Korvtårtekampanj

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,106
Burning Wheel är delvis men inte fullständigt rätt. Det har motivationerna och målen klockrent.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,899
Location
Marjura
Vi körde en kampanj som var Fantasy, kompetenta hjältar från start, och snarlika mål för strid med FATE Core rätt nyligen. Jag upplevde att reglerna passade bra till det.
Dvs "Fantasy! Old School Gaming" ?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Ja, jag kör exakt sådär, men med tillägget världen har lika mycket agendor som rollpersonerna.
Det är nog en bra grej att se till att det finns där. Jag brukar verkligen försöka skrapa information från bakgrunderna för att hitta inte bara de uppenbara personerna, utan också indirekta som behöver finnas för att resten ska stämma och framför allt försöka hitta (på) vilka agendor som ligger bakom det som skett. Jag tänker att man börjar där och sedan fortsätter man ösa in personer med olika viljor tills det börjar leva sitt eget liv.

Burning Wheel är delvis men inte fullständigt rätt. Det har motivationerna och målen klockrent.
Jag började bläddra i den, men det känns rätt tungt. Jag har aldrig lyckats ta mig igenom den av någon anledning. Lite grann det bästa spelet som jag aldrig lyckats förstå. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,106
Jag började bläddra i den, men det känns rätt tungt. Jag har aldrig lyckats ta mig igenom den av någon anledning. Lite grann det bästa spelet som jag aldrig lyckats förstå. :)
Burning Wheel är rätt straightforward i sig (men litet eget skrivet) och blir tungt när man lägger på subsystemen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Burning Wheel är rätt straightforward i sig (men litet eget skrivet) och blir tungt när man lägger på subsystemen.
Ok, det är bra att veta. Går det bra att köra utan subsystemen, eller blir det ändå något man behöver lägga på ganska snart när man börjar spela? Jag har kört Mouse Guard för länge sedan, och jag har förstått att det bygger på liknande tankar?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,106
Ok, det är bra att veta. Går det bra att köra utan subsystemen, eller blir det ändå något man behöver lägga på ganska snart när man börjar spela? Jag har kört Mouse Guard för länge sedan, och jag har förstått att det bygger på liknande tankar?
Det beror på vad man vill ha. Spelet har en enkel konfliktlösning, men man kan sedan lägga på tre olika andra (social strid, avståndsstrid/skirmish/ närstrid) om man vill. Att köra strider utan stridssystemet blir elementärt, men om det är det man vill så håller det.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jag kör också så här, med HT/KH. Fast jag använder ju världen i KH. En grej jag gjort för att snabba upp fighter är att använda monster som typiskt inte har gard, och reservera det för lite mer episka encounters med människor etc.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,770
Location
Göteborg
Jag började bläddra i den, men det känns rätt tungt. Jag har aldrig lyckats ta mig igenom den av någon anledning. Lite grann det bästa spelet som jag aldrig lyckats förstå. :)
Haha, jag minns när jag köpte spelet. Försökte ta mig igenom det, konstaterade snart att nä, det här kommer inte att gå. Gav bort det till en kompis som inte heller orkade läsa det. Så du är inte ensam!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Ok, det är bra att veta. Går det bra att köra utan subsystemen, eller blir det ändå något man behöver lägga på ganska snart när man börjar spela? Jag har kört Mouse Guard för länge sedan, och jag har förstått att det bygger på liknande tankar?
MG är BW, fast enklare. Och med söta möss.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,492
Location
Helsingborg
MG är BW, fast enklare. Och med söta möss.
...och med färdigheter som "kålhuvuden", "biodling" och "bakning". Det är inte ett snabbt system, ger sken av att ge val, opedagogiskt skrivet och är hemskt plottrigt i mekaniken, exempelvis med en valuta för att sätta situationer. Ett rätt dåligt förslag i tråden och ett väldigt dåligt förslag överlag.

