DoD Konfluxsviten till DoD23?

Det hade jag helt glömt. Men spontant tycker jag att det låter som en intressant och förmodligen också farlig plats att utforska.

En annan idé som just poppade upp i skallen: hur skulle en mordgåta te sig om offret är en isjätte som RP (eller någon annan) hittar på glaciären? Jag gillar att de kroppsliga proportionerna blir så speciella. Pyttesmå utredare kring en jättekropp. Spåren kring mordet skulle också kunna vara stora. Kanske för att mördaren är en jätte? En arvstvist eller blodshämnd? Det hela skulle ändå kunna ha en koppling till Järntornet. Eller bara Malek Mangus. Har han eller shaguliterna köpt eller krävt att få jättens hjärta eller något annat organ? Som mat till horndemonerna eller någon annan utomvärldslig varelse?
Oavsett om Svavelvinter ska kompletteras med nya påfund eller hålla sig till originalet och romansviten så tycker jag definitivt du borde utveckla det där till ett scenario.
 
Utan att orka läsa igenom hela tråden igen (inte ens mina egna tankar). Här kommer lite tankar utifrån att lyfta in saker från romanerna i nyutgåvan:
* Villa Solstunden - ett givet tillägg.
* Nekromorbus - Dök väl först upp efter stölden hos Kamalkus i O4Ö, vore "trevligt" att träffa på redan här.
* Tvillingspegeln Också från Kamalkus och vore precis som i romanen passande att ha med redan här.
* Arn, Praanz, Didra och Nin Hallaska bör definitivt också finnas med redan från start.
* RhabdoRana bör finnas direkt, och behåll gärna Tobik (även om hans namn kanske inte signalerar namnet på en fyr).
* Eftersom DoD fortfarande har ankor så vore det kanske att föredra att Moggers blev ankor igen (istället för Träskfolk)
* Shagulismen bör precis som i originalet vara en egen lära vid sidan av Nekromati.
* Abenazer som Shagulitklon är ju också en fantastiskt bra twist.
* Beskrivningen av vad som motiverat RP till att söka sig till ön skulle med fördel kunna uppdateras. Det vore rent av intressant att RP tog roller som någon av parterna i romanen, med en avvägd risk för att de är ämnade att gå sin egen väg (Arns konfrontation med Blatifagus kanske t.ex. gör sig sämre som en rollperson med tanke på den eventuellt fortsatta och ganska styrda historien). Vapensmugglare och rollen som Praanz innehar fungerar kanske däremot väldigt bra.
* Även om det finns en nostalgi kring de där exploderande kaststjärnorna under Kmordahelgedomen så tror jag de borde förpassas till 80-talet :). Kryptan som sådan är dock en kul äventyrsplats
* Ezers huvud är definitivt trevligare och mer portabel som amulett som i romanen.
* Om Kmordahelgedomen ska vara befolkad av shaguliter och odöda eller bara ödelagd är en svår fråga. Jag gillar ju det rent ödelagda, men samtidigt så kanske DoD spelare gärna ser ett slagsmål.
* Porten till Cruri´s gravfält krävde någon staty i originalet. Gillade bättre som i romanerna att det istället räckte med en övertalning av någon brutalt stark (läs isjätte) för att fixa detta.

Lycka till på måndag!
 
Utan att orka läsa igenom hela tråden igen (inte ens mina egna tankar). Här kommer lite tankar utifrån att lyfta in saker från romanerna i nyutgåvan:
* Villa Solstunden - ett givet tillägg.
* Nekromorbus - Dök väl först upp efter stölden hos Kamalkus i O4Ö, vore "trevligt" att träffa på redan här.
* Tvillingspegeln Också från Kamalkus och vore precis som i romanen passande att ha med redan här.
* Arn, Praanz, Didra och Nin Hallaska bör definitivt också finnas med redan från start.
* RhabdoRana bör finnas direkt, och behåll gärna Tobik (även om hans namn kanske inte signalerar namnet på en fyr).
* Eftersom DoD fortfarande har ankor så vore det kanske att föredra att Moggers blev ankor igen (istället för Träskfolk)
* Shagulismen bör precis som i originalet vara en egen lära vid sidan av Nekromati.
* Abenazer som Shagulitklon är ju också en fantastiskt bra twist.
* Beskrivningen av vad som motiverat RP till att söka sig till ön skulle med fördel kunna uppdateras. Det vore rent av intressant att RP tog roller som någon av parterna i romanen, med en avvägd risk för att de är ämnade att gå sin egen väg (Arns konfrontation med Blatifagus kanske t.ex. gör sig sämre som en rollperson med tanke på den eventuellt fortsatta och ganska styrda historien). Vapensmugglare och rollen som Praanz innehar fungerar kanske däremot väldigt bra.
* Även om det finns en nostalgi kring de där exploderande kaststjärnorna under Kmordahelgedomen så tror jag de borde förpassas till 80-talet :). Kryptan som sådan är dock en kul äventyrsplats
* Ezers huvud är definitivt trevligare och mer portabel som amulett som i romanen.
* Om Kmordahelgedomen ska vara befolkad av shaguliter och odöda eller bara ödelagd är en svår fråga. Jag gillar ju det rent ödelagda, men samtidigt så kanske DoD spelare gärna ser ett slagsmål.
* Porten till Cruri´s gravfält krävde någon staty i originalet. Gillade bättre som i romanerna att det istället räckte med en övertalning av någon brutalt stark (läs isjätte) för att fixa detta.

