Nekromanti Krökningstal?

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag läste nyss telephalsions inlägg om kronotropi och hur det kan användas för att göra mundana osäkert. Någonstans i kommentarerna läser jag om krökningstal hos filament, och den fluffhungriga eon spelare jag är försökte jag hitta en förklaring på vad detta kan vara. Efter bara lite googlande hittar jag en artikel skriven ur Rafalis perspektiv.
Tyvärr kände jag mig inte vidare upplyst efter att ha läst sagda artikel, inte heller efter att ha läst flertalet foruminlägg här på rollspel.nu.
Så jag hade helt enkelt tänk att se ifall någon vänlig själ kunde förklara det här med krökningstal på ett någotsånär lättbegripligt sätt så att jag kan vira skallen om det. Eller bara peka på vilken tråd här på forumen en sådan förklaring skulle kunna befinna sig då min Google-fu inte är bra nog att kunna hitta sagda tråd.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Enkelt sett är krökningstal samma sak som magnituden och därför det är übersvårt att alstra höga krökningstal. Dessutom kan inte samma krökningstal finnas på "samma" plats, vilket gör att du inte kan alstra flera gånger (med några specifika undantag).

Mystik och magi är din vän annars, men den boken ger större frågor än den besvarar och det finns mycket luckor man som SL aldrig blir klar att fylla.

Kraetyz skriver säkert gärna ett långt inlägg hur han ser på saken, det är ju ändå vår lilla magi-teori-maskot.

Står ganska enkelt här
/Poseur orkade tydligen visst länka lite.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag blir oerhört studsglad när någon nämner mig. <3

Men ja, den länken förklarar i stort vad ett krökningstal är (eller gör). Högre krökningstal ger längre filament, vilket ökar svårigheten att helt dra ut dem. Se det som att det elastiska bandet måste spännas ut helt för att en magisk effekt ska skapas. Om du misslyckas så tappar du bandet, och det blir helt slakt. Du tappar filamenten.

Nu är ju inte det här en helt perfekt visualisation av det hela, eftersom dissipation inte kan förklaras ordentligt med det. Men, dissipation är ointressant för diskussionen.

Kul att se en magiteoritråd, inte varit någon sådan på länge!
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om vi utvecklar gummibandsteoremet kan vi säga följande:

Tänk er att ett filament är ett gummiband.

Det ligger oalstrat och ospänt på golvet. När du alstrar det drar du i det. Ändarna sitter fast på golvet och bandet spänns. Filamentet har nu krökningstal 1.

Om du vill ha krökningstal 2 så viker du bandet dubbelt innan du alstar, vilket gör ett mer spänt band som är svårare att alstra.

Krökningstal 3 är således vikt ytterligare en gång och således ännu svårare att alstra.

När du dissiperar kontrollerat sänker du långsamt ner filamentet till marken. När du dissiperar okontrollerat släpper du det fritt, vilket skapar oönskade vibrationer som sliter sönder din själ om du har otur.

När du väver en momentan effekt så gör du så att de spända filamenten släpps så att de skapar önskade vibrationer. En magisk not ljuder. Som att slå tvärt på en tangent på ett piano eller smäll på en trumma.

När du väver en temporär effekt slår du an på den spända tråden och låter den vibrera i spänt läge. Du skapar en magisk ton som vibrerar ett tag innan den tonar bort. Som att trycka ner en ton hårt och hålla kvar. Eller att slå på en symbal.

När du väver en provisorisk effekt så spelar tråden vidare tills du själv väljer att stanna av den. Liknas med att hålla ner sustainpedalen på pianot. En magiker kan bara hålla en besvärjelse av samma typ igång. På samma sätt som ett piano endast kan spela varje tangent en gång. (Man kan inte spela samma tangent flera gånger om man vill hålla den tangenten nertryckt).

En permanent effekt är som ovan, fast mer att du skapar en speldosam som spelar noten och låter dig spela den noten på ditt eget piano.

Kanske.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Så rent grundläggande så är krökningstal en förklaring till 1: varför det är svårare att jobba med "fler" filament samtidigt (säg, ett pyrotropiskt filament med krökningstal 3)
samt 2: Varför man inte kan alstra flera filament av samma typ separat från varandra (säg, tre pyrotropiska filament med krökningstal 1) då flera filament med samma krökningstal inte kan samexistera.
Rätt?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Exakt.

