WRNU Kan man justera reaktions-funktionen på forumet?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Det var inte ”optimera exponering” jag tänkte på, utan snarare det här, från min länk ovan:

A recently published study suggests that ‘likes’ on Instagram work in similar ways to the delivery of food to a hungry rat pressing a lever in a Skinner Box1. The faster that ‘likes’ are received, the more postings are made. The results have led to some media speculation that this is the source of obsessional or addictive use of social media, and about the dopamine-related nature of such behaviours2. In themselves, such suggestions are not novel, as I have discussed previously3, but the results from this new study are interesting for the assumptions they reveal about the way reinforcement impacts behaviour during conditioning
Om man ska minska dopaminkickarna som wrnu ger så får man nog också ta bort den lilla notifikations-bjällran också (väldigt pavlovsk). Och få trevliga och vettiga människor som diskuterar roliga saker att sluta hänga här :)

Nej men jag tror att en grej med just Instagram som nämns är att de kan styra vad som får likes och inte, att ”conditioninga” människor till specifika beteenden. På wrnu är det inte toppstyrt på det sättet, så även om man får dopaminpåslag av engangemang (oavsett likes eller svar) är det på sätt och vis vi själva som bestämmer vad som uppmuntras eller inte.

Minns inte riktigt hur det var för 20+ år sen men visst har forum alltid varit lite beroendeframkallande? Jag vet iaf att innan Facebook/Instagram/mm hängde jag på forum med betydligt sämre stämning än wrnu. Jag är också lite trött på min egen hjärnas sug efter snabba kickar, men vet inte om det löser sig genom att ta bort just likesen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Hm, gäller det verkligen rollspel också…? ;)
Off topic, men absolut! Att spinna vidare på någon annans påhitt är en belöningsform, att brista ut i förtjusning till någon annans handling, att väva in andra personer i sitt agerande eller på annat sätt aktivera dem. Det är nästintill den enda formen av extern belöning (ex. XP, fanmail, kakor) som faktiskt kan göra handlingen ännu roligare att utföra, där resterande belöning kan sänka roligheten då fokus istället blir på belöningen och inte handlingen i sig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Sedan är ju inte belöningar per definition något dåligt. Det kan användas både konstruktivt och destruktivt. Positiv uppmuntran funkar bra i typ alla situationer.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Om man ska minska dopaminkickarna som wrnu ger så får man nog också ta bort den lilla notifikations-bjällran också (väldigt pavlovsk). Och få trevliga och vettiga människor som diskuterar roliga saker att sluta hänga här :)

Nej men jag tror att en grej med just Instagram som nämns är att de kan styra vad som får likes och inte, att ”conditioninga” människor till specifika beteenden. På wrnu är det inte toppstyrt på det sättet, så även om man får dopaminpåslag av engangemang (oavsett likes eller svar) är det på sätt och vis vi själva som bestämmer vad som uppmuntras eller inte.

Minns inte riktigt hur det var för 20+ år sen men visst har forum alltid varit lite beroendeframkallande? Jag vet iaf att innan Facebook/Instagram/mm hängde jag på forum med betydligt sämre stämning än wrnu. Jag är också lite trött på min egen hjärnas sug efter snabba kickar, men vet inte om det löser sig genom att ta bort just likesen.
Ja gud ja! Men jag anser nog att forumets styrka är att det premierar längre format på inläggen, aningen mer eftertanke och mycket mindre anonymt än att gräla på öppna FB-grupper eller liknande. Och ja, jag vet, här kan du gömma dig bakom ett alias men forumet är så pass litet att du, om du vill hänga här, inte kan bete dig hur som helst.

