Könsroller i rollspel

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Fast vad tillför den möjligheten, tänker du? Rymdhamsters poäng var ju att titta på vad spelgruppen kan göra, och hur olika sätt för spelgruppen att agera kan ge skillnad i gensvar. Det enda du gör är ju att flytta fokus till henne, vad hon kan göra.

Jag förstår inte relevansen alls, faktiskt.
Nej, jag flyttar inte fokus till henne. Jag menar att det blir mer tokigt när vita CIS-män försöker gissa sig till vilka rollspel de ska presentera för en iransk tjej, än om de spelar som vanligt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Tillägg: Spelgruppen agerar utifrån vad de tror kan ge skillnad i respons, baserat på vad? Att tjejer/kvinnor med ursprung i Iran inte kan gilla rollspel som bygger på mythos skapad av en misogyni, vit, rasist?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Att tjejer/kvinnor med ursprung i Iran inte kan gilla rollspel som bygger på mythos skapad av en misogyni, vit, rasist?
Exakt ingen har sagt att de inte kan gilla. Det är något du hittar på själv, och läser in. Vilket verkar lite onödigt.

Däremot ökar antagligen risken att den iranska tjejen upplever att sammanhanget nog inte är något för henne, om sammanhanget helt saknar representation av personer som hon identifierar sig med.


Låt oss säga att vi har tjugo tusen iranska tjejer.

Tio tusen av dem (grupp A) möter ett sammanhang där personer som de har lätt att identifiera sig med finns representerade – kvinnor, ickevita.
De andra tio tusen av dem (grupp B) möter ett sammanhang där det bara verkar finnas white dudes.

Tror du att lika stor procentandel i grupp A som grupp B kommer att känna att rollspel är något de vill ge sig in i?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Eller så blir hon nyfiken på mysteriet, rullar fram en rollperson som hon känner för att spela och så har gruppen en till utredare som hjälper till att stoppa kultisterna från att försöka åkalla ett outtalbart, utomvärldsligt monster.
Okej att jag inte alltid är bästa på att få fram poängen, man att jag var riktigt sååå dåligt trodde jag inte =D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Tio tusen av dem (grupp A) möter ett sammanhang där personer som de har lätt att identifiera sig med finns representerade – kvinnor, ickevita.
De andra tio tusen av dem (grupp B) möter ett sammanhang där det bara verkar finnas white dudes.

Tror du att lika stor procentandel i grupp A som grupp B kommer att känna att rollspel är något de vill ge sig in i?
Ja, det är ju detta med strukturer och individer. Hela snacket om inkludering bygger på detta. Att någon känner en färgad kvinna i Belgien som inte tror på strukturer spelar liksom ingen roll. Vi är vid det här laget rätt säkra på att inkludering dels är viktigt och dels att rätt gjort så funkar det.

Visst, en del skäggiga vita män brusar upp och tycker att män borde få göra som män alltid har gjort. De anser att om nu iranska tjejer vill spela rollspel så fåer de väl för tusan armbåga sig in, kräva ett annat spel och visa var skåpet ska stå! Vilket är väldigt lätt att säga när man är just vit man.

Ödmjukhet och respekt är inte svaghet. Det finns inget som går förlorat när man tar ett steg tillbaka och vågar ompröva sin syn på saker och ting. Tvärtom.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Tillägg: Spelgruppen agerar utifrån vad de tror kan ge skillnad i respons, baserat på vad? Att tjejer/kvinnor med ursprung i Iran inte kan gilla rollspel som bygger på mythos skapad av en misogyni, vit, rasist?
Överlag kan vi nog anta att de flesta inte har speciellt höga tankar om misogyna rasister, så just den biten bör vi kanske inte ens ifrågasätta. Vad sedan en för oss obekant iransk tjej gillar/inte gillar kan vi naturligtvis inte veta. Men poängen här är att vi inte heller riktar oss till henna utan till alla hypotetiska spelare som plötsligt finner sig runt ett spelbord utan koll på hobbyn.

Om man nu vill bredda sin spelgrupp. Om inte så är det en ickefråga. Jag får ju titta på vilken fördomsfull dumaction som jag vill hemma utan att behöva bekymra mig om att en hypotetisk granne plötsligt dyker upp. Men även där drar jag gränsen någonstans.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det är svårt att se sina egna fördomar, och fördomar går bara inte i en riktning. Vad som uppfattas som inklusivt är personligt, så att likrikta alla spel i inklusivitetens tecken är lika illa som att inte göra det någonstans alls. Att ett spel som Dungeons and Dragons ser till att ha sina grundböcker och sin flagskeppssetting så inklusiv som möjligt. Men för Call of Cthulhu är metoden som Western IV valt snarare rätt spår. Att ta upp hur man kan köra med rasismen och sexismen under den tidsepoken, tona ner det, eller ta bort det. "Erasure" av förtryck ses inte heller som något positivt av många.

Att en grupp spelare är för korkade att kolla med den hypotetiska grannen vad hon skulle kunna vara intresserad av är inte ett problem med CoC, och att tvinga in alla spel i samma fåra är bara samma fel i ny förpackning. Själv är jag övertygad om att det är genom att det finns en stor bredd av rollspel och settings som vi kan uppnå mångfald. För hur inklusivt man än försöker göra det, så kommer man fortsätta vara exkluderande, just på samma sätt som att smalhöftade Lara Croft tog bort den representation som de tidigare spelen hade (mitt ex av sydamerikans härkomst kände sig äntligen representerad i dataspel under bredhöftade Lara).

