Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Jag vill hellre att vi pressar ihop rösterna till två tydliga drev! Ju närmare vi kommer deadline desto större effekt ger den uppdelningen! Nu är dete högts oklart hur folk tänker kring rösterna.
Ja, klockan tickar ju så det kanske börjar bli dags att se vad som kristalliseras.
Jag testar en ny svängom och ser var kölvattnet vänder sig:
Röst: @Vimes
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Hmm, jag har ett plagg gemensamt med dig. Någon annan som också har det?
Inte jag, men jag har också X och Y, så det kanske finns något mönster av att man delar minst ett plagg med någon annan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Rasmus - Tandläkare
Basse - Advokat
Biobunker - Gymnasielärare
Fjodde - optiker
Brynolf - Arborist
Vimes- taxichaufför
Hägern - Truckförare
Sidd- Mellan två jobb
Andersson - Bilmekaniker
Anthrox - undersköterska
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Jag är hyfsat säker på att Fjodde är optiker. Eller något liknande.

Jag är Undersköterska.
Den uppdaterade claimade listan på yrken blir således
Rasmus - Tandläkare
Basse - Advokat
Biobunker - Gymnasielärare
Fjodde - kräver högskoleutbildning
Brynolf - Arborist
Vimes- taxichaufför
Hägern - Truckförare
Sidd- Mellan två jobb
Andersson - Bilmekaniker
Anthrox - Undersköterska

Givet att alla talar sanning tycker jag att vi kan se skillnader i status på yrkena. Jag tycker Rasmus, Basse och Brynolf sticker ut. Tandläkare och Advokat är tydliga statusyrken. Arborist kanske inte är högstatus per se, men det är ett typiskt yrke som personer med annan klassbakgrund skulle tycka vara ett låtsasjobb för finfolk i stan (detta säger jag i egenskap av att vara den andra personen i släkten som har högskoleutbildning och där alla andra män antingen varit bönder, gruvarbetare eller möjligen arbetat vid järnvägen). (Arborist kan också vara en nödlögn i all hast från någon ulv som egentligen har ett väldigt tydligt högstatusyrke).

Så jag tycker att vi ska lägga press på trion Basenanji, RasmusL och Brynolf - så min röst ligger bra där den ligger nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Den uppdaterade claimade listan på yrken blir således
Rasmus - Tandläkare
Basse - Advokat
Biobunker - Gymnasielärare
Fjodde - kräver högskoleutbildning
Brynolf - Arborist
Vimes- taxichaufför
Hägern - Truckförare
Sidd- Mellan två jobb
Andersson - Bilmekaniker
Anthrox - Undersköterska

Givet att alla talar sanning tycker jag att vi kan se skillnader i status på yrkena. Jag tycker Rasmus, Basse och Brynolf sticker ut. Tandläkare och Advokat är tydliga statusyrken. Arborist kanske inte är högstatus per se, men det är ett typiskt yrke som personer med annan klassbakgrund skulle tycka vara ett låtsasjobb för finfolk i stan (detta säger jag i egenskap av att vara den andra personen i släkten som har högskoleutbildning och där alla andra män antingen varit bönder, gruvarbetare eller möjligen arbetat vid järnvägen). (Arborist kan också vara en nödlögn i all hast från någon ulv som egentligen har ett väldigt tydligt högstatusyrke).

Så jag tycker att vi ska lägga press på trion Basenanji, RasmusL och Brynolf - så min röst ligger bra där den ligger nu.
Jag håller med om Basse, Rasmus och Brynolf. Även Fjodor kan föras till denna grupp. Basse sticker ut mest, tycker jag.

Men jag tycker även Sidd sticker ut, om inte annat på ett rent formmässigt plan. @Sidd ! Står det "mellan två jobb" i ditt PM?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Håller inte med om att @Sidd sticker ut så mycket. Fluffet går väl ut på att Lindesbergarna är lite finare än Norafolket? Och att vara arbetslös känns då som spot on för att vara en lågstatus-Nora-bo.
Syftade på "X och Y" i kläderna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Tyckr att det här snacket om hög- respektive lågstatus är förrädiskt. Så här stård et i startposten:

Hellre ett stilla liv i Nora än att som de där otäcka Lindesbergsmobbarna nå framgång och rikedom på högst suspekta sätt.

Är det suspekt att vara tandläkare och advokat? Gymnasielärare?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Tyckr att det här snacket om hög- respektive lågstatus är förrädiskt. Så här stård et i startposten:

Hellre ett stilla liv i Nora än att som de där otäcka Lindesbergsmobbarna nå framgång och rikedom på högst suspekta sätt.