Och likes går på tvärsemot med och förminskar den styrkan. Jag vill mycket hellre ha att du antingen skriver ett meddelande om du håller med om något, eller något gör dig upprörd, eller inte skriver något alls jämfört med en extremt low effort-reaktion som i bästa fall inte betyder något alls och u värsta fall blir en popularitetstävling.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Liksom, någon skriver något och får inga lajks, någon skriver ett motargument och får tio lajks. Argumenten har inte påverkats, men att det står en grå massa på tio pers och nickar bakom motargumenteraren kommer helt klart att påverka diskussionen. Och jag ser hellre att argument och resonemang snarare än grupptryck ska styra hur en diskussion flödar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Liksom, någon skriver något och får inga lajks, någon skriver ett motargument och får tio lajks. Argumenten har inte påverkats, men att det står en grå massa på tio pers och nickar bakom motargumenteraren kommer helt klart att påverka diskussionen. Och jag ser hellre att argument och resonemang snarare än grupptryck ska styra hur en diskussion flödar.
Det här tycker jag är en viktig poäng. Jag kan ibland överge en tråd då det uppstår en illusion om att det egna bidraget inte är lika uppskattat som andras bidrag på grund av hur flödet av "likes" ser ut.

Edit: Jag använder själv "likes" så jag är lika skyldig till att vikta diskussioner i en riktning då det kommer till personer som upplever det som mig själv med "likes" påverkan på diskursen.

Edit 2: Jag försöker dock alltid vara noga med att kommentera det jag uppskattar, funderar över eller inte håller med om för att hålla dialogen/diskussionen levande.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Nedan orerar jag, någon kanske skulle kalla det en rant, jag försöker föra fram resonemang, någon kanske skulle kalla det 'utan poäng'. Längst ned finns sammanfattade tankar. Oavsett vill jag understryka: wrnu är ett bra forum värt att värna, de här diskussionerna som förs de senaste dagarna är viktiga och bra för alla och jag stödjer monetär ersättning för drift och underhåll. Keep up the good work y'all!

Dopaminrus eller ej, det är ingen som hinkar in annonspengar eller motsvarande på forumet. De facto kan man nu betala för att få sin kick men förstås även fortsatt få den gratis, faktum är att någon annan betalat för den i ett par decennier så långt fler än "första fixen är gratis". Sammantagen har jag alltså inga problem med moralen även om det är fråga om att 'lajks' är potentiellt beroendeframkallande verksamhet; från höften bedömer jag att risken för beroende är låg och konsekvenserna för ett eventuellt beroende är ringa. Dessutom finns på forumet medbestämmande på bordet och bara det faktum att människan är ett socialt djur gör att interaktion är något positivt i sig så det är inte alltid tydligt vad som är beroendeframkallande eller ej. Och återigen - ingen gör pengar på att du mår bra av social interaktion som dessutom är livsnödvändig (i stort, inte wrnu endast)

Ang reaktionsemojins vara eller icke vara är jag kluven. "+1"-inläggen är ett elände som bara genererar forum-mil och onödig nötning av HID. Samtidigt har emojis i sig har en större emotionell komponent som bas vilket innebär större tolkningsutrymme och åsikten starkare kommunicerad (jämte text vilket har ett nog så stort informationstapp i sig), detta parat med låg upplösning (få emojis) bäddar för att avsändare och mottagare har stor skillnad i tolkning av meddelande. Ex: vad betyder upptumme? Jag håller med, jag har läst, väl skrivet, jag håller inte med men bra poäng, kombinationer av tidigare tolkningar etc Tummen är ändå ganska värdeneutral jämte rofl och 'debil hjärtögons-emoji' som (antaget) ger större emotionella påslag i mottagaren vilket innebär att rationaliteten urholkas.

Därtill finns inget sätt att säga 'jag håller inte med' utan nästa steg är 'jag-blir-arg'-emoji. Hur signalerar jag 'jag håller inte med'? Genom att inte sätta 'upptumme'? Det blir ju förstås dumt i sig om konventionen vore så. Men Kanske man ska ha dubbel och trippel tumme också? Ökad upplösning för tydligare kommunikation, enkeltummen 'håller inte med så mycket' medan trippel tumme säger 'du har så himla rätt!

Att vara positiv är generellt bättre för alla än tvärtom, därmed är det troligt att anta att nedtummen 'kostar mer än den smakar'. Visst önskar jag ibland att jag kunde markera att 'det där inlägget bidrar inte med ett jota utom att manifestera ditt ego och ärligen hjälper det inte någon utom dig själv och dessutom på alla andras bekostnad' but the again, skulle jag inte bara öka den kostnaden och tillföra lika litet?

