Utan att orka läsa igenom hela tråden igen (inte ens mina egna tankar). Här kommer lite tankar utifrån att lyfta in saker från romanerna i nyutgåvan:
* Villa Solstunden - ett givet tillägg.
* Nekromorbus - Dök väl först upp efter stölden hos Kamalkus i O4Ö, vore "trevligt" att träffa på redan här.
* Tvillingspegeln Också från Kamalkus och vore precis som i romanen passande att ha med redan här.
* Arn, Praanz, Didra och Nin Hallaska bör definitivt också finnas med redan från start.
* RhabdoRana bör finnas direkt, och behåll gärna Tobik (även om hans namn kanske inte signalerar namnet på en fyr).
* Eftersom DoD fortfarande har ankor så vore det kanske att föredra att Moggers blev ankor igen (istället för Träskfolk)
* Shagulismen bör precis som i originalet vara en egen lära vid sidan av Nekromati.
* Abenazer som Shagulitklon är ju också en fantastiskt bra twist.
* Beskrivningen av vad som motiverat RP till att söka sig till ön skulle med fördel kunna uppdateras. Det vore rent av intressant att RP tog roller som någon av parterna i romanen, med en avvägd risk för att de är ämnade att gå sin egen väg (Arns konfrontation med Blatifagus kanske t.ex. gör sig sämre som en rollperson med tanke på den eventuellt fortsatta och ganska styrda historien). Vapensmugglare och rollen som Praanz innehar fungerar kanske däremot väldigt bra.
* Även om det finns en nostalgi kring de där exploderande kaststjärnorna under Kmordahelgedomen så tror jag de borde förpassas till 80-talet

. Kryptan som sådan är dock en kul äventyrsplats
* Ezers huvud är definitivt trevligare och mer portabel som amulett som i romanen.
* Om Kmordahelgedomen ska vara befolkad av shaguliter och odöda eller bara ödelagd är en svår fråga. Jag gillar ju det rent ödelagda, men samtidigt så kanske DoD spelare gärna ser ett slagsmål.
* Porten till Cruri´s gravfält krävde någon staty i originalet. Gillade bättre som i romanerna att det istället räckte med en övertalning av någon brutalt stark (läs isjätte) för att fixa detta.
Lycka till på måndag!