Dock så finns det lite teorier om vad krökningstal innebär.

Antingen så innebär det att du behöver 3 filament för att göra en magnitud 3 effekt, och att krökningstalen leder till att du behöver filament av krökningstalen 1, 2 och 3. Då 1 och 1 inte kan samexistera.

Eller så betyder det att du endast behöver ett starkare filament, ett filament med krökningstal 3 för att ådstakomma en tredje magnitudens effekt, så 1 och 2 blir oviktiga i sammanhanget.

Har man två filament av samma aspekt kan det liknas med två strängar som spelar samma ton. Fast i magiska sammanhang leder inte detta till resonans och ökad magnitud? Intressant.
Vi skulle kunna se det som att mängden filament inte är det viktiga för magiska flöden. Det viktiga är snarare Amplituden på vågen.

Låt mig utveckla.
Vi börjar med att ta i beräkning Haneas uteslutningsprincip från foxtail.nu:
Varje filament, sade hon, har ett krökningstal som alltid var ett heltal. De möjliga krökningstalen beror på filamentets längd. Ju längre filament desto fler blir de möjliga krökningstalen, och varje filament kan bara ha filament med olika krökningstal i sin direkta närhet. Svårigheten för magiker är alltså att ta fram tillräckligt långa filament för att alla alstrade filament ska kunna ha olika krökningstal. Denna teori kallas för Haneas uteslutningsprincip, och den har legat till grund för många efterföljande teorier.

Sedan lite akustiskt information från Wikipedia:
Amplituden av en våg är absolutvärdet av dess höjd, motsvarande den största elongationen (avvikelsen från jämviktsläget) hos en punkt.

Om Amplitud skulle införas på filamentteorin kan vi säga följande, amplituden ger krökningstalet.
På krökningstal 3, så vibrerar det när det är alstrat mellan Krökningstal 3, 2 och 1. Har du ett till filament kommer inget av dem att samtidigt vara på samma krökningstal. Alstras fler filament kommer tillslut filamenten att låsas till krökningstal, vilet gör att eventuella nya filament måste vara av högre krökningstal.

Om vi ska återgå till Pianomodellen: Ett alstrat filament kan liknas vid en pianist som spelar på en not, från hög oktav till låg oktav, beroende på krökningstal. En pianist(filament) med krökningstal ett, pianist[1] spelar bara i en oktav. En pianist med krökningstal fyra, pianist[4] spelar i fyra oktaver. Men eftersom den lägsta oktaven är upptagen kommer pianist[4] inte kunna spela den lägsta oktaven.

Kort sagt:
Ett filament kan endast ha en magnitud som motsvarar dess krökningstal. Alltså kan inte två filament av samma typ samverka för att öka magnituden. Det kan finnas sätt att kringå denna lag, kanske med hjälp utav ritualer (detta förklarar lischritualerna). Men för en enskild vävare är detta omöjligt.

Återigen, pianomodellen. En enskild vävare kan inte spela samma not på samma oktav samtidigt. Däremot kan det vara möjligt för en ritualmagiker att skapa ett komplext system som liknas vid en orgel, där samma not kan finnas upprepade gånger.

Telephalsions Thaumaturgiska Klaviaturteori måste fifiluras till så den blir mer sammanhängande tror jag.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Telephalsion said:
Om Amplitud skulle införas på filamentteorin kan vi säga följande, amplituden ger krökningstalet.
På krökningstal 3, så vibrerar det när det är alstrat mellan Krökningstal 3, 2 och 1. Har du ett till filament kommer inget av dem att samtidigt vara på samma krökningstal. Alstras fler filament kommer tillslut filamenten att låsas till krökningstal, vilet gör att eventuella nya filament måste vara av högre krökningstal.

