Nekromanti Krama En Nybörjare-Veckan

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Hej Gott folk och inbitna Forumiter (Nej, ni är inte gott folk :gremwink: ),

En tanke som utvecklades till en skum idé som kanske kan
fungera är, precis som rubriken skvallrar om, ett mer
nybörjarvänligt klimat här på forumet. För att främja färskt blod
och nya tankar ibland oss hoppas jag att många kan tänka
sig att ställa upp. Idén går ut på följande:

Någon vecka under 2003 kan ett team av frivilliga ta på sig
ansvaret att guida nybörjare på Rollspel.nu till ett roligare och
mer upplyst plan än som nu finns. Jag tror ett behov av att
man kan känna sig välkommen är en av grundstommarna till
ett frekvent forumsbesökande. Den andra stora fördelen är att
forum-veteraner kan tipsa och hjälpa till, vilket gör att ämnen
slipper störa den dagliga rytmen och ställa till trassel (Som
te.x stötande ämnen eller ämnen som tas upp på fel forum).
Vi kan starta en tema-vecka där det står väl synligt på
Rollspel.nu´s framsida och starta trådar enbart för nybörjares
skull, skriva artiklar om vilka trådar som diskuterats och
axplock i forumstrådar. Dessutom kanske en guide till vem
som är vem och som gör vad skulle kunna vara på sin plats?
Jag har ännu inte Gardeners välsignelse, men jag hoppas han
och andra nappar på min idé och vill sätta den i verket
tillsammans med mig.

Något som kan tänkas disskuteras över? Några frivilliga?

/Alexander Gyhlesten, newbe-hugger
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag tänkte bara ge mitt gillande till idén. Själv kan jag inte medverka än på 6/9/12 månader (beroende på militärtjänsten och ingen tillgång till internet. Men efter det ställer jag upp. :gremsmile:

/BD, som är trött på alla nybörjarmissar på forumet.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo jag kanske också kan vara intresserad... fast det beror helt på vilken vecka det är och hur mycket tid jag har över... Alltså Kommer jag att behöva mer information... Men det är i alla fall en bra idé.

En fråga bara: Vad exakt skulle man göra?

/Herr Balderk
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Lite bättre förklaring kanske:

fast det beror helt på vilken vecka det är och hur mycket
tid jag har över


Det känns inte som en bra idé att bestämma precis just nu
vilken vecka vi skall göra detta, måste ju få klartecken ifrån
Gardener först om det ens skall gå i lås. De som känner sig
lite engagerade och vill vara med och hjälpa till bildar gruppen
som bestämmer hur och när Krama En Nybörjare-veckan
börjar helt enkelt. Demokratiskt och bra.

En fråga bara: Vad exakt skulle man göra?

Lite allt möjligt. Det man känner för och orkar göra är oftast
bäst, eller i alla fall bättre än att någon skall ge dig uppgifter.
Om du vill ta hand om en liten valp skulle det säkert gå bra
(okej, valpen i fråga kanske kräver lite övertalning :gremwink: ), skriva
en liten guide för nybörjarna vore jätteuppskattat. Även en
artikel som behandlar vilka som gör vad här på forumet och
lite personlig fakta så alla användarnamnen får lite kött och
blod - Så man känner sig som en i gänget. Förslag på andra
prylar man kan göra är det bara att ösa över mig :gremsmile:

/Alexander Gyhlesten
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Vettig ide, men jag måste erkänna att jag inte har någon aning om hur det ska funka i praktiken.

Dessutom är jag lite avundsjuk. Ingen kramade mig. Jag menar, efter över tusen inlägg så borde för fanken någon haft sex med mig! :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Lite bättre förklaring kanske:

Även en artikel som behandlar vilka som gör vad här på forumet och lite personlig fakta så alla användarnamnen får lite kött och blod - Så man känner sig som en i gänget.

