Nekromanti Kina, Tibet och OS - det riktiga inlägget.

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
På pappret, ja. I verkligheten, nej. Min poäng var snarare att kommunistpartiet inte tillåter att någon har politiskt inflytande än de själva. Deras omsvängning om falungong är väl ett exempel. Intressant i sammanhanget är ju också att Dalai Lama hela tiden benämns separatist trots att han hela tiden säger att han inte vill ha ett självständigt Tibet.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"På pappret, ja. I verkligheten, nej."

Fortfarande, Tibet har i egenskap av en autonom region mer självstyre än de flesta andra kinesiska provinserna även om detta bara är marginellt. Att de fortfarande lyder under Beijing och därmed KKP är det ingen som ifrågasätter.

"Min poäng var snarare att kommunistpartiet inte tillåter att någon har politiskt inflytande än de själva. Deras omsvängning om falungong är väl ett exempel."

Just det, Falun Gong som hävdar att homosexualitet, sexuell frigörelse och kvinnliga rättigheter är "mörka sinnestillstånd" och måste motarbetas...
Jag kan verkligen inte påstå att jag sympatiserar med de där reaktionära dårarna.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Just det, Falun Gong som hävdar att homosexualitet, sexuell frigörelse och kvinnliga rättigheter är "mörka sinnestillstånd" och måste motarbetas...
Jag kan verkligen inte påstå att jag sympatiserar med de där reaktionära dårarna.
Fast vi bör försvara deras rätt att vara reaktionära dårar.... eller hur?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Fast vi bör försvara deras rätt att vara reaktionära dårar.... eller hur?"

Well...
Vad Falun Gong-anhängarna på individnivå tycker och tänker om sin omvärld bryr jag mig föga om annat än att jag förfäras över deras syn på tidigare nämnda saker. Jag tycker de har all rätt att tycka som de vill men de borde inte få påtvinga andra sina idéer och den allmänna synen på deras sekt måste få bort goodguystämpeln.

Nu är Falun Gong en stor grupp med påtagligt många anhängare i väst, och liksom med alla sekter och andra obskyra sammanslutningar som nynazister och dess gelikar så anser jag att de bör motarbetas.
Kanske inte slängas in i fängelse eller arkebuseras som i Kina, men likväl motarbetas då jag anser att deras idéer är oacceptabla i vår tid och värld.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Min princip är att den dagen man börjar betygsätta religioner/organisationer efter deras åsikter så börjar man vandra bort från demokrati (alltså när man menar att organisation A borde förbjudas, men inte B). Så även om jag finner att både falungong och scientologkyrkan är jubelidioter så stödjer jag deras rätt att finnas och att propagera för sina åsikter. Sedan kan de motarbetas med vanliga, folkliga medel.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag lade inte in några värderingar om har falungong är bra eller dåligt. Min poäng var snarare hur KKP ser på "politiska" organisationer än de själva. Förbjud av fackföreningar kanske är ett bättre exempel.

Vad gäller självstyre i Tibet så skulle jag verkligen inte vilja kalla självstyre överhuvudtaget. Det vorde att falla tillföga för propaganda. Även om du kallar en ko för en häst så är det fortfarande ko.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
De anammade en brittisk tradition, ja, men det gjorde man i Pakistan också. Och där gick det annorlunda. Men detta för oss långt från ämnet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Alltså

Jag tar avstånd från Jan Myrdal för att han är (eller har varit) förespråkare för diktatur.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Att champagne ska vara torr, kall och gratis?

Precis! Eller så kanske "Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Precis! Eller så kanske "Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna."
Mjo, Churchill var ju något av en stockkonservativ jubelidiot, men här hade han faktiskt rätt. Demokrati är det bästa vi kommit på, och den parlamentariska demokratin är det bästa vi testat hittills. Utom direktdemokratin då, men den är ju Schweiz ganska ensamma om, och det visade sig dessutom att landet ifråga inte riktigt var redo för den. Man ska inte försöka gå innan man lärt sig krypa, liksom.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Du körde en fuling genom att skriva;

"Låt oss enas om att Kina inte är kommunistiskt"

och sedan snabbt döda eventuellt ifrågasättande med;

"och att den debatten inte hör hemma i denna tråd. Tack."

