Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Yrkeslistan: Status?
Rasmus - Tandläkare
Basse - Advokat
Biobunker - Gymnasielärare
Brynolf Skogsarbetare
Sidd- Mellan två jobb

Vimes- lågstatus?

Övriga???
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Jag tycker att Andersson (som vanligt) spelar kort och lite undvikande. Idén om hur dansandet ska koordineras är väl bra, men jag sätter inget större värde på det eftersom jag inte kan säga så mycket om dansens funktion i spelet. Om ulvgenget vet att dansen inte spelar någon roll för hur nattmorden fungerar är det ju knappast grönande att presentera eleganta lösningar för hur dansen ska koordineras.

Och jag vill påminna om att det finns många olika bud om hur dansandet fungerar. Flera har föreslagit att det finns två zoner (dansgolv och bar) men hur de sedan fungerar i spel återstår att se. Andra verkar peka på att just dansgolvet är minerad mark.

Jag gissar att dansgolvet är den plats där powerroller kan användas (siaren siar sin danspartner tex och nattmord är relaterat till dansaktiviteter även om jag inte i detalj fattar hur ett sådant skulle gå till). Men då borde barhänget kunna användas för att undvika nattmord, vilket skulle bli en oelegant design som jag har svårt att tro att Waterhouse iscensätter. När Vimes nämner att han var missnöjd med sitt gamla spel Nora 1.0 nämnde han viss obalans. En sådan gissar jag att Waterhouse jämnat ut.

Sedan (och det här verkar jag vara ensam om att vilja diskutera) tycker jag att det vore givande att resonera om antal ulvar och huruvida det öppnar för en bybo-nerf eller -buff? Kanske har vi tre siare: en för kläder, en för yrken och en vanlig fraktionssiare? I så fall skulle det kunna väga upp för tre ulvar.
Fast jag har lite svårt att se hur man får det till en scumtell att jag försöker hitta sätt att se hur mekaniken fungerar @Basenanji . Har någon annan bättre idéer hakar jag gärna på dem.

Jag håller helt med dig om att det är troligt att de två zonerna (dansgolvet/baren) är kopplade till användning av förmågor för powerroller och/eller ulvar. Möjligen spelar det även roll i någon mån att det är pardans? Det kan inte vara så att man är immun för nattmord bara för att man är i baren - det känns otroligt obalanserat i så fall och skulle kräva en ulvförmåga att tvinga folk att dansa. I så fall är det kanske extra viktigt att bestämma danserna innan rundorna är slut?

Hur många ulvar har vi? Jag tror också på tre ulvar, men det förutsätter starka powerroller och kanske någon regelteknisk buff som vi kan utnyttja om vi kommer på den. Det borde finnas någon form av siare (av något) och rimligen även en väktare. I ursprungliga Nora-spelet fanns väl även möjligheten att se om förmågor användes på dansgolvet. Frågan är om det skulle buffa byn nog för att klara tre ulvar.

Waterhouse betonade också att reglerna ändrats så att ulvarna vinner när byn inte längre vinner. Ger det någon ledtråd om ulvantalet?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Ska packa ihop och köra några mil nu men har läst ikapp lite någorlunda. Yrken känns ju som en bra tråd att dra i.



Heja Sidd! Men sen sitter folk och hukar tysta i en timme? Ju mer det konsensus ligger på att det hukas desto troligare att ulvarna gillar läget. Alltså, de är skraja för att behöva ljuga. Så då låter vi dem göra det då. Jag är arborist. Så, kör ba! Rasmus kan vara nästa.

Röst: @RasmusL

(Folk med eventuell kunskap som kan pussla ihop "pizzabagare har flanellskjorta" kan förslagsvis sitta still tills alla outat.)
Det finns ett par saker här som stör mig:

1. Som läget låg tyckte jag det kändes dumt att outa, för vi är osäkra på om ulvarna får betydande information som kan kosta oss vår siare. Att tvinga in det här ställningstagandet är ett ulvmove för informationsfiske. Det är dessutom opportunt för en ulv att lägga sig i bräschen för det, eftersom vi ofta tänker att den som är först med något inte är ulven. Brynolf vet detta och har agerat på det tidigare (Lex Chiffersmulor). Jag ser ingen uppenbar anledning att göra så här som en bybo.

