spelvärld med ingame-texter. Jag tycker sällan det blir speciellt bra eller användbart för mig som läsare.

I slutet av kapitlet finns ett par kartellrelaterade bakgrunder och några korta stycken om att som frilansare vara "expendable assets". Inget av dessa stycken tillför egentligen något man inte kunnat räkna ut.

The Flic
Flic är The Freelancing Independent Corporations’ Committee, frilansarnas röst i Kartellen. I teorin åtminstone. FLIC är ineffektiv, byråkratisk, i praktiken megakorp-styrd. Inflytandet sker definitivt i motsatt riktning – kartellen får genom FLIC inflytande över frilansarna. Detta sker via Frilansargillet, som verkligen är ett klassiskt äventyrargille. Det här är typ den bästa grejen i boken och borde varit med i grundboken. Där finns något liknande, men det är bara en bar ute i Periferin där det finns informella strukturer för att få uppdrag. Det här är en organisation som explicit kopplar ihop företagskunder med frilansatföretag. Alla spel där man förväntas spela frilansande äventyrare borde ha en sån här organisation, eller något i stil med den. Inga fler krystade äventyrsstarter.

Kapitlet beskriver också hur slitigt frilansarjobbet är och hur mycket av en outsider man blir utan de få skydd företagen ändå erbjuder, samt hur man blir en registrerad frilansare. Sedan en ganska random underrubrik om mutor.

Förutom frilansare finns också ett gäng independent corporations, ännu en grej jag verkligen gillar. VERKLIGEN gillar. "Fristående företag" nämndes nån enstaka gång i gamla MC, men jag gillade alltid RYMD mer; där var det rätt explicit att det fanns en massa korporationer utöver de fem mega-. Här finns fyra bra och väldigt spelvänliga exempel på fristående företag med flera krokar som man som SL kan grabba tag i, och en text om hur man själv kan driva företag om man nu skulle vilja det. Registrering, lokalhyror, kontrakt etc.

Jag tänker att även det här, eller en nedbantad version, borde ha varit med i grundboken. De hade kunnat skära ner på annat, för det här är guld. Hur fixar man sitt kontor? Vilken typ av services tänker man erbjuda? Hade grundboken varit kortare hade jag köpt att de skippat den här biten, men nu hade de ju bara kunnat gröpa ur typ delarna om att spela rollpersoner som jobbar för olika megakorpar, och istället fokuserat på frilansarna och gjort dem rättvisa. Men OK, jag är glad över att det kommer i den här boken åtminstone.

The Rot
"Rötan" är samlingsnamnet på all korruption och liknande inom Kartellen. Alla hemliga sällskap, kulter och maffiagrupperingar som infiltrerat, alla hemliga projekt ingen känner till och med oklar finansiering, etc. Det här kapitlet ger ett gäng exempel, och de är rätt bra – översiktlig beskrivning, mål och medel, typiska operationer, kanske nåt exempel på SLP. Det gör dem rätt spelbara – jag hade som vanligt gärna sett mer explicita konflikter mellan dem, men man kan såklart som SL bara dra två hemliga sällskap ur en hatt och utgå från hur deras målsättningar korsar varandra när man ska hitta på en situation där rollpersonerna att utreda.

Kapitlet avslutas med lite lönnmördar-utrustning, för varje MC-bok måste inkludera dels fler bakgrunder att destabilisera och bryta sönder spelbalansen med, dels mer utrustning och framför allt vapen för vapennördarna att nörda ner sig i. Och fordon! Tredje utgåvan har betydligt fler fordon än 1–2.

En sak jag tänkt på tidigare och som känns lite anmärkningsvärd: Det finns inget kapitel om doomtroopers här. Är inte det lite märkligt? Det finns väldigt lite om dem i grundboken, och väldigt lite här.

Orbitals & free charters
Tidigt i Kartellens historia så skapade den ett antal "free charters", som i princip etablerar vissa områden som fria från korporations- och brödraskapsinblandning. Det är en intressant idé. Kapitlet listar några – ett par fria rymdstationer, "Walled City" mitt i Luna, Akilleskyrkogården som är ett fält av trasiga rymdskepp ute vid Jupiter… De är väldigt distinkta och genomgående beskrivna på ett ganska spelbart sätt. Jag har inga problem att hitta krokar för minst ett äventyr per plats.