Om vi ska återgå till Pianomodellen: Ett alstrat filament kan liknas vid en pianist som spelar på en not, från hög oktav till låg oktav, beroende på krökningstal. En pianist(filament) med krökningstal ett, pianist[1] spelar bara i en oktav. En pianist med krökningstal fyra, pianist[4] spelar i fyra oktaver. Men eftersom den lägsta oktaven är upptagen kommer pianist[4] inte kunna spela den lägsta oktaven.
Det som du beskriver handlar inte bara om amplituden. Om vi tittar på ditt exempel med ljudläran så kommer inte ett ett-struket A (A1 440Hz, låga oktaven) som spelas tillsammans ett två-struket A (A1 880Hz, högre oktaven) resultera till enbart starkare Amplitud. Skall man väva tre (3) filament av första[1] till tredje[3] magnituden så kommer de att samverka på ett mer komplext viss. Jag har inte hittat nån bra blid för att illustrera detta så jag snickrade lite själv.

A1= filament [1]
A2= filament [2]
A3= filament [3]

När dessa läggs samman kommer amplituden visserligen att förstärkas men det är inte hela sanningen, de kommer blida en ny våg som är medelvärdet av de tre.

Vill man öka Amplituden kan man helt enkelt slå tangenten hårdare. att spela fler toner på olika oktaver breddar mest ljudbilden. Med detta är det inte sagt att filament inte fungerar så, men liknelsen är missvisande.

Frågan blir varför man inte kan väva ett filament[3] på en gång och skippa de andra två? Eller är det det man gör. Högre magnitud innebär tätare svängningar (högre HZ) egentligen är det att dra ut filamentet länge därav kommer det att vibrera med fler svängningar. Filament [2] är då dubbelt så långt som Filament[1]. Då kommer vi till en annan fråga, -varför kan man då inte låta Filamentet dras halva vägen för att få ett halvt Filament?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jo, om Filament betedde sig som en vågrörelse skulel inte min tes fungera.

Du slår sönder min liknelse med logik och korrekta fakta, ofint. :gremtongue:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Telephalsion said:
Jo, om Filament betedde sig som en vågrörelse skulel inte min tes fungera.

Du slår sönder min liknelse med logik och korrekta fakta, ofint. :gremtongue:
Okej soory, men då förstår jag nog inte liknelsen...
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det bör även att noteras att större delen av all tillgänglig information om magi kommer från spelvärden (in game, så att säga) och kan alltså jämföras med att vi diskuterar fysik, men bara får använda teorier som kom innan år 1600. Många av de teorier vi använder är säkerligen fel, trots att dom passar in i världen, och flera av de lagar vi har för magi stämmer nog inte heller, men:

Personligen tror jag att alla filamenten krävs. Ska man trolla med magnitud krävs tre filament och det enklaste är ju att använda filament [1], [2] och [3] (jag hoppas att det blir det "officiella" sättet att skriva "filament med krökningstal X"). Man skulle dock kunna alstra filament [2], [3] och [4] men då ökar svårigheten. Här måste jag också flika in med en fråga: Kommer jag fortfarande att få "tre magnituder" om jag dissiperar okontrollerat? (mitt svar är nej, men jag fortsätter gärna en diskussion om det :)) Detta tror jag eftersom att vi verkar förbise något. Nämligen att det är skitenkelt att alstra filament. Vem som helst kan alstra tio filament, det svåra ligger ju i att inte explodera sekunderna efteråt. Då är det nog även så att man inte dissiperar filament [1]-[10] utan bara ett gäng filament [1]. Man kan alltså anta att det är själva filamentet, inte krökningen, som orsakar effekter. Krökningen är alltså till för att få tillgång till kraftigare effekter och mer avancerad magi.
Nästa diskussion: Om jag då alstrar två pyrotropiska filament och två termotropiska för att sedan transformera dessa termotropiska filament, sitter jag inte då med filament [1], [2], [1] och [2] eller ingår det en omvändning av krökningstal i transformeringsprocessen? För att bygga vidare på det här spåret så tror jag att olika aspekter är "besläktade" för att filamenten kröker sig på liknande sätt och man måste alltså inte förändra lika mycket som när krökningarna skiljer sig allt för mycket.
Kvar är väl filamentförlusten? Vad orsakar den? Och så undrar jag lite varför det inte är sinnessjukt svårt att transformera filament [1] och [2] till filament [3] och [4] av en annan aspekt, när det tydligen är skitsvårt att göra filament [4] av den ursprungliga aspekten.

