Klargör ni AI-användning inför rollspel?

Status
Not open for further replies.
(nu sitter jag och diskuterar AI, fast jag lovat att inte göra det - men försöker hålla god ton och hoppas inte jag uttryckt mig nedlåtande på något vis. jag pratar bara utifrån mig själv här och hur jag upplever en spelträff).

Det har aldrig varit aktuellt för oss tidigare (före förra året) och då skapades det en hel del ai-bilder. Men kändes mer som ”kolla en ny grej” än ”oj så användbart och speciellt”. Nu skulle jag nog fråga bordet om de accepterar det och berätta tydligt om jag använt/användet det.

Det roliga är ju ändå att göra det själv, men accepterar (själv) att en del känner att de behöver detta.

Nej och jag reagerar inte märkbart om någon spelare använder AI verktyg under rollspel när jag spelar. Det påverkar inte min upplevelse märkbart, större påverkan hade det varit om vi tog diskussionen om det och började argumentera. Men det handlar om värderingar, det finns andra områden där jag absolut hade tagit striden om det förekom runt spelbordet, men inte om AI.

Har aldrig behövt klargöra något om AI-användning vid spelbordet, men skulle folk börja använda det skulle nog luften gå ur mig. Vi är där för att skapa en upplevelse tillsammans och fly den dystopiska verkliga världen för en stund, med hjälp av vår egen fantasi. Där passar inte AI in i min bild av vad jag vill få ut av rollspel. Inte mycket svårare än så.

Har nog inte diskuterat innan användande. Men har tänkt själv som SL beroende på gruppen om AI ska användas eller inte. För en grupp så använde jag friskt AI genererade bilder för skapa NPCer och miljöer i ett tema. För det är väldigt svårt hitta bilder som liknar varandra i stil.
Men för en annan grupp som bestod mest av esteter så försökte jag undvika AI bilder så mycket som möjligt. För de såg ju sånt direkt och hängde upp sig på AI felaktigheter i bilden istället för att bara ta det som en stämningsbild.
Bilder använder jag förresten bara online spel och inte vid bordet.

Sen AI innehåll har jag inte tänkt på så mycket att diskutera. För även om folk tar hjälp av AI för skapa en bard sång så är det de själva som spelar ut det vid spelmötet. Och jag kan använda själv som spelledare för fylla ut världen rätt lätt.

Men under pågående spel så har jag nog aldrig tänkt använda det. På sin höjd som sökmotor.
Kan ju dock tänka mig att ha någon AI-bot för skapa slumpmöten eller andra tabellrullande för få fram info. Typ dagens väder.

Har aldrig behövt klargöra något om AI-användning vid spelbordet, men skulle folk börja använda det skulle nog luften gå ur mig. Vi är där för att skapa en upplevelse tillsammans och fly den dystopiska verkliga världen för en stund, med hjälp av vår egen fantasi. Där passar inte AI in i min bild av vad jag vill få ut av rollspel. Inte mycket svårare än så.
Jag tänker att hur vi svarar och ser på det beror på varför vi är där. För mig tar inte AI bort eller inkräktar på något av mina intressen runt spelbordet. Någon lyfte det här med att skapa rollpersoner som kreativ process, det är en process jag mer än gärna lämpar över på någon annan. Finns möjligheten kommer jag alla dagar i veckan välja att slumpa fram hela rollpersonen om möjligheten finns, då är AI ändå snabbare.

Det jag kan ogilla med AI är hur det påverkar minne och liknande. Men där uppstår ju samma problem när jag väljer att skriva på dator. För att något ska fästa ordentligt för mig så måste jag nästan skriva för hand. Så för mig är nog datoranvändning ett större bekymmer än AI, men utifrån det blir AI ett stort problem. Min personliga iakttagelse är att rollspel för mig blev sämre då det dök upp allt fler skärmar runt spelbordet. Något som jag tycker genomsyrar hela samhället sett till social interaktion. AI är en del av det digitala och skärmar, men det är inte AI som skapar problemet för mig utan beroendet av skärmen och digitalteknik.

En annan dimension är jag väldigt sällan spelat i grupper där karaktärsporträtt är normen. Det har hänt att enstaka spelare haft med en illustration över sin rollperson (och en gång hade en särdeles generös spelare ritat alla spelares karaktärer), men det har aldrig förväntats och det är inget jag känner varken förbättrar eller försämrar spelupplevelsen.

Last edited:
MODERERING

Jag gjorde en moderering och bad er hålla er till trådens ämne.

@krank tyckte tydligen att min moderering var något han kunde strunta i.

@verlandes. och @JohanL pratar om nått annat än vad jag bad er prata om. Om ni prompt vill prata om det, starta en egen tråd.

Några av er dansar på gräsen till att bli trådbannade, men jag orkar inte hålla på och vara så jävla noggrann nu.

Jag låser den här tråden ett tag, så att ni får chansen att läsa den här modereringen.

Och en påminnelse, om något är tillräckligt intressant för att ni ska prata om det i en tråd om något annat, kan ni alltid starta en ny, egen tråd om det ni hellre vill prata om.

/M

Status
Not open for further replies.
Back