Det jag kan se som något mer befogat skulle vara en reaktion som säger att 'jag är tveksam till det som skrivs'. Posten är vare sig 'bra!/upptumme', 'jag älskart!' eller 'kul! Haha!', samtidigt blir jag ju inte arg. Och visst har jag blivit lack på dumheter som skrivs men som passiv läsare är det inte konstruktivt att negga heller och det kanske en reaktionsemoji inbjuder till mer än att skriva ett svar. Then again...

Vad jag vill säga är att allt är komplext. Kanske skulle man generellt tona ned känslokomponenten hos emojisarna? Eller kanske lämna allt exakt som det är och låta moderatorer uppmana till tydligare kommunikation vid behov, helt enkelt bli mer 'coachande' än att varna och/eller dänga till när det 'skorpar till sig'? Jag förstår förstås att det kräver en större arbetsinsats så det är inget jag förespråkar från det perspektivet, det kräver mer av någon som arbetar ideellt.

Att senaste tidens trådar om 'kommunikationsproblem' på forumet dykt upp är jag inte alls förvånad över, jag har sett det gro under åratal, individer har härsknat på andra individer som inte riktigt förstår att de klampar runt och egentligen kidnappar trådar eller bara kliver in och mest manifesterar ego. Ytterligare en friktionsyta blir konfliktdito. Repeat ad bellum.

Vi är sociala djur, hierarkier dyker upp automatiskt för det är så vi funkar oavsett om vi förstår det eller ej och oavsett vad vi försöker övertyga oss själva om. Generellt förstår vi inte hur stor makt vi har. Är du publicerad/gammal i gården/har andra rang-höjande kvaliteter kommer du ha mer clout och det du säger kommer att ha mer impact, exvis kommer du får mer likes än en noob-post även om ditt argument inte är vassare, tom kanske sämre och ibland kommer lajksen av andra orsaker än sakfråga, det gäller att snabbt posera med Den Rätta Åsikten ™ Precis som Bamse måste den som är stor och stark (har makt) vara väldigt snäll och kanske i ändå större utsträckning ge världen the benefit of the doubt. Men makt är kittlande, om alla hade en ring de kunde välja att sätta på fingret eller ej vore det tydligare hur vi sugs in i ringens värld. Om man har en maktposition kommer man automatiskt att tänja liiite på gränser när man ex säger saker (det gör alla alltid, oftast omedvetet/oavsiktligt, men vi testar alltid vår position i hackordningen) och även om fler och fler tycker att det där är "so-so" kommer inget att sägas för vad händer om jag som inte har någon clout yttrar mig? Om jag uttrycker mig såhär: du kommer inte alltid mötas med öppna armar och du kommer inte ges the benefit of the doubt för dina åsikter även om du har rätt i sak, däremot kommer den i maktposition bekräfta sin rätt. Nu när jag jag läst den senaste tidens inflammerade trådar har jag sett det ske flera gånger (nej, jag ger inga exempel, ni får ta det at face value)

Givet ovanstående kommer den med makt att bli 'korrupt', det innebär inte att vi tar mutor eller blir psykopater men vi kommer att börja bete oss litet grand mot andra som vi anser att andra inte ska bete sig mot oss, gyllene regeln blir alltså något tweakad till maktposition ens fördel och vi kommer alltid att kunna rationalisera/motivera/rättfärdiga beteendet men ser sällan att vi är förmånstagare och att det är den gemensamma nämnaren (inte så smickrande, va?) Kom dock ihåg att det är fråga om skiftning på ett kontinuum och inte absoluter/svart-vitt/digitalt. Har vi makt kommer dessa beteenden som speglar vårt eget men går utanför moraliska normen att markeras mot och beroende på position i hackordningen (alltså maktdistans) kommer det 'kosta' den som blir markerad mer eller mindre (det är inte linjärt, jag lämnar detaljer därhän dock, principen står)

Nog orerat, sammantaget tänker Kakan
Reaktionsemojins 'vara eller icke vara' är komplext. Några alternativ skulle kunna vara:

  • Låt allt vara som det är/status quo
  • Använd emojis som befinner sig närmare värdeneutralitet med ett lägre spann i 'känsloamplitud'
  • Utöka upplösningen med exempelvis en emoji som uttrycker tveksamhet inför det skrivna för att på så sätt ge jämnare steg mellan upptumme och 'jag blir arg'-emojin...
  • ...och/eller fler tummar.

