RECENSION Krank läser Mutant Chronicles

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Jag tycker överlag att det här med uttalad medeltids-struktur inte riktigt funkar. Och jag saknar motkrafter, som sagt – det här med att hela folket i princip verkar foga sig i den här strukturen? Det totala förtrycket? Jag vet inte, jag. Kanske kunde det funka i och emd att Merkurius är så totalt siolerat, men… varför? Det är ju författarna som bestämt att det ska vara såhär. varför vill man att "den asiatiska megakorpen" ska vara den där befolkningen känns som en enda stor förtryckt och passiv massa? Jag förstår att de inte gjort det här av något slags medveten rasism eller så, men reproduktionen av de här troperna blir för mig lite… trist.
Ska man köra Japan-inspirerat känns ju olika subkulturer med extrem estetik åtminstone som en grej. Sedan, om man går lite djupare, finns det gott om exempel på politisk extremism. Själva megakorporationen delar namn med en högerextrem författare och presumtiv kuppmakare, den japanska röda armén var en aktiv terrororganisation under 70- och 80-talet, och så har vi såklart en massa märkliga religiösa rörelser där Aum Shinrikyo är den mest ökända.

krank

Går ondskans ärenden
Om man skulle kapitalisera på historien (med nationella troper och stereotyper) så borde ju Imperials företagsledare inte vara en direktör utan använda titeln King / Queen (och vill man dra det ett steg längre så riffar man loss på Idi Amins titel).
I första utgåvan kallar man det "Serenity" i engelska utgåvan och "Hennes Högvördighet" i den svenska. Jag tycker nog om det här med att associera till det kungliga "ers höghet" / "ers majestät", men att samtidigt inte gå hela vägen och uttryckligen säga "kung"…

krank

Går ondskans ärenden
Ska man köra Japan-inspirerat känns ju olika subkulturer med extrem estetik åtminstone som en grej. Sedan, om man går lite djupare, finns det gott om exempel på politisk extremism. Själva megakorporationen delar namn med en högerextrem författare och presumtiv kuppmakare, den japanska röda armén var en aktiv terrororganisation under 70- och 80-talet, och så har vi såklart en massa märkliga religiösa rörelser där Aum Shinrikyo är den mest ökända.
Absolut!

Mishima i original är ju väldigt grundat i något slags idé om en högreknologisk typ… jag vet inte, feodal period iaf. Jag vet för lite om japansk historia, men ordet "Edo" snurrar runt i huvudet som något slags eko av kunskap jag inte har.

Jag gillar definitivt tanken på subkulturer med extrem estetik, och att man går liksom all in när det gäller många saker. Och att hantverk är liksom något viktigt – jag tänker dels på cosplaykultur men också på att jag t.ex fick en riktigt jättesöt handgjord liten rosa ryggsäck gjord i papp av en av våra besökande japanska elever. Det här med att uppskatta hantverk, och att också uppskatta liksom prålighet utan nödvändigtvis att prålighetens uppgift är att framhävda jaget – utan snarare framhäva rollen/funktionen man fyller? Jag vet inte, jag är fortfarande lite osorterad här. Jag ska skriva en sammanfattning av Modiphius' Mishimabok också, sen lovar jag (typ) att skapa den faktiska Mishimatråden där jag försöker sortera lite mer.

Skarpskytten

D&D-smurf
Jag vet inte, är det underligt att kalla ett feodalt samhälle för "medeltida"? Kanske är det det. Det är ju dock knappast så att jag säger "Mishima är som japan var på medeltiden" utan snarare bara "jag, en svensk, associerar de här strukturerna med medeltiden".

Jag menar, "medeltiden" som begrepp är ju också här hos oss ett felvisande begrepp etc. Jag försökte inte göra en historisk kommentar om japan, bara beskriva min känsla av att Mishimas struktur är anakronistisk på ett sätt som inte funkar för mig.
När jag läser detta kommer jag ofelbart att tänka på Mats Olssons avhandling om de skånska på godsen på 1800-talen. Ett av hans huvudresultat är att agrarkapitalismen inte innebar att den feodala exploateringen av frälsebönder (arrendatorer på gods) minskade, utan ökade. Konkret: när man skulle övergå till avsalu på en marknad i syfte att skapa kapital (till skillnad från att konsumera överskottet), kunde godsägarna skruva upp dagsverkesbördan, eftersom den var oreglerad. Kapitalism och feodalism kunde samexistera.