Morituri
Det här är ett helt otroligt rörigt äventyr som kretsar kring rekryteringen av de allra första doomtroopers. Spelarna börjar med Imperialrollpersoner som försöker räkna ut vad det är Kartellen håller på med. Eller ja, tre av dem spelar Imperial-utredare, en spelar Mr Johnson som rekryterar Doomtroopers. Så redan från start är man på olika sidor. I takt med att Johnson rekryterar, så byter de andra spelarna rollpersoner och börjar spela de rekryterade domtrupperna istället. Om jag fattat rätt. Det är mycket oklart hur, och om, SL förväntas hålla de olika grupperna åtskilda och hindra informationsläckage. För mig känns det här som den typen av "experiment med rollspelsformen" jag försökte lite med kring år 2000 eller så.

I bakgrunden finns en ganska ball story om att man hittat ruiner på Mars, fem miljoner år gamla. Där hittar man också resterna av två rymdskepp, som verkar lika gamla. Det ena är ett Imperialskepp som försvann fem år tidigare. Det andra skeppet är ett Cybertronicskepp från framtiden (det här utspelar sig som sagt innan Doomtroopers grundades). I slutet av äventyret spårar de nyrekryterade doomtroopers upp en fd Brödraskapskultist som hittade artefakter som kom från skeppen. Tror jag. Texten vid briefingen hänvisar till att "The two will explain the information outlined in 'What you know’ and then answer questions". Det finns ingen rubrik någonstans i hela boken med "What you know". Under Mr Johnssons beskrivning finns en "What Johnson Knows" där det står att man hittat artefakter i ruiner på Mars och att de varit infekterade av mörk symmetri och dessutom var temporala anomalier.

Efter briefingen så… ska man jaga efter en "rift", plötsligt. Ingenstans hittar jag någon förklaring på varför man gör det – vem är det som vet att en rift finns? Varför säger de det till RP eller deras överordnade? Hur vet man var den finns? Allt är mycket oklart, men jag antar att det står i text som fallit bort. Den första gången riften ens nämns i texten är i meningen "Kestrel believes she knows where the rift opening is located".

I alla fall så ska man hoppa in i den här riften, och det gör man, och där hittar man ett stort skepp som heter The Tempus Fugit. Det är alltså Imperialskeppet som försvann och som man hittat delar av på mars. Genom att söka på skeppets namn i boken så hittar jag att OK, så skeppet sögs in i en rift och sen har delar (?) spottats ut på Mars och de delarna verkar sedan ha "lästs" av brödraskapare vilket satt igång hela den här soppan. Jag antar att de då såg skeppet sugas in i riften.

OK, bra. Kunde inte nån bara skrivit ut det? Som sagt, det här äventyret är ganska rörigt.

Det är också oavslutat. Vad jag vet finns inte del 2.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Sådär! Alla mina prio 1-böcker lästa och skrivna om. Totalt 19 böcker från 1 och 3e. Woop!

Just nu håller jag på och läser 3e-grundboken; efter det tror jag att jag ska ta paus från rollspelsböcker ett tag och istället ta mig igenom den gamla boktrilogin. Annars är mina prio 2-böcker de tre grundböckerna, och de två versionerna av Venusian Apocalypse.

Prio 3 är de två första kampanjböckerna till 3e samt "Purging othe Crucible": Prio 4 är Whitestarboken samt de två Dark Eden-böckerna till 3e. Dark Eden är ju något jag överhuvudtaget inte tänkt göra något med i åtminstone grundboken till Luna City Blues, och Whitestar kommer inte att finnas.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Ska vi prata om vilken ideologi som placerar hjältemyten front and center? =)

