Nekromanti Kommer ni ihåg vikings?[Nostalgisk]

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Ni vet det där spelet där man var tre Vikingar? En som kunde banka på rymdvarelser med sitt svärd. En som hadde en sköld och skyddade gruppen. En som kunde hoppa och hämta allt som man behövde.
jag var ca fem när jag körde det första gången. Jag minns hur glad jag vart när jag hadde ihjäl storbossen Tomato. Vad har ni för gamla dataspel som ni minns? Har ni spelatt Vikings?
Nej jag har det på nån diskett så jag kanske kan bifoga om man får? Det är nog inte så stort, det är bara i 2D.
Har ni nått gammalt favorit spel?
Vad kör ni nu?
Jag lirar Day of Defeat, CS, Battlefield så akta er för Lord Renisis där ute........
Mohhahahahah
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Nostalgi für alle

Om jag inte minns helt fel så hette väl spelet Lost Vikings och javisst kommer jag ihåg det (allt utom namnet då...).

Jag har inte spelat så många "gamla klassiker" men några spel som ligger mig otroligt varmt om hjärtat är dels Baldur's Gate, som jag har spenderat larvigt många timmar på, dels Age of Empires, där baneditorn var det mest intressanta och slutligen Little Big Adventure-spelen. Dessa tre lade grunden för mitt datorspelande och kanske även rollspelande. :gremsmile:

Vad jag spelar nu? Usch, spela... Jag försöker att inte spela datorspel överhuvudtaget, men när jag väl gör det så är det Warcraft III som gäller. Ni hittar mig på Northerend spelandes Random Team Games med kontot Yassilus-.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
nope...

Okey... Det här har jag missat helt tror jag !
Men jag har iaf några gammla favvo-data-spel.. & de är Wings & Wings of command(tror iaf att det heter så..) De var iaf ruggit bra !! & Har letat efter dem ett bra tag & tyvärr inte hittat dem.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Lost Vikings ja, det hade jag till gamla Amiga 500:an, fast skiten buggade ut efter bana 1 så jag kom aldrig nån vart. :gremwink:

[initiate nostalgic mode]Första settlers spelade jag dock massvis (fortfarande Amigan) och kickoff 2 & 3. Hmm, säkert en massa andra spel jag lirade en massa men kommer inte på några nu.[end mode]

Dataspelande nu för tiden är det värre med. Enbart lite diablo2 när jag får ett ryck. Ifall nån annan också gör det och stöter ihop med konton "Xenocide33" så är det jag.

En polare har för övrigt en stor kampanj för att få mig att köpa en X-box för tillfället, får se hur det går med det. :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Datorspel som ger nostalgi

Wizball (C64)
Metroid (NES)
Legend of Zelda (NES)
Quest For Glory 1, 2 och 4 (PC, 1:an även på amiga)
Alpha Centauri (PC)

Fast Alpha Centauri är lite för nytt för att motivera nostalgi egentligen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Lost Vikings var rätt bra, vill jag minnas, men långt ifrån ett favoritspel till SNESen. Nej, jag blir nostalgisk av opera-scenen i Final Fantasy VI (eller ja, vi spelade det ju som FFIII, men ni vet väl turerna kring det där) och intromusiken till Secret of Mana.

Ah... opera-scenen, jag väntar fortfarande på en scen i ett TV-spel som överträffar den.
 

Draco

Veteran
Joined
25 Aug 2003
Messages
38
Location
Lycksele
The lost vikings

ja tror de e det du menar och ja har de till mitt gamla snes! Wieee
 

Draco

Veteran
Joined
25 Aug 2003
Messages
38
Location
Lycksele
favoritspelen

äe space invaders till Commodore 64
och duck tales till nes samt Starwing till snes:en
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Digital nostalgi...