Nu ska jag gåg och äta, så jag återkommer.

/Petter hoppas att vi fyller igen hålet jag grävt här.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag tolkar det som att filamenten har olika krökningstal, men ungefär samma i samma aspekt, och att det därför INTE går att alstra tex 2 termotropiska filament, två pyrotropiska filament och sedan transformera de termotropiska till pyrotropiska för att "öka" effekten.
2 termotropiska [krökningstal 1-2]
2 pyrotropiska [krökningstal 1-2]

Transformeringen från 2 termotropiska till 2 pyrotropiska skulle göra att vi fick två uppsättningar av samma filament, och skulle alltså inte ha 4 pyrotropiska filament. (automatiskt slag på fummeltabellen?)

Men jag kanske missuppfattat. :gremlaugh:

Men jag håller med om att det är konstigt att man kan transformera de andra lätt.

Förmodligen är det så att olika aspekter har olika typer av krökningstal, och att det är svårt att ha många av samma typ av filament samtidigt. Så pyrotropiska filament inte ligger i samma "hög" som de termotropiska, att det därför inte blir svårare. De vävs ju ändå samman till olika effekter.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Som reglerna officiellt är nu så kan man ju alstra två termo och två pyro för att sedan transformera de två termo till pyro och alltså sitta på fyra pyro. Slagen blir:
Alstra pyrotropi: Ob2t6
Alstra termotropi: Ob2t6
Transformera: Ob2t6 (Ob3t6 som grund, men termotropi är "besläktad" med pyrotropi)
Och vips så har man fyra pyrotropiska filament

En vettig husregel är alltså att svårighetsgraden mot transformera är lika med det högsta krökningstalet man ska transformera till. Transformering blir fortfarande väldigt användbart om man behöver filament av en aspekt man inte kan alstra, eller om man bara vill alstra en gång och istället alstrar många filament och transformera till en annan (man vill ha eld på avstånd, så man alstrar bara pyro och transformerar till ataxa). Alternativ så är svårigheten (med en grundsvårighet som är lätt (Ob2t6)) differansen i krökningstal (att transformera från termo [1] och [2] till pyro [3] och [4] är allstå normal (Ob3t6) eftersom det skiljer två steg mellan [2] och [4]) och termo<->pyro är besläktade.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Petter42 said:
Som reglerna officiellt är nu så kan man ju alstra två termo och två pyro för att sedan transformera de två termo till pyro och alltså sitta på fyra pyro. Slagen blir:
Alstra pyrotropi: Ob2t6
Alstra termotropi: Ob2t6
Transformera: Ob2t6 (Ob3t6 som grund, men termotropi är "besläktad" med pyrotropi)
Och vips så har man fyra pyrotropiska filament

En vettig husregel är alltså att svårighetsgraden mot transformera är lika med det högsta krökningstalet man ska transformera till. Transformering blir fortfarande väldigt användbart om man behöver filament av en aspekt man inte kan alstra, eller om man bara vill alstra en gång och istället alstrar många filament och transformera till en annan (man vill ha eld på avstånd, så man alstrar bara pyro och transformerar till ataxa). Alternativ så är svårigheten (med en grundsvårighet som är lätt (Ob2t6)) differansen i krökningstal (att transformera från termo [1] och [2] till pyro [3] och [4] är allstå normal (Ob3t6) eftersom det skiljer två steg mellan [2] och [4]) och termo<->pyro är besläktade.
Eller så säger man bara att inte går att göra så, för själv tycker jag det känns lite cheesy att konstruera en formel som ovan in-game, som uppenbarligen bara är byggd för att ta sig förbi annan regel. Eftersom jag är helt övertygad om att du har rätt i hur reglerna ser ut nu så skulle jag tolka detta som min husregel. Man kan inte rent effektiv transformera ihop en stor hög med filament av en typ genom att samla dem från andra. Detta skulle göra att det gick att göra en formel med 25 pyrotropiska filament bara genom att samla ihop dem från olika aspekter och göra massor med små (och enklare) transformeringar.

Alstra två pyrotropiska filament, alstra två termotropiska filament, Alstra två geotropiska filament, Alstra två pneumotropiska filament, osv...