Jag enas absolut inte med dig i frågan, oavsett om du vill diskutera det eller inte. Och om du nu börjar gnälla om att jag drog upp det i tråden, trots att du bett mig låta bli, så kan du fundera på om du inte borde gett fan i att formulera dig på det sättet du gjorde i trådstarten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gammalt programmerarordspråk

Demokrati är det bästa vi kommit på, och den parlamentariska demokratin är det bästa vi testat hittills. Utom direktdemokratin då, men den är ju Schweiz ganska ensamma om, och det visade sig dessutom att landet ifråga inte riktigt var redo för den.
"Förutom att det inte funkar, hur tycker du att det verkar?"
/gammalt programmerarordspråk

Jag kanske är pragmatisk och därmed dum i huvudet, men system som inte funkar är alltid sämre än system som funkar. Det gäller inte bara datasystem, utan även politiska system. Utopier som inte funkar är inte utopier i min värld.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Gammalt programmerarordspråk

Utopier som inte funkar är inte utopier i min värld.
Om du anser att dagens system "funkar" så har vi tydligen helt olika uppfattningar om vad ordet betyder. Dagens system innebär massiva klasskillnader, ohyggliga orättvisor, massiv svält och fattigdom och så vidare.

Kapitalismen, liksom parlamentarismen, är väl bra i teorin - tyvärr funkar de inte i praktiken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag enas absolut inte med dig i frågan, oavsett om du vill diskutera det eller inte. Och om du nu börjar gnälla om att jag drog upp det i tråden, trots att du bett mig låta bli, så kan du fundera på om du inte borde gett fan i att formulera dig på det sättet du gjorde i trådstarten.
Själv tycker jag att det är jättekul att en kapitalistisk diktatur kan kallas kommunistisk...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Själv tycker jag det vore jättekul...

...om ni ville avsluta den här deltråden nu och respektera trådstartarens önskan.

/Kalle
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gammalt programmerarordspråk

Om du anser att dagens system "funkar" så har vi tydligen helt olika uppfattningar om vad ordet betyder. Dagens system innebär massiva klasskillnader, ohyggliga orättvisor, massiv svält och fattigdom och så vidare.
Fast det var inte det jag pratade om. Jag pratade om utan Schweiz direktdemokrati kontra resten av västvärldens parlamentariska demokrati, inte västvärldens parlamentariska demokrati kontra kranks utopi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Gammalt programmerarordspråk

Fast det var inte det jag pratade om. Jag pratade om utan Schweiz direktdemokrati kontra resten av västvärldens parlamentariska demokrati, inte västvärldens parlamentariska demokrati kontra kranks utopi.
Tja, utom det lilla hackiga i början, det där med att det tog lite tid för den sista kajnonen att skaffa kvinnlig rösträtt, tycker jag väl egentligen inte att det är några större fel på det Schweiziska systemet. Inga fel som inte snarare kan härledas till kulturella eller religiösa faktorer snarare än systemet i sig, vill säga. Tydligen funkar systemet, Schweiz mår rätt bra senast jag kollade - och ganska många röstar i minst en fråga varje omgång, så tydligen är folk engagerade i saker och ting.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Och om du nu börjar gnälla om att jag drog upp det i tråden, trots att du bett mig låta bli, så kan du fundera på om du inte borde gett fan i att formulera dig på det sättet du gjorde i trådstarten."

Jag ser verkligen inte vari problemet ligger då jag själv i egenskap av trådstartare borde ha rätten att bestämma vad jag själv anser att tråden jag startar bör handla om och inte.

Detta torde vara helt uppenbart för alla och envar, och jag vet inte om jag skall tolka ditt inlägg som annat än ett försök till ren provokation.
 
Top