Favo-spel från den gamla goda tiden, uppdelade efter plattform

Archon (C-64)
Boulder dash (C-64)
Blue Max (C-64)
Impossible mission (C-64)
Spy vs Spy (C-64)
Who dares wins 2 (C-64)

Jet Set Willy (Spectrum 48k)

Lemmings (Amiga 500)
Speedball 2 (Amiga 500)

Electronoid (PC)
Settlers (PC)
Syndicate (PC)
Tetris (PC)

Spelar inget just nu. Hade jag haft mer utrymme på hårddisken så hade jag kunnat installera lite andra roliga saker. Sedan är ju min burk tyvärr för klen för dagens spel.

/Ulfgeir
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Hur kunde jag glömma Lemmings? [NT]

De där små söta fa[color:\\"red\\"]n[/color]skapen som bara gick och dog hela [color:\\"red\\"]t[/color]iden. :gremlaugh:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Hur kunde jag glömma Lemmings? [NT]

*grin*

Lemmings och Tetris måste nog höra till de mest beroendeframkallande spelen någonsin. "Bara en bana till..."

/Ulfgeir
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Taraaa...

Hade tänkt att skriva en liten analys om vilka spel som blir instant classics för mig, men ni får döma utav mina meriter istället.

C64:
[*]MULE
[*]Archon
[*]Creatures II
[*]James Pond: Codename Robocod
[*]The Last Ninja
[*]Hard Hat Mac
[*]Alien Syndrome
[*]Alien 3
[*]Mayhem in Monsterland
[*]Dynamoid
[*]Jack the Nipper 2 (det slår mig plötsligt att man kunde döpa spel till vad som helst på den tiden)
[*]Goldhawk
[*]Space Pope and Robo Nun
[*]Lazer Duel
[*]mfl...

Snes:
[*]Chrono Trigger
[*]Tales of Phantasia
[*]Contra 3

Genesis:
[*]Contra 4
[*]Battlemaster
[*]Phantasy Star II
[*]Phantasy Star IV
[*]Shining Force 2

PC:
[*]Strife
[*]Warcraft 2
[*]Birthright: The Gorgon's Alliance
[*]Command & Conquer Gold

Ja, äsch, jag orkar inte mer nu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Re: Digital nostalgi...

Mmmm, Speedball 2 coh Blue Max. Riktiga godingar det där.

Nån som kommer ihåg ett obskyrt strategispel vid namn Civilization? Körde det på amigan, den tog en kvart eller mer på sig mellan dragen när man kommit en bit in i spelet. Sen köpte jag en PC och spelade det på den, utan mus, för sådan lyx hade man ju inte råd med.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Min lista

Spectrum (När jag skriver det här inser jag att jag måste skaffa en spectrumemulator. Jag har över 2500 spectrumspel på CD (och 500 C64-spel). Någon som vet en bra emulator?)

Archon
Boulder Dash (vilken jag fortfarande har kul med i MAME)
Jetset Willy (alla tre)
Lords of Midnight (och efterföljarna). Någon som vet vad Mike Singleton gör idag?
Strangeloop
Alien 8
Beachhead
Hungry Horace
The Hobbit
Elite

C64

Pegasis (så massivt meningslöst skoj)
Rally speedway
Racing destruction set
Paradroid

Amiga

Defender of the Crown
Mercenary
Joan of Arc
Paradroid 90
Stunt Car Racer (första nätverkspelet till Amigan)
North and South
Pirates
Larry (allihopa)
Space Quest (allihopa)
Fantasy 3

PC

Civilization 1 & 3
Daggerfall (och efterföljaren Morrowind)
Phantasmagoria (jag vet att folk hatar det för att det är för rälsat, men stämningen är oslagbar)
Doom
Duke Nukem 3D (Duke är hårdast, det bara är så. Andra tuffingar har inte en chans. Terminator är tex bara 0,2 Duke, Clint Eastwood 0,28 Duke, Judge Dredd 0,32 Duke.)
Wing Commander-serien.
UFO-serien
Baldurs Gate
Operation Flashpoint
StarCraft
Warlords Battlecry 2 (eller 3, kommer inte ihåg)
X-Wing alliance
Odium

