DoD Konfluxsviten till DoD23?

Det är jag säker på att ni gör. Det jag vill är att Svavelvinter, om det ska bli en kampanj, är att den i sig är tydlig till spelgruppen vilka val som är att bra att tänka på och som kan påverka hela vägen till sista delen.

Jag förstår. Jag tror inte Svavelvinter som text kommer ge den typen av infallsvinklar. Dels eftersom kontrakt bara skrivits på just Svavelvinter, och dels för att tanken är att äventyret ska stå på egna ben, utan en spelvärld. På samma sätt som Dimmornas dal m.m.

Men vi är mer än gärna med på att koppla kampanjen till Ereb Altor! :)

Jo, jag anade det. Och jag vet att många gillar precis det. Jag tycker dock det är synd och lite av en otjänst mot materialet.
Spelvärlden finns väl där; om än "liten"? Marjura, de trakoriska öarna, några grannländer (Ransard, Orgnin)? Har svårt att se SV/O4Ö utan denna specifika setting?

Spelvärlden finns väl där; om än "liten"? Marjura, de trakoriska öarna, några grannländer (Ransard, Orgnin)? Har svårt att se SV/O4Ö utan denna specifika setting?
Ja precis. Fast all kunskap om den är indirekt. Och om man som ny SL, och särskilt om man inte är svensk, sätter sig och öppnar ett Svavelvinter skrivet för att vara fristående kan det lätt bli rätt rejäl dissonans mellan vad som faktiskt funkar bäst i kampanjen och vad man kan få intrycket av kan passa.

Ja precis. Fast all kunskap om den är indirekt. Och om man som ny SL, och särskilt om man inte är svensk, sätter sig och öppnar ett Svavelvinter skrivet för att vara fristående kan det lätt bli rätt rejäl dissonans mellan vad som faktiskt funkar bäst i kampanjen och vad man kan få intrycket av kan passa.
Jo, kanske behövs det en kort introtext i nya Svavel om öarnas egenheter och kulturer etc för karaktärer som kommer från Trakorien. Fördelen är ju att nu finns allt sådant redan i text att utgå från (från Trakorien/O4Ö och Svavelvinter 2012 mm).

Plus en massa feedback/kampanjuppslag/krönikor etc över tid från Ligans egna forum att kika på om @Brior & co känner ett behov.

Last edited:
Jo, kanske behövs det en kort introtext i nya Svavel om öarnas egenheter och kulturer etc för karaktärer som kommer Trakorien. Fördelen är ju att nu finns allt sådant redan i text att utgå från (från Trakorien/O4Ö och Svavelvinter 2012 mm).
Ja. Fast igen, på svenska.

Men jag fattar ju att jag är ute efter något som inte kommer ges. Jag tycker Konfluxen är en fantastisk kampanj som inte vinner på att styckas upp i förment "fria" delar (inte att förväxla med inte linjära). Tvärtom vinner den på att klargöra sina avgränsningar så att gruppen tydligt kan förhålla sig till dem (istället för, som jag tror är ofrånkomligt, låta det uppdagas när väl del 2* kommer ut).

* Förutsatt så klart att det är sannolikt. Tror man inte på det är det ju strunt samma.

Last edited:
Jo, kanske behövs det en kort introtext i nya Svavel om öarnas egenheter och kulturer etc för karaktärer som kommer Trakorien. Fördelen är ju att nu finns allt sådant redan i text att utgå från (från Trakorien/O4Ö och Svavelvinter 2012 mm).

Plus en massa feedback/kampanjuppslag/krönikor etc över tid från Ligans egna forum att kika på om @Brior & co känner ett behov.
Jag filar på sådant just nu. Utmaningen är att hålla det kort och på ”need-to-know”-bas. Som du säger finns det gott om krönikor och kunniga människor att diskutera med :).

Originalmodulen påstår att Trakorien är feodalt. Så mycket vissta jag på den tiden ;-)

Last edited:
Jag filar på sådant just nu. Utmaningen är att hålla det kort och på ”need-to-know”-bas. Som du säger finns det gott om krönikor och kunniga människor att diskutera med :).

