Korvtårtekampanj

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag har tänkt göra som spelarna vill (baserat på min uppfattning av deras önskemål). Typ bokstavligen, alltså jag tänker köra en kampanj strikt baserat på deras önskemål och inte ansvara för konsekvenserna. Blir det skittråkigt (för dem) så anpassar jag efter deras nya önskemål, eller så avslutar vi kampanjen.

Detta är de punkter som jag har kommit på hittils:
  • Fantasy
  • Ingen etablerad värld som kan kollidera med deras karaktärsbakgrund
  • Intern motivation för rollpersonerna baserad på deras bakgrund snarare än externa uppdrag.
  • Inget utforskande
  • Överkompetenta hjältar från start, som är goda och betydelsefulla
  • Inga resor (snabba resor, alltså typ "teleportering" mellan platser, ingen tidspress/fokus på tidsåtgång eller logistik)
  • Ingen lång strävan mot ett mål, istället snabbare resultat och nya mål
  • Inga anteckningar eller kartor ska behövas göras (av spelarna), jag som SL förmedlar rollpersonernas minne istället
  • Tärningsslag/färdighetsslag istället för player skill (kombinerat med höga färdighetsvärden på färdigheter som man är bra på)
  • Ingen slump vid rollpersonsskapandet, utan full kontroll (och som sagt, kompetenta hjältar från start)
Strid
  • Få strider (< 1 per spelmöte), men avgörande när de sker
  • Snabbt
  • Inte så dödligt (för rollpersonerna)
  • Intressanta val baserade på rollpersonernas personlighet

Vad tror ni, går det? Kommer det att bli bra? Kör ni såhär? Vilket system ska jag använda?

Många av punkterna är ju kanske mer spelstil än beroende av system. Men det närmaste jag kan komma på för stunden är Hjältarnas Tid, det har dock inte särskilt snabba strider (men det kan ju lösas med att ge motståndarnas mindre mängd hälsa och gard).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Vad är det de vill göra? För karaktärsmotivstionerna känns som den bärande punkten här. Är de starka är saker great, är de det minsta svaga kommer det här bli en tågolycka.

Spännande att de har tagit på sig 100% av ansvaret för handlingen. Som spelledare hade jag gjort att alla konsekvenserna av deras handlingar hemsöker dem i tusen år. Och sedan kastat mer val på dem där alla alternativen har konsekvenser. Bara ge dem repet och låt dem hänga sig med det. Folk tror det är kul att inte dö, det är mycket värre att leva med att ens barn hatar en, ens stad är förtryckt av en själv eller i ruiner för man inte tog ansvaret genom svåra val, ens fiender har bra motivationer och skalderna berättar sagor om deras grymhet eller lätja.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Kanske något PbtA-baserat? Dungeon World eller något DW-hack, Fantasy World, Ironsworn.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Jag kör verkligen inte så här, men känner igen önskemålen från vissa spelare. Ett eventuellt inte så konstruktivt förslag (för jag läser mellan raderna att dina spelare inte alls är ute efter det) är att köra något slags samberättande. Behöver ni verkligen ett system när premissen är att rollpersonerna ska lyckas med allt?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag kör verkligen inte så här, men känner igen önskemålen från vissa spelare. Ett eventuellt inte så konstruktivt förslag (för jag läser mellan raderna att dina spelare inte alls är ute efter det) är att köra något slags samberättande. Behöver ni verkligen ett system när premissen är att rollpersonerna ska lyckas med allt?
Ett system kan ju i och för sig göra tusen olika saker som inte har att höra med att avgöra om rollpersonerna lyckas när de försöker göra svåra grejer. Och samberättande och friform är ju inte samma sak.

(Men naturligtvis är svaret ”Ja! Kör samberättande! OCH friform! :gremgrin: )
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det är verkligen inte min stil som spelare heller. Men efter att utforskande överlag inte verkar vara deras grej, så tänkte jag ta en paus i hexcrawlandet i Korpens klagan och köra en kampanj 100% deras önskemål.

Jag ställer mig också lite frågan:
Vad är det de vill göra? För karaktärsmotivstionerna känns som den bärande punkten här. Är de starka är saker great, är de det minsta svaga kommer det här bli en tågolycka.
Grejen är att karaktärsmotivationerna brukar vara grymma. Det brukar vara en halv kampanj bara där. Även typ när vi kör OSR och jag ganska uttryckligt har sagt "inga omfattande bakgrunder", så brukar det finnas gott om skäl för varför det väntar ett asgrymt äventyr någonstans långt utanför min förberedda dungeon.

Så jag tänker att nu kör vi bara efter bakgrunderna.