Är det suspekt att vara tandläkare och advokat? Gymnasielärare?
Har funderat på det där med. Advokat hade ju mycket väl kunnat vara suspekt, om vi hade bott i USA. Men jag litar ju mer på min tandläkare än min taxichaffis i övrigt. Men annars vet jag inte. Jag tror att ulvarna har yrken som drug dealers och grejer, snarare än något riktigt, och har sen ljugit framgångsrikt om sitt yrke. Det är därför jag stör mig lite på arborist (känns alldeles för suspekt i sammanhanget, borde det inte vara vanligare yrken?), och till viss mån även gymnasielärare (känns för specifikt, varför inte bara lärare liksom? Varför just gymnasiet? Also en sån IRL-grej, Nora har inget "riktigt" gymnasium utan bara något med introduktionsprogram för folk som inte kommer in på vanliga linjer i Örebro).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Som en ytterligare datapunkt har jag en ”flashig outfit från SHEIN” på mig.
Då fallerar ju det argumentet oavsett. Also, "flashig"?? Är inte Shein skräpkvalitet från Kina? 🤣 Häger är ju helt klart en av oss som aldrig lyckades ta oss ifrån Nora!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
899
Då fallerar ju det argumentet oavsett. Also, "flashig"?? Är inte Shein skräpkvalitet från Kina? 🤣 Häger är ju helt klart en av oss som aldrig lyckades ta oss ifrån Nora!
Det är inte min personliga beskrivning, så det är objektivt sant i spelet att den är flashig.

Men jag tror att det är dödfött att gräva ner oss för mycket i Nora-lore angående vad som är rimliga yrken och klädval. Om Noras gymnasieungdomar går i skolan i Örebro så borde Noras vuxna gymnasielärare också kunna pendla dit (och jag har mycket lättare att tro att "vad finns det för jobb i Nora" blir en diskussion i en ulvtråd där man ska ljuga ihop nya yrken än att det är en viktig grej för spelledaren som ska skapa ett realistiskt Nora för oss att culture gejma i)

Förhoppningsvis har vi en outfitsiare/yrkessiare i spel som kan få svar på vad dess danspartner är/har på sig och då fånga en ulv i en lögn. Det vore inte otroligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
För övrigt: jag vet inte hur mycket WH sneglat på Nora 1.0. Men där fanns det tre kategorier: årskurs, utklädnad och favoritsnask.

Årskurs var rakt av fraktionstillhörighet, men utklädnad och favoritsnask var lite annorlunda. Visserligen hade de flesta högstadiemobbare favoritsnask som tändargas och folköl, men en hade geléhallon och två av mellanstadiekidsen hade sega råttor som favoritsnask. Utklädnaderna var inte betydelsebärande alls tror jag.

Om WH är trogen originalspelets anda tror jag man kan tänka sig något i stil med:
1. Några, men inte alla, ulvar har yrken som märker ut dem.
2. Kläderna är en ren red herring.

Sidds "mellan två jobb" tycker jag sticker ut så pass mycket formmässigt att jag vill fortsätta rösta på honom (här är teorin alltså att han ljugit, egentligen är han "överbetald GDPR-konsult"). Basse skulle kunna vara ulv utan att ha ljugit, men det är klart att en advokat kan vara en hederlig Nora-bo (WH är för övrigt nästan jurist). Några av de som outade senare i ordningen kan ha ljugit från "kommunikatör på regionen" till något mer hederligt. Teorin blir då att de har ovanliga jobb men valt något helt vanligt när de sett outningarna. Tidiga claims av ovanliga jobb (typ Brynolfs arborist) är mindre suspekta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Jag tror att fluffet har betydelse och att yrke kan hinta om fraktionstillhörighet. Där tänker jag att vi kan spela mot spelledaren lite.
@RasmusL , nu när yrkena är ute. Vad var det du tänkte här i början av spelet?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
För övrigt: jag vet inte hur mycket WH sneglat på Nora 1.0. Men där fanns det tre kategorier: årskurs, utklädnad och favoritsnask.

Årskurs var rakt av fraktionstillhörighet, men utklädnad och favoritsnask var lite annorlunda. Visserligen hade de flesta högstadiemobbare favoritsnask som tändargas och folköl, men en hade geléhallon och två av mellanstadiekidsen hade sega råttor som favoritsnask. Utklädnaderna var inte betydelsebärande alls tror jag.

Om WH är trogen originalspelets anda tror jag man kan tänka sig något i stil med:
1. Några, men inte alla, ulvar har yrken som märker ut dem.
2. Kläderna är en ren red herring.

Sidds "mellan två jobb" tycker jag sticker ut så pass mycket formmässigt att jag vill fortsätta rösta på honom (här är teorin alltså att han ljugit, egentligen är han "överbetald GDPR-konsult"). Basse skulle kunna vara ulv utan att ha ljugit, men det är klart att en advokat kan vara en hederlig Nora-bo (WH är för övrigt nästan jurist). Några av de som outade senare i ordningen kan ha ljugit från "kommunikatör på regionen" till något mer hederligt. Teorin blir då att de har ovanliga jobb men valt något helt vanligt när de sett outningarna. Tidiga claims av ovanliga jobb (typ Brynolfs arborist) är mindre suspekta.
Nu vinbägar jag lite, men jag tänker att ulv-sidd hade fattat att "Mellan två jobb" sticker ut som fan och att det per automatik ger en misstanke, när en bara kan säga konditor, vaktmästare, städare eller brandman istället. Om en ändå ska ljuga tänker jag att lögnen behövet vara lite mer genomtänkt än så. Det är också därför som jag stör mig på arboristen, eftersom den kan vara genomtänkt så pass mycket att den aldrig skulle clasha med någon annans yrke men ändå vara ett som kan flyga igenom utan misstanke.
 
Top