2. Arborist känns som ett påhittat yrke för en ulv som inte vill riskera att hamna i samma territorie som en riktig bybo med ett riktigt yrke. Av alla outade yrken so far är den här det jag tycker sticker ut allra mest som ulvig. Kanske har det med egen hjärna att göra, men hade jag valt yrken till en sån här grej hade jag inte valt arborist som ett av dem. Gymnasielärare, advokat och tandläkare däremot, alla gånger.

3. Jag tror inte Sidd är ulv, bara förvirrande och egen (främst på grund av hans yrke, för som ulv känns det dumt att ljugvälja något som uppenbart sticker ut genom att inte vara ett yrke). Då är det bekvämt här att som ulv stryka honom medhårs och styra om spelet (som ju Brynolf gör) för att en vet att en får med sig en bybo på köpet genom agerandet. Det har också lett till att flera efteråt outat yrken, vilket kan ha gett ulvarna information om vilka som har powerroller. Glöm heller inte att det som inte sägs även det ger information här. Om ulvarna har information om vad siaren har för yrke exv och nu fem personer gått ut och outat är det för ulvarna enklare att lista ut att någon av de kvarvarande är siaren.

Röst: @Brynolf
Jag tror att det här var ett ballsy ulvmove för att dra fram information nog för att ulvarna ska veta var landet ligger.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
och nu menar att alla inte har samma förmågebeskrivning som i startposten
Här @Basenanji påstår du att Sidd menar saker om förmågebeskrivningen…
Det menar jag inte: jag lyfter upp frågan OM det skulle kunna vara så.

Om alla kan bekräfta att de har samma Förmåga som i WHs exempelpost så visst då får vi utgå ifrån det.
Det jag MENAR är att det är ju viktigt för spelmekaniken OM det skulle vara så att några av oss INTE har förmågan att bjuda upp till dans.
Det skulle ju tex påverka poster: tex så skulle det för en Ulv som bara kan mörda via pardans att uppmuntra bli inbjuden till dans. Bara som exempel men jag har inte en aning.
Vore i alla fall bra om ni andra bybor då kan bekräfta att ni har samma förmåga som mig👍
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
Här @Basenanji påstår du att Sidd menar saker om förmågebeskrivningen…
Det menar jag inte: jag lyfter upp frågan OM det skulle kunna vara så.

Om alla kan bekräfta att de har samma Förmåga som i WHs exempelpost så visst då får vi utgå ifrån det.
Det jag MENAR är att det är ju viktigt för spelmekaniken OM det skulle vara så att några av oss INTE har förmågan att bjuda upp till dans.
Det skulle ju tex påverka poster: tex så skulle det för en Ulv som bara kan mörda via pardans att uppmuntra bli inbjuden till dans. Bara som exempel men jag har inte en aning.
Vore i alla fall bra om ni andra bybor då kan bekräfta att ni har samma förmåga som mig👍
Hur menar du att det skulle lira med exemplet ”dans” ovanför PM’et i startposten? För att dans ska bli av, med den exempeltext som finns i startinlägget, krävs att båda danspartners skickar in en dansfråga till varandra innan rundans slut. Jag har tidigare föreslagit att det kan finnas en annan förmåga där man kan tvinga upp till dans, men det vore då en annan sak.

Min dansförmåga är identisk med den i startinlägget.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Hmm, jag gör en omvärdering i värdet av @Andersson idé om att bokstavsordna dansparen. Sen spelet startade har jag funderat på hur det kan vara relevant för ulvarna med vem de dansar med, men jag drar lite blankt här. Det kan inte vara så att ulvarna bara får mörda någon de dansar med. Dels så skulle det direkt avslöja ulven när vi får reda på danspartners och dels så skulle det kräva administration under nattfasen (eftersom de inte vet vem de dansar med). Det skulle då innebära att det är jättesvårt att få igenom ett nattmord, vilket givetvis inte är bra balans.