Originalmodulen påstår att Trakorien är feodalt. Så mycket vissta jag på den tiden ;-)
Jag tycker att det vore snyggt med ett gäng arketyper, med tillhörande incitament att ta sig till Marjura, för varje yrke. Typ att en krigare kan vara en rebell från Trinsmyra, tatuerad kargomit eller en banzikalärling från Bhannavil, att en nasare kan vara smugglare från Staden O eller utsänd från Moggers eller Shakellos handelshus (med sina olika förutsättningar och agendor) och att en magiker kan vara animist från Mereld eller nekromantiker från Chrachz. Arketyperna skulle kunna vara sammanställda i tabeller att välja eller slumpa från.

Jag tycker att det vore snyggt med ett gäng arketyper, med tillhörande incitament att ta sig till Marjura, för varje yrke. Typ att en krigare kan vara en rebell från Trinsmyra, tatuerad kargomit eller en banzikalärling från Bhannavil, att en nasare kan vara smugglare från Staden O eller utsänd från Moggers eller Shakellos handelshus (med sina olika förutsättningar och agendor) och att en magiker kan vara animist från Mereld eller nekromantiker från Chrachz. Arketyperna skulle kunna vara sammanställda i tabeller att välja eller slumpa från.

Här kan man ju erbjuda ett gäng förgenererade utskrivna karaktärer, likt basboxen.

Utmärkt ide

Här kan man ju erbjuda ett gäng förgenererade utskrivna karaktärer, likt basboxen.
Ja. Fast jag tror det blir tydligare för en som spelare om det är generiskt snarare än specifikt, så att inte det centrala "döljs" i narrativ text. Men man ju göra både ock.

Med risk för att låta som en fotbollssupporter som tycker sig ha alldeles för mycket att säga till om ’sitt’ lag; men vore det inte trevligt med en Svavelvinterpubträff och förutsättningslöst ventilera litet?

Vi har ju de generella månatliga forumträffarna och även de mer sporadiska OSR-träffarna med olika teman (på eminenta Munkbryggeriet). En hel del av KÖP-arna (KonfluxÖverintresserade Personer) finns ju dessutom i Stockholm, just sayin’

PS förlåt @Brior om detta är en mardröm att medverka i…

Last edited:
Med risk för att låta som en fotbollssupporter som tycker sig ha alldeles för mycket att säga till om ’sitt’ lag; men vore det inte trevligt med en Svavelvinterpubträff och förutsättningslöst ventilera litet?

Vi har ju de generella månatliga forumträffarna och även de mer sporadiska OSR-träffarna med olika teman. En hel del av KÖP-arna (KonfluxÖverintresserade Personer) finns ju i Stockholm, just sayin’
PS förlåt @Brior om detta är en mardröm att medverka i…
Nejdå, det vore jättekul att träffas och höra lite idéer! Just i denna stund sitter jag dock på båten mot Åland och stannar på ön över Archipelagon. Jag växelbor mellan Åland och Gävle, varifrån förbindelserna till Stockholm är goda. Åter i Sverige 1 juli.

Nördpubarna i Uppsala är också ett alternativ.

Idén är god, men man får betänka att vi inte kommer att kunna prata så mycket om Trakorien i Svavelvintermodulen, så det blir sparsamt med bakgrund i alla händelser.

Och där finns ju ett enormt persongalleri att hämta från, både från böckerna och kampanjen: Robur Rödvad, Grotebelia, Jarmona, Silvia Miranda etc

Tror det vore ett utmärkt stretchgoal
Ja, det blir väl en avvägning bara vilka personer som har potential som SLPs. Robur kan gott vara RP för min del, men Abenazer (jag vet att du inte nämnde honom i din post och jag säger alltså inte emot dig) har ju en utveckling i romanen som jag gärna hade sett att en SLP följde i den nya versionen av äventyret.

Nejdå, det vore jättekul att träffas och höra lite idéer! Just i denna stund sitter jag dock på båten mot Åland och stannar på ön över Archipelagon. Jag växelbor mellan Åland och Gävle, varifrån förbindelserna till Stockholm är goda. Åter i Sverige 1 juli.

Nördpubarna i Uppsala är också ett alternativ.
Vore kul att ha något sådant här i Uppsala!
(Om inget annat så får de som bor i Stockholm möjlighet att besöka nya pubar och personer ;) )

Back