(Det finns säkert nån därute som tycker att jag är jobbig och att man inte ska "dra in politik i rollspel" etc. Jag tycker ju att man inte kan prata om Chronicles utan att prata om fascism. Jag skulle rentav säga att om man inte pratar om fascism och chronicles så riskerar man, åtminstone om man ska skapa Chronicles, att reproducera fascistiska ideal, tankemönster etc ganska oreflekterat. Och om jag ska reproducera fascistiska ideal i ett spel så vill jag som allra minst att det ska ske reflekterat =) )
Jag får en känsla av att du missar poängen lite. Jämför med 40k. Det är ju nästan utalat fascistiska ideal. Ändå, fastän det vilar på ideologiskt vidrig grund, är det ett skitspännande universum, med massa spännande konflikter. Faktum är att de faktioner som har ngt slags ideal som känns relaterbart (tau) är de som är tråkigast. Tydligen gillar vi lite vagt förklädda fascism-ideal i fiktion. Bara att erkänna det. Samma sak med Dune. Och Starship troopers. Och Star Wars; princess leia är ju inte demokratiskt vald precis, ändå är hon en good guy, helt okommenterat. Att problematisera de här grejjerna, kan man väll göra och så, men att inte erkänna att de är spännande och coola är missa poängen lite.

Disclaimer: Kan tillägga att jag i verkliga livet är vänsterorienterad, bara i fiktionen som jag tycker de här grejjerna är spännande. Och jag är stort fan av tråden i helhet så inget illa ment!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jag får en känsla av att du missar poängen lite. Jämför med 40k. Det är ju nästan utalat fascistiska ideal. Ändå, fastän det vilar på ideologiskt vidrig grund, är det ett skitspännande universum, med massa spännande konflikter. Faktum är att de faktioner som har ngt slags ideal som känns relaterbart (tau) är de som är tråkigast. Tydligen gillar vi lite vagt förklädda fascism-ideal i fiktion. Bara att erkänna det. Samma sak med Dune. Och Starship troopers. Och Star Wars; princess leia är ju inte demokratiskt vald precis, ändå är hon en good guy, helt okommenterat. Att problematisera de här grejjerna, kan man väll göra och så, men att inte erkänna att de är spännande och coola är missa poängen lite.
Alltså, vem har sagt att de inte är (eller kan vara) spännande och coola?

EDIT: Alltså, jag är ett stort fan av Mutant Chronicles. Framför allt 1e. Jag tycker att världsbygget är riktigt, riktigt bra. Men precis som med 40k så stör det mig när folk inte kan säga att "det här är ett intressant, spännande, coolt universum där exakt alla är fruktansvärda monster och där den världsbild som utmålas är extremt fascistisk" utan de måste liksom låtsas som att det finns hjältar. Låtsas som om typ Capitols eller Imperiets propaganda stämmer.

Det är det jag säger. Om man som spelmakare inte är medveten om att det man bygger är ett fascistiskt världsbygge, så finnsa det risk för att man bygger ett spel som glorifierar fascismen och säger att den har rätt. Reproducerar de fascistiska troperna och föreställningarna utan eftertanke.

Och jag, som spelskapare, föredrar att skapa spel med lite eftertanke. Om jag reproducerar fascistiska troper så vill jag att det ska vara för att jag bestämde mig för att reproducera just specifikt de fascistiska troperna.


Sedan är det där "vi":et lite för inklusivt för mig. De som gillar 40k är en ganska heterogen skara, precis som vi som gillar MC. En del som gillar 40k ser alla fraktioner som monster och tycker att det är skittrist när space marines får bli något slags "goda hjältar". Andra tycker att det är skitballt och att Trump är deras god emperor.

Jag gillar MC, men jag, till skillnad från "vi" då tydligen, tycker inte om lite vagt förklädda fascismideal.

Och då vill jag vara tydlig: jag pratar inte om att det finns fascister i spelvärlden. Det får jättegärna finnas fascister i spelvärlden. Hur många som helst. Det kan vara en hel spelvärld där alla är 100% fascister. Det är inte det jag inte gillar.
 
Last edited:

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
jag tycker att vi tycker lika. båda gillar detta:

ett intressant, spännande, coolt universum där exakt alla är fruktansvärda monster och där den världsbild som utmålas är extremt fascistisk
jag förstår inte riktigt oron för att råka göra ett spel som glorifierar facism. du verkar ju vara övertygad om att du inte gillar fascism. så då är det väll liten risk att du råkar göra ett spel som hyllar det?