Därtill: vi inser inte alltid vilken impact våra ord har. Med tanke på informationstapp på ett forum (jämför mot 'köksbordet') och därmed ökat tolkningsutrymme och därmed ökad risk för missförstånd så är det kanske värt tiden att fundera "behöver jag egentligen svara, tillför det sakfrågan något?" och om jag bestämmer mig för att svara "behöver jag posta det här direkt, kan jag vänta fem minuter, en timme eller rent av posta imorgon?" Det kanske innebär att jag inte får lika många 'lajks' eller att någon annan säger det före mig men spelar det egentligen någon roll, behöver jag bekräfta mitt ego? Särskilt om mina inlägg kan räknas i tusental och min närvaro i decennier. Ger man saken litet tid så blir det enklare att 'se vad jag egentligen skriver' och om jag egentligen behöver posta svaret öht.

Och precis som Bamse säger så måste den som är stor och stark alltid vara väldigt snäll.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och precis som Bamse säger så måste den som är stor och stark alltid vara väldigt snäll.
Superinlägg! Tycker jag i alla fall.

Generall reflektion om hela tråden följer:

Jag delar ut många likes och får många likes. Det har inget med kvaliteten på mina inlägg att göra utan mer med min position på forumet.

Jag är fullt medveten om att "positiva" likes kan användas till att "dissa" någon. Jag får rätt många sådana, oftast på mina modererande inlägg. Så jag är helt med på att likes kan vara negativa, men min uppfattning är också att likes är ett snabbt och enkelt sätt att visa uppskattning för ett inlägg. Och jag vill verkligen att vi som "community" hellre väljer att visa uppskattning än att visa motsatsen.

Hur detta ska balanseras är jag inte helt klar med i mina tankar, men just nu lutar jag åt "status quo", vilket inte torde förvåna någon. Det är min grundinställning till det mesta, och för att en förändring ska genomföras vill jag tänka och fundera och väga för och emot.

Det har framförts många bra tankar och reflektioner i den här tråden som jag tar med mig. Det som ligger närmast är att försöka göra modererande inlägg "ej like-bara", men det kräver en plugin eller en justering av kod, så det kommer att kräva en "utredning" innan det kan göras.

Det vi alla kan göra är att använda like-funktionen till att visa äkta uppskattning och inte ironisk uppskattning, men det valet faller på var och en av oss.

Till sist vill jag bara säga att fel låt vann!

/M
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Liksom, någon skriver något och får inga lajks, någon skriver ett motargument och får tio lajks. Argumenten har inte påverkats, men att det står en grå massa på tio pers och nickar bakom motargumenteraren kommer helt klart att påverka diskussionen. Och jag ser hellre att argument och resonemang snarare än grupptryck ska styra hur en diskussion flödar.
Jag håller med att det är tråkigt att känna sig ”ägd” på det viset, men som sagt tror jag att det går utmärkt att äga folk ändå, utan likes. Jag går oftast inte in i en diskussion med syftet att vinna den, utan mer att typ stöta och blöta mina tankar och försöka formulera mig så andra förstår. Så även om det skulle kännas lite surt om alla höll med min meningsmotståndare så försöker jag åtminstone alltid ha gjort mitt bästa för att vara sann mot mig själv och mina argument. Jag kan inte riktigt göra något åt om någon är populär online eller inte, så jag försöker att inte bekymra mig om det. Jag tycker det är ganska trevligt och praktiskt att ge och få likes och tänker att fördelarna väger över mot nackdelarna, på det här forumet åtminstone.
 
Top