Arkad

Asteroids
194x
Marble madness
Arkanoid
Outrun
Mach 3
Dragons Lair och Space Ace (überrälsat, men nyskapande)

Flipper (bara Bally/Williams, resten är skräp)

Who Dunnit (så klart, annars skulle jag inte köpt ett)
Twilight Zone
Judge Dredd
Circus Voltaire

Playstation (1 och 2, jag kommer inte ihåg vilket spel som är till vilken)

Gauntlet Legends (eller möjligen Legacy)
SSX Tricky
WWF Smackdown 2 (trean är däremot usel)
Parasite Eve
Koudelka
Silent Hill
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
snälla nån
kom med en argument

xbox är bra för att den går att modda
GC är bra för att det har brosan :gremwink:
PS2 är bra pga grafiken, awesome
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
GC är bäst för att...

  • Nintendo
  • Billigast
  • Bäst spel
  • Japanskt
  • Det är skönast doser efter Xbox(där vinner dom faktiskt)
  • Silvervarg har det
  • Netfeeds brorsa har det
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: GC är bäst för att...

nintendo? blir det bättre för att det bara är nintendo?
billigast? kanske men inte med mycket pengar
bäst spel? nja, det finns många bra spel till de andra konsolerna med
japanskt? ush, säg inte att du är en sådan där "det är japanskt, då är det bra" snubbe
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Min lista

Minne: När jag spelade The Hobbit på min makes Spectrum en gång i forntiden så dödade jag Gandalf :gremsmile: Jag ägnade dessutom timmar åt att förklara för min man (som då var pojkvän) att det var fusk att rita kartor i äventyrsspel. Så småningom övergav jag den åsikten, ungefär samtidigt som jag skippade min övertygelse om att ljudkort var onödigt :gremsmile:

Min lista på klassiska PC-spel överensstämmer delvis med din:

* Dune 2 - hittills det spel jag roats av flest gånger. Naturligtvis ska man spela Ordos!

* Star Control 2 - har haft nöjet att spela om SC2 i sommar tack vare några entusiaster som har piffat till det. Lika bra fortfarande.

* UFO 2 - fantastiskt roligt att spränga bensinmackar i luften, det mest spännande (och mest frustrerande) stridssystemet.

* Phantasmagoria - det enda dataspel förutom Alone in the dark som nästan har fått mig att kissa på mig av skräck. Rälsat - vem bryr sig? Motiverad åldersgräns på kartongen!

* Gabriel Knight - rälsat som Phantasmagoria men mycket kul. Jag har förresten en kompis som har rest i Gabriel Knights fotspår.

* Eye of the beholder - flest timmar nedlagda på att rita karta. Jag ritade, maken spelade och vi fascinerades av den snygga grafiken och det läckra ljudet, som vi numera skakar på huvudet åt.

* Monkey Island - roligt, klurigt. Minns att när vi fick tillgång till Internet och alla cheat-sidor så försvann det roliga med klura ut-spel som MI och Indiana Jones eftersom man alltsom oftast tog genvägen att läsa sig till gåtans lösning. Synd!

* Baldurs gate 1&2 - äntligen nåt som liknar rollspel. Dessutom svårt! Trevligt nog klarade jag 2:an före mina skrytiga dataspelsnisse-kompisar som påstod att slutstriden var "omöjlig". Jag gick omkring och stöddae mig i veckor innan de klarade det, he, he, he

Slutligen finns det ju många spel som kan vara roliga tidsfördriv även om de aldrig hamnar på topplistan. Worms (alltid kul att sparka varandra ner i syrapölar), Diablo (alltid kul att massmörda smådjävlar), Minröj (blev mani ett tag) mm mm
 
Top