DoD Konfluxsviten till DoD23?

FYI publicerade jag just nedanstående i Dragonbane-gruppen på FB. Observera att jag inte glömt bort er!
Å vad kul!

Vill du nämna ett par buggar i Svavelvinter 1987? Jag gissar att det är t.ex. att minotauren plötsligt är en satyr på ett ställe?

Å vad kul!

Vill du nämna ett par buggar i Svavelvinter 1987? Jag gissar att det är t.ex. att minotauren plötsligt är en satyr på ett ställe?
Jag har redan noterat dina påpekanden, Martin! Jag föreställer mig också att korrläsandet är bättre numera. Äventyrsspel reproducerade mina direkta misstag utan att märka det :-)

Jag tror jag spelledde Svavelvinter 8 gånger på den tiden det begav sig, spritt på en fyra-fem år. Det ska bli väldigt kul att försöka få till den nionde med nya utgåvan! Från själva Svavelvintermodulen minns jag att jag främst hade önskat ett par äventyrsplatser till beskrivna, främst Clusta Noba och klostret där, som ju kan ha en viss roll i skeendet. Kanske även något kvurer-läger, några gårdar på sydkusten, något intressant uppe på isen. Jag gissar att Fria ligans format med äventyrsplatser i kombination med en handfull töjmål kommer att stilla denna önskan!

Samma resonemang kan nog egentligen gälla de efterföljande modulerna. Jag minns åtminstone O4Ö som matigt, men ganska tomt mellan de fyra dungarna. På den tiden tyckte jag Trakorien var en underbar modul genom sitt annorlunda format, men blir ju inte förvånad om den bakas om till att innehålla lite "äventyr". En eller ett par handfullar intressanta äventyrsplatser vore väl inte fel.

Uppenbart stretch goal för Trakorien - häfte med Brior Brådfots reseskildring som handout till spspelarna.
Ett väldigt viktigt beslut är ju att bestämma i vilken mån man med Svavelvinter lägger första stenen till Konfluxen, eller om man mer ser det som något intressant fristående med möjlighet till påbyggnad.

Jag skulle ju verkligen förorda det förra och låta det genomsyra många val, exempelvis set-up i Trakorien och betoning på RPnas anknytning dit. Och gärna en vägledning för SL på saker att beakta efter att äventyret är slut och innan O4Ö. Den gamla kampanjens kvalite är ju oomtvistlig men den hade en hel del hinder för att enkelt omsättas för en spelgrupp utifrån hur den gavs ut och vilken plats den hade i spelvärlden. De hoppas jag man tar chansen att ta bort nu.

Ett väldigt viktigt beslut är ju att bestämma i vilken mån man med Svavelvinter lägger första stenen till Konfluxen, eller om man mer ser det som något intressant fristående med möjlighet till påbyggnad.

Jag skulle ju verkligen förorda det förra och låta det genomsyra många val, exempelvis set-up i Trakorien och betoning på RPnas anknytning dit. Och gärna en vägledning för SL på saker att beakta efter att äventyret är slut och innan O4Ö. Den gamla kampanjens kvalite är ju oomtvistlig men den hade en hel del hinder för att enkelt omsättas för en spelgrupp utifrån hur den gavs ut och vilken plats den hade i spelvärlden. De hoppas jag man tar chansen att ta bort nu.

Ett tips är att skaffa Ereb Altor :)

Ett tips är att skaffa Ereb Altor :)
Så klart. Och jag talar nog inte om mig själv om jag skulle SLa den idag. Snarare om de hinder jag upplevde när jag SLade den som ung och mitt försök för 15 år sedan.

Och för att vara konkret. Att komma in med helt otrakoriska RP är inte super-lyckat. Att försvinna iväg på världsomvälvande äventyr i två år (som dessutom verkar ha en helt annorlunda kosmologi) för att sedan pressas tillbaka till Trakorien är inte super-lyckat. Vilket för övrigt ger mig en tanke för framtida delar... En förankring av någon mindre del kampanjen på kontinenten vore inte fel. Kanske rent av som en helt ny brygga (del 1.5) mellan Svavelvinter och O4Ö. Gärna med fokus på storpolitiken och med krokar mot viktiga SLP och grupperingar (helst då med utgångspunkt i sådana man fått relation till i del 1).

… En förankring av någon mindre del kampanjen på kontinenten vore inte fel. Kanske rent av som en helt ny brygga (del 1.5) mellan Svavelvinter och O4Ö. Gärna med fokus på storpolitiken och med krokar mot viktiga SLP och grupperingar (helst då med utgångspunkt i sådana man fått relation till i del 1).
Kanske ett besök i staden O där det borde kunna finnas en hel del att kroka fast i?

Ja, det här är jag också nyfiken på, framförallt vilket stöd för att skapa trakoriska rollpersoner som kommer finnas. Jag upprepar mitt önskemål om ett kort prologäventyr i typ Tricilve (som töjmål), där rollpersonerna får bekanta sig med Trakoriens fraktioner innan de avreser till Marjura.