Nu är den feodalism han talar om inte den som vanligen avses kanske (europeiskt länsväsende), men tänker att det ändå kanske finns något där att bygga på. När ett feodalt samhälle förändras av och går upp i kapitalismen, kan resultatet bli en hybrid.

Dilandau

Myrmidon
Jag har läst en del japaners vittnesmål om en liknande process där, att det kan gå väldigt snabbt för nya "traditioner" att bildas och bli en del av "how things are done" och sedan är väldigt svåra att göra något åt.
kom att tänka på det här tweetet som ett exempel på hur snabbt det går tills man gör saker för att man alltid gjort det.
IMG_2384.jpeg

Mundo

Myrmidon
Eftersom jag åtminstone just nu är inne på större förändringar så tänker jag att oavsett vad man tycker om min variant av Mishima i slutänden så är det väldigt, väldigt lätt att själv trycka Ctrl+Z i sin egen spelgrupp och bara transplantera önskade delar tillbaka in i LCB.

Överlag tänker jag så med förändringar; det gamla finns ju redan. I två versioner dessutom; Modiphius gjorde ju hela "originalet fast mer"-grejen även med Mishima. Det är därför omöjligt att "förstöra" något, oavsett vilka förändringar som görs. Jag säger inte att jag tänker göra förändringar bara för att göra förändringar, men jag säger att jag inte ser någon anledning att skippa någon förändring jag kommer på.
Jag vet inte om jag gav dig intrycket att jag på något sätt skulle vara emot det, men det är jag alltså inte. Jag är ju intresserad av spelet för att du författar det. Om du inte gjorde din grej av det skulle jag vara mindre intresserad.

Mundo

Myrmidon
I första utgåvan kallar man det "Serenity" i engelska utgåvan och "Hennes Högvördighet" i den svenska. Jag tycker nog om det här med att associera till det kungliga "ers höghet" / "ers majestät", men att samtidigt inte gå hela vägen och uttryckligen säga "kung"…
Jag tror också att drottningen skulle ha något emot om alla företagsledare gick runt och kallade sig själv för kung tbh...

krank

Går ondskans ärenden
Jag vet inte om jag gav dig intrycket att jag på något sätt skulle vara emot det, men det är jag alltså inte. Jag är ju intresserad av spelet för att du författar det. Om du inte gjorde din grej av det skulle jag vara mindre intresserad.
Ja, sorry, jag var otydlig: Det var inte menat som skrivet mot dig, utan mer att spinna vidare. Men jag fattar att det kunde tolkas annorlunda.

Tarsus

Veteran
Jag menar, "medeltiden" som begrepp är ju också här hos oss ett felvisande begrepp etc. Jag försökte inte göra en historisk kommentar om japan, bara beskriva min känsla av att Mishimas struktur är anakronistisk på ett sätt som inte funkar för mig.
Jag tycker att Japans zaibatsu/keiretsu är rätt feodala de med. Allt Mishima gör är att man lägger terminologin från shogunatet som daimyo och samurai på moderna Japans kraftigt centraliserade och toppstyrda företagsstrukturer, plus så klart att man har ninjor och samuraier för det är häftigt på samma sätt som Imperial har skotska klansmän med claymores.

Tarsus

Veteran
...bara beskriva min känsla av att Mishimas struktur är anakronistisk på ett sätt som inte funkar för mig.
Jag kom på att ett PS är på sin plats där jag håller med om att Mishima representerar en nu förgången bild av Japan från innan landets ekonomi stagnerade under nittiotalet och framåt. Fast de kan inte vara den enda megakorporationen i Mutant Chronicles som är kraftigt färgade av sin tids uppfattningar av länderna och kulturerna de är baserade på.

krank

Går ondskans ärenden
Jag tycker att Japans zaibatsu/keiretsu är rätt feodala de med.
På det sätt att de överhuvudtaget inte har skrivna lagar annat än i form av edikt? För mig är det nog en av de grejer som skaver, tillsammans då med den totalt 100% kuvade befolkningen. Japan har absolut en annan kultur vad gäller heder och arbetsmoral etc än vad vi har, men det är inte så att en märkbar andel av befolkningen bor nere i tunnelfabriker och aldrig ser dagsljus och i praktiken är slavar.

