Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Magnus Seter said:
krank said:
Den invändningen kan jag förstå, men har svårt att se hur den löser sig med mindre än att vi går tillbaks till tre kolumner. Vilket jag väldigt, väldigt ogärna gör.
Enkelt. Flytta högerokolumnen till vänster, och lägg senaste inlägg högst upp.

Vips har vi en sajt som funkar bättre och vi får ha kvar två kolumner.

/M
...medan man då istället måste scrolla för att komma åt praten...

Och jag tycker fortfarande - som sagt - att forumet är huvudfunktionen - det man ska hitta när man för ögonen till uppe-vänster - och senaste inlägg etc. är sekundärfunktioner, som man gott kan få söka sig lite till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Gardener said:
Portalrutorna går att lägga in på vanliga html-sidor så det är rätt enkelt ordnat.
Hur enkelt är det att göra en html-sida som får samma menyer etc. som forumet har i övrigt?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
krank said:
Gardener said:
Portalrutorna går att lägga in på vanliga html-sidor så det är rätt enkelt ordnat.
Hur enkelt är det att göra en html-sida som får samma menyer etc. som forumet har i övrigt?
Halvbökigt, men inte direkt svårt. Man gör en kopia av scripts/sample.inc.php och redigerar nödvändiga variabler i den. Sen skapar man en ny template i templates/default som bör ha samma grundnamn som scriptet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
krank said:
...medan man då istället måste scrolla för att komma åt praten...
Praten används av få användare. Den tar mycket fokus från just forumen. Och att just den får prominent placering på bekostnad av funktioner som framhäver forumet och därmed uppmuntrar till forumsanvändande känns helt bakvänt med vad som uppges vara målet med omdesignen.

krank said:
Och jag tycker fortfarande - som sagt - att forumet är huvudfunktionen - det man ska hitta när man för ögonen till uppe-vänster - och senaste inlägg etc. är sekundärfunktioner, som man gott kan få söka sig lite till.
Sekundärfunktionerna finns där för att hjälpa ofta-besökarna. Det är just de som man vill ska ha så lätt som möjligt att hitta till informationen här, eftersom de gissningsvis står för 99% av besöken.

Att då straffa dem genom att kräva att de ska söka sig till funktioner som hjälper dem att använda forumet, och därmed ökar aktiviteten på forumet, är kontraproduktivt.

Om forumen är "be all end all" ska vi degradera praten i betydelse. Lyft upp funktioner som stödjer forumen.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Praten används av få användare. Den tar mycket fokus från just forumen. Och att just den får prominent placering på bekostnad av funktioner som framhäver forumet och därmed uppmuntrar till forumsanvändande känns helt bakvänt med vad som uppges vara målet med omdesignen.
En bra invändning. Den prominenta placeringen av småpraten tänkte jag skulle göra det tydligt och enkelt för t.ex nya användare var de kan fråga sig fram när de inte hittar något, när de har funderingar, etc.

Praten är dessutom något som uppdaterar sig hela tiden; något jag tycker verkar mer relevant att ha högt upp än en bit ner på sidan.

Men det är möjligt att jag tänker snett här.

Magnus Seter said:
Sekundärfunktionerna finns där för att hjälpa ofta-besökarna. Det är just de som man vill ska ha så lätt som möjligt att hitta till informationen här, eftersom de gissningsvis står för 99% av besöken.

Att då straffa dem genom att kräva att de ska söka sig till funktioner som hjälper dem att använda forumet, och därmed ökar aktiviteten på forumet, är kontraproduktivt.
Menar du på allvar att det är "att söka sig till funktioner" att lägga dem till höger istället för vänster? Jag tror som sagt att det går lätt som en plätt för ofta-besökarna att vänja sig vid den nya placeringen. Redan tidigare låg Senaste inlägg en bit ner - under Senaste artiklar, om jag minns rätt. Minns dock inte om Senaste diskussioner låg ovanför eller nedanför.


Magnus Seter said:
Om forumen är "be all end all" ska vi degradera praten i betydelse. Lyft upp funktioner som stödjer forumen.

/M
Fast jag tycker att praten stödjer forumen minst lika mycket som "Senaste inlägg". Och jag tror inte att man ska överskatta antalet ofta-användare som faktiskt använder "Senaste inlägg" heller.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
krank said:
Menar du på allvar att det är "att söka sig till funktioner" att lägga dem till höger istället för vänster?
Jepp. Det kräver en förflyttning av blicken tvärs över hela sidan och kanske en skrollning för att hitta information om det senaste som hänt.

Så istället för att se funktionen direkt, måste jag söka av sidan för att hitta den. Om den ska ligga i höger kolumn och ha nån vettigt funktion, ska den ligga högst upp.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
krank said:
Fast jag tycker att praten stödjer forumen minst lika mycket som "Senaste inlägg".
Hur stödjer praten användandet av forumen?

Som jag ser det leder praten till att forumen inte används för det snacket som sker där, och alltså lider forumen av att praten finns.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Magnus Seter said:
krank said:
Menar du på allvar att det är "att söka sig till funktioner" att lägga dem till höger istället för vänster?
Jepp. Det kräver en förflyttning av blicken tvärs över hela sidan och kanske en skrollning för att hitta information om det senaste som hänt.

Så istället för att se funktionen direkt, måste jag söka av sidan för att hitta den. Om den ska ligga i höger kolumn och ha nån vettigt funktion, ska den ligga högst upp.

/M
Nu tycker jag iofs om den nya designen, och skulle gärna se att det blev den slutgiltiga, men Magnus har rätt. När man gjort försök med t.ex. "eye-tracking" så har det visat sig att högra delen av en hemsida är den som folk sällan tittar på, helt omedvetet. Av en massa anledningar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Magnus Seter said:
Hur stödjer praten användandet av forumen?

