Nekromanti Kobolder.

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Min egen lilla SL silversurfan klagar jämt på mig att jag är koboldisk. Att man håller på att fuskhöjer attribut och fv då är man kobold. Men det gör jag inte. Vilka krav måste man uppfylla för att vara kobold, och hur gör man för att undvika detta. Silversurfan själv gör RP med i snitt 1 snäpp högre på alla attribut och fv 42 (!!!) i Sunai Lelldorin. Men han är inte kobold, varför?

Ps. Han lade till massa extratekniker i Su Lel. Han hade i princip alla tekniker utom kvickt anfall. För det är en koboldisk teknik, tyckte han. MHan tycker även att alla stridskonster är koboldiska.

Ps nr 2. Han var inte thism, han var Darken. Ds.

How many roads shall a woman walk on, before you can call her a woman?
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Hmm... kan medges att silversurfan är lite koboldisk till sättet. Men alla vet vi ju vilken äcklig tur med tärningarna han har. Glöm inte vad som hände honom under svärdsspelen dock. Ut i första omgången trots ca 35 i fv (då). Iofs blev ju Umeran dödad där, men han är en annan historia. Silversurfan spelade dock aldrig med Benji när han hade fv 42.

Själv tycker jag att du är en rätt stor kobold...

Jorden, en trevlig planet. Fast Pluto är nog trevligare...
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Tja, stämmer dessa anklagelser så verkar ju er SL lida av JHRNGF (jag har rätt,ni har fel) syndromet. Mycket illa..
Vi hade liknande problem i vår spelgrupp men eftersom vi inte kunde föra en seriös debatt om det så ick gruppen i graven...
Mitt förslag är att ni diskuterar problemet innan det blir otrevligt....

David -Detta har jag sett förut..

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Greve Apostus

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
36
Skippa Kobolder och andra grönsaker, det är nog han som verkar vara "POWER-UP" jag menar vad använder han dubbelstöt till med ett svärd eller har han kanske döpt om "avstånds vapen till häst" till "kast med alviskt svärd från häst" "POWER-UP" är vad det är

ha ha ha ....
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: FV 42????

Hur lyckas man uppnå FV 42 i någon färdighet. Den "bästa" RPn som vi har haft i våran spelgrupp var en riddare från Ignariosorden som lyckades höja sig till FV 19 i Daaksarm.

Bela
 

Greve Apostus

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
36
Re: FV 42????

jag tycker att hela eran spelgrupp luktar POWER-UP fv42 tar 1 år effektiv speltid att uppnå. Min St Faulks Riddare har fv23 och då är hon lättlärd och dessutom har jag haft mycket tur. Men men det kanske är erat sätt att spela på bara man har kul!!!!!

"Döden är bara en befrielse"
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
k-k-k-k-k-k-k-k-k-k-khh

Alltså, egentligen tycker jag inte att man ska gå omkring och skrika kobold åt höger och vänster (gäller speciellt SL, det är inte kul för en spelare att bli kallad kobold så fort han vill göra en "effektiv" rollperson), men det här var fan mer extremt än när jag spelade rollspel på mellanstadiet, då Hjältarnas Handbok var Vår Handbok, om ni förstår vad jag menar.
Trots att det dessutom är svårare att dö i DoD än i Eon och dessutom lättare att uppnå höga färdighetsvärden så drömde vi inte ens om att ha fv 42!

men va fan, visst får man (och bör) spela som man vill, men då ska man fan inte kalla sina medspelare för kobolder.

äventyrsbanken - länkar till 42 1/2 eon-äventyr!
<A HREF="http://hem.passagen.se/pratchet/eon/" target="_new">http://hem.passagen.se/pratchet/eon/</A>
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Gruvknackare.

35 eller 42 spelar det värkligen någon roll. i gudarnas kamp finna värden på martaris inkarnation, den har 18 i svärd. 18!!! och han är en GUD !!! vad är man då med 35 eller 42 ?

-Moonshadow
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Kobold och kobold, alltid ett himla tjafs om dem hela tiden... Men varför jo, därför att det är så förbannat tråkigt att ha en sådan i gruppen!

Om du är en kobold eller inte? Siktar du mot att gubben skall bli bättre, använder endast färdigheter för att kanske få höja dem i slutet av äventyret. Att skaffa en liten missla som har tanken (skall inte slåss) men ändå ge den ett litet svärd "i förebyggande syfte" är kobold, man klarar sig inte utan sitt svärd eller magi. Man slår sig fram genom äventyr istället för att tänka sig för....Det är kobold...för att gå ifrån kobold "stämpeln" kan man sikta på att spela sin roll och på så vis få belöning av spelledaren.

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Gruvkackare.

En kobold är inte den som söker efektivitet utan den som försummar rolltolkningen till förmån för denna efektivitet.

Kobold är för övrigt en mytisk varelse från tyskland som ägnade all sin tid åt att skrämma gruvarbetare. detta gorde den genom att knack innifrån berget som ett svar på deras hackor.

-Moonshadow
 
G

Guest

Guest
Personlighet

Spelar du din RP realistiskt så att spelarna tycker att du är bra och så att du själv har kul som kvittar det om smursurfarn (eller vad f-n han hette) kallar dig kobold. Ifall han kör dåligt eller inte kan bara du avgöra. En person som spelar sin personlighet väl är kul att ha med i spelgruppen och så länge alla har kul så kvittar det vem som har högst värden, mest vapen m.m. Tänk på att olika personer har olika egenskaper - en vapenmästare på fyrtio bör vara bättre rustad än en bondpojk på femton år!

Jag själv anser att värden i färdigheter, attribut m.m. är oviktiga, det är personlighet och hur pass bra man rollspelar som betyder något för spelomgångarnas kvalité.

Mäster Azazel
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Gruvknackare.

Jag testade Martari mot Benji. Två rundor och Martari var ute ur leken. Då tog jag det ändå ganska lugnt med Benji! 18 är inte särskilt mycket... Spelare vi gör har nästan alltid minst 18 i EN vapenfärdighet eller stridskonst. Ändå brukar det inte gå särskilt bra alltid. Har man det i en stridskonst så finns ju risken att man blir av med det vapen som krävs och alltså får svårare med andra vapen

Jorden, en trevlig planet. Fast Pluto är nog trevligare...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: FV 42????

Han hade tränat ett tag, närmare bestämt fyra år tror jag... fv 19 låter inte särskilt högt, det brukar våra RP ha i EN vapenfärdighet. Fv 23 låter lite bättre...

Jorden, en trevlig planet. Fast Pluto är nog trevligare...
 
Top