WRNU Kan man justera reaktions-funktionen på forumet?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Nej, behåll som det är! Det är bra att kunna visa nyanserad uppskattning, att man faktiskt har roligt åt ett bra skämt, förfasas osv än bara en slentriantumme.
Håller med, behåll. Web 2.0 är inget man bör rulla tillbaka.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Älskar möjligheten att visa känslor med reaktioner, utan att man behöver skriva ett inlägg. Att ta bort reaktionsmöjligheterna för någon missbrukar dem känns bakvänt för mig. Det löser inte problemet då det själva problemet fortfarande kvartstår.

...så +1 på alla inlägg som vill ha kvar dem! ;)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Om det nu går att ändra emoji-reaktionerna, så borde man väl istället för den irriterande :ROFLMAO: ha de betydligt snällare 😃 eller 😄 (eller för den delen :gremlaugh:) som väl är svåra att använda sarkastiskt?

Och som jag tror 2097 påpekade en gång, man borde ändra 😍 till ♥, eftersom den förra ser helt debil ut.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har vi verkligen problem med att folk missbrukar ”likes” på forumet? Jag har aldrig sett att någon använt det på ett elakt eller hånande sätt, men jag kanske är blind för den typen av sätt att kommunicera!? Jag gillar verkligen möjligheten att visa att jag gillar inlägg, jag gillar väldigt många inlägg och använder funktionen frekvent. Ofta använder jag funktionen även i inlägg där åsikten inte är som min egen så länge som inlägget är intressant och väcker frågor, skapar andra sätt att se på en fråga etc. Olika sätt(symboler) att visa vad man tycker är väldigt bra att ha på ett forum och det har gjort forumet roligare för mig då jag är inte alltid kan eller har tid att skriva att jag uppskattar ett inlägg , men att välja en symbol är ett enkelt sätt att visa uppskattning.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Håller med Genesis om att det är ett betydligt större problem när folk skriver något elakt och sen avslutar med 😉.

Inte pga den eventuella aggression som ligger i smileyn själv, utan mer för att det är en förolämpning mot allas intelligens när man låtsas som att den fattiga gesten skulle kunna ta udden av ens ord.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
men det är verkligen en höna av en fjäder om du frågar mig.
Jag spinner vidare snarare än går i svarsmål här:

Alltså, jag är helt med på att jag säkert är en del av problemet här, så man väljer helt hur mycket man ska lyssna på mig, men det här är min syn på det.
  • Det känns märkligt att tolka in så mycket i emojis som en del tycks göra. Lite som när folk sitter och kollar noga vilka som like:at vad. Det känns för mig som att lägga alldeles för stor betydelse i ganska små handlingar, framför allt om man dessutom försöker uttyda något slags avancerad intentionalitet eller, än värre, konspiration.
  • För egen del har det absolut hänt att jag missbrukat framför allt care-emojin på Facebook. Den har stundtals funkat för mig som sätt att reagera utan att använda skratt-emojin och utan att faktiskt svara. Jag vet med mig att jag har en självdestruktiv tendens att inte bara låta folk ha fel på internet och jag fastnar gärna i evighetslånga gräl med typ nazister eller folk som inte fattar att Starship Troopers är satir eller så. För mig har det blivit mycket bättre när jag börjat tillåta mig själv att bara care-emoji:a istället för att skriva ännu ett helt meningslöst inlägg. Det har låtit mig bryta beteendet och lämna tråden. Självklart borde jag istället arbeta bort beteendet helt, och få bort tvångsmässigheten utan att använda care-emojin, men där är jag tydligen inte riktigt ännu. Även om det såklart är målet.
  • Jag kan inte säga att jag för egen del blir speciellt upprörd om någon jag inte håller med lämnar en skrattemoji på mitt inlägg. Jag fattar ju att det helt enkelt är en markering att personen tycker att jag är dum, men vid det laget lär jag ju ha fattat det ändå. Och precis som med när jag själv använder care-emojin så låter det ju mig avbryta mitt destruktiva deltagande. En emoji är ju inget att liksom svara på.
Om jag får välja mellan att en idiotisk, poänglös, arg och urspårad diskussion fortsätter och att det delas ut ett par passiv-aggressiva skrattemojis så väljer jag alltså det senare.

Även om jag som sagt villigt erkänner att idealet vore att diskussionen slutade (eller aldrig uppstod) och att inga passiv-aggressiva emojis behövde användas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Håller med Genesis om att det är ett betydligt större problem när folk skriver något elakt och sen avslutar med 😉.