jag fattar ju grejjen med att nojja över de här sakerna. det är ju bara en del av den kreativa processen. "kommer det här verket förmedla det jag vill?" är ju en sund tanke. men jag tror det här med att där är tusen viktiga saker varje skapare måste tänka på annars riskerar hen göra sexistisk/rasistisk/homofob konst eller media är överdriven. vi går inte på en knivsudd och om vi gör lite fel så har vi skapat 1000 nya nazister.
värt att tänka på är att stora verk med väldigt sneda värderingar inte är ett "misstag" skaparen har gjort; Lovecrafts rasism syns i vissa böcker men han var ju explicit rasist, frank herbert visar upp harkonens som gravt dekadenta och perversa genom att de är homo mot varandra, men han var också gravt homofob mot sin egen son (enligt vad jag läst på nätet).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
jag förstår inte riktigt oron för att råka göra ett spel som glorifierar facism. du verkar ju vara övertygad om att du inte gillar fascism. så då är det väll liten risk att du råkar göra ett spel som hyllar det?
Oron och oron… Alltså, givet hur mycket media det finns i världen som inkluderar ganska oreflekterat fascistiskt tankegods, skapat av människor jag är ganska säker på skulle svara "nej" på om de ghillar fascism, så håller jag inte med dig. Tvärtom skulle jag säga att precis som med rasism, sexism och transfobi, och en massa andra problematiska tankekomplex, så är det superlätt att råka reproducera de idéerna utan att tänka på sig själv som rasist/sexist/transfob etc. Vårt samhälle är bräddfyllt med rasistiska troper och idéer. Trots att antalet personer som säger sig gilla rasism lär vara ganska litet.

Jag tror ju att det enda sättet att minska risken för att ens spel råkar reproducera idéer man inte kan ställa sig bakom är att vara noggrann och genomtänkt. Att sätta sig in till exempel i fascismen som ideologi, dess återkommande myter och troper och så vidare. Att, när man skriver, tänka igenom det man skriver. Jag tror att om man skriver "som man känner för det" och bara kör på, så är risken överhängande att man i farten råkar reproducera sånt man inte gillar.

jag fattar ju grejjen med att nojja över de här sakerna. det är ju bara en del av den kreativa processen. "kommer det här verket förmedla det jag vill?" är ju en sund tanke. men jag tror det här med att där är tusen viktiga saker varje skapare måste tänka på annars riskerar hen göra sexistisk/rasistisk/homofob konst eller media är överdriven. vi går inte på en knivsudd och om vi gör lite fel så har vi skapat 1000 nya nazister.

värt att tänka på är att stora verk med väldigt sneda värderingar inte är ett "misstag" skaparen har gjort; Lovecrafts rasism syns i vissa böcker men han var ju explicit rasist, frank herbert visar upp harkonens som gravt dekadenta och perversa genom att de är homo mot varandra, men han var också gravt homofob mot sin egen son (enligt vad jag läst på nätet).
Fast det är ju inte bara hos Lovecraft man ser rasism eller hos Herbert man ser homofobi. Man ser också rasism i helt vanliga TV-serier (oavsett om det är The Simpsons eller That 70s Show eller vad som helst). Rasism som jag är ganska säker på att skaparna inte ser som rasism.

Jag tycker att "gör vi lite fel så har vi skapat 1000 nya nazister" är en ganska stor överdrift. Det är inte ens i närheten av det jag menar, eller säger.

Det jag säger är: Jag tycker inte om fascism. Därför tycker jag det finns anledning för mig att utbilda mig kring fascism och fascistiska troper, så att jag kan skapa medvetet och inte bara "intuitivt" och med magkänslan. Så att jag kan skapa verk som jag känner att jag kan ställa mig bakom. Jag tror ingen kommer att bli fascist för att de läser Mutant Chronicles. Men det är ändå trist ifall man, utan att tänka sig för, bekräftat fascisternas världsbild.

Jag menar, vi har 20% fascister i riksdagen. Jag tror inte att de ser sig själva som fascister. Jag tror inte att deras väljare ser sig som fascister. Jag tror, överlag, att folk har ganska vagt vegrepp om vad fascismen är, hur ideologin oich dess troper ser ut. Man tänker att det lite vagt är uniformer och folk som tvingar andra att göra grejer med våld och att det inte är demokrati, typ.

