Quadrante
Grisbonde
Gentemot vad? Att hyra in ett proffs för din rollpersonsbild är knappast ett alternativ, och jag lovar att det skulle vara oerhört mycket sämre kvalitet på något jag försökte teckna.
Är man bara ute efter resultat, kan det funka.
Gentemot vad? Att hyra in ett proffs för din rollpersonsbild är knappast ett alternativ, och jag lovar att det skulle vara oerhört mycket sämre kvalitet på något jag försökte teckna.
Jag tänker att hur vi svarar och ser på det beror på varför vi är där. För mig tar inte AI bort eller inkräktar på något av mina intressen runt spelbordet. Någon lyfte det här med att skapa rollpersoner som kreativ process, det är en process jag mer än gärna lämpar över på någon annan. Finns möjligheten kommer jag alla dagar i veckan välja att slumpa fram hela rollpersonen om möjligheten finns, då är AI ändå snabbare.Har aldrig behövt klargöra något om AI-användning vid spelbordet, men skulle folk börja använda det skulle nog luften gå ur mig. Vi är där för att skapa en upplevelse tillsammans och fly den dystopiska verkliga världen för en stund, med hjälp av vår egen fantasi. Där passar inte AI in i min bild av vad jag vill få ut av rollspel. Inte mycket svårare än så.
vem har sagt att princip är ett fult ord? jag frågade för jag var intresserad av hur Mollberg tänkte.Jag vet inte när "princip" blev ett fult ord!
Men för mig är det så här: just nu tycker jag att AI innebär en kvalitetsförsämring (och för tydlighetens skull menar jag här när den används för att skapa bilder och/eller ta över narrativa element såsom äventyrsskrivande och karaktärsskapande - det kan säkert användas på mindre obstruerande sätt, regelreferens har t.ex. nämnts).
Om AI blir bättre på dessa element, om den lär sig göra bild och text som jag inte uppfattar som totalt själlöst och fult, så kommer jag ändå vara mot det av princip. En stor del av varför jag tycker om hobbyn är all mänsklig kreativ som den lutar sig mot, både innan, under och efter själva spelträffen.
MODERERINGResten av ditt inlägg har ju absolut inget med detta att göra.
MODERERINGDe etiska problemen med AI är något som hittats på av en skock framstegsfientliga som är rädda för sådant som inte är som de själva, som svepskäl för att sälja in teknikhat. Jag ser inga etiska problem med AI.