Nekromanti Kickstarters

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Bolongo said:
Bones II är igång nu. Redan uppe i våg 4, så om du hoppar in nu får du leverans i november nästa år.
Såg att shipping för internationellt kommer gå efter vikt - så det är svårt att se vad den kommer landa på. Jag kanske drar mig ur, får se. Har rätt gott om miniatyrer sen förra (två vampire-lådor, dum som jag var).

Annat som kan vara intressant:
Defiance Games Alien War - Hardsuits

Det var någon till, men hittar inte länken. Månen och robotar, några kinesiska människor som pysslade med. Kan ha gått ut iofs.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Efter att jag målat mina tyranids, cryx, samt inkommande cybertronic och mishima-göbbar.

Aldrig, ungefär. :gremwink:

Har övervägt att tradera lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Max Raven said:
Efter att jag målat mina tyranids, cryx, samt inkommande cybertronic och mishima-göbbar.

Aldrig, ungefär. :gremwink:

Har övervägt att tradera lite.
Annars funkar de omålade också, tycker jag. Det är snyggt med vitt. Sen gillar jag att materialet är möjligt så de blir lätta att transportera och så; känns som att målning riskerar att flagna om man bara häller ner dem i en låda.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Max Raven said:
Såg att shipping för internationellt kommer gå efter vikt - så det är svårt att se vad den kommer landa på.
På den ljusa sidan hittade jag ett svar från dem i kommentarsektionen som förtydligar att de bara använder sig av vanlig postgång. Alltså inga kurirer, vilket är en lättnad.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Några exempel på fraktkostnader från Bones Pledge Calculator:

Obs att detta bara är fraktkostnader:
Bara core set $42.42
Core set+alla add-ons $56.63
Core set+1 Expansion set $45.84
Core set+2 Expansion sets $50.22
Core set+3 Expansion sets $54.52
Core set+alla add-ons+3 Expansion sets $104.84

Lite skillnad mot förra årets $25 oavsett mängd men inga hysteriska summor (300 spänn) om man bara är ute efter t.ex. core set, gelékub och drakar.

Reapers färg måste jag anti-rekommendera för dem som eventuellt tänkte slänga in ett master paint set.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Ond bråd död said:
Färgerna är inte ens värda 10 kr styck som de kostar nu? Vad skulle frakten bli på bara färgerna?
Jag tror att anti-rekommendationen beror på färgernas kvalitet.
Jag har själv aldrig testat Reapers HD-serie, men de recensioner jag hittat säger alla att dessa färger har samma egenskaper som den vanliga Master Series, bara med högre pigmentkoncentration.
Nu är detta för de flesta recensenter något positivt eftersom de i grunden gillar Reaper-färgerna och är glada att få nya varianter.
Men för mig är det dödskyssen eftersom jag ogillar Master Series ganska starkt. Jag misstänker att Owlbearpig är min meningsfrände i detta.
Men märk väl att vilka färger man gillar att använda är i allra högsta grad en smaksak. Om du använder Reaper nu och det funkar för dig, så javisst: då är paketen som ingår i Kickstartern en jättebra deal!
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Ond bråd död said:
Färgerna är inte ens värda 10 kr styck som de kostar nu? Vad skulle frakten bli på bara färgerna?
Ett paint set $ 18.00 + $ 14.24 shipping
Två paint set $ 36.00 + $ 18.96 shipping
Core + ett paint set $ 118.00 + $ 42.42 shipping (d.v.s. samma som bara core).
Core + två paint sets $ 136.00 + $ 43.65 shipping (d.v.s. försumbar skillnad mot bara core).

Det finns två anledningar till min antirekommendation. Dels är det, precis som Bolongo skriver, en smaksak. Det jag har testat är de vanliga MSP-färgerna och jag är inte nöjd med deras koncistens och täckning, men eftersom färgerna i kickstartern är HD med en annan sammansättning så ska jag inte döma ut dem pga det. En viktigare anledning för mig är att jag ofta har fått en krackelerad yta. Som vanligt när man ska återskapa resultatet av en bug har jag istället fått en fin och jämn yta nu, men jag vågar ändå inte använda dem på något som jag har lagt ner jobb på med risk för att förstöra slutresultatet. För mig är det en anledning att hålla mig borta från reapers färg.

Hursomhelst: 36 timmar kvar nu. Det har dykt upp en del nytt den senaste tiden så jag rekommenderar alla som eventuellt kan vara intresserade att spana in Bones II Kickstarter senast imorgon.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
...å andra sidan har jag nu läst rapporter om att man inte kan grunda Bones på det vanliga sättet. Att specialplasten inte gillar spray primer, och att man får de bästa resultaten om man målar direkt på med Reaper-färger. Andra märken fäster inte lika bra, sägs det.

Men även om detta är sant kan det lätt lösas genom att bara köpa en flaska av Reapers vita färg, måla på den som ett grundlager och sedan måla med sina vanliga färger ovanpå det.

