Könsroller i rollspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
...inte existerar eller kommer att existera. Folk är för olika, så det måste finnas variation i fokuset och vad det handlar
Ah, nu förstår jag. Nu missförstod du helt och hållet: jag menade att det skulle vara trevligt om all kunde hitta (minst) ett rollspel som passar precis dem. Inte att ett och samma rollspel skulle kunna uppfylla alla de kraven för alla. Det vore ju helt befängt.

Är du med?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Ah, nu förstår jag. Nu missförstod du helt och hållet: jag menade att det skulle vara trevligt om all kunde hitta (minst) ett rollspel som passar precis dem. Inte att ett och samma rollspel skulle kunna uppfylla alla de kraven för alla. Det vore ju helt befängt.

Är du med?
Det är jag till 100% med på :) (y)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ni snackar inte kannibalism i den här tråden eller? Jag hade en sjukt bra take på kannibaler i rollspel och övrig kultur... kan ni peka mig till rätt tråd? Eller ska jag starta en ny?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om jag inte lyckats vara tydlig nog nu så ger jag upp. Då är jag helt enkelt inte tillräckligt duktig på kommunikation för att lyckas prata om det här, och då är det lika bra att lägga ner.
Det är väldigt lätt att börja lösa fel problem, för att man har missförstått strukturen. Ger man ett exempel, eller försvarar exemplet, som vissa anser tyder på att man har en felaktig bild på strukturen så blir det motargument. Pratar man också förbi varandra så blir det svårt att komma någon vart.

Med inlägget jag just citerade från låter det som om vi ligger väldigt nära varandra i åsikter. Om det inte har kunnat framgå på några sidors diskussion så är nog du inte ensam om att inte vara tillräckligt duktig på kommunikation, utan åtminstone även jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Du kan nog trolla fram en egen tråd om kannibalism.
Kanske! Men det har ju varit rätt många trådar om kannibalism på sistone, så jag vilar mina pistoler tror jag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur kommer det sig att inget rollspel någonsin (utom Star Trek kanske) har klass som en icke-issue, medan nästan alla utom jag i den här tråden propagerar för att de ska ha genus som en icke-issue? Kan inte jag anse att könsnormer är lika fundamentala för intressant drama, som alla andra tycks anse att klassklyftor är?

Bara en fundering jag började grubbla över när jag tänkte på diskussionen i den här tråden.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Kan det vara för att minst hälften av alla människor upplever den negativa sidan av könsnormer till vardags redan, men en ganska liten del av svenskar (vi är på ett svenskt forum) är på den mottagande änden av klass-utsatthet till vardags?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hur kommer det sig att inget rollspel någonsin (utom Star Trek kanske) har klass som en icke-issue, medan nästan alla utom jag i den här tråden propagerar för att de ska ha genus som en icke-issue? Kan inte jag anse att könsnormer är lika fundamentala för intressant drama, som alla andra tycks anse att klassklyftor är?

Bara en fundering jag började grubbla över när jag tänkte på diskussionen i den här tråden.
Klass har väl inte ställts upp som en motsats i diskussionen? Jag tyckte Symbaroum gjorde könsroller bra - du invände att det inte var bra gjort, därav debatten.

För egen del har jag i princip inget att invända mot spel som försöker problemarisera könsroller, om det nu framstått så. Jag kan förstå och tycka att det är intressant utan att behöva ogilla Symbaroums ansats.

Vad gäller klass har du rätt i att det är betydligt vanligare att utforska (i alla fall i de spel jag läst). Ska jag spekulera så kanske det är för att konflikter i vår egen politiska historia ofta tydligt präglats av klass och att det därför uppfattas som lättillgängligt när konfliktlinjer ska dras upp i spelet? (Därmed inte sagt att kön inte orsakat konflikter, men det kan inte sägas ha varit en lika framgångsrik grund för politisk organisering.) Vidare upplevs kanske kön som en tydligare inkluderingsfråga (och att fler spel därför väljer att tona ned historiska könsskillnader och så att säga "offrar" den konfliktlinjen)? Medan klass inte lika självklart påverkar på samma sätt? Men det skulle vara intressant med ett spel som struntade i klass (men inte Star Trek då för min del 😀). Kanske kan en del postapokalyptiska spel kvala in? Samtidigt handlar de ofta om resurskamp, så det är väl indirekt klass.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Vad gäller klass har du rätt i att det är betydligt vanligare att utforska (i alla fall i de spel jag läst).
Min spontana tanke var att tvärt om att klass inte heller brukar spela någon egentlig roll i rollspel. Eller, det brukar i alla fall inte problematiseras i någon större utsträckning - när jag försöker komma ihåg settings där klassmotsättningar är en stor del så är det jag tänker på Mutant:UA och min erfarenhet av att spela Mutant:UA är att man mest kuskar runt i vildmarken och letar skrot. I andra spel (särskilt i D&D-Forgotten Realms) så är klass någonting som bara tas för givet och som aldrig i sig självt ställer till några större problem. Det finns härskare som bestämmer hur det är och undersåtar som lyder. Härskarna lever i ett slott, undersåtarna i trähus. Men undersåtarna har det ändå helt ok och om det mot förmodan uppstår problem så är det för att den lokala, individuella härskaren är ond, inte för att feodalism är ett ruttet system. Det här "förtryck inom kapitalism är beror på enstaka ruttna äpplen och lösningen är att det kommer äventyrare och slår skurken på näsan"-perspektivet är vad jag skulle säga är det vanligaste perspektivet i rollspel (men det kanske mest är Forgotten Realms fel...).