Lycka till på måndag!
Utmärkt summerat
 
Utan att orka läsa igenom hela tråden igen (inte ens mina egna tankar). Här kommer lite tankar utifrån att lyfta in saker från romanerna i nyutgåvan:
* Villa Solstunden - ett givet tillägg.
* Nekromorbus - Dök väl först upp efter stölden hos Kamalkus i O4Ö, vore "trevligt" att träffa på redan här.
* Tvillingspegeln Också från Kamalkus och vore precis som i romanen passande att ha med redan här.
* Arn, Praanz, Didra och Nin Hallaska bör definitivt också finnas med redan från start.
* RhabdoRana bör finnas direkt, och behåll gärna Tobik (även om hans namn kanske inte signalerar namnet på en fyr).
* Eftersom DoD fortfarande har ankor så vore det kanske att föredra att Moggers blev ankor igen (istället för Träskfolk)
* Shagulismen bör precis som i originalet vara en egen lära vid sidan av Nekromati.
* Abenazer som Shagulitklon är ju också en fantastiskt bra twist.
* Beskrivningen av vad som motiverat RP till att söka sig till ön skulle med fördel kunna uppdateras. Det vore rent av intressant att RP tog roller som någon av parterna i romanen, med en avvägd risk för att de är ämnade att gå sin egen väg (Arns konfrontation med Blatifagus kanske t.ex. gör sig sämre som en rollperson med tanke på den eventuellt fortsatta och ganska styrda historien). Vapensmugglare och rollen som Praanz innehar fungerar kanske däremot väldigt bra.
* Även om det finns en nostalgi kring de där exploderande kaststjärnorna under Kmordahelgedomen så tror jag de borde förpassas till 80-talet :). Kryptan som sådan är dock en kul äventyrsplats
* Ezers huvud är definitivt trevligare och mer portabel som amulett som i romanen.
* Om Kmordahelgedomen ska vara befolkad av shaguliter och odöda eller bara ödelagd är en svår fråga. Jag gillar ju det rent ödelagda, men samtidigt så kanske DoD spelare gärna ser ett slagsmål.
* Porten till Cruri´s gravfält krävde någon staty i originalet. Gillade bättre som i romanerna att det istället räckte med en övertalning av någon brutalt stark (läs isjätte) för att fixa detta.

Lycka till på måndag!
.
Jag instämmer i det mesta även om jag kanske inte ser vitsen med att plocka in senare företeelser redan nu (för jag hoppas ju på en fortsättning även om inget är bestämt) annat än som planteringar.
 
Utan att orka läsa igenom hela tråden igen (inte ens mina egna tankar). Här kommer lite tankar utifrån att lyfta in saker från romanerna i nyutgåvan:
* Villa Solstunden - ett givet tillägg.
* Nekromorbus - Dök väl först upp efter stölden hos Kamalkus i O4Ö, vore "trevligt" att träffa på redan här.
* Tvillingspegeln Också från Kamalkus och vore precis som i romanen passande att ha med redan här.
* Arn, Praanz, Didra och Nin Hallaska bör definitivt också finnas med redan från start.
* RhabdoRana bör finnas direkt, och behåll gärna Tobik (även om hans namn kanske inte signalerar namnet på en fyr).
* Eftersom DoD fortfarande har ankor så vore det kanske att föredra att Moggers blev ankor igen (istället för Träskfolk)
* Shagulismen bör precis som i originalet vara en egen lära vid sidan av Nekromati.
* Abenazer som Shagulitklon är ju också en fantastiskt bra twist.
* Beskrivningen av vad som motiverat RP till att söka sig till ön skulle med fördel kunna uppdateras. Det vore rent av intressant att RP tog roller som någon av parterna i romanen, med en avvägd risk för att de är ämnade att gå sin egen väg (Arns konfrontation med Blatifagus kanske t.ex. gör sig sämre som en rollperson med tanke på den eventuellt fortsatta och ganska styrda historien). Vapensmugglare och rollen som Praanz innehar fungerar kanske däremot väldigt bra.
* Även om det finns en nostalgi kring de där exploderande kaststjärnorna under Kmordahelgedomen så tror jag de borde förpassas till 80-talet :). Kryptan som sådan är dock en kul äventyrsplats
* Ezers huvud är definitivt trevligare och mer portabel som amulett som i romanen.
* Om Kmordahelgedomen ska vara befolkad av shaguliter och odöda eller bara ödelagd är en svår fråga. Jag gillar ju det rent ödelagda, men samtidigt så kanske DoD spelare gärna ser ett slagsmål.
* Porten till Cruri´s gravfält krävde någon staty i originalet. Gillade bättre som i romanerna att det istället räckte med en övertalning av någon brutalt stark (läs isjätte) för att fixa detta.

