Nekromanti Kläder

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Skall man generalisera är rollspelare i jämförelse med befolkningen i stort fetare, sämre klädda, mer illaluktande, mindre socialt kompetenta och har fulare ansiktsbehåring. Dock finns det väldigt många undantag från denna regel, vilket gör att det oftast är hyfsat trevligt att umgås med rollspelare. Dessutom slipper man bry sig hur man själv är klädd och hur länge sedan det var man rakade sig när man t.ex. befinner sig på konvent, vilket kan vara ganska skönt.

Eftersom jag genom min profession dagligen kommer i kontakt med rollspelare är givetvis alla mina slutsatser ytterst välgrundade :gremwink:.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Det finns fler aspekter som kommer in..

Det är då man petar ut sin rollpersons ögon i ett psykbrytsinfall och spelar resten av sessionen blundandes :p

Tuttar kan vara väldigt distraherande... Förre planeringsmötet jag satt i hade våran planerare en uringad ner till naveln nästan... Har aldrig varit med om flera, öh vart var jag, ok få se nu, öh visst ja på ett och samma möte.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Kläder i branschen

Du har nog rätt. Jag var utsänd av Ä-spel till Origins 1986 i Los Angeles och klädde mig som en svensk affärsmän på jobbet: slips, kavaj, etc. Klart stilbrott bland alla XXL-Tshirts med fåniga texter. Den ende som var lika prydligt klädd som jag var Sandy Petersen från Chaosium. Han är mormon och följde deras klädkodex. Terry Amthor från ICE var också stilig klädd, fast på ett annorlunda poppigare sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Bekräftat

[ QUOTE ]
och han behöver inte medvetet försöka se funkig ut.


[/ QUOTE ]

Någon borde berätta det för Bootsy...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Metrosexuell?

Jag känner mig osäker på vad du menar med "metrosexuell". Är det någonting i den här stilen?



(Det är jag till höger, mannen till vänster är en kvinna)

I övrigt bryr jag mig ganska mycket om hur jag ser ut. Mitt senaste projekt är mitt hår, som blivit allt längre; jag har gjort min livs första hårinpackning och jag har även införskaffat ett balsam som jag känner mig nöjd med - Loreal, Volume non-stop. Det är kul att testa på grejer som jag tidigare i livet bara sett min moder och syster göra. Det känns som om jag är på gång att riva könsrelaterade hinder i min självbild.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Metrosexuell?

Jag känner mig osäker på vad du menar med "metrosexuell". Är det någonting i den här stilen?
Du var ju rätt söt på den bilden!

Så här är det med "metrosexualitet":
Först och främst bygger det på föreställningen att bara bögar klär sig snyggt, eller åtminstone att bögar klär sig snyggare än heterokillar. Skulle en heterokille bry sig om sitt utseende och klä sig snyggt - för vi heterokillar är verkligen sluskar som knappt vet vad deodorant är - så är han en avvikare och måste etiketteras på något sätt. Ett tag var den gängse termen "heterobög", dvs. en hetero som klär sig som en bög (dvs. snyggt). Ungefär när Fab 5 började sändas i Sverige mönstrades dock termen snabbt ut till förmån för den amerikanska "metrosexual" (metrosexuell), en man som på storstadsvis klär sig snyggt (dvs. bögigt).

Egentligen är det här med heterobögar och metrosexuella ett rätt unket resonemang.

Dewil
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Själv så brydde jag mig förr inte särskilt mycket om hur jag var klädd, men det senaste halvåret så har jag blivit mer och mer intresserad av kläder och skor. Problemet är endast att detta väckta intresse sammanföll med en övergång till studentbudget och jag därför inte kan spendera så mycket på kläder som jag skulle vilja.

Vad gäller den typiske konventsbesökaren så existerar stereotypen av en anledning, men som alla stereotyper så existerar det mängder av undantag. Jag har större problem med de konventsbesökare som tycker att duschen är frivillig.

/Marcus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Metrosexuell?

en man som på storstadsvis klär sig snyggt (dvs. bögigt).
Jag brukar nöja mig med att kalla det "fjolligt" (funkar både för bögar och heteros - fjollor är jobbiga oavsett kön och läggning) eller "fult"...

//Krank, som skulle kasta ut Fab 5 på näsan om de försökte förfula honom, och som fortfarande inte förlåtit dem för att de förstörde minst en jättesöt metalkille...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kostymutmaning

Härmed offentliggör jag mitt klädvalsbeslut inför GothCon: Jag tänker inte bära de sedvanliga stora tishorna på GothCon (undantaget är väl på väg till dusch och frukost), utan ska dra på mig kostymen istället.

Vilka andra antar utmaningen och klär sig propert?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: Kostymutmaning

Vilka andra antar utmaningen och klär sig propert?
Jag vågar inte utlova kostym, men jag lovar att jag inte kommer att ha en urtvättad hårdrocks-t-shirt och trasiga jeans. (Kanske mest för att jag varken äger det ena eller det andra.) Jag kanske skulle satsa på att se ut som på min nuvarande avatar?

(Vid några tillfällen har jag haft skjorta och slips på Magic-turneringar, med intentionen att skrämma motståndaren genom att vara bisarrt välklädd. Det har inte funkat speciellt bra. :gremtongue:)

/tobias
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Kostymutmaning

Om jag kommer till GothCon kan jag definitivt ha kostym på mig. Utmaningen antagen :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Indierummets dresscode : Kavaj! [nt]

Fast det var iofs mellanchefsstuk på de flesta i fjol. Kavaj, tshirt och jeans.

Själv kommer jag ner från ett snötäckt Norrland till västkusten där sommaren redan står för dörren. Att köra full kostym skulle vara liktydigt med att svettas bort hela helgen. Och därmed förarga näsan på mina spelare, betydligt värre än att förarga deras ögon.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kostymutmaning

Jag tänker se ut som jag gjorde förra året: blazer, jeans och någon mönstrad tröja/skjorta/t-shirt. För att förstärka mitt lärarskägg, mina lärarglasögon, min lärarflint, mitt lärarsnack och att jag är disträ som en lärare. Ingen strumpa på näsan alltså, men om ni ser en förvirrad skåning med flint och skägg någonstans så är det antagligen jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kostymutmaning

Det beror på om jag i år kan sova på nåt annat ställe än på en luftmadrass... Då åker kostymen på. man vill ju se represenativ ut. ;-)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Indierummets dresscode : Kavaj! [nt]

menar du "kädsel: kavaj" som på snofsiga inbjudningskort nu? eller att man bara ska ha en kavaj på sig?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Säng-säng-säng

Jag tänkte inte sova i kostymen, om man säger så. Och med rätt luftmadrass (exempelvis en med sladd och som säger bröööööööl! och med lakan och täcke med söta små kattungar på) så är det ingen större skillnad på det och att sova i en säng.

Och mig veterligen går det ypperligt att ha kostym på sig efter att ha sovit i en säng. :gremgrin:
 
Top