Vad jag vet, åtminstone.

Men ja, strukturen med keiretsu som relativt självstyrande "vasallföretag" under det familjeägda paraplyföretaget Mishima kommer jag ju att ha kvar. Men med lite rule of law, relativ säkerhet rent generellt (låg brottslighet), och en del annat. Samurajerna blir mer fernissa än de är i originalet. Men är kvar.

Dilandau

Myrmidon
Det här med tidsperspektiven är intressant. I båda de tidigare versionerna av MC (Target, Modiphius) så pratar man om "århundraden", rentav "årtusenden". Men jag har nog redan från början tänkt mig betydligt kortare tidsperspektiv. Jag kan förlänga dem om jag ser goda skäl till det, men jag gillar precis som du är inne på när det finns i folkminnet
Jag tycker att århundraden och årtusenden av historia kan vara ok om det är för rätt sak. "Sen tog det 500 år innan FTL-drift uppfanns" eller "Sen följde 500 år av kaos och förfall, under vilket teknologin bakom FTL-drift glömdes bort".

Men kulturer, statskick, organisationer och sånt som är oförändrade under 1000 år är inte trovärdigt i något sammanhang.

Sen kan ju olika makthavare och organisationer ändå SÄGA att det är så, likt Frimurarna (som bildades på 1800-talet) påstår att de funnits sedan antikens Egypten.

Gillar tanken på att rollpersoner under spelets gång uppdagar en massa lögner om själva världsbygget.

Tarsus

Veteran
Men med lite rule of law...
Japan har lite sisådär med rättsäkerheten även i modern tid. Polisen kan hålla folk i veckor utan att anklaga dem för ett brott, de kan hålla förhör utan advokater närvarande, polisen ser till att få en skriftlig bekännelse i nio av tio fall, och bara en procent av alla rättegångar ger friande dom. Tydligen blev det också först standard att spela in eller protokollföra alla förhör nu det senaste årtiondet. Så även om man gjort framsteg sedan feodalperioden när samurajer fick hugga ner uppkäftiga bönder ser man inte på det där med individens rättigheter på samma sätt.

krank

Går ondskans ärenden
Japan har lite sisådär med rättsäkerheten även i modern tid. Polisen kan hålla folk i veckor utan att anklaga dem för ett brott, de kan hålla förhör utan advokater närvarande, polisen ser till att få en skriftlig bekännelse i nio av tio fall, och bara en procent av alla rättegångar ger friande dom. Tydligen blev det också först standard att spela in eller protokollföra alla förhör nu det senaste årtiondet. Så även om man gjort framsteg sedan feodalperioden när samurajer fick hugga ner uppkäftiga bönder ser man inte på det där med individens rättigheter på samma sätt.
Och jag föredrar nog mitt Mishima (och mitt Japan) med de framstegen snarare än utan dem.

Tarsus

Veteran
Och jag föredrar nog mitt Mishima (och mitt Japan) med de framstegen snarare än utan dem.
Om man inte vill ha det feodala Japan men ändå vill ha det sådär förtryckande som Mutant Chronicles är i allmänhet så kan den tidiga Showa-eran då man följde ungefär samma spår som Tyskland och gick mot militant fascism vara intressant. Det var väl också då som zaibatsu var som mest inflytelserika, och man hade mycket politiska konflikter med anarkister, kommunister och fascister (precis om i Europa), säkerhetspoliser, miltära grenar som ligger i intensiv konflikt med varandra och så vidare.

PS: Filmen Jin-Roh: The Wolf Brigade fångar nog känslan av den tiden rätt bra, plus att den har folk med tunga vapen och andra världskrigsrustningar med rejäla axelskydd.