(Någon som vill köpa mitt exemplar, förresten?)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
...och med färdigheter som "kålhuvuden", "biodling" och "bakning". Det är inte ett snabbt system, ger sken av att ge val, opedagogiskt skrivet och är hemskt plottrigt i mekaniken, exempelvis med en valuta för att sätta situationer. Ett rätt dåligt förslag i tråden och ett väldigt dåligt förslag överlag.

(Någon som vill köpa mitt exemplar, förresten?)
Ja, det kryssar i ett par av Zires boxar, andra förslag här kryssar i betydligt fler.

Sen vill jag säga att jag håller med om att det är dåligt skrivet, jag säger ibland att det är det enda rollspel som jag efter läsning inte har förstått hur man ska spela det. Och, OT, men jag måste ändå fråga: vad menar du med ”sken av att ge val”?
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Det blev lite paus från mig, jag har läst igenom Fantasy World och förutom att det ser ut att vara en jäkligt bra adaption av Apocalypse World (som är fullt begriplig redan vid första genomläsningen) så verkar den bocka av praktiskt taget alla punkter.
  • Fantasy (check)
  • Ingen etablerad värld som kan kollidera med deras karaktärsbakgrund (check)
  • Intern motivation för rollpersonerna baserad på deras bakgrund snarare än externa uppdrag. (check)
  • Inget utforskande (check, alltså i den traditionella meningen, däremot stort fokus på play to find out)
  • Överkompetenta hjältar från start, som är goda och betydelsefulla (eftersom det inte finns färdigheter så tänkte jag börja RAW och se vad de tycker, man kan ju alltid välja att vara överkompetent i tolkningen och skylla "snags" på omständigheterna)
  • Inga resor (snabba resor, alltså typ "teleportering" mellan platser, ingen tidspress/fokus på tidsåtgång eller logistik) (check, det finns en move för långa resor som vi får testa om tillfälle uppstår)
  • Ingen lång strävan mot ett mål, istället snabbare resultat och nya mål (check, beror kanske inte så mycket på systemet, men det uppmuntrar absolut till det)
  • Inga anteckningar eller kartor ska behövas göras (av spelarna), jag som SL förmedlar rollpersonernas minne istället (check)
  • Tärningsslag/färdighetsslag istället för player skill (kombinerat med höga färdighetsvärden på färdigheter som man är bra på) (check)
  • Ingen slump vid rollpersonsskapandet, utan full kontroll (och som sagt, kompetenta hjältar från start) (check)
Strid
  • Få strider (< 1 per spelmöte), men avgörande när de sker (vi får se, verkar lovande)
  • Snabbt (check)
  • Inte så dödligt (för rollpersonerna) (oklart)
  • Intressanta val baserade på rollpersonernas personlighet (får se, men det verkar helt klart finnas utrymme)
Jag är väldigt taggad! Tyvärr så blev jag ju sjuk på en av de få speltillfällena med denna grupp före jul,, men jag hoppas på åtminstone ett spelmöte Fantasy World under 2023.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,038
Location
Ereb Altor
...och med färdigheter som "kålhuvuden", "biodling" och "bakning". Det är inte ett snabbt system, ger sken av att ge val, opedagogiskt skrivet och är hemskt plottrigt i mekaniken, exempelvis med en valuta för att sätta situationer. Ett rätt dåligt förslag i tråden och ett väldigt dåligt förslag överlag.

(Någon som vill köpa mitt exemplar, förresten?)
Har du boxen eller boken? Själv tycker jag MG är ett sv de bästa och mest stämningsfulla spelen som har gjorts. Dock nämndes det inte i tråden som förslag utan som jämförelse med BW, som däremot tickar de flesta boxarna.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag har tänkt göra som spelarna vill (baserat på min uppfattning av deras önskemål). Typ bokstavligen, alltså jag tänker köra en kampanj strikt baserat på deras önskemål och inte ansvara för konsekvenserna. Blir det skittråkigt (för dem) så anpassar jag efter deras nya önskemål, eller så avslutar vi kampanjen.