En artikel om vaddå? Ska man skriva om alla forum-veterander eller om moderatorerna? Ska man t ex skriva såhär: Rising (namn: Johan Rising)- En diskussionssugen forumit som gärna för debatter med gurun Krille osv...
eller så? det verkar väldigt omständigt... Och vilka moderatorer som gör vad känner jag inte till så mycket, så det kanske en moderator borde skriva...

/Herr Balderk, som däremot gillar det där med friheten att göra vad man känner för...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ditt citat (Oskyldigt OT)

Jag känner igen det som fasiken! Kan det möjligen komma från Preacher eller Sandman? Har för mig att jag läst något liknande i nån serie nämligen... Om inte, var har du fått det ifrån?

/Herr Balderk, Nyfiken :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Själv kan jag inte medverka än på 6/9/12 månader (beroende på militärtjänsten och ingen tillgång till internet.
Har ni inte handdatorer med GSM-modem i Finland? Jag rekommenderar HP Jornade 720, den är läcker.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Krama En Nybörjare-Veckan [OT]

*gnider sig mot trobergs ben*
Jag syftade iofs på den kvinnliga halvan av mänskligheten.

Det får mig dock att tänka på det gamla skämtet:

Vad gör man om en pitbullterrier försöker sätta på ens ben?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Ditt citat (Oskyldigt OT)

Det är ifrån en låt med en grupp som heter Seabound. Det är möjligt att det är samplat ifrån en film eller så, men jag har efter lite sökande på nätet inte kommit fram till varifrån det kommer. Låten heter f.ö Exorcise.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tack! (ANT)

Jag som nästan kunde svära på att det kom från preacher!

Jaja, fel kan man väl ha ibland också... Om det inte finns med i något sammanhang i preacher också...

/Herr Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Liftarens guide till rollspel.nu

Vilken lysande idé !!!
Det är ju klart att man ställer upp på att guida våra kära grisodlare genom detta vimmel av imbitna forumiter & forum !!
Säg bara till så hjälper jag till !
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Lite bättre förklaring kanske:

En artikel om vaddå?

Ingen aning faktiskt. Själv skulle jag nog skriva om vad jag
skulle ha uppskattat att få veta om andra jag inte känner så
väl här omkring. Men, som sagt det bör vara upp till dig själv
först och främst.

det verkar väldigt omständigt...

Uppdelning av arbete är en klassiger som brukar fungera :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Lite bättre förklaring kanske:

Uppdelning av arbete är en klassiger som brukar fungera
Om funktionen man vill åstadkomma är att generera varianter på kommentaren "Men det skulle ju DU gjort...", annars inte.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Lite bättre förklaring kanske:

skriva en liten guide för nybörjarna vore jätteuppskattat.

Det har jag faktiskt planer på: Om forumet, inläggskrivarteknik, forumpsykologi och JA, DU KAN HA PLATT VISNING OM DU VILL! (Många klagar eller undviker vårt froum för att vi har trådad.. Sheesh..)

Att gå igenom olika personligheter tycker jag bara är fel. Jag för ju en halvjantig "motverka idoler på forumet"-kampanj.. :gremwink:

Dock så kommer jag inte ha tid att skriva det här på ett tag.. Jesus.. Jag undrar om jag NÅGONSIN kommer få tid igen.. :gremfrown: (Har så mycket att göra, långt framåt, och sedan ska jag försöka lirka mig in på högskola.. Har man tid över då?)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag hade inte velat bli kramad som nybörjare...

Jag vet inte, när jag först kom hit så var jag lite valpig och tog det ganska försiktigt med meddelanden. Jag provade mig fram och gjorde kanske en del misstag, men jag kan säga på en gång att jag skulle ha tyckt det var jobbigt om någon skulle komma och instruera mig så fort jag registrerat mig.

Okej, jag skrev något inlägg i fel forum, okej, jag skrev [NT] fast jag hade text i inlägget, okej, jag skrev ett inlägg om SFFS (alla som gjort det räcker upp en hand), okej, jag skrev ett svar på ett gammalt inlägg. Jag gjorde allt det där, men jag lärde mig. Det var väldigt sällan någon hackade på mig, och det mesta lärde jag mig av att bara iakta hur andra gjorde. Jag gillade att jag fick lära mig i fred, och att jag fick begå mina misstag utan att det blev en massa hallabalo.

