RECENSION Krank läser Mutant Chronicles

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Att kalla Mishimas japanska influenser för "medeltida" låter lite underligt när Japan inte har något som motsvarar det vi kallar medeltiden, utan de har följt en kontinuerlig utveckling från den sena järnåldern utan några kulturella eller sociala brytperioder.
Jag vet inte, är det underligt att kalla ett feodalt samhälle för "medeltida"? Kanske är det det. Det är ju dock knappast så att jag säger "Mishima är som japan var på medeltiden" utan snarare bara "jag, en svensk, associerar de här strukturerna med medeltiden".

Jag menar, "medeltiden" som begrepp är ju också här hos oss ett felvisande begrepp etc. Jag försökte inte göra en historisk kommentar om japan, bara beskriva min känsla av att Mishimas struktur är anakronistisk på ett sätt som inte funkar för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har alltid gillat Mishima, trots alla deras många uppenbara problem. Ser fram emot din tolkning.
Eftersom jag åtminstone just nu är inne på större förändringar så tänker jag att oavsett vad man tycker om min variant av Mishima i slutänden så är det väldigt, väldigt lätt att själv trycka Ctrl+Z i sin egen spelgrupp och bara transplantera önskade delar tillbaka in i LCB.

Överlag tänker jag så med förändringar; det gamla finns ju redan. I två versioner dessutom; Modiphius gjorde ju hela "originalet fast mer"-grejen även med Mishima. Det är därför omöjligt att "förstöra" något, oavsett vilka förändringar som görs. Jag säger inte att jag tänker göra förändringar bara för att göra förändringar, men jag säger att jag inte ser någon anledning att skippa någon förändring jag kommer på.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Jag ser egentligen inga problem med ett feodalt system i rymden, där det går att kontrollera livsnödvändiga resurser etc. Speciellt inte under krigstid.

Men samtidigt är det kanske mer givande att se Mishima som ett familjeföretag? Ett bolag som ägs helt av familjen Mishima och som i sin tur äger innehav i massa andra företag. Ett Techno-Fantasy-Kinnevik under Stenbeck.

Allt snack om klaner och familjer och samurajer och heder är bara corporate branding. På samma sätt som företag idag gärna påstår att de är ”en enda stor familj”.

I grunden är Mishima ett superfrikt familjeägt investmentbolag som äger en massa andra företag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Men samtidigt är det kanske mer givande att se Mishima som ett familjeföretag? Ett bolag som ägs helt av familjen Mishima och som i sin tur äger innehav i massa andra företag. Ett Techno-Fantasy-Kinnevik under Stenbeck.

Allt snack om klaner och familjer och samurajer och heder är bara corporate branding. På samma sätt som företag idag gärna påstår att de är ”en enda stor familj”.

I grunden är Mishima ett superfrikt familjeägt investmentbolag som äger en massa andra företag.
Det är definitivt en av de riktningar jag tänkt mig.

Jag är också personligen mer intresserad av moderna japan än av feodala japan, så även om jag inte skrubbar bort alla ninjor och samurajer så tror jag åtminstone just nu att jag kommer att modellera samhället lite mer därefter. Lite mindre totalt förtryckande dystopi, men fortfarande med en kultur där "jaget" undertrycks och där "ära" handlar om att göra sitt jobb, sin funktion i samhället, så bra som möjligt. Där man först och främst förväntas vara lojal till och arbeta för sin familj, men där företaget man jobbar åt också är en (större) familj… typ.