Lycka till på måndag!

Håller med om det mesta, men föredrog ändå Ezer som huvud. Passade bra ihop med den ibland lite råa och makabra tonen i kampanjen.
 
.
Jag instämmer i det mesta även om jag kanske inte ser vitsen med att plocka in senare företeelser redan nu (för jag hoppas ju på en fortsättning även om inget är bestämt) annat än som planteringar.
Utan att veta exakt vad du syftar till så tänker jag att det finns material som räcker och blir över för O4Ö (via Slaktare små och Vredesverk) även om vissa företeelser dyker upp redan här. Nåväl, det var bara mina 10 cent i diskussionen :D
 
Om jag minns rätt, så finns det ett särskilt SL-avsnitt (som nog kallas något annat) i originalversionen av Svavelvinter. Alltså ett intro till kampanjen (med bla något om vilka RP kan tänkas vara och varför de har åkt till Marjura). Jag tror att det vore bra att renovera den biten. Både förtydliga och bygga ut. Möjligen kan det också vara bra att åtminstone hinta om vad som kommer senare. I SL-avsnittet skulle man dessutom kunna lägga in en enkel men effektiv äventyrsgenerator för Marjura (med olika uppdragsgivare, antagonister, krokar och överraskningar). Kanske även lite mer stöd för händelser, intriger och hemligheter i Arhem.

Jag tilltalas av möjligheten att kunna använda samma miljö på helt olika sätt. Ett möjligt upplägg är en snabbspelad, lite mer rälsad kortversion av kampanjen (besök de här platserna, lös de här problemen) och en längre, mer sandboxig version med fler valbara sidospår (några tydliga uppdrag, men mer frihet att interagera med olika aktörer). Ramarna för detta tycker jag alltså passar bra i ett tidigt SL-kapitel.
 
Last edited:
att åtminstone hinta om vad som kommer senare.
Ja, om det blir mer konflux-äventyr så strö ut brödsmulorna kring det noggrant och dra er inte för att vara tydlig mot SL (i namn av förment frihet -- det är lättare att göra avsteg från givna premisser än förhålla sig till outtalade, men oundvikliga, sådana). Jag tycker även O4Ö skulle må bra av en bättre brygga och krok från Svavelvinter än i originalet.
 
Diskussionspunkt:

Vad säger ni om ett "nedtonat" Svavelvinter/Trakorien i nyversionen? Dvs mer passande DoD23s defaultläge "snällfantasy". Rensa ut det mesta av "särarten" i originalen; dvs ut med alla renässans-/Sumerkopplingar, metafysik/filosofi, italienska SLP-namn (inga da etc) osv, de grejerna finns ju ändå tillgängliga i den Fria Konfluxen/böckerna för den som vill grotta ner sig, ha kvar sitt Trakorien i ursprunglig tappning och/eller ha plusmeny.
Missförstå mig rätt här: jag älskar originalsettingarna, böckerna osv, men av rent kommersiella skäl och för nya oförstörda sinnens (farsegels läsare) skull kanske det kan vara en väg att gå?
 
Last edited:
Och under alla omständigheter måste det till fler anledningar för RP att skrinna över Kmordan i nya Svavelvinter, och låta dem besöka Clusta Noba, Jökellandet etc. Kanske en ny interaktionsdel med besök hos jättarna (gillade @oscar Silferstjernas idé om ett mordmysterium!), ett utvidgat svavelträskdeläventyr (besök i Guzier av Ollachs hemtrakter hos storbönderna i Ollach (Jökellandet) eller liknande.
 
