Nekromanti Kommer ni ihåg vikings?[Nostalgisk]

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Min lista

* Dune 2 - hittills det spel jag roats av flest gånger. Naturligtvis ska man spela Ordos!
Ordos? Finns det något annat än Harkonnen? Deras devastators och Buzzsaws är ju bara så läckra! Låter som om vi har en utmaning på gång...

* UFO 2 - fantastiskt roligt att spränga bensinmackar i luften, det mest spännande (och mest frustrerande) stridssystemet.
Prova trean, den är ett stort lyft på alla sätt.

* Phantasmagoria - det enda dataspel förutom Alone in the dark som nästan har fått mig att kissa på mig av skräck. Rälsat - vem bryr sig? Motiverad åldersgräns på kartongen!
Japp, jag spelade genom det på en dag, satt till fyra på natten i ett nedsläckt rum och bälgade te för att hålla mig vaken. Man studsade högt varje gång ledmotivet drog igång: "Consumite Furore". Jag var så adrenalinpumpad att jag knappt kunde somna efteråt.

* Gabriel Knight - rälsat som Phantasmagoria men mycket kul. Jag har förresten en kompis som har rest i Gabriel Knights fotspår.
Har det, men har inte testat det.

Trevligt nog klarade jag 2:an före mina skrytiga dataspelsnisse-kompisar som påstod att slutstriden var "omöjlig".
Det gällde ju bara att ha laddat upp med magiska prylar och röja järnet, samt att inte ha för bråttom.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Min lista

Ordos? Finns det något annat än Harkonnen? Deras devastators och Buzzsaws är ju bara så läckra! Låter som om vi har en utmaning på gång..
Det bästa ögonblick som finns i en Ordos liv är när hon gasar en Devastator, kör in den i hemmabasen och spränger den och närliggande byggnader i småbitar. Ordos rockar - men det är svårt att klara Dune 2 som Ordos. De har för mesiga vapen mot slutet. Bäst är Artreides sonic-tanks, förutom deras dåliga vana att skjuta på de egna byggnaderna ibland.

Jag skulle gärna sitta och spela Dune hela nätterna, tyvärr finns det fn inte tid till något dataspelande alls. Har förvandlats till en sån där otäck sak som sjunker ner i TV-soffan när sonen har nattats och tar in underhållning på enklast möjliga sätt, halvsovandes. Snart kommer jag väl att tycka att Dr Phil är dagens höjdpunkt också och att Familjen Waltons amerikanska familjeideal är de enda rätta :gremsmile: Men då är det ättestupan nästa!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Min lista

Det bästa ögonblick som finns i en Ordos liv är när hon gasar en Devastator, kör in den i hemmabasen och spränger den och närliggande byggnader i småbitar.
Bah, jag använder aldrig en ensam Devastator, jag kör dem i horder. Jag börjar inte röra mig nämnvärt från basen förrän jag har en rejäl pack Devastators, vilka tills dess funkar som långsamt rörliga kanontorn. Sedan scoutar jag ut banan med billiga enheter tills jag hittat fiendebasen, använder Hand of Death på konstruktionsbyggnaden, skickar in en hord Ornithopters för att avsluta den och fordonsfabriken (de brukar få stora förluster, men de klarar det). Sedan är det bara att lugnt och stilla avancera med Devastators, Missile tanks (var det så de hette?), Buzzsaws (för infanteri) och återstående flyg (medan man bygger upp mer flyg). Vid det här laget är det en ren promenadsträcka.

Min hatmotståndare är Tleilaxu, de är så fruktansvärt irriterande. Inte svåra, vara irriterande.

Nu slår det mig helt plötsligt att spelet jag talar om är Emperor: Battle for Dune. Är det det som är Dune 2?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Min lista

Nu slår det mig helt plötsligt att spelet jag talar om är Emperor: Battle for Dune. Är det det som är Dune 2?
Näpp, Dune 2 är föregångaren. Jag fastnade aldrig för den nyaste varianten, tyckte att striderna blev så himla grötiga i "3D". I Dune 2 är det enbart Artreides som har tillgång till Ornithopters, men -harkonnens Hand of death är myyycket irriterande.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Om jag kommer ihåg rätt så finns Lost Vikings som ny släpp till Gameboy Advance.

En liten lista

Giana Sisters (är det rätt stavat) mitt första egna spel
Bubble Bobble

Legend of zelda
Track and field 2
Spy vs Spy

Final Fantasy 3 (VI)
Legend of zelda A Link to the past
Secret of mana
Chrono trigger
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Giana Sisters

"Great Giana Sisters" (huvudregel: "Super Mario Bros").

Hah. Ja. Väldigt kul spel. Jag varvade det igen för inte så länge sedan (man har faktiskt tillåtelse att säga "varva" om gamla spel).

Mogz - kan inte tro att han har Rpgmaker 2003
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Förresten, så...

...kom det ett till spel mellan Dune 2 (som var tidig 2D-strategi och även fanns till Genisis) och Emperor, nämligen "Dune 2000", som använde samma motor som Red Alert och C&C Gold. Mmm. Jag gillar verkligen C&C-spelen.

Nåja, jag slår ett slag för Emperor, som troberg. Det är verkligen det bästa av spelen, eftersom att det är rikast på enheter med strategiska finurligheter. (fast att mosa Sardaukar i Dune 2 var inte fy skam det heller)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Förresten, så...

Nåja, jag slår ett slag för Emperor, som troberg. Det är verkligen det bästa av spelen, eftersom att det är rikast på enheter med strategiska finurligheter.
Bortsett från en sak. Slutuppdraget var på tok för lätt. De hade klantat sig och lämnat en möjlighet att kortsluta det totalt. Genom att det var några trupper på min sida som slogs mot übermasken i början så såg jag var den var. Sedan bara bombade jag den så fort jag kunde med Harkonnen Hand of death, och strax innan tiden var slut skickade jag in en flygattack för att avsluta den. Det enda jag behövde göra under uppdraget var att skydda min bas mot halvhjärtade attacker, hade jag varit lite kvickare hade jag inte ens behövt flygattacken. Hade jag inte spelat Harkonnen hade jag nästan lika lätt kunnat ta den med upprepade flygattacker i stället, speciellt om jag låtit de första attackerna rensa lite luftvärn. De hade tänkt att man skulle kämpa sig fram längs en krokig och välbevakad ravin, med det gick lätt att undvika.

Korkat.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Förresten, så...

Du har rätt Dune 2000 var också mycket spelvärt. Multiplayer är ju alltid kul!

Jag fastnade aldrig för Emperor, spelade några uppdrag, men nä. Eftersom uppdragen var OK är min enda förklaring att jag inte gillade 3D-stuket. Eller så var jag bara kass...
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Xbox ska man inte ha därför att..

  • Det är microsoft
  • Spelen som Xbox har ska spelas på dator och inte på TV-spel
  • Det är svindyrt
 
Top