Fate Accelerated
Det är ett intressant tips, jag har aldrig riktigt satt mig in i de reglerna.

Fantasy World
Det är klart frestande, jag väntar på att de ska ta in det på World of Boardgames, men snart ger jag dem inte mer tid, utan beställer från nätet. Hade jag inte fått covid så hade jag köpt det på SF i måndags.

jag läser mellan raderna att dina spelare inte alls är ute efter det) är att köra något slags samberättande. Behöver ni verkligen ett system när premissen är att rollpersonerna ska lyckas med allt?
Det är rätt att de dessvärre inte alls är fan av samberättande. Det sättet som jag kan lura in "director"-stance är genom att ställa frågor om deras bakgrund under spelets gång. Vilket jag har tänkt att göra en hel del.

Gör korvtårta av reglerna också!
Det här var min första tanke, hittar jag inget passande så blir det nog så.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Ett system kan ju i och för sig göra tusen olika saker som inte har att höra med att avgöra om rollpersonerna lyckas när de försöker göra svåra grejer. Och samberättande och friform är ju inte samma sak.

(Men naturligtvis är svaret ”Ja! Kör samberättande! OCH friform! :gremgrin: )
Jag misstänkte att jag var ute på djupt vatten. :)
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag tror hjältarnas tid eller kopparhavets hjältar kan fungera bra, vill man göra striderna snabba så tror jag mer skada på vapen eller mindre grad/hälsa är en bra idé. Alternativt gör man striderna till en utökad konflikt där spelarna kan välja vad de är bra på för att göra striden kort.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,559
Kör ni såhär?
O nej. Jag är uppenbarligen fel spelledare för den där spelgruppen.

Vilket system ska jag använda?
Exemplars & Eidolons skulle kanske kunna funka. Fantasy. Bygger på DnD men mer avskalat. Börja på level 5 så är rollpersonerna superhjältar. En av dem kan spöa en hord av orcher medan övriga rollpersoner dricker te.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Behöver ni verkligen ett system när premissen är att rollpersonerna ska lyckas med allt?
Det är en bra fråga. Jag vet inte riktigt om de måste lyckas med allt, jag tror att det är mer det de är bra på, ska de vara rejält bra på.

Så spelar någon en tjuv som är bra på att stjäla, så ska det vara ordentligt högt i det. Kring nivån att det nästan är onödigt att slå. Men är tjuven klen och försöker lyfta en stenport så kan det absolut vara 50-50 eller sämre.

Jag tror hjältarnas tid eller kopparhavets hjältar kan fungera bra, vill man göra striderna snabba så tror jag mer skada på vapen eller mindre grad/hälsa är en bra idé. Alternativt gör man striderna till en utökad konflikt där spelarna kan välja vad de är bra på för att göra striden kort.
Ja, det är ju inte en dum idé. Att man kanske försöker undvika de direkta striderna genom att skapa utmaningar istället. Man kan nog blanda också för att påverka striden (och förkorta den).

Exemplars & Eidolons skulle kanske kunna funka.
Aha, det var en ny titel för mig!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Vad tror ni, går det? Kommer det att bli bra? Kör ni såhär? Vilket system ska jag använda?
Ja, jag kör exakt sådär, men med tillägget världen har lika mycket agendor som rollpersonerna. Körde igenom Undergångens arvtagare-kampanjen (se Koncept och ton) på det sättet och mitt speltest till Matiné 2 i Gemini-världen. Det krävde dock rätt stora mängder anteckningar av spelarna, annars kom de inte ihåg något. Jag satt dock och påminde dem om det mesta, mycket för att det kunde gå lite tid mellan spelmötena.

Förstår inte vad som är så korvtårtigt med det där. :D
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Det är klart frestande, jag väntar på att de ska ta in det på World of Boardgames, men snart ger jag dem inte mer tid, utan beställer från nätet. Hade jag inte fått covid så hade jag köpt det på SF i måndags.
Får hoppas World of Boardgames får tummarna loss och tar in det. Fantasy World bockar av de flesta av önskemålen. Fellowship-typ och val av playbooks påverkar mycket av handlingen. Spelar man t.ex. i ett Shield-fellowship är gruppen på ett eller annat sätt de svagas beskyddare. Resor kräver ingen logistik och kan bli förvånansvärt intressanta, om man vill. Journey-draget var superkul att använda. Stridssystemet är inte så värst utbyggt men att våld har konsekvenser, det är inbyggt i systemet. Öka grundvärdena med +1 eller +2 för att få riktigt kompetenta rollpersoner, som sällan misslyckas helt. Lyckat med komplikation är egentligen det roligaste resultatet ändå :)
 
Top