Nekromanti Haneas Uteslutningsprincip och alstringssvårighet!

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
ÄNTLIGEN fick man svar på frågan.
Jag minns typ 1-2 veckor sedan, när någon postade och sade att om Uteslutningsprincipen skulle regelsättas, så skulle det antingen innebära att det inte spelar någon roll vilka krökningstal du har på filamenten du alstrar (vilket det har, högre krökningstal är svårare att stabilisera), eller att det skulle bli en sjukt svår exponentiell svårighetsökning för att alstra flera filament. I och med Alver-boken får vi äntligen svar på detta problem.

Läs Sanaris Magitradition. I denna står det om just krökningstal, även om det är beskrivet i andra termer. De skrivs om att när man överför filament från en person till en annan via två eller fler källor, så "försvinner" de svagare källorna och endast den starkaste kvarstår. Vidare förklarar de, att ett filament kan liknas vid en elastisk tråd som blir svårare att dra i (alstra) ju längre den blir (vilket krökningstal den har).

Tänk er nu att ni har två stycken elastiska band. Det ena är redan utsträckt något, medan det andra är slakt. Detta är två filament med olika krökningstal. När du håller i båda och drar i dem, så blir det bara så jobbigt att dra som det längst utsträckta bandet tillåter.

För att sammanfatta: När du alstrar filament, är det endast det HÖGSTA krökningstalet som bestämmer svårigheten för alstring. Detta är anledningen att man försöker alstra så låga krökningstal som möjligt, och det är även anledningen att det är en jämn ökning i svårigheten istället för en exponentiell.

Att sedan Haneas Uteslutningsprincip inte direkt behandlar just detta ämne är irrelevant, eftersom slutsatsen ovan löser ett av de problem som vi trott att Uteslutningsprincipen skapat.

Om det finns något att tillägga angående exakt varför Haneas Uteslutningsprincip stoppar filament med samma krökningstal från att befinna sig i närheten av varandra, gör gärna så.

//Kraetyz, magiteoretiker
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om det finns något att tillägga angående exakt varför Haneas Uteslutningsprincip stoppar filament med samma krökningstal från att befinna sig i närheten av varandra, gör gärna så.
Den här kan jag nog svara på: den bygger på kvantfysik. I kvantfysik finns det gott om exempel på att saker med lika kvanttal inte kan existera inom vissa typer av system, t.ex. atomer, där elektronerna måste ha olika kvanttal för att kunna samexistera; det är det som ger upphov till "elektronskal".

Varför? Därför att teorin säger att det är så, och teorin har hittills inte motbevisats eller ersatts av en bättre teori. Vetenskap, helt enkelt.

EDIT: Just det, huvudämnet också; det enda jag kan säga är... ÄNTLIGEN!!! Men jag hade ju redan ett hum om att Alver II skulle bli "M&M 1.1", eller så :gremwink: (jag finns med under "Tack till", ju ^^)
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo, om filamenten skulle ha samma krökningstal skulle de ligga "på" varandra och därmed "krocka". En mer relevant fråga tycker jag är varför filamenten endast kan ha hela krökningstal. Det borde vara fullt möjligt med ett krökningstal på 1,3. Kanske är det så att filament som är allt för lika också ligger "på" varandra(vilket inte borde spela någon roll eftersom att filamenten är endimensionella).

/Petter som har för vana att svara på sina frågor.
 
Top