Klassiska monster som var mycket coolare förr i tiden

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Apropå Dracula, jag vete fasen om det är så himla coolt men jag har nog aldrig sett honom skildrad som han är beskriven i boken: extremt stora buskiga ögonbryn, lång mustasch och håriga handflator.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Många monster i grekisk mytologi, som till exempel minotauren, hydran och Medusa, blir mindre coola i rollspel eftersom de förvandlas till en hel art som man kan läsa om i monsterböckerna, istället för att vara något unikt och speciellt som hjälten bara kan besegra genom att använda list och utnyttja monstrets svaghet.
Absolut! Att ha flera av en sorts monster spär ut coolheten, det såg vi redan med Gorgonerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Apropå Dracula, jag vete fasen om det är så himla coolt men jag har nog aldrig sett honom skildrad som han är beskriven i boken: extremt stora buskiga ögonbryn, lång mustasch och håriga handflator.
Jag har för mig att Count Dracula från 1970 med Christopher Lee i huvudrollen har en gestaltning av greven som är rätt nära bokens beskrivning.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag tycker att teknologifobin och monster baserade på den var bättre förr. Ta bara TV:n från the Twonky eller Alpha 60 från Alphaville. Nuförtiden är det alltid wargames/skynet-tänket att mänskligheten ska utrotas vilket inte är lika läskigt. Varför denna besatthet med att utrota allt organiskt liv? Verkligheten där chatbots blir nazister är ju till och med läskigare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Jag tycker att teknologifobin och monster baserade på den var bättre förr. Ta bara TV:n från the Twonky eller Alpha 60 från Alphaville. Nuförtiden är det alltid wargames/skynet-tänket att mänskligheten ska utrotas vilket inte är lika läskigt. Varför denna besatthet med att utrota allt organiskt liv? Verkligheten där chatbots blir nazister är ju till och med läskigare.
Prime Intellect från ”The Metamorphosis of Prime Intellect” eller Allied Mastercomputer från ”I Have No Mouth, and I Must Scream” är de läskigaste AI:arna.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Änglar, så klart.

Jämför:


Med:
Fast där är väl att det är olika sorters änglar. Ärkeänglar* och klenare änglar såg "mänskliga" ut. Den där saken med ögonen är väl en mäktigare typ som är närmare gud.

* är om jag minns rätt långt ner på skalan.

Fast de där monstren passar ju bra in i Cthulhu.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Fast där är väl att det är olika sorters änglar. Ärkeänglar* och klenare änglar såg "mänskliga" ut. Den där saken med ögonen är väl en mäktigare typ som är närmare gud.

* är om jag minns rätt långt ner på skalan.

Fast de där monstren passar ju bra in i Cthulhu.
Ärkeänglarna är bara långt ner om man lyssnar på Pseudo-Dionysius och det är new school bullshit! Termen ärkeängel är bara med i Bibeln 2 gånger och det är djupt oklart om det finns fler än Michael som är den högsta ängeln. De flesta kristna inriktningarna (inklusive den jag tillhör) identifierar fler ärkeänglar men det har alltid varit en aning suspekt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Fast där är väl att det är olika sorters änglar. Ärkeänglar* och klenare änglar såg "mänskliga" ut. Den där saken med ögonen är väl en mäktigare typ som är närmare gud.
Nu är det ett tag sedan jag läste (nästan) hela bibeln från pärm till pärm. Men mitt bestående intryck är att änglar kan se ut hur de vill, och att det är kontextuellt. Om de vill spionera på vad människor har för sig (eller ägna sig åt brottsprovokation) ser de ut precis som människor. Om de vill skrämma skiten ur en profet ser de ut som något från en syra-tripp.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Ärkeänglarna är bara långt ner om man lyssnar på Pseudo-Dionysius och det är new school bullshit! Termen ärkeängel är bara med i Bibeln 2 gånger och det är djupt oklart om det finns fler än Michael som är den högsta ängeln. De flesta kristna inriktningarna (inklusive den jag tillhör) identifierar fler ärkeänglar men det har alltid varit en aning suspekt.
Ögon-hjul-ängeln på bilden är en Ofan, känd från Hesekiel 1:15-21 och är inom judendomen ofta rankad högt upp i hierarkin.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Klart de talar ängelska ju! Vad är konstigt med det?
Visste du att det finns påvligt latinskt vitsande på det här? Det sägs om påve Gregorius I att han såg några blonda barn på en marknad i Rom, och när någon berättade för honom att de var angler, svarade han "Non Angli, sed Angeli" - "inte angler; änglar".
 
Top