Inte pga den eventuella aggression som ligger i smileyn själv, utan mer för att det är en förolämpning mot allas intelligens när man låtsas som att den fattiga gesten skulle kunna ta udden av ens ord.
Jag gör det för att visa att det inte är elakt utan sarkasm och inte alls på allvar. Jag trodde det var vedertaget att man gjorde så.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Av nyfikenhet, vad ser du som den relevanta skillnaden mellan att ha en "+1"-emoji och att folk postar "+1"-inlägg? Om vi tänker oss att det var den enda emojin som fanns, alltså.
Det är mycket mer jobb att skriva ett +1, det är ett mer synligt och mindre anonymt sätt att uttrycka sig, det går inte att göra i låsta trådar, det får inte göras som svar på moderering.

 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Älskar möjligheten att visa känslor med reaktioner, utan att man behöver skriva ett inlägg. Att ta bort reaktionsmöjligheterna för någon missbrukar dem känns bakvänt för mig. Det löser inte problemet då det själva problemet fortfarande kvartstår.

...så +1 på alla inlägg som vill ha kvar dem! ;)
Jag vill inte att de ska bort för att de missbrukas, jag vill att de ska bort för att jag inte gillar sådana där Facebook/X/TickTock-fasoner som är designade för att skapa falskt engagemang :)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Facebook/X/TickTock-fasoner
Fast wrnu drivs inte av algoritmer på samma sätt. Visst att kontroversiella trådar får mer uppmärksamhet men det är nog svårt att göra något åt. Emojis utan en koppling till en algoritm som bestämmer hur mycket spridning ett inlägg får tror jag varken gör från eller till.

Inlägg på de sajterna är ofta optade för maximal spridning/engagemang. Jag tror vi slipper de värsta excesserna av det på wrnu. Och ta bort emojis skulle förmodligen inte stävja någon som vill skriva saker för uppmärksamhetens skull.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag gör det för att visa att det inte är elakt utan sarkasm och inte alls på allvar. Jag trodde det var vedertaget att man gjorde så.
Jag tänker att det är helt okej att säga något elakt som ett skämt om någon; det är en vanlig form av humor mellan vänner, men när det görs i en lite hetsig debatt där man inte håller med varandra så tas det emot rätt annorlunda, och en "Haha, skoja bara" tar liksom inte udden av det, utan signalerar mest att man skojar på den andres bekostnad. Jag minns inte om jag varit på mottagarsidan, men när jag sett inlägg avslutas med blinkemoji så har jag nästan alltid i mitt stilla sinne tänkt "Det där var väl ett onödigt tjuvnyp som bara försämrar diskussionsklimatet?".
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag tänker att det är helt okej att säga något elakt som ett skämt om någon; det är en vanlig form av humor mellan vänner, men när det görs i en lite hetsig debatt där man inte håller med varandra så tas det emot rätt annorlunda, och en "Haha, skoja bara" tar liksom inte udden av det, utan signalerar mest att man skojar på den andres bekostnad. Jag minns inte om jag varit på mottagarsidan, men när jag sett inlägg avslutas med blinkemoji så har jag nästan alltid i mitt stilla sinne tänkt "Det där var väl ett onödigt tjuvnyp som bara försämrar diskussionsklimatet?".
Är det mest själva emojin du inte gillar? För det går att missbruka även utan den med en textbaserad ”; )”.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Fast wrnu drivs inte av algoritmer på samma sätt. Visst att kontroversiella trådar får mer uppmärksamhet men det är nog svårt att göra något åt. Emojis utan en koppling till en algoritm som bestämmer hur mycket spridning ett inlägg får tror jag varken gör från eller till.

Inlägg på de sajterna är ofta optade för maximal spridning/engagemang. Jag tror vi slipper de värsta excesserna av det på wrnu. Och ta bort emojis skulle förmodligen inte stävja någon som vill skriva saker för uppmärksamhetens skull.
Nej, det du säger är sant men du pratar ju om något helt annat än det jag pratar om. Vi är säkert också överens om att vatten är vått, att natten är svart och att kriget är hemskt :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det var inte ”optimera exponering” jag tänkte på, utan snarare det här, från min länk ovan:

A recently published study suggests that ‘likes’ on Instagram work in similar ways to the delivery of food to a hungry rat pressing a lever in a Skinner Box1. The faster that ‘likes’ are received, the more postings are made. The results have led to some media speculation that this is the source of obsessional or addictive use of social media, and about the dopamine-related nature of such behaviours2. In themselves, such suggestions are not novel, as I have discussed previously3, but the results from this new study are interesting for the assumptions they reveal about the way reinforcement impacts behaviour during conditioning
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Av denna anledning tog vi för länge sedan bort den lilla rutan som visade trådar med flest svar.

För det var verkligen BARA flamewar-trådar som hamnade på den topplistan.
Mycket bra ändring för övrigt! Forumet är väldigt bra :)
 
Top