Så typ… om man kollar på den här listan med fascistiska karakteristika. Jag har noll problem med spelvärldar där det finns individer och organisationer vars ideologi stämmer överrens på många av de där punkterna. Eller på Roger Griffins begrepp palinegetic ultranationalism. Problemet jag ser är att jag inte vill råka skriva en spelvärld där själva spelvärldens uppbyggnad ger dem rätt. Det är, så att säga, skillnaden mellan att skildra en värld som innehåller sexism och att göra en sexistisk skildring. Eller mellan att skildra en värld med en massa rasism och att skildra en värld där mörkhyade är mer primitiva och korkade.



Så för mig handlar det inte om "ängslighet" eller "oro". Utan bara om genomtänkt, medvetet skapande. I motsats till ogenomtänkt skapande. Jag är inte mycket för romantiseringen av skapandeprocessen eller flödesskrivande etc. På samma sätt som jag inte tror på att bara skriva när man "får inspiration", eller att låta magkänslan eller någon "musa" vägleda en. För mig är rollspelsmakandet ett hantverk. Ett beräknande, logiskt, strukturerat hantverk.

If that makes sense.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Räcker det med att det är "en tid för hjältar" för att spelet ska reproducera fascism menar du?

Jag tänker dels att hjälte-myten bara är en (icke tillräcklig) delkomponent i de olika ur-fascism definitionerna. Och dels att den i MC har ett i varje fall delvis annat innehåll: "hjältarna" i MC är ju inte ledare som leder "folket" ut ur mörkret till en bättre värld. De är väl snarare hjältemodiga soldater som strider och offrar sig själva för att mänskligheten ska överleva ytterligare en dag?
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Fast det är ju inte bara hos Lovecraft man ser rasism eller hos Herbert man ser homofobi. Man ser också rasism i helt vanliga TV-serier (oavsett om det är The Simpsons eller That 70s Show eller vad som helst). Rasism som jag är ganska säker på att skaparna inte ser som rasism.
Detta håller jag inte med om. Inte för att det inte är sant, utan för att det likställer lite grann, att i ett verk att svarta benämns som djur (Lovecraft), med att en karaktär är den enda med annan etnicitet och den är från en annan plats är grunden till massa tröga skämt (70s show). Det är stor skillnad.


Så typ… om man kollar på den här listan med fascistiska karakteristika. Jag har noll problem med spelvärldar där det finns individer och organisationer vars ideologi stämmer överrens på många av de där punkterna. Eller på Roger Griffins begrepp palinegetic ultranationalism. Problemet jag ser är att jag inte vill råka skriva en spelvärld där själva spelvärldens uppbyggnad ger dem rätt. Det är, så att säga, skillnaden mellan att skildra en värld som innehåller sexism och att göra en sexistisk skildring. Eller mellan att skildra en värld med en massa rasism och att skildra en värld där mörkhyade är mer primitiva och korkade.

Så för mig handlar det inte om "ängslighet" eller "oro". Utan bara om genomtänkt, medvetet skapande. I motsats till ogenomtänkt skapande. Jag är inte mycket för romantiseringen av skapandeprocessen eller flödesskrivande etc. På samma sätt som jag inte tror på att bara skriva när man "får inspiration", eller att låta magkänslan eller någon "musa" vägleda en. För mig är rollspelsmakandet ett hantverk. Ett beräknande, logiskt, strukturerat hantverk.
Det håller jag med om. Detta är nästan exakt hur jag själv tänker, när jag ska skapa ngt.

Det jag säger är: Jag tycker inte om fascism. Därför tycker jag det finns anledning för mig att utbilda mig kring fascism och fascistiska troper, så att jag kan skapa medvetet och inte bara "intuitivt" och med magkänslan. Så att jag kan skapa verk som jag känner att jag kan ställa mig bakom. Jag tror ingen kommer att bli fascist för att de läser Mutant Chronicles. Men det är ändå trist ifall man, utan att tänka sig för, bekräftat fascisternas världsbild.
Detta är spännande för jag hade nog tänkt mer "varför GILLAR jag fascism?" som utgångspunkt för att läsa på om det. Detta är superspännade varför vi gillar de här mörkare grejjerna med mänskligheten. Det känns som 40k världen BEHÖVER att kejsaren och imperiet är fascister. att tänka sig att någon hade gjort en ny version där han är demokratiskt vald känns helt fel. Varför måste en viss karaktär i en bok vara en kvinna? Varför är det så vanligt att aliens i scifi har kultur som påminner om japan (stor betoning ära och formalitet, sofistikerad teknologi men feodala titlar och drag typ protoss från Starcraft)? Varför känns orientalism som en nödvändigt inslag i mycket fantasy?