Som jag ser det leder praten till att forumen inte används för det snacket som sker där, och alltså lider forumen av att praten finns.
Vid tillfällen så leder pratet där till att det startas nya diskussioner eller att folk hör talas om/blir intresserade av trådar de annars har missat. (klart anekdotiskt, men jag har varit med om båda sakerna vid ett flertal tillfällen)

Jag tror också att praten hjälper till att hålla ner antalet skräpposter: folk som reagerar på nåt ventilerar inte helt sällan i praten istället för att skriva inlägg som inte heller borde bli skrivna. (ännu mer anekdotiskt: jag gör så själv ibland, men tror inte jag är ensam)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
DeBracy said:
Vid tillfällen så leder pratet där till att det startas nya diskussioner eller att folk hör talas om/blir intresserade av trådar de annars har missat. (klart anekdotiskt, men jag har varit med om båda sakerna vid ett flertal tillfällen)
Bra förklaring.

Jag anser ändå att praten är underordnat funktioner som hjälper användare att få överblick över vad som händer på forumet.

Men jag accepterar att praten inte är forumens fiende nummer 1.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Bra förklaring.

Jag anser ändå att praten är underordnat funktioner som hjälper användare att gå överblick över vad som händer på forumet.

Men jag accepterar att praten inte är forumens fiende nummer 1.

/M
Jag tycker också att Pratens funktion som en hjälpkanal inte ska underskattas här; det är praten nya osäkra medlemmar har att posta i om de undrar något om hur forumet funkar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
krank said:
Jag tycker också att Pratens funktion som en hjälpkanal inte ska underskattas här; det är praten nya osäkra medlemmar har att posta i om de undrar något om hur forumet funkar.
Jag tror att praten är avskräckande för just nya användare. Jargongen där kan vara ganska brutal och oförklarlig för utomstående.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Hur många nya användare får vi per dag? Per vecka? Per månad?

I genomsnitt alltså.

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Vitulv said:
Magnus Seter said:
krank said:
Menar du på allvar att det är "att söka sig till funktioner" att lägga dem till höger istället för vänster?
Jepp. Det kräver en förflyttning av blicken tvärs över hela sidan och kanske en skrollning för att hitta information om det senaste som hänt.

Så istället för att se funktionen direkt, måste jag söka av sidan för att hitta den. Om den ska ligga i höger kolumn och ha nån vettigt funktion, ska den ligga högst upp.

/M
Nu tycker jag iofs om den nya designen, och skulle gärna se att det blev den slutgiltiga, men Magnus har rätt. När man gjort försök med t.ex. "eye-tracking" så har det visat sig att högra delen av en hemsida är den som folk sällan tittar på, helt omedvetet. Av en massa anledningar.
Alltså, när man klickar in sig på en tråd och ska börja läsa, så vill jag att tråden ska vara det första man letar efter. "Senaste inlägg" är inte, tycker jag, det första man ska se på varje sida man besöker - användbar är den inte, upplever jag det som.

Det är möjligt att jag är partisk; bara en sak kan ligga högst upp så man slipper scrolla till den; och i det här fallet är det en funktion jag inte använder eller tycker är så bra vs. en funktion jag använder och tycker är bra. Jag försöker dock undvika att enbart gå efter mina egna forumvanor; grejen är väl mest det att jag inte vet om jag håller med om att "Senaste inlägg" är till större hjälp för fler människor än praten, eller att positioneringen ovanför/under verkligen gör så gigantisk skillnad i det fallet.

Allt jag inte vara prioriterat. Det kommer alltid att finnas saker man måste flytta blicken och scrolla för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Hur många nya användare får vi per dag? Per vecka? Per månad?

I genomsnitt alltså.

/Magnus
Ingen aning. Vän av ordning kanske kan komma med en siffra...
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Alltså, det är klart Senaste diskussioner är bra, men är det så bra att det motiverar extra plotter? Jag tycker nog inte det, även om jag fattar varför andra tycker annorlunda.
Nu ska vi se, när jag var ny på forumet så ansåg jag personligen att senaste diskussion var ett bra stöd för mig som läsare och därför kan jag hålla med dem som vill se den högre upp på sidan. Vidare så kan jag hålla med om att småpraten kan vara en bra funktion för hjälp men jag ställer mig lite frågande till om nya användare verkligen tar chansen att vända sig ditt först. Kan bara tala utifrån mig själv och jag har i regel varit lite avskräckt för att tala i den.

I övrigt så tycker jag dock att forumet ser bättre ut nu och att du har gjort ett bra arbete med det nya utseendet. Och som sista punkt, för oss vana användare så är det inte så svårt att gå ner lite på sidan för att se vad de senaste inläggen handlar om, frågan är dock om en ny besökare skulle ta sig tiden att utforska så långt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Men klockan går ju fel!

Tibbelin said:
Vet inte om det här har med krank går bärsärk att göra eller ej, men forumet går en timma fel i tid. De senaste inläggen är skrivna en timma in i framtiden.
Förhoppningvis funkar det bättre med inlägg skrivna från och med nu.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Snittet senast jag kollade var nästan tre om dagen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
krank said:
eller att positioneringen ovanför/under verkligen gör så gigantisk skillnad i det fallet.
Det gör den. Men det är lugnt. Du gillar inte funktionen, alltså placeras den på ett ställe jag tycker är suboptimalt. För min del kan den rutan tas bort, där den är placerad nu.

Och det är ju du som fixar, så dina preferenser har ju per automatik företräde. Jag kan ju använda den där "Aktiva inlägg"-sidan som startsida istället för forum-sidan.

/M

 
Top