Kan man använda skjutvapen i närstrid?

I Advanced Squad Leader är ”close combat” rätt mycket att man kan kasta handgranater på varandra. Hand-to-hand - faktiskt att banka på varandra hellre än att skjuta - händer mest bara på natten eller i Stalingrad.

I Första världskriget däremot är det en viktig del av Trench Raiding.

Överlag ja. Specifikt beror det väl på vad du tänker dig för spel.

Jag tänker att närstrid betyder inte alltid att ni dansar tryckare med varandra och brottas på marken. I så fall skulle inte tvåhandsvapen som stora yxor vara särskilt användbara heller. Jag tänker att den mesta närstriden sker inom "ett par stegs avstånd". Så inte ens inom armslängds avstånd. Och striden böljar ju lite fram och tillbaka så klingor korsas, man drar sig undan ett steg, klingor korsas igen. Så det borde finnas gott om tillfälle att skjuta någon nånstans där.

Till och med gevär borde funka rätt okej, OCH erbjuda bättre pareringsmöjligheter även om man inte har bajonetten monterad.

Armborst är kanske lite iffy, eftersom jag tänker mig att skäktan lätt ramlar ut om man viftar med det.

Pilbåge kan gå, men jag tänker mig att de också är lite känsligare för skador, och bara lättare bågar som du kan dra och skjuta i en väldigt snabb rörelse. Tunga långbågar känns som att det skulle vara rätt kört.

Många spel bestämmer regelmässigt att pistoler kan användas i närstrid, men inte gevär. Det tycker jag är coolt för det ökar poängen med att ha en pistol. Annars är ju gevär ofta bättre.

Vad jag verkligen gillar är när man kan köpa talanger som låter en göra dessa typer av saker. Så din rollperson kanske kan använda ett gevär i närstrid rätt effektivt, men min rollperson kan det inte.

Det finns ett par grejer man kan använda för att tweaka, beroende på vad man har för regler;

Chans att träffa med ett skott
Chans att undvika skottet
Chans att parera en inkommande närstridsattack med skjutvapnet
Möjlighet att ladda om (armborst, not so much)

Detta är en sak som jag egentligen inte behövt förhålla mig till så ofta och har nog löst på olika sätt när det uppstått.
Men om någon tvingar in en rollperson eller spelledarperson osv i närstrid när denna har ett skjutvapen.
Hur och när bör denna då använda det?

Jag rakt av, alltid låta den med skjutvapen få använda det känns lite trist.
Att ta en kniv till en pistolfajt är såklart dumt och farligt men bör inte vara omöjligt.

Söker lite info om det finns bra regler för sådant i något spel eller hur det kan hanteras på ett intressant sätt.
Vad skulle kunna styra det?
Såklart beror det på system och hur när/avstånddstrid funkar.

Tänker mig inte direkt fantasy men det kan såklart uppstå även där.

Om den som använder närstrid får övertaget så borde denna kunna se till att hålla skjutvapnet bort från sig men vid första bästa lucka så kommer den andra att skjuta, och då på nära håll.
Pistol. Ja. Rekommenderar Ultimate Self Defense Championships som referensmaterial där de testar en bunt saker. De har inga riktiga pistoler eller knivar men atrapperna gör det väldigt klart att det går utmärkt att använda pistol även när man är ihållen. *

Gevär kan vara mer krångligt. Det är en bra idé att få en meter mellan sig och målet men det torde inte vara omöjligt. Ur försvarssynpunkt är dock pistolen och i viss mån även geväret ganska kassa. Så om någon har typ en sabel är man nog ganska stekt om man inte skjutit dem på vägen fram.

Absolut, men motståndaren kommer försöka hindra dig alt ta ditt vapen. Så frågan blir lite hur svårt det ena och andra är samt vilka färdigheter som kan vara lämpliga.
Närstrid, slagsmål, närkamp eller någon sorts generisk stridsfärdighet.

Poliser möter ibland knivbeväpnade personer.
Nu är jag inte polis och jag har ingen förstahandsinformation.
Men vad jag förstår så skjuter polis normalt verksanseld (alltså i överkroppen för att döda) mot den som har en kniv och är inom ca 7 m.
Det är säkert mer komplicerat än så.
Men så farlig en en person med en kniv och så ineffektiv är en pistol i självförsvar på nära håll.
Detta handlar såklart om att poliser inte ska skadas eller dödas i tjänst och har rätt att försvara sig.
Så, ett annat sätt att se samma sak är väl att den som har kniv och befinner sig längre än 7 meter ifrån en fiende med en pistol, är väsentligen chanslös.

Jag tror att det finns YouTube-klipp där personer övar/simulerar precis på det här som man kan söka efter för att bilda sig en uppfattning.

Jag kan förstå att militärer övar på att slåss med kolven på en automatkarbin.
Jag hade helst inte använt ett vanligt jaktvapen som närstridsvapen.
Det är väldigt långt ifrån säker vapenhantering, men det kanske går att göra mer säkert om man är tränad.

En laddad pistol är ett tämligt obehagligt föremål att alls hantera.
Den pekar lätt vart som helst, och det är mycket lättare att skada sig själv än med ett gevär.
Jag skulle nog hellre ha ett basebollträ ifall någon är nära.

I fantasyspel tycker jag att grundregeln är att man inte kan använda avståndsvapen i närstrid.
Speciellt inte runda efter runda. Jag tänker att i närstrid behöver man ständigt röra sig för att försvara sig, och det funkar inte med att ladda om.
Däremot, om man försvarar sig mot någon som kommer springande, anfallande, så ser jag inget direkt hinder mot att man kan få göra ett sista skott med ett avståndsvapen i den första närstridsrundan.

Poliser möter ibland knivbeväpnade personer.
Nu är jag inte polis och jag har ingen förstahandsinformation.
Men vad jag förstår så skjuter polis normalt verksanseld (alltså i överkroppen för att döda) mot den som har en kniv och är inom ca 7 m.
Det är säkert mer komplicerat än så.
Men så farlig en en person med en kniv och så ineffektiv är en pistol i självförsvar på nära håll.
Detta handlar såklart om att poliser inte ska skadas eller dödas i tjänst och har rätt att försvara sig.
Så, ett annat sätt att se samma sak är väl att den som har kniv och befinner sig längre än 7 meter ifrån en fiende med en pistol, är väsentligen chanslös.
Det där är bakgrunden till de eviga diskussionerna varje gång en polis skjuter en knivman. På litet mer håll kan man försöka skjuta i benet först (men det är inte så enkelt att träffa) - mot någon som är närmre eller rusar mot en är det Center of Mass på en gång som gäller.

Som någon som har tränat Aikido sedan jag var 20 och dessutom är soldat i Hemvärnet med förordnande som skyddsvakt, kan jag säga... det beror på.

Dvs, det beror på så många faktorer att det är bättre att fundera på hur du vill att det skall fungera i ert spel. Hur vill du att spelare skall reagera när de hamnar i närkamp med ett skjutvapen i handen? Släpper de alltid skjutvapnet och drar sin kniv? Eller kämpar de vidare och försöker få in ett skott på motståndaren medan de brottas?

Det är inte optimalt att ha en fiende med kniv alldeles inpå en om man har en pålyxa heller, så det är ju inte bara skjutvapen man kan fundera på. Så hitta på regler som gör striderna dynamiska och intressanta. Verkligheten är alldeles för svår att efterlikna.

Massa bra synpunkter, tackar. Ska sätta mig ner och testa lite för att se vad som känns narutligt i systemet utan att göra extra komplicerat. Det mesta får falla på SL att bestämma men någon riktlinje är nog bra att ha med.

Back