Nekromanti Krama En Nybörjare-Veckan

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag ställer upp!

Om ni vågar överlämna någon stackars nybörjare i mina händer förstås. :gremsmile:
Hur ska nybörjarna komma i kontakt med sina handledare?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Jag hade inte velat bli kramad som nybörjare...

Okej, först... jävligt bra. Alldeles riktigt. Sant som det är sagt, utveckling utan en massa puttinuttande.

Sen tror jag du missuppfattar det här med kramande. Jag tror Kitzune menade mer "krama en grisodlare för att skapa gemytlig stämning" (vilket känns helt rätt) än "krama en grisodlare in i en liten form" (vilken inte är min kakburk). Så kritiken var skitbra, om än något felriktad.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag ställer upp!

haha! Ska du lära dem att skriva OT eller? :gremwink:
Det vore faktiskt ganska schysst, OT-skola!

Slogan:
"Skriv inte OT förän du kan skriva rätt OT!"

Eller något sådant... :gremsmile:

/Herr Balderk, menar inget illa :gremsmirk:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag hade inte velat bli kramad som nybörjare..

Alltså jag tror att Rising har rätt, även om jag tror att det kan vara bra med någon slagsguide till forumet med lite artiklar osv. En ny forumit behöver inte ha en "fadder" som visar honom/henne hur det ska gå till. Men en artikel som Arvidos pratade om med lite tips och råd hur man ska uppträda på forumet och hur man skriver inlägg och var kan väl inte vara fel Rising? De behöver ju inte läsa den. Ett exempel på hur denna artikel skulle kunna ditribueras är via PM, gör som när man registrerar en E-post användare skicka ut ett PM där ni hälsar den nya medlemmen av forumet välkommen och skicka med den skrivna "forumsguiden" eller vad den nu ska heta. På detta sätt lär de ju ha kvar den även om de inte läser det direkt.

Sedan håller jag helt med Rising om att man ska vara snälla mot nybörjare och besvara deras frågor osv. Jag ska från och med nu tänka på ditt inlägg och uppföra mig trevligt även mot nybörjare.

/Herr Balderk, ska spara den här tråden
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag ställer upp!

"haha! Ska du lära dem att skriva OT eller? "

Det skulle jag aldrig våga. Med tanke på forumet nya, hårda regler så skulle väl Gardener hans uppbåd lyncha mig ifrån närmsta telefonstolpe. :gremlaugh:

För att bli lite seriös igen, jag tror att det vore bra om vi kunde få ut en del av Eon-besökarna till andra forum också. Det finns en mängd nya användare som bara håller till på Eon-forumet och inte vågar sig därifrån. Bara den senaste veckan har två trådar blivit flyttade därifrån för att de handlade om mer generella rollspelssaker. Vi måste öppna deras ögon för de andra forumen också.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Sex! [OT]

"Det kanske inte är någon som uppskattar din karga charm? :gremsmile:"

Tack för länken, Walle! Jag hade missat svaren O_O
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Jag hade inte velat bli kramad som nybörjare...

Tror att du har rätt om det där med att folk bara skulle känna sig obekväma om det fick en dadda tilldelad sig men jag tror hela "Krama en nybörjare" (borde egentligen heta "Krama en grisodlare") ideen skulle kunna funka, så länge man inte gör något allt för organiserat av det.

Att krama en nybörjar handlar väl snarare om att vara snäll och trevlig mot dem (och andra främligar) utan någon speciellt anledning/baktanke.
Att någon skickar "Såg att du var från stad X vad kul! Där bodde jag tidigare" eller "hel jag heter mogge och blev överlycklig när jag såg att du också gillade skyclad!" eller helt enkelts säga "Oj villket bara och genomtänkt inlägg" i det vanliga svaret borde räcka för att folk ska känna att de fått lite kontakt med någon på forumet.

/Elin
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Lite bättre förklaring kanske:

Dock så kommer jag inte ha tid att skriva det här på ett tag.. Jesus.. Jag undrar om jag NÅGONSIN kommer få tid igen.. :gremfrown: (Har så mycket att göra, långt framåt, och sedan ska jag försöka lirka mig in på högskola.. Har man tid över då?)

Nej, man har inte tid över då (inte om man ska bli civilingenjör iaf...). Man kan däremot ta sig tid om man vill.... :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag ställer upp!

Det skulle jag aldrig våga. Med tanke på forumet nya, hårda regler så skulle väl Gardener hans uppbåd lyncha mig ifrån närmsta telefonstolpe.

Haha! Det förståss! :gremwink: Men om undervisningen sker via PM behöver de aldrig få reda på det! :gremgrin: (Var är Devil smileyn? Gardener, sa inte du när det nya forumssystemet blev inlagt att du inom kort skulle lägga upp en massa nya smileys m.m.? Vad hände med det?)