Detta är de punkter som jag har kommit på hittils:
  • Fantasy
  • Ingen etablerad värld som kan kollidera med deras karaktärsbakgrund
  • Intern motivation för rollpersonerna baserad på deras bakgrund snarare än externa uppdrag.
  • Inget utforskande
  • Överkompetenta hjältar från start, som är goda och betydelsefulla
  • Inga resor (snabba resor, alltså typ "teleportering" mellan platser, ingen tidspress/fokus på tidsåtgång eller logistik)
  • Ingen lång strävan mot ett mål, istället snabbare resultat och nya mål
  • Inga anteckningar eller kartor ska behövas göras (av spelarna), jag som SL förmedlar rollpersonernas minne istället
  • Tärningsslag/färdighetsslag istället för player skill (kombinerat med höga färdighetsvärden på färdigheter som man är bra på)
  • Ingen slump vid rollpersonsskapandet, utan full kontroll (och som sagt, kompetenta hjältar från start)
Strid
  • Få strider (< 1 per spelmöte), men avgörande när de sker
  • Snabbt
  • Inte så dödligt (för rollpersonerna)
  • Intressanta val baserade på rollpersonernas personlighet

Vad tror ni, går det? Kommer det att bli bra? Kör ni såhär? Vilket system ska jag använda?

Många av punkterna är ju kanske mer spelstil än beroende av system. Men det närmaste jag kan komma på för stunden är Hjältarnas Tid, det har dock inte särskilt snabba strider (men det kan ju lösas med att ge motståndarnas mindre mängd hälsa och gard).
Jag bara undrar, vad blir din funktion i detta? Du ska väl också få ha roligt eller?

Och varför ens ha ett regelsystem mer än "slå t6 - ja du lyckades" eller ännu bättre "motivera varför du lyckas så får dina vänner avgöra".

Vad vill spelarna få ut av detta?

Kretsar alltså allt scenario kring spelarnas karaktärers bakgrund?

Nej vi spelar verkligen inte ens i närheten av detta.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,492
Location
Helsingborg
Har du boxen eller boken? Själv tycker jag MG är ett sv de bästa och mest stämningsfulla spelen som har gjorts. Dock nämndes det inte i tråden som förslag utan som jämförelse med BW, som däremot tickar de flesta boxarna.
Boken. Hade kunnat ta detta i en ny tråd, men jag vet inte om jag orkar lägga energi att snacka om ett spel jag inte gillar. :D Finns saker jag gillar med systemet, exempelvis hur fail forward-mekaniken är implementerad i spelet: "Hitta på en ny fara eller ge en condition." Skulle vilja testa Burning Wheels med @Lukas eller någon annan som verkligen gillar systemet någon gång.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag bara undrar, vad blir din funktion i detta? Du ska väl också få ha roligt eller?
Jo, fast jag känner att jag brukar ha mycket inflytande i vad vi spelar. De andra accepterar det för att jag är spelledare (har jag börjat få för mig). Men den senaste kampanjen upplevde jag att det var lite dåligt driv från deras sida.

Så det jag hoppas få ut är mer entusiastiska spelare.

Och varför ens ha ett regelsystem mer än "slå t6 - ja du lyckades" eller ännu bättre "motivera varför du lyckas så får dina vänner avgöra".
Jag var kanske lite hård i beskrivningen av hur kompetenta rollpersonerna ska vara. De behöver inte alltid lyckas, bara att de är rejält bra från början. Eller som jag hoppas på med Fantasy World, så länge man fortfarande kan beskriva rollpersonerna som kompetenta hjältar fastän det går åt skogen.

Vad vill spelarna få ut av detta?
För stunden roligare spel hoppas jag. Det är på ett sätt lite dumt att jag drar i detta (igen), jämfört med att jag egentligen borde be dem ta fram ett spel. Men de verkar tycka att rollspel är bara spel och inte en livsstil, så de lägger inte ner lika mycket tid. :)

Kretsar alltså allt scenario kring spelarnas karaktärers bakgrund?
Japp!
 
Top