Nekromanti Kläder

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Säng-säng-säng (ot)

Och med rätt luftmadrass (exempelvis en med sladd och som säger bröööööööl!
Va!!! Ska du sova på en elektrisk tjur?!?!?!?!?! :gremshocked:

/Anders, yehaaw!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Kostymutmaning

som Rising föreslog, vara lågmält funkig som Bootsy Collins
Jag tror inte att Bootsy Collins varit "lågmäld" en enda gång i hela sitt liv.

Vad jag sade var att han var naturligt funkig; och att han alltså inte behövde anstränga sig. Han är helt enkelt extrem utan att göra sig till det minsta.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kostymutmaning

Precis som en riktig konventsnörd. Vilket gör Risings exempel alldeles utmärkt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
ô_ô Kavaj!

Vi siktar på att alla spelledare ska ha en anständig klädsel, inkluderat kavaj.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Kostymutmaning

Vilka andra antar utmaningen och klär sig propert?
Weel, hade jag haft dylika kläder så hade jag lätt plockat upp hansken din..
Dock så bangar jag, dels så äger jag ingen kostym eller nått sådant. Dels får att jag otrivs nåt förbenat i kosymer.
Dock lovar jag att jag har shorts på mig till GothCon
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Kostymutmaning

[ QUOTE ]
Vad jag sade var att han var naturligt funkig; och att han alltså inte behövde anstränga sig. Han är helt enkelt extrem utan att göra sig till det minsta.

[/ QUOTE ]

Precis, och vad jag menade var att han tar i så han skiter på sig för att vara det. Musikaliskt är det en helt annan sak, vilket jag är ganska säker på att citatet syftar på.

Så, en jämförelse med konventsnördar skulle innebära att de kanske har någon slags inneboende förmåga att känna spel i allt, men att de verkligen jobbar med att samtidigt utrycka detta genom att klä sig på ett speciellt sätt.

Jag är, milt sagt, jätteskeptiskt till den analysen. :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Räcker stolt upp handen

Finns det metrosexuellt modemedvetna rollspelare?
Jag har fått höra att jag är en sån från flera olika källor... plus att en hel del rollspelande kompisar av båda könen har använt mig som personlig shopper. Kan visserligen delförklaras att jag jobbat några år som butikschef med kläder och skor.

Dock syns det inte så tydligt på konvent, mest för att jag skapat en klädkod för hela gänget som jag oftast åker med...

Och rollspelsflickor är nästan jämt fina saker att se på konvent :gremwink:

-Gunnar (metro)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Kostymutmaning

I tema så klart jag är med, dvs i kritstreckskostym till scenariot, i fluga och väst till baren och med bartenderförkläde till verbal <ombat

och det är visserligen ett steg ned från ifjol då det var hög hatt och jaquett :gremwink:

-Gunnar (som anser att Kranks uppfattning av fjollor känns väldigt mal place, men har för dålig pejl, men är det inte schargong för en överbögig homosexuell man?)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Kostymutmaning

Tja, brukar ju ha skjorta på mig, vilket ju kan ses som propert. Men vi får se. :kaffe:

/Ulfgeir
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: ô_ô Kavaj!

ok... "klädsel kavaj" betyder normalt mörk kostym (om man får ett inbjudningskort med en sådan text)... alltså inte att man ska bara ha en kavaj på sig...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: ô_ô Kavaj!

"alltså inte att man ska bara ha en kavaj på sig..."

Ingen av Indierummets spelledare hyser, så vitt jag vet, planer på att enbart bära kavaj. Det blir nämligen kallt om snoppen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Kostymutmaning

Wikipedia säger:

Fjolla (femininum av fjolle, ursprungligen av fornsvenskan fol) betyder tok/toka, dåre, fjant eller enligt NE "flicka eller kvinna som saknar stadga i karaktär och intellekt". Etymologiskt ligger ordet nära franskans folle, "toka", och engelskans fool, "dåre".

I södra och västra Sverige har ordet fjolla kvar denna ursprungliga betydelse som substantiv, men kan, använt som verb, också betyda att fjanta sig, att gorma. I mellersta och norra landet används ordet idag ofta nedsättande i betydelsen "omanlig" eller homosexuell man.
Där jag bor, typ nånstans-i-mitten av sverige, så kan fjolla användas om överdrivet feminina personer av båda könen. Man behöver inte vara vare sig bög eller man för att vara fjollig. Det finns gott om fjolliga fruntimmer också.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Udda kavaj?

ok... "klädsel kavaj" betyder normalt mörk kostym (om man får ett inbjudningskort med en sådan text)... alltså inte att man ska bara ha en kavaj på sig...
Kavaj + något annat (som inte är kostymbyxor som hör till kavajen) kallas väl "udda kavaj"?

Sedan finns ju mogenkrogarnas favoritklädkod "vårdad klädsel".

Nä, tacka vet jag högtidsdräkt!

Dewil, frack och teknologmössa
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Udda kavaj?

Högtidsdräkt? Frack, folkdräkt eller studentoverall mao.

Frakt har jag inte haft sen gymnasiebalen. Folkdräkt är väl inte otänkbart, men det måste nog anskaffas först, och dräkterna från här i trakten är rätt varma...

Overall däremot, det kan jag erbjuda. Men den krockar rätt hårt med kavajen som önskas i Indierummet, och dubbla uppsättningar kläder är katten inte aktuellt på någon ledd alls. :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Udda kavaj?

Studentoverall är inte högtidsdräkt. Har aldrig varit. Kommer aldrig att bli.

Frack/jackett/balklänning, folkdräkt, mässdräkt eller prästkappa räknas till högtidsdräkter. Inget annat.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Udda kavaj?

Gaah! Inte jackett (och definitivt inte den av dig inte föreslagna smokingen). Men i övrigt såg det ju bra ut (förutsatt att balklänningen är golvlång).
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Udda kavaj?

[ QUOTE ]
Har för mig att uniformer också räknas in i den kategorin, vet dock inte om det gäller alla eller om det bara är permissionsuniformer och liknade.

[/ QUOTE ]

Han sa ju "Mässdräkt" vilket är ett annat ord för militär högtidsdräkt. Finns olika varianter beroende på grad av "finklädsel" som avses.

Har för mig att uniform M60 (som var standard permisuniformen då jag gjorde lumpen) i sitt standardutförande för meninga/underbefäl är att räkna som den enklaste formen i sitt standardutförande. Bytte man sedan ut skjorta och slipps blev det nästa "snäpp" och sedan fans det ytterliggare ett steg med vita handskar och sådana prylar men det har jag alldrig testat.

/Bjorn
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Udda kavaj?

Zire said:
Gaah! Inte jackett (och definitivt inte den av dig inte föreslagna smokingen). Men i övrigt såg det ju bra ut (förutsatt att balklänningen är golvlång).
Jodå – jackett dagtid och frack kvällstid (akademisk högtidsdräkt är frack oavsett tid på dygnet). Och en balklänning som inte är fotsid är ingen balklänning.
 
Top