För att bli lite seriös igen, jag tror att det vore bra om vi kunde få ut en del av Eon-besökarna till andra forum också.

Jag håller med. Jag har flera gånger sett användare jag aldrig lagt märke till förut, ändå har de skrivit några hundra inlägg! Jag blir inte förvånad när det visar sig att de håller till på Eon forumet!

/Herr Balderk, som när han var nybörjare bara vågade vara på D&D forumet...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Lite bättre förklaring kanske:

"Nej, man har inte tid över då (inte om man ska bli civilingenjör iaf...). Man kan däremot ta sig tid om man vill.... "

Om han ska läsa till lärare i säg Linköping så borde han få tid över. Det har jag iallafall. Jag vågar nog inte säga vad jag och mina klasskamrater har sysslat med de senaste veckorna eftersom jag i så fall riskerar att få elaka hat-mail ifrån alla hårt studerande ingenjörer. :gremsmile:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jag hade inte velat bli kramad som nybörjare..

Det finns faktiskt en hel del nyttig information till nya användare när de registrerar sig. En hel del information innan man har fått sitt lösenord och valt användarnamn, sedan får alla nya användare ett personligt meddelande från Gardener där de hälsas välkomna. Givetvis kan dessa utvecklas vidare.

Sedan håller jag med Rising att det här med att låta nybörjaren känna sig som en nybörjare inte är en helt bra idé. Alla bör behandlas lika, oavsett om man registrerat sig 2000 eller 2003 (vilket snart är fallet för nya användare, tänk så tiden går...), oavsett om man har skrivit 15 eller 15000 inlägg.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Jag ställer upp!

Men moddisarna/adminsen har väl viss tillgpng till allt som sker på forumet eftersom det ligger på deras datorer/servrar om man säger så villket betydet att de visst skulle kunna få reda på det. Eller?

/Elin läser en bok om paranoia
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag hade inte velat bli kramad som nybörjare..

Sedan håller jag med Rising att det här med att låta nybörjaren känna sig som en nybörjare inte är en helt bra idé.

Nä det håller ju jag med om också! Tycker bara att man kan ge dem lite mer tips och råd i hur och var man ska skriva på forumet...
Jag vet iofs inte hur informationen ser ut i dag...

/Herr Balderk, tycker Rising gjorde ett väldigt klokt inlägg där...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Jag ställer upp!

så villket betydet att de visst skulle kunna få reda på det
På mitt forum (som är snarlikt detta, bygger på samma
grunder) kan jag logga in som andra användare genom att
bara klicka på dem. Vet ej hur det står till här omkring.

Lägg ner Paranoia boken och börja PBM:a :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Krama En Nybörjare-Veckan [OT]

Slår den på nosen med en tiding och säger "Stygg hund!"?
Ingen bra ide, ger man en pitbull ett finger tar den hela handen (bokstavligt talat). Nej, det rätta att göra i det läget är att fejka en orgasm.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Har ni inte handdatorer med GSM-modem i Finland? Jag rekommenderar HP Jornade 720, den är läcker.
Antagligen, men eftersom jag rycker in lär jag inte ha råd med nån inom 1½ år. Om du inte sponsrar förstås :gremgrin:

/BD, som har en känsla av att troberg är rik. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Om du inte sponsrar förstås
Nej, hade jag haft råd skulle jag skaffat en själv.

som har en känsla av att troberg är rik
Njä, jag har precis skaffat hus och var dessutom tvungen att byta bil, så just nu har jag cirka en miljon i lån...
 

Harmonia

Veteran
Joined
15 Dec 2002
Messages
12
Location
Göteborg
Haha!

Ni är allt bra roliga, ni. Säg, jag är ny på forumen... ni skulle inte kunna ge mig lite insikt i vad allt det här handlar om? Hur sker det rent kommunikativt? Hur brukar konflikter sluta? Vilka användare reagerar hur på vad?

/Liz, vill gärna bli kramad
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Haha!

"Säg, jag är ny på forumen... ni skulle inte kunna ge mig lite insikt i vad allt det här handlar om?"

Vad jag förstår så anser Kitzune att nya användare, som du till exempel, kan behöva en guide och en mentor som hjälper dem på forumet. Det är många nykomlingar som inte vågar visa sig på mer än ett forum.

"Hur sker det rent kommunikativt?"

Det verkar inte finnas någon utarbetad plan än. Men det finns ju alltid en möjlighet att skicka meddeladen.

"Hur brukar konflikter sluta?"

Om det inte självdör så brukar moderatorerna dyka upp och styra upp det hela. Just nu är de ovanligt hårda och accepterar få avvikelser, säger de iallafall.

"Liz, vill gärna bli kramad "

Kram på dig. Har du några fler frågor så svara jag gärna. Kul att se lite nya ansikten som vågar sig hit.
 
Top