Så hur kan danspartners spela roll för ulvarna? Det här känns som en nöt vi måste knäcka. För om det INTE spelar någon roll för ulvarna vem deras danspartners är så är Anderssons förslag en jättebra ståndpunkt att ta som ulv, för att gröna sig själv lite och framstå som en duktig bybo utan kostnad för ulvarna. Kanske är det så att det bara är byns powerroller som är relevanta för danspartnern, och då är Anderssons förslag direkt fientligt mot byn.

Tldr: Varför är det pardans och hur påverkar det ulvarna och deras nattmord, några idéer?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
@Vimes
Bollen verkar tydligen ligga hos dig.
Är det så att du inte vill avslöja mer (pga att det riskar att Ulvar kan pinga powerroll direkt på specifikt yrke) så skriv i alla fall det och skicka vidare till annan spelare👍

Vi kan i alla fall allihopa i ”tåg” minst outa om det är hög/låg.
Har bror gett dig ”bajgubbe” är det bara att käka å gå vidare😉
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Att tvinga in det här ställningstagandet är ett ulvmove för informationsfiske.
Eller ett bybomove för att sätta press på ulvarna.

Det är dessutom opportunt för en ulv att lägga sig i bräschen för det, eftersom vi ofta tänker att den som är först med något inte är ulven. Brynolf vet detta och har agerat på det tidigare (Lex Chiffersmulor).
Ok. Är det ulvigt att vara först eller ej? Slurk slurk.

Arborist känns som ett påhittat yrke för en ulv som inte vill riskera att hamna i samma territorie som en riktig bybo med ett riktigt yrke
Jag känner inga arborister så kan inte bli kränkt här å deras vägnar över att de inte har riktiga yrken.

Jag tror inte Sidd är ulv, bara förvirrande och egen (främst på grund av hans yrke, för som ulv känns det dumt att ljugvälja något som uppenbart sticker ut genom att inte vara ett yrke). Då är det bekvämt här att som ulv stryka honom medhårs och styra om spelet (som ju Brynolf gör) för att en vet att en får med sig en bybo på köpet genom
Tja, vad kan jag säga... Jag tyckte Sidd hade rätt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Eller ett bybomove för att sätta press på ulvarna.


Ok. Är det ulvigt att vara först eller ej? Slurk slurk.


Jag känner inga arborister så kan inte bli kränkt här å deras vägnar över att de inte har riktiga yrken.


Tja, vad kan jag säga... Jag tyckte Sidd hade rätt.
Hur sätter det press på ulvarna?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Angående spelupplägget:

1. Jag tror inte danspartner i sig spelar roll, utan att det enbart är en mekanik för att sköta förflyttningen. D.v.s. det finns två platser: dansgolvet och baren.
2. Jag tror vidare att ulvarna har platsberoende nattmord. De kan nog både mörda på dansgolvet och i baren, men både den som utför mordet och den de mördar måste vara på samma plats.
3. Jag tror byboförmågor är platsberoende på samma sätt som nattmorden.
4. Jag tror att yrken och klädsel kan vara betydelsebärande på så sätt att den har potential att avslöja högstadiemobbarna (jämför med gamla disco-spelet).
5. Jag tror att ulvarna har information i stil med "siaren är busschafför", "väktaren har chinos på sig" eller liknande.

---

Det kan vara värt att massouta. Och alldeles oavsett tycker jag att informationen (yrke och klädsel) kan användas för att köpa sig fri från drev.