Sedan kommer såklart även jag att trampa i en massa fallgropar, det är jag fullt medveten om. Det är en av flera anledningar till att jag vill lean into den här grejen med att den "nationella kulturen" bara är fernissa och lånta fjädrar, även om en del av det också satt sig efter några generationer och blivit "genuin kultur" eller vad man ska säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
(Det kommer nog inte finnas någon detaljerad beskrivning av Merkurius alls i grundboken, för man förväntas inte spela där. Så det kommer nog vara väldigt lätt för den som så önskar att tänka sig att Mishima-på-Luna helt enkelt är någtot helt annat, och fylla på med precis så förtryckande rymdfeodalism man önskar. Jag kommer att försöka nöja mig med svepande, evokativa snarare än specifika, kortfattade throwaway lines om Merkurius, Venus och Mars)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Jag kommer att försöka nöja mig med svepande, evokativa snarare än specifika, kortfattade throwaway lines om Merkurius, Venus och Mars)
Det här tror jag blir asbra, ungefär som Svavelvinter-romanen som nämner andra företeelse i världen som en bakgrund. Det gav mig vibbarna av att det fanns ett ljud.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
även om en del av det också satt sig efter några generationer och blivit "genuin kultur" eller vad man ska säga.
Jag gillar din take att nationsgrejen är lånta fjädrar. Man kan också tänka sig att det är ganska nyligen påhittat? ”Vår ärevördiga historia! Så här har vi alltid gjort! Tradition!”… och så lever det typ fortfarande människor som minns när det var annorlunda.

Jfm hur mycket av det som är ”typiskt Sverige” hittades på på 1800-talet. Det är inte länge sedan. Min farmor föddes på 1800-talet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
(Marginellt relaterat: Det känns nästan lite som synkronicitet att jag råkar se den här videon om teknofeudalism precis nu idag =) Helt klart en annan sorts teknofeudalism än den Mishimaboken beskriver – där är ju fokus mer på maktpyramiden, vasaller etc än på "rent-seeking", men… ändå.)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Fö övrigt går det (tror jag) att se alla kroporationer genom en organisatorisk lins snarare än nationell.

Mishima är ett familjeföretag
Capitol ett aktiebolag
Bauhaus en stat som äger allt
Cybertronics en startup
Imperial … fan vet, ett medarbetarägt företagsnätverk?
Kartellen är en NGO
Brödraskapet en frikyrka
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Jag gillar din take att nationsgrejen är lånta fjädrar. Man kan också tänka sig att det är ganska nyligen påhittat? ”Vår ärevördiga historia! Så här har vi alltid gjort! Tradition!”… och så lever det typ fortfarande människor som minns när det var annorlunda.
Man skulle även kunna tänka sig att tradition⇾nation är ungefär som romarriket, där riket inte föll utan omvandlades till Vatikanen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag gillar din take att nationsgrejen är lånta fjädrar. Man kan också tänka sig att det är ganska nyligen påhittat? ”Vår ärevördiga historia! Så här har vi alltid gjort! Tradition!”… och så lever det typ fortfarande människor som minns när det var annorlunda.

Jfm hur mycket av det som är ”typiskt Sverige” hittades på på 1800-talet. Det är inte länge sedan. Min farmor föddes på 1800-talet.
Det här med tidsperspektiven är intressant. I båda de tidigare versionerna av MC (Target, Modiphius) så pratar man om "århundraden", rentav "årtusenden". Men jag har nog redan från början tänkt mig betydligt kortare tidsperspektiv. Jag kan förlänga dem om jag ser goda skäl till det, men jag gillar precis som du är inne på när det finns i folkminnet. Kanske inte nödvändigtvis så att speciellt många av de nu levande människorna minns hur det började, men absolut att "min gammelfarmor pratade om…" och att man kan minnas en förändring. Att det inte alls var lika "ingrott" när man var liten, men att ungdomarna och de unga vuxna som vuxit upp i det nu helt och hållet köpt hela berättelsen.

Och ja, jag drar såklart också paralleller till hur nationalistiska och nationalromantiska berättelser funkar här =)

Jag har läst en del japaners vittnesmål om en liknande process där, att det kan gå väldigt snabbt för nya "traditioner" att bildas och bli en del av "how things are done" och sedan är väldigt svåra att göra något åt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Jag har läst en del japaners vittnesmål om en liknande process där, att det kan gå väldigt snabbt för nya "traditioner" att bildas och bli en del av "how things are done" och sedan är väldigt svåra att göra något åt.
Även här går det snabbt. Halloween existerade inte när jag var liten t.ex.

