Mekanurg
雷電
Mins inte att de öppna samtalet med att snacka engelska. Fortsatte de med spanska, tyska, o liknande för att vara på den säkra sidan?
Förmodligen säger änglarna:
ܠܐ ܬܕܚܠܝܢ -- dvs "lā θeðḥəlīn"
Last edited:
Mins inte att de öppna samtalet med att snacka engelska. Fortsatte de med spanska, tyska, o liknande för att vara på den säkra sidan?
Mins inte att de öppna samtalet med att snacka engelska.
För i tiden så beskrevs varulvar som en människoliknande varg på två ben, men som ibland spang på tre ben för att de även hade ett ben istället för svans som de kunde springa med. Jag kan liksom inte ens föreställa mig hur detta rent tekniskt ser ut, men det är ju klart badass!![]()
Är det varianten där man bryter trolldomen genom att känna igen någon i varghamnen och säger hens namn?Många andra svenska källor talar dock om varulvar med riktig svans. I Uppland förekom en skröna om att en man blivit botad från sin förtrollning* till varulv fått behålla svansen därbak för resten av livet. Den skrönan berättades bl.a. för en fransk diplomat som besökte Stockholm 1635 och som nedtecknade den i sin senare publicerade reseskildring.
Är det varianten där man bryter trolldomen genom att känna igen någon i varghamnen och säger hens namn?
och därmed överta det ofödda barnets skuldlöshet.
Förmodligen säger änglarna:
ܠܐ ܬܕܚܠܝܢ -- dvs "lā θeðḥəlīn"
Magiska salvor förekom också om hagbinte missminner mig? Läste för länge sen om en man under 1500-talet som dödat människor och erkände att han gjort det då han förvandlats till varulv och att detta skulle skett genom en magisk salva han köpt av en häxa?*I folkloren blir man nästan alltid varulv genom förhäxning eller magisk förbannelse. Bett och fullmåne är modern spelfilms påhitt.
Eller, om man frågar John Dee,![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
.![]()
Magiska salvor förekom också om hagbinte missminner mig? Läste för länge sen om en man under 1500-talet som dödat människor och erkände att han gjort det då han förvandlats till varulv och att detta skulle skett genom en magisk salva han köpt av en häxa?
Det lilla jag läst mig till har jag fått från populärhistoriska magasin
Jag läste också om att man fordom i Sverige (minns inte vilken del av landet det var) kunde bli en varulv genom att hålla upp sin livrem som en ögla framför sig och kliva igenom den (det gick typ ut på att man valde att anamma förbannelsen).
Det var också en berättelse om en jägare som blev jagad av en stor ulv. Han sköt den, och när han flådde den upptäckte han under pälsen att ulven hade en rutig väst på sig som gjorde att han kunde identifiera en person i byn som varulven.
(Det krävdes egentligen inget silver för i tiden, det var bara att panga på)
En brutalare variant, som oftare förekom i de sydsvenska (gammaldanska) landskapen var dock att varulven bara kunde frigöra sig ur sin förbannelse genom att döda en gravid kvinna, slita ut fostret och förtära dess blod och därmed överta det ofödda barnets skuldlöshet.
Hur är det med den möjliga kopplingen till kvardröjande schamanistiska traditioner? Detta skulle då framför allt gälla bland finsk-ugriska folk – finnar, ester, samer, ungrare.
Det finns en italiensk professor vid namn Carlo Ginzburg som driver just den hypotesen, gällande en gemensam europeisk urtida schamanistisk tradition. Bl.a. i denna boken. En svensk professor jag är bekant med som själv forskat en del i äldre föreställningar kring skepnadsskifte anser dock att Ginzburg inte lyckas driva sin tes med framgång.
Fast vi har ju också exempel från Mellaneuropa om folk som ska genomgå förvandlingen medvetet.Det som är intressant här i sammanhanget är ju då till exempel det du nämner om den samiske varulven, som till skillnad från i den svenska traditionen genomgår en medveten förvandling.
Det som är intressant här i sammanhanget är ju då till exempel det du nämner om den samiske varulven, som till skillnad från i den svenska traditionen genomgår en medveten förvandling.