Ett annat, men relaterat problem är att eftersom Bones-plasten är relativt mjuk, så kan färg krackelera om du böjer någon del av figuren efter den målats. Jag vet inte varför Reaper-färg skulle hjälpa mot detta - kanske för att den är så tunn? I vilket fall tror jag min lösning blir: låt bli att bända på dina färdigmålade figurer...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Som jag förstått det ska man inte lackera sina bones - då slipper man färgkrackelering.

Enligt utsago.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Jag borde ha lagt upp en bild på krackelerad MSP-färg men jag har som sagt inte lyckats återskapa buggen. Effekten kom direkt när färgen torkade och fick ytan att likna den på på gamla oljemålningar. En ganska cool effekt men inget jag vill ha utan att ha valt det. Och det var på metall- och hårdplastfigurer (långt innan jag hade några bones) och hade inte att göra med att något böjdes. Inte heller felaktig blandning eller för tjocka lager (jag testade en massa kombinationer).

Bones-figurer verkar märkligt nog gå att böja ganska mycket utan att färgen påverkas. Jag har hittills använt tamiyas färg som grundfärg på bones och det har funkat utmärkt. Den är alkoholbaserad och väldigt tunn men fäster bra. För övriga lager använder jag citadel och vallejo. Jag har inte läst så mycket bones-tips men det verkar klokt att inte använda spray som grundfärg. Tack för det tipset.

"Måla direkt ur förpackningen" tar jag med en nypa salt. Jag lägger en hel del tid på att ta bort gjutskarvar och när det är klart har jag fingrat väldigt mycket på figurerna så då får de en skrubbning med tandborste och diskmedel. Därefter basning och grundmålning. "Måla utan att grundmåla" och "använd bara reaper-färg" tar jag också med en nypa salt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har ännu inte haft något problem med krackelering pga böjligheten (främst använt vallejo). Däremot har jag testat att "måla utan att grundmåla" och det funkar sådär. En stor bit färg lossnade på en av figurerna och lite på en annan. Kan ju inte svära på att det beror på att jag inte rengjorde dem innan, men det känns troligt.

Har testat använda spray, men jag har nog en för mörk gråfärg för den lyser igenom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har just pledgat till två kickstarters:

Obduction. Jag älskar Mystspelen, åtminstone de som skapats av Cyan själva. Trean är jag inte lika stort fan av. Så nyheten att de ska göra ett nytt liknande spel, med ny mytologi för att slippa bagage från Myst? Shut up and take my money.

The Strange, som bygger på samma regelsystem som Numenera, och verkar vara ett ganska intressant parallella-världar-spel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Jag kikar också nyfiket på The Strange.

För den som målar figurer kanske Get It Painted kan vara intressant.

För att fortsätta diskussionen om Reaper färger och Bones... Grejen med spray är tydligen att vissa märken använder lösningsmedel (eller drivmedel) som kan reagera dåligt med plasten. Men det gäller inte alla. Flera källor har sagt att Army Painter (vilket är vad jag har hemma) skall vara OK.
Jag är väldigt skeptisk till att inte lackera. Eftersom lack ligger ovanpå färgen kan det ju inte påverka plasten. Jag har till och med läst en kille som istället föreslog att man skall lackera flera gånger under målningen, alltså mellan färglagren - han menade att eftersom lack är "segare" än färg så hindrar detta sprickor även om man böjer figuren. Verkar vara lite väl mycket jobb för mig, bara...

Vad gäller kvaliteten på Master Series färgerna har jag själv inte fått sprickor i ytan, jag gillar bara inte den finish jag får. Den är så snustorrt matt att den ser liksom dammig ut. Jag föredrar personligen den sidenmatta yta man får av t.ex. Citadel eller Vallejo Game Color.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Som jag tolkar det* så fungerar inte lackeringen eftersom den ger dig hårda sammanhängande skikt - som givetvis reagerar dåligt på böjning (och ger krackelering). På "hårda" figurer är det här inget problem eftersom materialet är inte är böjligt - samtidigt bör man lackera dessa eftersom färgen kan gnuggas bort p g a hårda kanter och delvis färgfästet.

Bonesium å sin sida har bra färgfäste men kristalliseringen man får på ytor från lackeringen fungerar mindre bra med böjningar.

Här är ett exempel (av flera) där en målare pratar om sina erfarenheter. Lite nerkortat: Metallmodeller har något mer detaljer, Bones slipper man oroa sig för att målningen ska skadas i transport.

OBS: Det här förutsätter förstås att man rengör modellen ordentligt innan man måla - lösgöringsmedel och fett från fingrar kan göra så att färgen inte fäster bra. Priming kan man förstås göra om man vill.

Vad jag förstått. :gremsmile:

(Och är de felböjda kan man pröva kokmetoden för att fixa dem, men det har ni nog redan hört om)

*Jag är ej expert.
 
Top