Nekromanti Kläder

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Bekräftat

Sanningen är hård att inse och självinsikt är ett högt ideal. Ett fåtal starka känslor men annars relativt avslappnad stämning. Jag har iaf fått mina förutfattade meningar bekräftade men tänker medvetet fortsätta att inte vara fördomsfull. Jag kanske kan starta företag för förtappade rollspelare? Style by Max? Alternativa slogans: "Det finns fler färger än svart", "Du kan vara du även med lite variation", "Favoriter ska inte nötas ut utan åldras tillsammans med nya favoriter", "Det syns inte att jag är rollspelare längre". Vad tycks?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bekräftat

Jag tycker inte om det.

Oavsett hur medvetet det är finns det en fantastisk nördlook, långt bortom den fashionabla OC-looken. Den är mycket egensinnigare än vad man först kan tro, och oerhört svår att kopiera. Den är ett ställningstagande på riktigt, till skillnad från Beckmans-elever och NY-hipsters, vars individualism snarare känns sökt än äkta.

Att köpa en välskräddad skjorta och att matcha en cardigan med ett par hippa jeans är bra mycket enklare än att imitera en nörd. Den här svennefiering av modet, där vilket MQ-offer som helst kan köpa på sig en uppsättning Bläck och se ut som någon tagen direkt ur INDIE eller Lula, är oengagerande och hopplöst.

Jag säger bara, försök imitera en äkta konventsbesökare. Det är inte så lätt som man kan tro. Det finns ett äkta ställningstagande som hipsters och andra fashionistas bara kan drömma om.

EDIT: Eller Sölvebring sa det enklare: Var den du är.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Bah! Svart är snyggt. Alla passar i svart.
Jag undviker att bära mer än ett svart plagg åt gången för jag anser inte att jag passar i helsvart. Det får mig att se blekare ut än jag önskar.

Jag vill vara en färgklick i tillvaron vilket jag oftast lyckas med då t o m min modeinkompetenta och totalt modeointresserade morfar har kommentarer över till mitt klädval.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Det får mig att se blekare ut än jag önskar.
Allt är subjektivt, såklart. Själv gillar jag blek hy, det skapar kontrast - och kontraster gillar jag. På samma sätt som det är skitfult (enligt mig) med solbränna och ljusbrunt hår (=liten kontrast) så gillar jag när det är kontrast mellan hud och kläder...

En annan fördel med svart är att det inte egentligen drar så mycket uppmärksamhet till sig. Tag rött t.ex - om någon är klädd i rött så drar det röda uppmärksamheten till sig. Kanske är det att jag är minimalist sådär i allmänhet - jag gillar svart för att det är funktionellt, svarta kläder är där, men det drar inte uppmärksamhet från människan som bär kläderna. Jag föredrar att titta på t.ex tjejers ansikten framför att titta på deras tröjor, byxor eller jackor.

Fast det kanske bara är jag som är konstig. (Och färgblind - vissa färger förvirrar mig)
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Re: Bekräftat

Jag håller inte med.

Jag tror nördlooken i all sin charmiga totally lost-look i nittionio fall av hundra är fullständigt omedveten och helt utan statement.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Bekräftat

Jag tror det var just det som var Eksems poäng.

Jag kommer ihåg ett citat om Bootsy Collins som lät: "Han är funk. Om han så blott slår på en sten med en pinne, så kommer det att bli funk." Han behöver alltså inte spexa eller anstränga sig för att vara funk, och han behöver inte medvetet försöka se funkig ut.

Alltså; precis som nördarna behöver han inte göra något statement eller medvetet försöka uttrycka vem han är; han behöver bara göra det som är naturligt för honom och - även om han bara slår med en pinne på en sten - så kommer det att bli ett starkt uttryck för vad han är.

Eller - för att citera Madonna: "Style is not something you do, it's something you have".

Och sett i det perspektivet så blir nördlooken - den som nördarna har - en stil lika god som någon annan.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Kan ta som ett litet exempel att jag spenderade nästan 2000:- på en form- och skräddarsydd kostym när jag var i Hong Kong (fick visserligen två formsydda skjortor på köpet).

Det tycker jag inte låter mycket. Det låter snarare som rena kapet, även utan att få med skjortor. Betänkt att man får ge över tusenlappen för en icke skräddarsydd kostym på typ Dressman (de har förvisso rea ibland...).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Bekräftat

Främst kanske för att hipsters har svårt att få tag på en konventströja från Grötcon -96. Nörden var där. :gremgrin:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Det där med skräddarsydda kläder är, så vitt jag förstått, väldigt mycket billigare på många håll (åtminstone i Sydostasien), så spenderar man tillräckligt lång tid där bör man ta tillfället i akt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, uppenbarligen. Jag kan tänka mig att efterfrågan på snitsiga skräddarsydda kostymer i Hong Kong, ett världsekonomiskt centra, är rätt högt. På övriga platser är ju den genomsnittliga daglönen istället galet låg, så visst.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”Om du inte är med i The Matrix och har topptränad kropp...”

Så om man är mycket vältränad så skall man alltså dölja detta genom att iklä sig en svart långrock. Men det fungerar inte för överviktiga personer, som alltså istället bör klä sig i … vadå? Cykelbyxor? :gremgrin:

Sen skulle man ju kunna säga en hel del om inställningen att något måste vara dyrt för att kunna vara snyggt (och även om folk som har den inställningen). Men det behöver vi ju inte gå in på. :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Finns massor med saker som passar en mer rund person... har ju inte magrutor själv direkt. Men långrock i fejk-läder passar inte på nån.

Självklart är inte dyrt automatiskt lika med snyggt. Min poäng var att man bör klä sig efter sina förutsättningar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag betalade knappa 1000 kronor för min skräddarsydda kostym i Hong Kong, och den har inte svikit mig en enda gång. Men går man till de typiska turistskrädderierna blir det lite premie på det :gremsmile: (Utan att ha en aning om vart lange gick eller vilken kvalitet han fick)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Att vandra i färgblindo

Fast det kanske bara är jag som är konstig. (Och färgblind - vissa färger förvirrar mig)
Hmm… jag har också nedsatt färgseende* och jag blir inte förvirrad av färger. Snarare finns det risk att resultatet av mina val blir förvirrande för andra. :gremgrin:

//erik. *färgblind är lite att ta i eftersom jag ser olika färger men inte nyanserna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: Att vandra i färgblindo

Snarare finns det risk att resultatet av mina val blir förvirrande för andra.
Om rött är en ganska svag färg som dessutom alltid ser ut som att man lagt photoshopfiltret "gaussian blur" på den (dvs, rött är ingen signalfärg), om man inte ser skillnad på mörkblått och lila (om det inte skiljer mycket i "ljushetsgrad") eller grönt och brunt, eller för den delen dator-255-grönt och dator-255-gult, så fattar man snart att färger, det är sånt där man ska hålla sig borta från.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Det finns fler aspekter som kommer in..

Angående att även XX klär sig tvivelaktigt kan faktiskt ha med killarna att göra. För att ta ett direkt exempel från personlig erfarenhet:

"Det går ju inte att koncentrera sig som SL om du ska ha det där linnet med den där urringningen!"

Till mitt försvar så var det faktiskt i varmaste juli vi spelade och minimalt med kläder var ytterst behagligt men poängen gick fram, även den mest inbitne rollspelaren kan distraheras av kringfaktorer som t ex en flickas tuttar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Mig lär du (eller någon annan) aldrig få se i skinnbrallor.

Rock 'n' roll-brallorna i fråga är ett par tajta, svart-röd-vit-rutiga jeans av 97 % bomull och 3 % spandex.
 
Top