Transformera termotropiska till pyrotropiska, transformera geotropiska till pyrotropiska, osv...

Till slut sitter man med en enorm hög pyrotropiska filament som man kan slänga med en monstereffekt, som normalt sett skulle vara möjligt enbart med ritualmagi. Visserligen skulle det bli väldigt hög svårighet på besvärjelseslaget, men den skulle man kunna få ner genom lite olika metoder.

Kanske skulle man kunna uppnå ovanstående med någon form av drakmagi eller filamentflätor, men det är knappast normalt.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Är det då jag som missuppfattat det eller är det inte så att man bara KAN alstra en gång när man använder alstringen som en del av en besvärjelse och sålunda att detta endast borde gälla vid ritualer?

Men själva transformeringen mellan besläktade aspekter borde väl gå under (har inte Mystik och Magi framför mig, så jag är inte 100% säker) en av lagarna som jag har för mig var något i stil med "minsta motståndets lag" eller dylikt, så när filamenten står inför alternativen att antingen dissipera eller att dras ut så vill de dissipera och man måste negera deras dragning åt dissipation med sitt transformeringsslag. Jag tror därför på tanken att det är en svårighet motsvarande differensen mellan krökningstalen att göra den transformeringen men att vid ett misslyckande så måste man hantera dissipationen av de filamenten och samtidigt försöka hålla fast i de filament av den aspekt man redan har men som man försöker att transformera ytterligare filament till. Eller kan en misslyckad transformering innebära att om filamenten på grund av fummel transformerar till det önskade filamentet innan dissipation så leder det till att samtliga filament dissiperar?
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Ichabod said:
Eller så säger man bara att inte går att göra så, för själv tycker jag det känns lite cheesy att konstruera en formel som ovan in-game, som uppenbarligen bara är byggd för att ta sig förbi annan regel. Eftersom jag är helt övertygad om att du har rätt i hur reglerna ser ut nu så skulle jag tolka detta som min husregel. Man kan inte rent effektiv transformera ihop en stor hög med filament av en typ genom att samla dem från andra. Detta skulle göra att det gick att göra en formel med 25 pyrotropiska filament bara genom att samla ihop dem från olika aspekter och göra massor med små (och enklare) transformeringar.

Alstra två pyrotropiska filament, alstra två termotropiska filament, Alstra två geotropiska filament, Alstra två pneumotropiska filament, osv...

Transformera termotropiska till pyrotropiska, transformera geotropiska till pyrotropiska, osv...

Till slut sitter man med en enorm hög pyrotropiska filament som man kan slänga med en monstereffekt, som normalt sett skulle vara möjligt enbart med ritualmagi. Visserligen skulle det bli väldigt hög svårighet på besvärjelseslaget, men den skulle man kunna få ner genom lite olika metoder.

Kanske skulle man kunna uppnå ovanstående med någon form av drakmagi eller filamentflätor, men det är knappast normalt.
Fast det är ju redan bara i ritualmagi man kan göra flera alstringar och samtidigt använda transformeringar.

Jag ser det snarare som så att om man alstrar termotropi och transformerar denna till pyrotropi så blir det inte ren pyrotropi. Lite som att måla över något med en annan färg (dåligt exempel men jag hoppas ni förstår hur jag tänker). Altså kan 2 filament pyrotropi [1] och [2] existera tillsammans med 2 filament pyrotropi(av termotropi) [1] och [2].
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Fast i ritualmagi kanske man inte ska se det som att filamenten existerar "samtidigt" heller. Det är ju under ganska långa perioder man arbetar med magin, och även om slagen för färdigheter slås på en gång så kan ju magin alstras från olika håll.