Angående dansen vet jag inte riktigt hur vi ska resonera. Men i R1 är det nog bra att vi vet var alla ska befinna sig under natten i varje fall, sen får vi se lite vad utfallet blir.
Det här är ett inlägg som jag gärna lyfter en extra gång. Tror Vimes är närmast med att förstå spelmekaniken här. Under förutsättningen att danspartners i sig inte spelar roll, utan bara är bärande för vem som är var och det egentligen riktiga värdet har vi i vilken plats folk är på. Så ulvarna måste bestämma sig för vem som ska utföra mordet, och måste då vara på samma plats som den personen. Delar vi upp oss som vi är nu, med danspartners i bokstavsordning och 6 spelare på golvet och 4 i baren så ser vi nästa runda vart någon har blivit mördad och har antingen 5 eller 3 potentater som står bakom mordet. Det betyder att vi med uteslutningsmetoden kan dra fram ulvar, om vi koordinerar ett system för att folk ska vara i rörelse. Jag påbörjar ett excel-dokument för att hålla koll på sådana saker, och ska börja skissa på en plan för platsförflyttningar för danspartners. Där målet är att övervaka vilka som är i samma grupp där nattmord sker och på så sätt belysa spelare som förekommer i multipler. Rimligtvis kommer ju ulvarna att sprida ut nattmorden mellan olika spelare, men det betyder ju också att vi här lite stänger in ulvarna i hörn med hur mycket de kan agera. För om samma ulv utför flera nattmord så lär det synas ganska snabbt. Spontant borde det alltid vara färre spelare i baren än på dansgolvet, då jag tror att våra powerroller är mer påverkade av danspartnern. Och om det är så att danspartners inte spelar roll för ulvarna finns det ingen mening med att fortsätta i bokstavsordning i nästa runda.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Det här är ett inlägg som jag gärna lyfter en extra gång. Tror Vimes är närmast med att förstå spelmekaniken här. Under förutsättningen att danspartners i sig inte spelar roll, utan bara är bärande för vem som är var och det egentligen riktiga värdet har vi i vilken plats folk är på. Så ulvarna måste bestämma sig för vem som ska utföra mordet, och måste då vara på samma plats som den personen. Delar vi upp oss som vi är nu, med danspartners i bokstavsordning och 6 spelare på golvet och 4 i baren så ser vi nästa runda vart någon har blivit mördad och har antingen 5 eller 3 potentater som står bakom mordet. Det betyder att vi med uteslutningsmetoden kan dra fram ulvar, om vi koordinerar ett system för att folk ska vara i rörelse. Jag påbörjar ett excel-dokument för att hålla koll på sådana saker, och ska börja skissa på en plan för platsförflyttningar för danspartners. Där målet är att övervaka vilka som är i samma grupp där nattmord sker och på så sätt belysa spelare som förekommer i multipler. Rimligtvis kommer ju ulvarna att sprida ut nattmorden mellan olika spelare, men det betyder ju också att vi här lite stänger in ulvarna i hörn med hur mycket de kan agera. För om samma ulv utför flera nattmord så lär det synas ganska snabbt. Spontant borde det alltid vara färre spelare i baren än på dansgolvet, då jag tror att våra powerroller är mer påverkade av danspartnern. Och om det är så att danspartners inte spelar roll för ulvarna finns det ingen mening med att fortsätta i bokstavsordning i nästa runda.
Bra med försök till samordning.
En sån som jag behöver tas i hand och vägledning🙏
För bidra med samarbete: vad tycker du/ni att jag ska välja: baren (inget besked till SL) eller en specifik spelare/Vem att bjuda upp till dans?

Jag uppmanar byn att hänga på Anthrox här nu👍
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Hur sätter det press på ulvarna?
Ulvar är alltid skraja kring fluff-outning. Ska de ljuga eller inte? Kan de åka dit på nånting? Har byn hemlig info som kan avslöja dem?

Sen kan de förstås själva ha hemlig info typ "siaren har chinos". Men OM de nu har det, så är risken ju ännu större att byn har nåt motsvarande, vilket ökar trycket på att ljuga. Osv osv.

