Nekromanti Krökningstal?

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Angående transformeringen: Sådär kan du ju faktiskt inte transformera, förutom i en ritual. Och i ritualer så är ju de olika filamentansamlingarna oberoende av varandra, såvitt jag förstått det. Så exemplet är ju ganska så oanvändbart, enligt mig. Såvida jag inte missar något.

När man transformerar går det vanligen till så här: Alstra 4 pyrotropi. Transformera 2 termotropi. Ha 2 pyro, 2 termo. Transformerar alltså längd 3 och 4-filamenten till 1 och 2-längd termotropi.

Det du säger angående väldigt svaga avvikningar låter bra, rent fluffmässigt. :gremlaugh: Det är ju trots allt ganska gay att transformera. Speltekniskt borde det, som du säger, inte göra skillnad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
All denna tankemöda (OT)

Hade det inte varit lustigt om Neogames tillkännagav att Legio Colonans magiteori är ungefär lika nära Mundanas verkliga magiska lagar som 1300-talets naturfilosofi var vår världs fysik? Om frustration hade kunnat buteljeras hade det nog blivit en fin årgång.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: All denna tankemöda (OT)

Bobby Magikern said:
Hade det inte varit lustigt om Neogames tillkännagav att Legio Colonans magiteori är ungefär lika nära Mundanas verkliga magiska lagar som 1300-talets naturfilosofi var vår världs fysik? Om frustration hade kunnat buteljeras hade det nog blivit en fin årgång.
... Jag skulle AVRÄTTA författaren av Mystik och Magi. O_O
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: All denna tankemöda (OT)

Well, jag har alltid sett alla magilagar och teorier som in-game grejer, som mundanas samtida magiker anser om mundanas fysiklagar och magilagar. Dvs att deras kunskap är väl på ungefär samma nivå som fysiken var i vår värld omkring 1400-1600-talet.


Sedan hur allt fungerar egentligen det är en helt annan fråga.


/Poseur dödar tråden lite nu känner han
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: All denna tankemöda (OT)

Poseur said:
Well, jag har alltid sett alla magilagar och teorier som in-game grejer, som mundanas samtida magiker anser om mundanas fysiklagar och magilagar. Dvs att deras kunskap är väl på ungefär samma nivå som fysiken var i vår värld omkring 1400-1600-talet.


Sedan hur allt fungerar egentligen det är en helt annan fråga.


/Poseur dödar tråden lite nu känner han
Jag ska nu sluta vara magiteori-maskot. :gremfrown:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: All denna tankemöda (OT)

Petter42 said:
Sa inte jag allt det här innan? Visserligen krångligt och svårtolkat... but still.

Mycket bra inlägg Kraetyz. Mycket tydligare än mitt.
Som sagt, jag hade inte tillgång till forumet. :gremtongue:
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Jättebra inlägg, känns betydligt mer genomtänkt än en bussresa och en tågresa.


Kraetyz said:
Angående transformeringen: Sådär kan du ju faktiskt inte transformera, förutom i en ritual. Och i ritualer så är ju de olika filamentansamlingarna oberoende av varandra, såvitt jag förstått det. Så exemplet är ju ganska så oanvändbart, enligt mig. Såvida jag inte missar något.
Just den sortens transformering togs upp tidigare i tråden, därav frågan. Att de är olika filamentansamlingar i ritualer gillar jag, taget! =)

Kraetyz said:
Det du säger angående väldigt svaga avvikningar låter bra, rent fluffmässigt. :gremlaugh: Det är ju trots allt ganska gay att transformera. Speltekniskt borde det, som du säger, inte göra skillnad.
Då är jag nöjd och glad. =)
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Vad som hade varit roligare var om man hittade fler in-game magi-teorier som talar emot varandra.

Jag ser som de flesta här, detta som intressant in-gamefluff. Det är kanske intressantare om man tar fram ett par av ovanstående teorier och låter magikerna bråka om det på akademin.

Kan vi kristallisera ut en eller flera tydliga varianter av ovanstående tankar?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja det verkar ju finnas teorier som verkar peka åt det hållet att filament kan beskrivas med vågrörelser och det finns teorier som mera vill beskriva filamenten som "gummisnoddar" eller spaghetti.
Finns ju ett lite fluff om just de olika tolkningarna precis i slutet på MoM, men jag kommer inte ihåg om det var nåt att ha, och det är inte jag som har böckerna längre.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: All denna tankemöda (OT)

Fast jag tycker det är en haltande liknelse. Uppenbart är att Mundana inte utvecklats i en takt motsvarande vår värld, och uppenbart att magi inte finns i vår värld. Vad är det som säger att Mundanas magiteori inte är på nivån av 1700-talets fysik och matematik? I vår verkliga värld omsätts ökat bildande i teknikutveckling, e.g. mekanik, tryckkonst, artilleri, etc. Men eftersom detta omsätts i magi i Mundana tycks det snarare vara en förklaring till varför Mundana inte är mer tekniskt framskridet. Alla Galileo, Newton, Copernicus i Mundana är fullt sysselsatta med krökningstal och demonotropiska ritualer.

Mitt andra argument är betydligt mer jordnära - en stor charm med Eon är just magiteorin vilket ett otal trådar på forumet visat på. Kort sagt, det är roligare att teoretisera, och ännu roligare om man senare kan föra in det i spel!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: All denna tankemöda (OT)

RipperDoc said:
Alla Galileo, Newton, Copernicus i Mundana är fullt sysselsatta med krökningstal och demonotropiska ritualer.
Perfekt uttalande. Jag älskar idén att Newton sitter under sitt träd och väver geotropi när helt plötsligt ett äpple faller ner i huvudet på honom.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: All denna tankemöda (OT)

Det låter som ett utmärkt tillfälle för Mundana-Newton att dra kopplingar mellan hur ett äpple förmultnar och hur han själv gör det när de geotropiska filamenten dissiperar okontrollerat :gremsmile:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: All denna tankemöda (OT)

Den Muhadinska forskaren Rashoud ibn Fadlan lyckades år 2963 med konststycket att klyva ett filament.

Experimentet visade att filament är delbara men också att en själ inte klarar av konsekvenserna av filamentklyvning.

Rashoud upplöstest på grund av extrem quadoshsänkning i samma stund som filamentet klövs. Teologer har spekulerat i att detta var gudomligt straff åkallat på grund av Rashouds "lekande med världsalltet", medan magiteoretiker spekulerar i att mikrofilamenten slet Rashouds själ i stycken.

Nämen, Transformering kan ju innebära att man drar ut ett filament och ändrar frekvensen på det, för att sedan sänka in det till minsta möjliga längd, detta skulel förklara varför transformering kan öka magnitud, om vi vill att transformering ska kunna öka magnitud dvs.

Kongelat då? Har de filamenten ett ändligt krökningstal eller är kongelat av oändligt högt krökningstal?

Kristaller också, för den delen.
 
Top