Jag tycker uppenbart att detta är spännade, och jag tänker kolla in de där länkarna, men jag tycker det är synd att spåra ur din tråd mer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Räcker det med att det är "en tid för hjältar" för att spelet ska reproducera fascism menar du?
Nej, men jag tycker heller inte att hjältemyten är den enda, eller ens den viktigaste, aspekten av fascistisk myt eller tankevärld som MC riskerar att reproducera, om man inte tänker sig för. Om vi kollar på Britts lista till exempel;

Powerful and Continuing Nationalism
Fascist regimes tend to make constant use of patriotic mottos, slogans, symbols, songs, and other paraphernalia. Flags are seen everywhere, as are flag symbols on clothing and in public displays.
Megakorparna är såklart rätt fascistiska, överlag – så då blir frågan huruvida man skriver spelet så att de har rätt.

Disdain for the Recognition of Human Rights
Because of fear of enemies and the need for security, the people in fascist regimes are persuaded that human rights can be ignored in certain cases because of “need.” The people tend to look the other way or even approve of torture, summary executions, assassinations, and long incarcerations of prisoners.
Som redan skrivits i den här tråden; "vi har inte råd med mänskliga rättigheter och sånt tjafs, Mörka Legionen står för dörren".

Det är klart att megakorporationerna säger det här, men har de rätt? Är det författarens uppfattning; är det det textens perspektiv säger?

Identification of Enemies/Scapegoats as a Unifying Cause
The people are rallied into a unifying patriotic frenzy over the need to eliminate a perceived common threat or foe: racial , ethnic or religious minorities; liberals; communists; socialists, terrorists…
Mörka Legionen är per definition ett existentiellt hot mot mänskligheten, åtminstone så som den skrivs i 1–3e. Och även om jag kommer att sträva efter att göra den lite mer begriplig i LCB så är just den här aspekten svår att göra så mycket åt tänker jag. Här kommer texten alltså antagligen att säga att ja, megakorparna har i nån mån rätt.

Supremacy of the Military
Even when there are widespread domestic problems, the military is given a disproportionate amount of government funding, and the domestic agenda is neglected. Soldiers and military service are glamorized.
Återigen: Megakorporationerna gör det här. Utmålas det i spelet som att de gör rätt i det?

Rampant Sexism
The governments of fascist nations tend to be almost exclusively male-dominated. Under fascist regimes, traditional gender roles are made more rigid. Opposition to abortion is high, as is homophobia and anti-gay legislation.
Jag vet inte hur det ser ut med aborträtten eller homofobi, men… I 1-3e har de faktiskt varit helt OK när det gäller att inte bara ha manliga muskelhjältar, även om det är det absolut dominerande perspektivet. Jag kan absolut tänka mig att man, om man inte tänker för, kan råka skriva en MC-värld där det inte bara är en överväldigande majoritet män som är "huvudroller", utan där folk i allmänhet också i väldigt hög grad passar in på traditionella könsroller.

Obsession with National Security
Fear of hostile foreign powers is used as a motivational tool by the government over the masses.
100% något som gäller för megakorparna. Har de rätt när de gör det?

Religion and Government are Intertwined
Governments in fascist nations tend to use the most common religion in the nation as a tool to manipulate public opinion. Religious rhetoric and terminology is common from government leaders, even when the major tenets of the religion are diametrically opposed to the government’s policies or actions.
Jag kan absolut se att det finns risk att utmåla Brödraskapet som "good guys", eller i varje fall "de kanske är dåliga, men de är mänsklighetens enda hopp och alla måste faktiskt lyssna på Kardinalen". Det vill säga, skriva ett MC där sammanblandningen av religion och regering är något positivt som hjälper mänskligheten att överleva.

Controlled Mass Media
Sometimes the media is directly controlled by the government, but in other cases, the media is indirectly controlled by government regulation or by sympathetic media spokespeople and executives. Government censorship and secrecy, especially in war time, are very common.
Det här är väldigt uttalat i 1-3e. Återigen, är det något som utmålas som bra och nödvändigt eller som något dåligt?