Och många företag är nedtyngda av ”legacy” - arbetssätt, tankesätt - trots att de kanske bara funnits i 10 år.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Imperial … fan vet, ett medarbetarägt företagsnätverk?
I boken beskrivs de explicit som ett konglomerat av familjeägda företag som slagit sig ihop för att konkurrera med the big boys, och det köper jag nog.

Sett till strukturen är ju varje enskilt klan internt helt autokratiskt styrd (som ett familjeföretag), sedan kan både ägarna och de anställda skicka representanter till de båda husen – men underhuset har mindre makt (om jag minns rätt), och det kanske kan motsvara att ha något slags fackliga representanter eller "arbetarråd" som jag har för mig att en del företag håller sig med…
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
254
Även här går det snabbt. Halloween existerade inte när jag var liten t.ex.

Och många företag är nedtyngda av ”legacy” - arbetssätt, tankesätt - trots att de kanske bara funnits i 10 år.
Eller för att illustrera med ett japanskt exempel: lax och sushi är en norsk ”uppfinning” som inte är särskilt gammal alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
(Jämförelse – jag gillar att hitta olika sätt att se megakorparnas olikheter: inom Imperial är de enskilda klanerna familjeföretag, men det gemensamma är kanske mer traditionell… stat? Inom Mishima är det gemensamm/övergripande ett familjeföretag, men de enskilda klanerna är mer traditionella stater/företag? Kanske? Eller är Mishima bara familjeföretag all the way down?)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
(Jämförelse – jag gillar att hitta olika sätt att se megakorparnas olikheter: inom Imperial är de enskilda klanerna familjeföretag, men det gemensamma är kanske mer traditionell… stat? Inom Mishima är det gemensamm/övergripande ett familjeföretag, men de enskilda klanerna är mer traditionella stater/företag? Kanske? Eller är Mishima bara familjeföretag all the way down?)
Jag gillade tanken på kommanditbolag som @Rickard nämnde. Imperial kan bestå av massa små bolag som i olika grad äger andelar av Imperial. Massa delägare liksom.

I Mishima ägs allt av moderbolaget, och familjen Mishima äger moderbolaget.

(Och med ägs menar jag att moderbolaget är störste ägare av de olika underbolagen, inte nödvändigtvis att familjen Mishima äger 100%)
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
För Imperial anges "Konstruktion: Matt Forbeck, Översättning: Henrik Nilsson" och sedan en hel hoper under "Utveckling": Nils Gulliksson, Henrik Strandberg, Michael Stenmark, @Magnus Seter, Jerker Sojdenius, Stefan Thulin och Fredrik Malmberg". Lite oklart ifall de skrev i just den boken eller om de mer var med och utvecklade själva Mutant Chronicles…?

Kanske kan Seter själv bidra med förtydligande här?
"Utveckling" i det här fallet var en kombination av de som jobbade med Mutant Chronicles utveckling inför första regelboklen och som sen inte jobbade vidare med det spelet (jag, t.ex.) och personer på ateljén. Hur mycket inblandade de var har jag ingen aning om.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
254
Några tankar:

Om man skulle kapitalisera på historien (med nationella troper och stereotyper) så borde ju Imperials företagsledare inte vara en direktör utan använda titeln King / Queen (och vill man dra det ett steg längre så riffar man loss på Idi Amins titel).

I Carbon 2185 Cities Guide till London så styrs staden av the Crown UK (benämns även som the Crown Estate) som leds av King Charles III (med rötterna i monarkin men som i realiteten är en megakorporation).

Man skulle dessutom kunna utveckla klanerna till att representeras av Samväldet (och därmed få till en bredare representation).
 
Top