WRNU Kan man justera reaktions-funktionen på forumet?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Det var en grej jag höll med om i den bråkiga tråden här om dagen, och det är att möjligheten att ”reagera” på inlägg ibland används för att göra sig lustig över någon, eller att göra avtryck i en tråd man bannats från.

Så där används reaktioner i sociala medier också, och gråtskrikskrattemojin har blivit någon sorts symbol för nätets althöger och dess nätmobbar.

Samtidigt tycker jag att det är sympatiskt att kunna göra vanliga likes (alltså tummen upp). Särskilt bra är det i trådar som t.ex. den där folk postar sina teckningar som hade blivit alldeles för uppsvälld med onödiga inlägg om alla tummar upp hade ersatts av ”Snyggt! [NT]”.

Så det kanske går att justera reaktionsfunktionen något för att mötas halvvägs? Vi kanske kan klara oss med tumme upp och skippa de andra emojisarna? Kanske går det att ta bort möjligheten att reagera på inlägg i trådar man är avstängd från.

Ingen stor eller viktig grej kanske, men om det någon gång finns lite tid över hade det kunnat vara en liten justering av funktionaliteten som kanske kan få en positiv effekt på forumsklimatet.

edit: äh fan, jag såg precis att det helt nyligen diskuterats ett snarlikt ämne, så den här tråden kanske blev lite kaka på kaka.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag tycker att detta är en vettig lösning, om det är tekniskt möjligt. Skrattemojin är väl den största boven. Den använder väldigt många sarkastiskt på ett elakt sätt (har själv gjort mig skyldig till det men alltid ångrat mig. Har också råkat ut för det och blivit irriterad).

Eller så säger man att det är ett regelbrott. "Dont be a dick"
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Absolut! Nu gillar jag i och för sig hjärt-emojin. Sprida kärlek är bra! 🥰 Men jag fattar att den kan missbrukas också, och har gjort det. Vill folk gå till att vi bara har den vanliga gilla-emojin kommer inte jag protestera. Att det blir emot reglerna att använda skratt-emojin som ett tjuvnyp är jag inte heller emot.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Som stor emoji och reaktionsälskare vore det i varje fall för mig tråkigt att tappa alternativen. Jag använder de flesta lagom frekvent, utom möjligtvis den arga, den är mest för att vara stöd-arg åt någon som vill klaga av sig.

Baserat på andra forum jag varit medlem i tror jag inte det påverkar samtalsklimatet nämnvärt - om något, snarare positivt!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Baserat på andra forum jag varit medlem i tror jag inte det påverkar samtalsklimatet nämnvärt - om något, snarare positivt!
Det har flera gånger lyfts fram som "maktmedel" som missbrukas av den upplevda majoriteten. Men jag har väl generellt svårt att se inskränkta kommunikationsmöjligheter som något som gynnar samtal.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det enda jag kan tänka mig är väl typ att skrattemojin förbjuds att användas på modereringsinlägg, för det är väl det enda exemplet jag ser där något används direkt "felaktigt" i så fall. Även om jag personligen brukar tycka det är skoj ibland när pappa Seter går in och tar tjafsande barn i örat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Den värsta är ju ändå blinka med ena ögat-emojin, som används i inläggens text. Jag har aldrig sett den användas utan att det är i ett inlägg som gör narr av någon annans åsikter. Tänk om man hade ett programmerbart blockeringsfilter som kunde filtrera bort alla inlägg som innehåller den emojin! :gremsmirk:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Ta bort reaktionsmöjligheten. Det går fortfarande att posta en ”+1” om en verkligen håller med och sånt där reaktionsjagande är väl med rätt goda belägg redan bevisat som dåligt och destruktivt. Kidsen lär inte gillat, men det lär bli lugnare över lag så värt det.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Ta bort reaktionsmöjligheten. Det går fortfarande att posta en ”+1” om en verkligen håller med och sånt där reaktionsjagande är väl med rätt goda belägg redan bevisat som dåligt och destruktivt. Kidsen lär inte gillat, men det lär bli lugnare över lag så värt det.
Du tror inte att den som inte får några +1 kan tolka det som tjabbigt?
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Ta bort reaktionsmöjligheten. Det går fortfarande att posta en ”+1” om en verkligen håller med och sånt där reaktionsjagande är väl med rätt goda belägg redan bevisat som dåligt och destruktivt. Kidsen lär inte gillat, men det lär bli lugnare över lag så värt det.
Problemet där är ju att trådar rätt snabbt skräpas ner av inlägg som inte tillför nåt till diskussionen. På en del äldre forum kan man stundtals se trådar där hälften av inläggen är "+1", "bra skrivet" eller andra intetsägande ryggdunkningar. Det är knappast så mycket bättre
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Ta bort reaktionsmöjligheten. Det går fortfarande att posta en ”+1” om en verkligen håller med och sånt där reaktionsjagande är väl med rätt goda belägg redan bevisat som dåligt och destruktivt. Kidsen lär inte gillat, men det lär bli lugnare över lag så värt det.
Av nyfikenhet, vad ser du som den relevanta skillnaden mellan att ha en "+1"-emoji och att folk postar "+1"-inlägg? Om vi tänker oss att det var den enda emojin som fanns, alltså.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Problemet där är ju att trådar rätt snabbt skräpas ner av inlägg som inte tillför nåt till diskussionen. På en del äldre forum kan man stundtals se trådar där hälften av inläggen är "+1", "bra skrivet" eller andra intetsägande ryggdunkningar. Det är knappast så mycket bättre
Ja det räcker ju att kolla wrnu-trådar från 00-talet, så är de fulla med "+1 [NT]" som bara tar tid att scrolla förbi. Då är det bättre att ha en lajkfunktion.

Jag saknar den faktiskt i "trådar med balla idéer" på RPGnet (som också kör Xenforo).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,879
Location
Marjura
Jag föreslår att dispyter och meningsutbyten med skilda uppfattningar avgörs med tärningsslag. Crits o fummel möjligt såklart. Vinner man flera forumtrådar får man status och levlar upp som ‘Master Debater’ och ‘Cunning Lingvist’.
 
Top