Det jag läst hittils om släppet av Svavelvinter låter mycket lovande, skall bli spännande att se. Känns rätt att ligga nära originalet här, i synnerhet eftersom det är ett klassiskt äventyr som ligger nära DoD23:s grundkoncept med öppet utforskande av äventyrsplatser.

Last edited:
För övriga delar av D5K vet jag inte om det är.så noga att följa strukturen i.de gamla.modulerna - det är ju en berättelse. Där hade det varit kul med ett nytt grepp. Kanske en enda box strukturerad runt Vox Ransina

Så klart. Och jag talar nog inte om mig själv om jag skulle SLa den idag. Snarare om de hinder jag upplevde när jag SLade den som ung och mitt försök för 15 år sedan.

Och för att vara konkret. Att komma in med helt otrakoriska RP är inte super-lyckat. Att försvinna iväg på världsomvälvande äventyr i två år (som dessutom verkar ha en helt annorlunda kosmologi) för att sedan pressas tillbaka till Trakorien är inte super-lyckat. Vilket för övrigt ger mig en tanke för framtida delar... En förankring av någon mindre del kampanjen på kontinenten vore inte fel. Kanske rent av som en helt ny brygga (del 1.5) mellan Svavelvinter och O4Ö. Gärna med fokus på storpolitiken och med krokar mot viktiga SLP och grupperingar (helst då med utgångspunkt i sådana man fått relation till i del 1).

Exakt. Det var mer menat som ett allmänt råd. I Ereb Altor: Världsboken går vi igenom allt man behöver för att kunna knyta sina RP till spelvärlden. Magilre, Ransard, Trakorien m.fl. är ju bra att ha koll på.

Vi har inte samma fokus på dessa delar som området runt Kopparhavet men överlag genomsyrar den Granströmska världsbilden vårt Nya Ereb Altor betydligt tydligare än föregående upplagor. Exempelvis har vi utvecklat Torilia en hel del och den staden utgör en betydligt mer logisk länk mellan Aidne/Kopparhavet och Västerhavet än tidigare.

I Ereb Altor: Världsboken går vi igenom allt man behöver för att kunna knyta sina RP till spelvärlden. Magilre, Ransard, Trakorien m.fl. är ju bra att ha koll på.
Det är jag säker på att ni gör. Det jag vill är att Svavelvinter, om det ska bli en kampanj, är att den i sig är tydlig till spelgruppen vilka val som är att bra att tänka på och som kan påverka hela vägen till sista delen.

För övriga delar av D5K vet jag inte om det är.så noga att följa strukturen i.de gamla.modulerna - det är ju en berättelse. Där hade det varit kul med ett nytt grepp. Kanske en enda box strukturerad runt Vox Ransina

Ja, som jag tror att jag redan har skrivit så tycker även jag att det vore kul med ett nytt grepp. Vox Ranzina tycker jag dessutom, särskilt på engelska, är en bra produkttitel (den låter bra och man undrar vad det är). Att lägga hela sviten i en enda box (eller tjock bok) med stor färgkarta från handelshuset Moggers kartografer tror jag också på.

Last edited:
I nya Ereb A, hur mycket är det skrivet om Trakorien/Marjura? Tänkte att det kanske måste koordineras med vad som komma skall i Ligans regi (men det har ni ju såklart koll på).

Ja, som jag tror att jag redan har skrivit så tycker även jag att det vore kul med ett nytt grepp. Vox Ranzina tycker jag dessutom, särskilt på engelska, är en riktigt cool produkttitel (den låter bra och man undrar vad det är). Att lägga hela sviten i en enda box (eller tjock bok) med stor färgkarta från handelshuset Moggers kartografer tror jag också på.
Ser gärna Trakorien + O4Ö i en bok, men KT och D5K separat. Och även här behövs nya plottar/deläventyr för att tillfredställa luttrade och grånade Ranzinermunk som läst och gnuggat allt redan.

Ser gärna Trakorien + O4Ö i en bok, men KT och D5K separat. Och även här behövs nya plottar/deläventyr för att tillfredställa luttrade och grånade Ranzinermunk som läst och gnuggat allt redan.

Det kan säkert också funka. Vad som blir bäst antar jag till stor del har att göra med hur mycket som ändras och läggs till. Men originalets upplägg ser jag bara som en lösning av många möjliga.

Jag tror att jag tidigare i den här tråden (eller om det var i den andra) föreslog ett mer modulärt upplägg av kampanjen. Alltså ungefär som i Svärdets sång eller Mutant År Noll. Ett sådant upplägg gör det också lättare att lägga till nya platser, personer, grupper och föremål.

Ser man Vox Ranzina som ett av flera (valbara) sätt att binda ihop saker, så kan man både behålla den gamla kakan och erbjuda något helt nytt.

Last edited:
Back