Kan man använda skjutvapen i närstrid?

Celledor

Hero
Detta är en sak som jag egentligen inte behövt förhålla mig till så ofta och har nog löst på olika sätt när det uppstått.
Men om någon tvingar in en rollperson eller spelledarperson osv i närstrid när denna har ett skjutvapen.
Hur och när bör denna då använda det?

Jag rakt av, alltid låta den med skjutvapen få använda det känns lite trist.
Att ta en kniv till en pistolfajt är såklart dumt och farligt men bör inte vara omöjligt.

Söker lite info om det finns bra regler för sådant i något spel eller hur det kan hanteras på ett intressant sätt.
Vad skulle kunna styra det?
Såklart beror det på system och hur när/avstånddstrid funkar.

Tänker mig inte direkt fantasy men det kan såklart uppstå även där.

Om den som använder närstrid får övertaget så borde denna kunna se till att hålla skjutvapnet bort från sig men vid första bästa lucka så kommer den andra att skjuta, och då på nära håll.

OMG! DET HAR JAG JU REGLER FÖR I Cyber M/77!

Jag kommer inte ihåg hur de funkade, men det var noga uttänkt för att det skulle vara en rimlig sak att göra. Pistol var "bättre" i vissa sammanhang, typ inbakat i det komplexa initiativsystemet på något vis.

(Reservation för att den regeln i teorin skulle kunna ha fallit på klipprumsgolvet.)

Detta är en sak som jag egentligen inte behövt förhålla mig till så ofta och har nog löst på olika sätt när det uppstått.
Men om någon tvingar in en rollperson eller spelledarperson osv i närstrid när denna har ett skjutvapen.
Hur och när bör denna då använda det?

Jag rakt av, alltid låta den med skjutvapen få använda det känns lite trist.
Att ta en kniv till en pistolfajt är såklart dumt och farligt men bör inte vara omöjligt.

Söker lite info om det finns bra regler för sådant i något spel eller hur det kan hanteras på ett intressant sätt.
Vad skulle kunna styra det?
Såklart beror det på system och hur när/avstånddstrid funkar.

Tänker mig inte direkt fantasy men det kan såklart uppstå även där.

Om den som använder närstrid får övertaget så borde denna kunna se till att hålla skjutvapnet bort från sig men vid första bästa lucka så kommer den andra att skjuta, och då på nära håll.
Tja, trycka en pistol i näsan på nån och trycka av torde ju vara det första man försöker? Tänker att de flesta stridande är väldigt rädda för en pistol, du behöver ju inte ta i utan bara rikta den och fippla med fingret.

Well, det beror lite på var man befinner sig i GNS-modellen... "Balansmässigt" bör man nog begränsa det. "Simulerande" så finns det en anledning till att man säger "don't bring a knife to a gunfight".

Lite beroende på om det är så att närstrid och eldhandvapen är "en grej" i settingen (e.g. 40K) så brukar jag tänka mig att närstrid med någon som är eldhandvapenbeväpnad nästan måste defineras som att du slåss om kontrollen - i.e. brottning - annars skulle det vara slut snabbt. Då låter jag dem använda eldhandvapnet, men med närstridsfärdigheten, sas, begränsat av längden på vapnet (längre = sämre).

Ja, men beror på vapen och träning. Ju längre, desto bökigare.

Det finns ju också två fundamentalt olika vis - att skjuta någon på nära håll, eller att slå dem med vapnet (stick om du har en bajonett, vilket är ovanligt numera men händer). Du kan crosschecka någon med ett gevär, eller "sticka" med pipan - endera gör mycket mer ont än något du gör med händerna. Ett *tomt* gevär är antagligen fortfarande ett bättre närstridsvapen än en kniv.

Hagelgevär brukar vara favoritvapnet för CQB.

Rollspelsmässigt borde en pistol kunna användas så länge man inte är grapplad. Med ett större vapen kanske du först behöver skapa litet avstånd, som en knuff. Angriparen bör till varje pris försöka grappla vapnet.

Det finns en hel del studier om på vilket avstånd man hinner få upp och avfyra sitt vapen om någon rushar en - typiskt brukar sju meter användas. Utanför det avståndet är angriparen antagligen bara död. Inom det har angriparen en chans.

Last edited:
OMG! DET HAR JAG JU REGLER FÖR I Cyber M/77!

Jag kommer inte ihåg hur de funkade, men det var noga uttänkt för att det skulle vara en rimlig sak att göra. Pistol var "bättre" i vissa sammanhang, typ inbakat i det komplexa initiativsystemet på något vis.

(Reservation för att den regeln i teorin skulle kunna ha fallit på klipprumsgolvet.)
Ah, coolt du får gärna kolla upp eller går det att få tag på nånstans? PDF?

Tja, trycka en pistol i näsan på nån och trycka av torde ju vara det första man försöker? Tänker att de flesta stridande är väldigt rädda för en pistol, du behöver ju inte ta i utan bara rikta den och fippla med fingret.
Absolut, men motståndaren kommer försöka hindra dig alt ta ditt vapen. Så frågan blir lite hur svårt det ena och andra är samt vilka färdigheter som kan vara lämpliga.

Well, det beror lite på var man befinner sig i GNS-modellen... "Balansmässigt" bör man nog begränsa det. "Simulerande" så finns det en anledning till att man säger "don't bring a knife to a gunfight".