Men nu är jag med på tåget.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Okej, jag fick ett skutt av idéer idag, så på bussen och tåget hem satt jag och arbetade på lite saker. :gremsmile: Nu har jag ju inte haft några böcker till hjälp och inte heller forumer, så allt det här kan vara helt åt helvete. VI TESTAR! I present to you: Aspektfrekvenser och krökningstal!
(klicka på bilder för full storlek)

Här ser ni då alltså en tabell (kommer förklaras mer av den senare) med några få aspekter utvalda, utsatta på strategiska platser på en skala kallad Aspektfrekvens. Detta begrepp betyder helt enkelt att olika aspekter arbetar på olika frekvenser. Detta är varför filament av samma krökningstal men olika aspekter kan existera i varandras närhet. Vissa aspekter ligger nära varandra på frekvensskalan, dvs liknande frekvens. Detta innebär att det är lättare att rucka på den ena aspektens frekvens för att på så sett transformera denna till den andra aspekten (pyro <-> termo). Andra ligger långt borta, och då är ju det självklart svårare. Dessutom kommer en viss del att frekvensen troligen bli fel, åtminstone för något av filamenten. Filamentsförlust. Transformering innebär även att filamenten förmodligen måste bli längre/kortare, för att undvika krökningstalskollision. Transformering, FÖRKLARAD.

FILAMENT, ENERGI, KRÖKNINGSTAL OCH MAGNITUD
Först och främst: Alla filament, oavsett längd (krökningstal), har SAMMA energinivå. ALLTID. Detta är varför man alltid strävar efter att alstra så korta filament som möjligt.
Näst: Filament har INGEN VIKT. Det finns ingenting som gör att ett längre filament väger mer, det är BARA längre. Detta innebär, att när man komprimerar filament för att skapa en magisk effekt (jag kommer till det), så utgör svårigheten endast att komprimera längden av filamenten. Därför är det endast det längsta filamentet som utgör någon svårighetsgrad när man besvärjer magi. När man komprimerar det längsta följer alla kortare med, eftersom dessa trots allt inte väger något; de är bara långa.
Tredje: Man BEHÖVER FORTFARANDE MÅNGA FILAMENT FÖR ATT ÖKA MAGNITUDEN. Som regelböckerna säger, magnitud är antalet filament som ingår i den slutgiltiga effekten. Detta är för att man fortfarande behöver högre energinivåer för starkare effekter, INTE längre filament. Att man alstrar längre filament är bara på grund av Haneas Uteslutningsprincip (jag kommer till det).

ATT KASTA MAGI, DISSIPATION OCH OKONTROLLERAD SÅDAN
I tabellen ovan lägger ni märke till ett grått rutat område runt termotropilinjen och pyrotropilinjen. Detta är den längd som filamenten du alstrat måste komprimeras till för att en effekt ska kunna ske. Olika effekter kräver egna specifika lägen någonstans inom denna ruta. Detta innebär att JA, du måste pressa ihop filamenten så hårt att dessa går över till "halvfilament", dvs filament på väg att förkortas till 0 och försvinna. Enligt böckerna innebär en hög Thaumnivå i naturen att magiska stormar kan uppkomma, och för er inlästa är Thaum ett mått på filamenttäthet. Så, när man alstrar magi måste man nå upp en hög Thaumtäthet väldigt fort på ett väldigt litet område, vilket komprimerar filamenten. Energin som finns i dem strålar ut under komprimeringen, och snart finns inget kvar att komprimera.

Kontrollerad dissipation: Det ungefärliga komprimeringsvärdet på en kontrollerad dissipation ligger över det för en riktig besvärjelse, eftersom det är mycket mycket lättare att utföra kontrollerad dissipation (du klämmer helt enkelt ur energin ur filamentet långsammare), samt att ingen stor effekt uppkommer.
Okontrollerad dissipation: Detta ungefärliga värde ligger väldigt nära krökningstal 0, dvs potentiellt filament. Detta för att okontrollerad dissipation sker när filamenten försöker förkorta sig själva till 0 på mycket kort tid, mycket kortare än vad som krävs för komprimeringen av en magi. Detta orsakar en explosiv urladdning av energi som uppkommer i form av en någorlunda skadlig eller i annan mån påverkande effekt för omgivningen.

Här har vi ett exempel på en tredje magnitudens pyrotropisk besvärjelse. Varje plupp är ett filament. Filamenten har krökningstalen 1, 2 och 3. Det tredje är det längsta, och när komprimeringen sker in i zonen där besvärjelsen kan formas är det denna som bestämmer svårighetsgraden. Däremot så kommer energin för längd 1 och längd 2-filamenten fortfarande att ta del av besvärjelsen till full effekt, på grund av att dessa komprimeras tillsammans med längd 3-filamentet utan extra svårighet. 3 filaments energinivå strålar ut som en effekt: Magnitud 3.