Ska jag vara alldeles allvarlig är det snarast den inställningen jag tror att vi ska hålla oss till. Sköter vi oss och håller en god ton så gör andra det också. Och då får de lära sig själva, istället för att få en massa pekpinnar i ansiktet av speciella "forumsvärdar". Jag föreslår följande:

#1: Mindre äckligt viktigpettrande
Det har nämligen blivit frånstötande mycket sådant här på sistone. Rövhål som bara hänvisar folk till skrivihop.nu eller slår folk på fingrarna med mästrande trams istället för att svara på enkla frågor... Den här sortens beteende börjar man se mer och mer av, och jag gillar det inte. Särskilt vi äldre forumare borde kunna ha anständigheten att svara folk på vad de egentligen vill veta, än att bara läxa upp dem för att kunna slå oss själva för bröstet. Det handlar om grundläggande respekt. Istället för att bara peka på Hjälp/frågor så kan man ge den hjälp som efterfrågats och dessutom påpeka att det finns andra svar på vanliga frågor i denna länk. Osv.

#2: Lite mer självdisciplin från veteranerna
Det har blivit väldigt mycket OT på sistone. Lite off-topicande har vi alltid haft, men det brukade aldrig bli löpeldar som exploderade i långa spaghettitrådar med nonsens. Nå, det har diskuterats tidigare.

#3: Mindre ordbajs
Här är jag en av de stora förbrytarna, och visst skulle jag precis lika gärna kunna skriva "barnslig" istället för "juvenil" osv? Det är ju så uppenbart att ordbajsare bara är en samling uppblåsta pajsare som inte har något vettigt att säga. Det bidrar till onödiga klyftor och missförstånd, dessutom knuffar man ut en massa ungar från forumet, och det är ju från dem som man får de intressantaste trådarna. Man kan sparka ut alla oss andra fårskallar, men utan ungdomarna dör rollspelshobbyn.

#4: Tag nybörjarna på allvar
Så fort någon nybörjare skriver en vettig fråga så är det alldeles för många som bara postar en länk till en gammal tråd där samma ämne tagits upp tidigare. Precis som om det inte fanns något mer att tillägga om saken. Dessutom är det inte många som orkar läsa igenom en gammal bauta-tråd, så vad man egentligen gör med sådant beteende är att slå folk på fingrarna och be dem hålla tyst. "Läs det här och håll käften", lixom. Väldigt onödigt. Man ska ta nybörjare på allvar, det som är nytt för dem, det är nytt för en massa andra människor också. Vem vet, kanske sitter de på frön till nytänkande som kan få oss alla att tänka till ett par gånger extra?

Referera gärna till gamla trådar, men först, ta dem på allvar och ge dem ett ordentligt svar till att börja med.

---

Med ovanstående i bakhuvudet så blir forumet trevligare för alla.

mvh
/Rising
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Jag hade inte velat bli kramad som nybörjare...

Ska jag vara alldeles allvarlig är det snarast den
inställningen jag tror att vi ska hålla oss till


Hm. Du säger ganska mycket vettiga saker i ditt inlägg, men
inte tillräckligt för att jag skall bli fullkomligt övertygad om att
kasta idén över bord - Hela initiativet går inte ut på att peka
och lära Nybörjare, utan skapa en atmosfär som gör att
de känner sig välkomna och vill fortsätta gå till Rollspel.nu och
trivas med oss andra inbitna fanatiker. Alla de förslag du gör
kunde vara ett steg i just det ledet. Antar att du är frivillig
kramar då :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Dessutom är jag lite avundsjuk. Ingen kramade mig. Jag menar, efter över tusen inlägg så borde för fanken någon haft sex med mig! "

Det kanske inte är någon som uppskattar din karga charm? :gremsmile:
 
Top