Protection of Corporate Power
The industrial and business aristocracy of a fascist nation often are the ones who put the government leaders into power, creating a mutually beneficial business/government relationship and power elite.

Suppression of Labor Power
Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated entirely, or are severely suppressed .
Heh, ja. Bra och nödvändigt eller dåligt?

Disdain for Intellectuals and the Arts
Fascist nations tend to promote and tolerate open hostility to higher education and academia. It is not uncommon for professors and other academics to be censored or even arrested. Free expression in the arts is openly attacked, and governments often refuse to fund the arts.
Det här vet jag faktiskt inte om jag sett öppet uttryckt i 1-3e. Vilket ju är bra, ändå.
Men jag har inga problem att tänka mig en MC-värld där professorer eller studenter som uttrycker lite för negativa åsikter om the corporate war machine arresteras till exempel.

Obsession with Crime and Punishment
Under fascist regimes, the police are given almost limitless power to enforce laws. The people are often willing to overlook police abuses and even forego civil liberties in the name of patriotism. There is often a national police force with virtually unlimited power in fascist nations.
I stort sett alla megakorpar, utom kanske Capitol(?), har någon variant av Judge Dredd-judges. Är de bra och nödvändiga eller är de något dåligt?

Rampant Cronyism and Corruption
Fascist regimes almost always are governed by groups of friends and associates who appoint each other to government positions and use governmental power and authority to protect their friends from accountability. It is not uncommon in fascist regimes for national resources and even treasures to be appropriated or even outright stolen by government leaders.
Det här är kanske inget som skulle utmålas som positivt i en profascistisk text, utan snarare något som skulle ignoreras. Det finns en del hänvisningar till korruption i 1-3e, men jag upplever att ffa 3e är mer upptaget med korruptionen av under- och arbetarklassen än med korruptionen av överklassen. Utom när det gäller Kartellen, då.

Fraudulent Elections
Sometimes elections in fascist nations are a complete sham. Other times elections are manipulated by smear campaigns against or even assassination of opposition candidates, use of legislation to control voting numbers or political district boundaries, and manipulation of the media. Fascist nations also typically use their judiciaries to manipulate or control elections.
Capitols "val" är ju extremt odemokratiska… Här beskrivs de visserligen i positiva ordalag i böckerna, men jag är inte dummare än att jag fattar att de texterna är tänkt att vara propagandistiska, att det är tänkt att jag som läsare ska fatta att det är något dåligt att t.ex. antal aktier avgör hur många röster man har och så.

Sedan finns ju andra grejer som inte finns med i listan – hjältemyten, synen på polisen, synen på svaghet/styrka, idén om att samhället degenererat jämfört med ett fantastiskt förflutet som bara en viss organisation/fascismen kan låta oss återgå till / återfödelsen…

Helt enkelt, i den här sortens setting finns många saker som speglar fascistisk ideologi, och där spelar det (tycker jag) roll huruvida man gestaltar dem som rätt eller inte.


Det här börjar bli ett långt sidospår, förlåt! Jag skulle vara helt OK med (rentav tacksam över) om någon moderator lyfte ur sidospåret till en separat tråd…
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Detta håller jag inte med om. Inte för att det inte är sant, utan för att det likställer lite grann, att i ett verk att svarta benämns som djur (Lovecraft), med att en karaktär är den enda med annan etnicitet och den är från en annan plats är grunden till massa tröga skämt (70s show). Det är stor skillnad.
Jag hävdar ju att det inte alls likställer dem. Det är en gradskala. Skillnaden är så att säga i grad, inte art, och bådadera är icke-önskvärda.

Det är klart att smygrasism och vardagsrasism är mindre problem än öppen och aggressiv rasism. Men det är fortfarande rasism, och åtminstone jag undviker gärna att göra rasism när jag kan. Det tror jag egentligen du gör också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nu är jag inte lika inläst på källmaterialet som du är @krank , men jag har nog alltid upplevt MC:s tydliga cyperpunkrötter i mångt och mycket hindrar alla de här sakerna du tar upp från att slå igenom.
 
Top