Vi vet ingenting av detta. Men when in doubt, är press på ulvarna alltid bättre än att låta dem softa.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det här är ett inlägg som jag gärna lyfter en extra gång. Tror Vimes är närmast med att förstå spelmekaniken här. Under förutsättningen att danspartners i sig inte spelar roll, utan bara är bärande för vem som är var och det egentligen riktiga värdet har vi i vilken plats folk är på. Så ulvarna måste bestämma sig för vem som ska utföra mordet, och måste då vara på samma plats som den personen. Delar vi upp oss som vi är nu, med danspartners i bokstavsordning och 6 spelare på golvet och 4 i baren så ser vi nästa runda vart någon har blivit mördad och har antingen 5 eller 3 potentater som står bakom mordet. Det betyder att vi med uteslutningsmetoden kan dra fram ulvar, om vi koordinerar ett system för att folk ska vara i rörelse. Jag påbörjar ett excel-dokument för att hålla koll på sådana saker, och ska börja skissa på en plan för platsförflyttningar för danspartners. Där målet är att övervaka vilka som är i samma grupp där nattmord sker och på så sätt belysa spelare som förekommer i multipler. Rimligtvis kommer ju ulvarna att sprida ut nattmorden mellan olika spelare, men det betyder ju också att vi här lite stänger in ulvarna i hörn med hur mycket de kan agera. För om samma ulv utför flera nattmord så lär det synas ganska snabbt. Spontant borde det alltid vara färre spelare i baren än på dansgolvet, då jag tror att våra powerroller är mer påverkade av danspartnern. Och om det är så att danspartners inte spelar roll för ulvarna finns det ingen mening med att fortsätta i bokstavsordning i nästa runda.
Absolut, trodde det här redan var ordnat?(sneglar dreglande på Fjodde)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Jag är taxichaufför.

Jag är nöjd med Rasmus svar. Så tills vidare:

Röst: @Sidd

---

Sen, jag har lite dålig passning på spelet just nu. Min sambo har råkat ut för en hästolycka och är sängliggande, vilket innebär att jag behöver passa hästar, hundar och henne.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Det här är ett inlägg som jag gärna lyfter en extra gång. Tror Vimes är närmast med att förstå spelmekaniken här. Under förutsättningen att danspartners i sig inte spelar roll, utan bara är bärande för vem som är var och det egentligen riktiga värdet har vi i vilken plats folk är på. Så ulvarna måste bestämma sig för vem som ska utföra mordet, och måste då vara på samma plats som den personen. Delar vi upp oss som vi är nu, med danspartners i bokstavsordning och 6 spelare på golvet och 4 i baren så ser vi nästa runda vart någon har blivit mördad och har antingen 5 eller 3 potentater som står bakom mordet. Det betyder att vi med uteslutningsmetoden kan dra fram ulvar, om vi koordinerar ett system för att folk ska vara i rörelse. Jag påbörjar ett excel-dokument för att hålla koll på sådana saker, och ska börja skissa på en plan för platsförflyttningar för danspartners. Där målet är att övervaka vilka som är i samma grupp där nattmord sker och på så sätt belysa spelare som förekommer i multipler. Rimligtvis kommer ju ulvarna att sprida ut nattmorden mellan olika spelare, men det betyder ju också att vi här lite stänger in ulvarna i hörn med hur mycket de kan agera. För om samma ulv utför flera nattmord så lär det synas ganska snabbt. Spontant borde det alltid vara färre spelare i baren än på dansgolvet, då jag tror att våra powerroller är mer påverkade av danspartnern. Och om det är så att danspartners inte spelar roll för ulvarna finns det ingen mening med att fortsätta i bokstavsordning i nästa runda.
Bra initiativ. Överhuvudtaget tror jag att det är viktigt att löpande hålla koll på var alla är någonstans i rundorna för att skaka fram ulvarna.

Om jag ska gissa en mekanik så tror jag att nattmorden är kopplade till zonen (d v s att ulvar kan mörda i samma zon (bar/dansgolv) som sitt offer) medan powerroller är kopplade till pardansen (d v s att man t ex siar den som man dansar med).

Det verkar orimligt att morden skulle vara kopplade till dansandet (skulle bli toklätt att identifiera ulvarna i så fall), medan det känns som att pardansandet har en verklig funktion och då bör det rimligvis vara kopplat till förmågeanvändning av något slag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Fjodde, Andersson, Häger och jag som inte outat yrken än då.
Jag håller gärna på mitt yrke till sist, för det är ett rätt uppenbart sådant och jag tänker att vi alla har olika. Så om jag är sist finns det en möjlighet att ulvarna antingen trampar i klaveret och försöker sno mitt yrke eller så kräver vetskapen om det att de är lite mer outlandish i sina lögner om vad de är. Och jag tänker att vi kör exakt omvänd ordning sen för att outa kläder i så fall, om vi ska göra det med?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Motivering: vill plötsligt göra excellistor istället för att spamma. Vad har hänt?
 
Top