Med det perspektivet så blir att spela en underklassäventyrare någonting som inte har några egentliga konsekvenser. Det är bara lite flavour. Joe Dirtfarmer kan, med lite ansträngning, göra allting som Karl von Nobel kan göra. Visst, folk på hovet är oartiga mot Joe men folk på världshuset är respektlösa mot Karl.

Och det här väl på ett ungefär klassmotsvarigheten till vad folk vill när de säger att kön inte ska spela roll?

Übereil
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Min spontana tanke var att tvärt om att klass inte heller brukar spela någon egentlig roll i rollspel. Eller, det brukar i alla fall inte problematiseras i någon större utsträckning
Hm, jag menade mest att klass är vanligare än kön som konfliktlinje i rollspel, och därmed tydligare tillåts påverka spelvärlden, även om det inte alltid är en central tematik som i MUA eller Oktoberlandet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Hur kommer det sig att inget rollspel någonsin (utom Star Trek kanske) har klass som en icke-issue, medan nästan alla utom jag i den här tråden propagerar för att de ska ha genus som en icke-issue? Kan inte jag anse att könsnormer är lika fundamentala för intressant drama, som alla andra tycks anse att klassklyftor är?

Bara en fundering jag började grubbla över när jag tänkte på diskussionen i den här tråden.
Jag personligen spelar inte rollspel för att problematisera samhällsstrukturer, tycker inte det tillför något för mig och går det för långt i något rollspel, går det helt bort för min del. Självklart har jag inget emot att andra använder rollspel på annat sätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hur kommer det sig att inget rollspel någonsin (utom Star Trek kanske) har klass som en icke-issue, medan nästan alla utom jag i den här tråden propagerar för att de ska ha genus som en icke-issue?
Jag personligen spelar inte rollspel för att problematisera samhällsstrukturer, tycker inte det tillför något för mig och går det för långt i något rollspel, går det helt bort för min del. Självklart har jag inget emot att andra använder rollspel på annat sätt.
Samma här. Vid spelbordet har jag inget intresse av att utforska varken klassfrågor eller genusfrågor. Och i de flesta rollspel känns inte klass som något stor fråga heller.

Annat än att det ofta finns rika och fattiga personer. Men det finns sällan några osynliga väggar mellan det ena eller det andra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Klass frågor är den stora konflikten eller en stor konflikt i Vampire, Changling, Werewolf, Spire, Ravenloft, Cyberpunk, Shadowrun och jättemånga andra spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hur kommer det sig att inget rollspel någonsin (utom Star Trek kanske) har klass som en icke-issue, medan nästan alla utom jag i den här tråden propagerar för att de ska ha genus som en icke-issue? Kan inte jag anse att könsnormer är lika fundamentala för intressant drama, som alla andra tycks anse att klassklyftor är?

Bara en fundering jag började grubbla över när jag tänkte på diskussionen i den här tråden.
För att tråden heter "Könsroller i rollspel?" :)

Könsroller är intressant för drama, det tror jag inte någon har förnekat. Men det finns de som inte uppskattar den typen av drama, precis som att det finns de som inte gör klass till en issue när de spelar. Och du får naturligtvis anse vad du vill :)

Men för att svara på frågan så är klass mer inkluderande. Ni alla rännstensråttor står sida vid sida och kämpar mot ettablissemanget, ni är alla shadowrunners, stråtrövare, pirater, fattigmutanter eller vad det nu kan vara. Att spela män som står upp för patriarkatet känns inte fullt lika fräscht. Lite Thelma & Lousie-drama hade jag däremot gärna spelat!
 
Top