Lite beroende på om det är så att närstrid och eldhandvapen är "en grej" i settingen (e.g. 40K) så brukar jag tänka mig att närstrid med någon som är eldhandvapenbeväpnad nästan måste defineras som att du slåss om kontrollen - i.e. brottning - annars skulle det vara slut snabbt. Då låter jag dem använda eldhandvapnet, men med närstridsfärdigheten, sas, begränsat av längden på vapnet (längre = sämre).
Det är inte en grej i setting en men situationen har uppstått, men ja lite att hinna greppa vapen eller oskadliggöra innan den andra skjuter är nog rimliga val. Vill ju hålla det enkelt, men helt klart att längd påverkar vilket också närstridsvapen gör, men inte på samma sätt.

Absolut, men motståndaren kommer försöka hindra dig alt ta ditt vapen. Så frågan blir lite hur svårt det ena och andra är samt vilka färdigheter som kan vara lämpliga.

Motståndaren kommer att försöka hindra dig oavsett vad du gör.
Har du redan en pistol i handen så borde du ha mycket goda möjligheter att skjuta din motståndare i någon kroppsdel nästan oavsett vad de gör.
Behöver du dra pistolen från hölstret först så blir det genast mycket besvärligare om du redan är i närstrid.

Ett gevär är besvärligare att skjuta med om man är i handgemäng, men fungerar å andra sidan alldeles utmärkt att använda som klubba (eller som spjut om man har en bajonett)

Om du har ett skjutvapen riktat mot motståndaren och det är åtminstone ett par stegs avstånd mellan er, så har du alla möjligheter i världen att skjuta ihjäl dem innan de hinner göra något mot dig. Ja, såvida inte nervositet och/eller adrenalin gör att dina skott flyger i alla möjliga riktningar utom dit du ville.

Ja verkligen, men för en vältränad soldat, hur väl kan denna blocka/greppa geväret. Använder den med geväret en närstridsfärighet?
Du vill antagligen ha något i stil med "medelstort improviserat vapen" i vapenlistan, antagligen rätt likt en klubba.

(Hög risk att geväret inte skjuter rakt efteråt.)

Ja, men beror på vapen och träning. Ju längre, desto bökigare.

Det finns ju också två fundamentalt olika vis - att skjuta någon på nära håll, eller att slå dem med vapnet (stick om du har en bajonett, vilket är ovanligt numera men händer). Du kan crosschecka någon med ett gevär, eller "sticka" med pipan - endera gör mycket mer ont än något du gör med händerna. Ett *tomt* gevär är antagligen fortfarande ett bättre närstridsvapen än en kniv.

Hagelgevär brukar vara favoritvapnet för CQB.

Rollspelsmässigt borde en pistol kunna användas så länge man inte är grapplad. Med ett större vapen kanske du först behöver skapa litet avstånd, som en knuff. Angriparen bör till varje pris försöka grappla vapnet.

Det finns en hel del studier om på vilket avstånd man hinner få upp och avfyra sitt vapen om någon rushar en - typiskt brukar sju meter användas. Utanför det avståndet är angriparen antagligen bara död. Inom det har angriparen en chans.
Att hinna avfyra innan någon kommer fram är ju en sak, när man har en rak framför sig som vill slåss, möjligen med närstridsvapen blir en annan.

Vill mest att det inte ska vara svartvit.

Att hinna avfyra innan någon kommer fram är ju en sak, när man har en rak framför sig som vill slåss, möjligen med närstridsvapen blir en annan.

Vill mest att det inte ska vara svartvit.
Jättemycket här beror på hur stridssystemet ser ut generellt. Har det olika avståndsinkrement i närstrid är det en uppenbar sak att använda (inga skjutvapen i grappling, bara pistoler på näst närmsta, och så vidare).

Har vapen kvaliteter kan man ge pistoler och eventuellt hagelgevär förmågan att användas i närstridskontakt, som inte automatgevär har.

Ah, coolt du får gärna kolla upp eller går det att få tag på nånstans? PDF?
\section{Avståndsvapen i närstrid}
\label{sec-7-13}
\index{avståndsvapen}
Den som är beväpnad med en pistol eller revolver kan använda den att
skjuta med även på avstånd kortare än fem meter. Då används i stället
färdigheten Närstridsvapen, och anfallet görs i närstridsfasen.

Även andra större skjutvapen kan användas i närstrid, men räknas då
som tillhyggen.

Har vapnet en bajonett räknas det som en dolk.

---

Jepp, där var det.

Vill du ha själva pappersboken så finns den på Lulu, här är en kod som borde göra den billig: http://www.rollspel.nu/threads/nytt-från-wilhelms-games.63051/post-1359162 och själva boken hittas här: https://www.lulu.com/shop/wilhelm-p...rback/product-23512993.html?page=1&pageSize=4
Köp till alla dina vänner. :-)

PDF:en är dyrare än boken, men fraktfri, kanske skaffa tillsammans med några andra spel? https://legacy.drivethrurpg.com/product/270008/Spel-pa-svenska-BUNDLE

Ska man vara lite pedant så brukar "närstrid" betyda "eldstrid på kort håll".
Slagsmål utan skjutvapen kallades i militära sammanhang tidigare "handgemäng" och numer "närkamp".
Men det går oftast utmärkt att skjuta någon på väldigt korta avstånd även med längre skjutvapen.

När jag gjorde lumpen för trettio år sen tränade vi bland annat "pipstöt" och "kolvslag" med automatkarbinerna, men jag hade inte tvekat en sekund att avge automateld istället, om bara vapnet var laddat och redo. Handgemäng var sånt vi tyckte var användbart bara om nåt gått riktigt fel, som om man hade slut på ammunition, att man överraskas på riktigt nära håll eller om det är nästan obegripligt mörkt.

Så visst funkar en automatkarbin eller gevär också som en fullt fungerande "stav" vid behov, som dessutom också är hård och tung.
Men för min del ser jag inget problem med att två personer på ca armlängds avstånd både kan klippa till varandra eller skjuta oavsett vapnets längd.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Back