Diskussionspunkt:

Vad säger ni om ett "nedtonat" Svavelvinter/Trakorien i nyversionen? Dvs mer passande DoD23s defaultläge "snällfantasy". Rensa ut det mesta av "särarten" i originalen; dvs ut med alla renässans-/Sumerkopplingar, metafysik/filosofi, italienska SLP-namn (inga da etc) osv, de grejerna finns ju ändå tillgängliga i den Fria Konfluxen/böckerna för den som vill grotta ner sig, ha kvar sitt Trakorien i ursprunglig tappning och/eller ha plusmeny.
Missförstå mig rätt här: jag älskar originalsettingarna, böckerna osv, men av rent kommersiella skäl och för nya oförstörda sinnens (farsegels läsare) skull kanske det kan vara en väg att gå?
Nej. Då kan man lika gärna låta bli att göra något med materialet. Samma diskrepans mellan Drakar och Demoners allmänna stil (vadmalsdoftande medeltidsvurm som lånar från Tolkien och grekisk mytologi) och Konfluxsvitens härligt udda och eklektiska renäsans-mesopotamien fanns redan från början och var inte ett problem då heller.
 
Diskussionspunkt:

Vad säger ni om ett "nedtonat" Svavelvinter/Trakorien i nyversionen? Dvs mer passande DoD23s defaultläge "snällfantasy". Rensa ut det mesta av "särarten" i originalen; dvs ut med alla renässans-/Sumerkopplingar, metafysik/filosofi, italienska SLP-namn (inga da etc) osv, de grejerna finns ju ändå tillgängliga i den Fria Konfluxen/böckerna för den som vill grotta ner sig, ha kvar sitt Trakorien i ursprunglig tappning och/eller ha plusmeny.
Missförstå mig rätt här: jag älskar originalsettingarna, böckerna osv, men av rent kommersiella skäl och för nya oförstörda sinnens (farsegels läsare) skull kanske det kan vara en väg att gå?

Är inte just särarten poängen med Trakorien? Jag menar då inte minst i ett kommersiellt hänseende. Mer generisk fantasy är väl redan en sedan länge överexploaterad nisch på särskilt den engelskspråkiga marknaden? Jag ser alltså renässansfantasyn i kombination med de sumeriska/mesopotamiska inslagen - en vad jag vet helt unik blandning - som kärnan i varumärket Trakorien.

Zoomar man ut lite, så ingår även romanerna i samma varumärke. Där ännu inte översatta till engelska, men att de kan bli det inom ett par år, kanske som en konsekvens av ett renoverat original-Svavelvinter i engelsk översättning, förefaller troligt. Och då blir just särarten särskilt relevant. Ju mindre generisk Tolkien-fantasy, desto bättre. Hyfsat många lär köpa romanerna för att de har spelat kampanjen. Precis den typen av hängiven kundkrets som sedan kan lägga grunden för något större (mer rollspelsmaterial, konstbok, tv-serie etc).

Rent krasst handlar det nog också om vad svenska rollspel är i USA. Det är, tror jag, bra att sticka ut och göra sin egen grej. Särskilt om man inte utgår ifrån en redan väletablerad franchise som Alien eller Bladerunner.
 
Last edited:
Och under alla omständigheter måste det till fler anledningar för RP att skrinna över Kmordan i nya Svavelvinter, och låta dem besöka Clusta Noba, Jökellandet etc. Kanske en ny interaktionsdel med besök hos jättarna (gillade @oscar Silferstjernas idé om ett mordmysterium!), ett utvidgat svavelträskdeläventyr (besök i Guzier av Ollachs hemtrakter hos storbönderna i Ollach (Jökellandet) eller liknande.
Ja, jag gillar tanken på Marjura som en öppen sandbox som man kan göra vad man vill med (och gärna då med någon eller några nya platser som inte fanns med i den gula lådan). Det går verkligen att göra mycket av den enkla premissen. Ett sätt att ytterligare binda ihop helheten kan vara att lägga lite mer krut (ett uppslag?) på hur och med vilken utrustning man förflyttar sig över isen. Och vilka mer eller mindre pålitliga vägvisare man då kan använda sig av. Även där skulle någon av isjättarna kunna funka som en intressant och udda möjlighet.

Shaguliterna kanske också skickar ut expeditioner med slädar på isen, på jakt efter någon eller något (eller möjligen bara för att göra astronomiska observationer eller samla in ovanliga växter eller leta efter utomvärldsliga meteoriter). Personligen hade jag nog utökat antalet shaguliter något (ytterligare tio?) för att låta dem vara inblandade i åtminstone ytterligare ett skeende (ett misslyckat experiment med bisarra, för alla helt oväntade följder?) någonstans på Marjura. Eller så finns det en grupp av shagulitiska utbrytare (apologeter?) som har lämnat eller rymt från sekten och nu leds av en egen ledare, jagade av folk från Järntornet.
 
Last edited:
En bit mer beskrivning av hela Marjura och inte bara de avsedda ställena kunde vara produktivt utan att ta upp så väldigt mycket mer utrymme, särskilt som det med innevarande båtlösning finns en god chans att rollpersonerna blir kvar ett tag.
 
Back
Top