Svarte Faraonen
Oenofil oikofob
Ska man köra Japan-inspirerat känns ju olika subkulturer med extrem estetik åtminstone som en grej. Sedan, om man går lite djupare, finns det gott om exempel på politisk extremism. Själva megakorporationen delar namn med en högerextrem författare och presumtiv kuppmakare, den japanska röda armén var en aktiv terrororganisation under 70- och 80-talet, och så har vi såklart en massa märkliga religiösa rörelser där Aum Shinrikyo är den mest ökända.Jag tycker överlag att det här med uttalad medeltids-struktur inte riktigt funkar. Och jag saknar motkrafter, som sagt – det här med att hela folket i princip verkar foga sig i den här strukturen? Det totala förtrycket? Jag vet inte, jag. Kanske kunde det funka i och emd att Merkurius är så totalt siolerat, men… varför? Det är ju författarna som bestämt att det ska vara såhär. varför vill man att "den asiatiska megakorpen" ska vara den där befolkningen känns som en enda stor förtryckt och passiv massa? Jag förstår att de inte gjort det här av något slags medveten rasism eller så, men reproduktionen av de här troperna blir för mig lite… trist.