RYKTE Kickstarters jag minns

Jag backade en gammal podcastares tredje musikalbum med hundra spänn förra året. För det skulle man inte ens få någon fysisk grej. Jag gjorde det mest som tack för en massa bra program genom åren. Även för att jag hoppades att plattan skulle bli av.

Karlns katt blev sjuk och måste in på dyra reparationer. Just nu är det oklart om/när plattan blir av. Jag är glad ändå.

Men jag skulle inte bli glad alls om jag upplevde att jag beställt en dyr fysisk produkt av en firma som levererat pålitligt förut, och så blev det inget.

Jag undrar om inte töjmålen i sig också har blivit ett problem, både för amatörer och proffs. Alltså att förväntningarna på töjmål generellt har blivit alldeles för stora. En Kickstarter-kampanj med inga eller få och små töjmål framstår som torftig och har liten dragningskraft. En kampanj med många och stora töjmål blir istället svårhanterlig för kreatören och leder till stress, fördyringar, kvalitetsbrister, stora förseningar och i värsta fall att hela projektet kapsejsar.
Verkligen. Det blir också en ond cirkel, folk skriker efter fler och ballare töjmål och sen blir de arga på (helt oundvikliga) förseningar.

Jag vet inte om det behövs. Det är jag som är trådstartaren, och den här typen av evighetsupprepningar av samma argument är inte vad jag startade den för.

Noterat. Jag tror iofs inte att det riktigt finns en kultur av att TS äger sin egen tråd på WRNU, men om du inte vill att diskussionen ska föras här respekterar jag det förstås.

Edit: nä, vet du. Jag respekterar det nog inte alls. Du har ju suttit och tummetottat jättemånga inlägg i den här diskussionen. Det här handlar ju inte om att du tycker det är OT utan om att du vill att jag ska hålla käften (för att du tycker jag har fel?) Rätt pissigt beteende, imo.

Edit: nä, vet du. Jag respekterar det nog inte alls. Du har ju suttit och tummetottat jättemånga inlägg i den här diskussionen. Det här handlar ju inte om att du tycker det är OT utan om att du vill att jag ska hålla käften (för att du tycker jag har fel?) Rätt pissigt beteende, imo.
Det ursprungliga syftet med tråden var bara att jag ville redovisa mina egna erfarenheter av KS. Sedan har andra flikat in sina erfarenheter och det har jag tyckt varit OK, till och med intressant.

Men åsikter om vad KS egentligen är för något eller hur det borde drivas börjar bli OT.

Om man sedan, som du, bara upprepar samma inlägg om och om igen, tycker jag det börjar glida väl mycket mot threadcrapping.

Men visst, det finns kanske ingen regel som förbjuder det, så jag får väl låta dig hållas. Förr eller senare tröttnar du väl.

Jag undrar om inte töjmålen i sig också har blivit ett problem, både för amatörer och proffs. Alltså att förväntningarna på töjmål generellt har blivit alldeles för stora. En Kickstarter-kampanj med inga eller få och små töjmål framstår som torftig och har liten dragningskraft. En kampanj med många och stora töjmål blir istället svårhanterlig för kreatören och leder till stress, fördyringar, kvalitetsbrister, stora förseningar och i värsta fall att hela projektet kapsejsar.
För ambitiösa töjmål är absolut ett problem. Bara att få ihop själva grundprodukten är ett riktigt hästjobb.

Önskar att fler skapare hade förmågan att blunda för dollartecknen och lägga ribban på en rimligare nivå. Det kan se superhäftigt ut med en hög slutsiffra på din KS-kampanj, men allt utöver grundprodukten ökar både kostnaderna och komplexiteten oerhört mycket. "Den som gapar efter mycket..." gäller verkligen här.

Av egen erfarenhet blir produkten som helhet bättre om man kan lägga mer tid och energi på just grundutförandet. Alla extragrejer stjäl resurser från det vilket ofta resulterar i en sämre produkt totalt sett. Om man inte heter typ Fria Ligan eller Stockholm Kartell som verkar lyckas med allt de gör oavsett omfång ska man nog vara väldigt försiktig med att erbjuda töjmål om de inte är väldigt enkla.

För ambitiösa töjmål är absolut ett problem. Bara att få ihop själva grundprodukten är ett riktigt hästjobb.

Önskar att fler skapare hade förmågan att blunda för dollartecknen och lägga ribban på en rimligare nivå. Det kan se superhäftigt ut med en hög slutsiffra på din KS-kampanj, men allt utöver grundprodukten ökar både kostnaderna och komplexiteten oerhört mycket. "Den som gapar efter mycket..." gäller verkligen här.

Av egen erfarenhet blir produkten som helhet bättre om man kan lägga mer tid och energi på just grundutförandet. Alla extragrejer stjäl resurser från det vilket ofta resulterar i en sämre produkt totalt sett. Om man inte heter typ Fria Ligan eller Stockholm Kartell som verkar lyckas med allt de gör oavsett omfång ska man nog vara väldigt försiktig med att erbjuda töjmål om de inte är väldigt enkla.
Mitt ultimata är typ:

1) Den fysiska boken blir gjord
2) Den fysiska boken får en snäppet högre produktionskvalitet
eventuellt 3) illustratörer och medförfattare får ett högre arvode

För att hålla mig till ämnet är det här en kampanj som är bortom allt hopp nu: www.kickstarter.com/projects/lfosr/horizon-rising

Skaparen tog alla pengar och drog, kort och gott. Har dessutom tagit pengar (av kalibern hundratusentals kronor) från andra uppdragsgivare för andra projekt och gått upp i rök. Väldigt synd eftersom LF OSR var en av de klarast lysande stjärnorna i OSR-scenen ett tag.

Last edited:
Här är ett exempel på en kampanj med alldeles för mycket saker för någons första spel:

Nu i efterhand, 3 år försenad så verkar det som att de startade kickstarten innan de ens börjat skriva på spelet.
Kudos till dem i alla fall att de inte gått under jorden ännu utan uppdaterar sporadiskt.

Jag är ändå glad att jag i slutändan bestämde mig för att inte backa det. Går tillbaka ibland för att kolla ifall de har levererat än.

Hm. Tycker iofs att amatörerna alltjämt är där och jag tycker, personligen, att det är vanskligt att jämföra dem med t.ex. Fria Ligan.

Summan av kardemumman är väl att man gör sig själv en otjänst om man likställer KS med en återförsäljare, min upplevelse är att en stor del av den frustration man ser beror på att folk tror sig ha köpt något.
Jag är rätt mycket på Vimes sida här.
Men lägger ansvaret mer på KS som plattform än individerna som använde den.

Om KS inte vill att folk ska se det som en förköpsbutik så borde de stoppa företag som använder plattformen till det.
Det gör de inte, utan har mer än en gång valt att favoritmarkera sådana kampanjer som "utvalda av Ks" och gett dem mer reklam.

Sedan tycker jag inte om deras fullständiga avsägande av ansvar för när saker är scams (nu menar jag inte välvilliga projekt som failar, utan de direkt orealistiska som aldrig har en chans).
Är de beredda att ta pengar för de projekten så borde de vara beredda att stå för någon garanti
(Om så bara att de betalar tillbaka sin procentenhet till backarna).

Last edited:
Om man sedan, som du, bara upprepar samma inlägg om och om igen, tycker jag det börjar glida väl mycket mot threadcrapping.

Haha, det var ta mig fan också en typ av läsning. Rätt svårt att ta dig på allvar när du lajkat varje inlägg som upprepar standardtalepunkterna om KS. Det här handlar uppenbarligen om något annat, som sagt. Nåja.

Back