Haneas uteslutningsprincip: Jag har börjat hata Haneas igen, allihopa. Det finns verkligen ingen vettig förklaring enligt det jag svamlat ihop ovan, förutom det att filamenten förmodligen har fler egenskaper som kan påverka utkomsten av en alstring eller besvärjelse, egenskaper som vi helt enkelt inte känner till. Någon av dessa egenskaper kan möjligen fungera som en sorts repellant för filament av samma längd.

Om jag missade något, eller om någon är intresserad, så nedan kommer mina anteckningar jag gjorde i bussen angående det här:
Filament har bara längd, ingen vikt. Därför spelar det ingen roll hur många filament som komprimeras, endast hur mycket alla komprimeras. Detta är anledningen att endast det längsta filamentet påverkar svårigheten, men varför fler filament behövs för att uppnå högre magnituder. Man komprimerar energin, men ett längre filament är inte mer energifyllt än ett kort sådant.

För att en effekt ska ske måste filamenten komprimeras till en viss storlek, så hög Thaumhalt att filamenten inte längre är hela, rent teoretiskt sätt. Thaumhalt, därför att väldigt hög Thaumhalt naturligt kan orsaka magistormar och liknande, och inte hela för att okontrollerad dissipation innebär snabb förkortning från ett helt krökningstal till 0, och mellan dessa uppstår en magisk effekt.

Kontrollerad dissipation ligger över gränsvärdet för en riktig magisk effekt, då den effekt som uppkommer via sådan dissipation är i de flesta fall harmlös, och när man väl komprimerat ett filament så mycket och låter det förkortas, är längden så pass liten att den okontrollerade dissipationsbiten blir omärkbar.

Okontrollerad ligger under gränsvärdet för en magisk effekt eftersom hela den magiska styrkan i filamenten laddas ur i den väldigt snabba förkortningen, vilket måste betyda att gränsvärdet ligger extremt nära noll.

Aspektfrekvensen fungerar så att lätt-transformerade aspekter ligger nära varandra, och svårtransformerade långt ifrån varandra. Aspekterna arbetar oberoende av varandra, och detta är varför samma krökningstal av två olika aspekter kan komprimeras till en enskild effekt. Aspekterna arbetar på frekvenser vilka inte stör varandra. Frekvenserna går att rucka på, och då transformeras filamentet till en annan aspektfrekvens.

Varför två av samma krökningstal inte kan vara nära varandra: Magic Jew? Helt enkelt för att reglerna säger så? Kanske att längderna har någon extra egenskap som vi inte har någon aning om vilken motsätter sig denna händelse. Upp till diskussion.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Vackert inlägg, känns mycket mer genomtänkt än en bussresa och en tågresa.

Bara en tanke/fundering.
Kraetyz said:
Transformering innebär även att filamenten förmodligen måste bli längre/kortare, för att undvika krökningstalskollision.
Här är en sak som det diskuterats lite tidigare i tråden. Blir filamenten bara längre helt plötsligt, så att man t.ex. kan transformera ett termotropiskt [1] till pyrotropiskt [25] om man hade 24 pyrotropiska filament sedan innan?

Kanske de transformerade filamenten ligger lite off, men nog nära för att användas i magi, jämfört med den 'riktiga' aspekten?
Musik spelade på instrument som inte är exakt stämda kan fortfarande låta bra och endast de mest hängivna och kunniga lyssnare märker någon skillnad.
Kan tänkas att det är lite liknande med magin, att det finns en väldigt liten skillnad som kan märkas om man är nog duktig på magiförnimmelse. Det kan också förklara att effekter kan se olika ut i olika besvärjelser. Och ge gamla magiker en anledning att klaga på "dagens ungdom" som inte använder ren kraft utan omvandlar kraften innan de använder den, alltså att det inte är lika fint (i vissa kretsar).

Bara en tanke. Även om man kan köra med "det är så" så är sånna här diskussioner fruktansvärt roliga.

/Berfa
 
Top