Kvinnan jag spelledde för i förrgår ville helst rollspela en kvinna som klär ut sig till man för att hantera ett sexistiskt samhälle. Nu fick inte hennes introduktion till rollspelande innehålla det, för jag hade inte tid till att stämma av känsliga ämnen. Så det fick bli en setting/äventyr som höll sig långt borta från sexism, rasism, osv. Men hon hade kul och lär prova på att rollspela igen.

En kvinna av Iransk härkomst som vill rollspela CoC. Tja, om man läser på lite om Persisk historia och är medveten om bredden av åsikter även i 1920-talets USA... Det är mycket möjligt att våran hypotetiska Iranska tjej är intresserad av att spela med de möjligheter som faktiskt fanns under epoken, och att ändra det är vad som stöter bort henne. Det handlar om att prata med henne som människa, och prata med henne om vad hon är intresserad av precis som med vilken kille som helst.

Hur många av er utgår från att en kille per automatik är intresserad av att spela det rollspel ni spelar, på det sätt som ni rollspelar? Eller pratar ni med honom för att se om han kanske passar in i nuvarande grupp och kampanj?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Att en grupp spelare är för korkade att kolla med den hypotetiska grannen vad hon skulle kunna vara intresserad av är inte ett problem med CoC, och att tvinga in alla spel i samma fåra är bara samma fel i ny förpackning.
Det var överhuvudtaget inte menat som ett förslag på hur man löser problemet. Det var enbart menat att förklara för Feuflux varför jag (Specifikt jag) tycker det är viktigt att diksutera och problematisera. Och att genom att göra det i förväg kan man unvika behovet av att göra det vid spelbordet.

Precis som det du själv ger ett exempel på.

Jag hoppades att det inte behövde sägas att det var inte en kvinna från iran. Det var inte Feuflux spelgrupp. Det var inte CoC.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
På 1990-talet introducerade jag min hustru (en indisk akademiker) för vår Space 1889-kampanj: victorianska äventyrare på Mars och jorden. Vi tre spelledare tog itu med utmaningen genom att vara tydliga med hur miljön såg ut och med hur spelargruppen hanterade eventuella sociala utmaningar (betydligt mer vidsynt än vad som var comme il faut på 1890-talet). Coolt tyckte hon, den misogyna och koloniala miljön till trots, och skapade sig en rollperson som var en amerikansk kvinna utklädd till tonårspojke. Problem -- nej, så upplevde vi aldrig läget.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
På 1990-talet introducerade jag min hustru (en indisk akademiker) för vår Space 1889-kampanj: victorianska äventyrare på Mars och jorden. Vi tre spelledare tog itu med utmaningen genom att vara tydliga med hur miljön såg ut och med hur spelargruppen hanterade eventuella sociala utmaningar (betydligt mer vidsynt än vad som var comme il faut på 1890-talet).
Coolt tyckte hon, den misogyna och koloniala miljön till trots, och skapade sig en rollperson som var en amerikansk kvinna utklädd till tonårspojke. Problem -- nej, så upplevde vi aldrig läget.
Det är skönt när det funkar så. Själv vet jag ju minst en person som aktivt lämnat hela bekantskapsgruppen, med stor sannolikhet för hur vi drog bögskämt på bögskämt under gymnasiet. Och sen ska vi inte glömma alla tjejer som ville vara med att spela, men som drevs bort av oss. Men det skrev jag om för länge sedan, här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Naturligvis kan det slå över i viljan att inte såra eller kränka men jag tror ärligt att den risken är rätt liten.
  • Var medveten om prproblematiken.
  • Reproducera inte vad du upplever som destruktiva normer.
  • Inkludera minoriteter och utsatta grupper.
Alla behöver inte göra allt. Någon behöver inte göra något alls men några bör åtminstone ta några steg.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Det är skönt när det funkar så. Själv vet jag ju minst en person som aktivt lämnat hela bekantskapsgruppen, med stor sannolikhet för hur vi drog bögskämt på bögskämt under gymnasiet. Och sen ska vi inte glömma alla tjejer som ville vara med att spela, men som drevs bort av oss. Men det skrev jag om för länge sedan, här.
Det är väl visserligen skillnad på vad man väljer att spela för spel och hur man beter sig runt spelbordet. Jag jämför med ett fotbollslag: man ska absolut hålla sig från sunkigt omklädningsrumssnack, homofoba och sexistiska kommentarer om folks spelande, och så vidare. Det är grundläggande för att inkludera folk. Det som däremot inte är rimligt är att inkludera folk som hellre skulle spela innebandy än fotboll. Det förstnämnda handlar om att göra aktiviteten välkomnande, det senare handlar om att byta aktivitet. Att spela ett spel med en miljö som inkluderar fördomar är inte samma sak som att reproducera fördomarna runt spelbordet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Naturligvis kan det slå över i viljan att inte såra eller kränka men jag tror ärligt att den risken är rätt liten.
Jag tror snarare att risken är väldigt stor när man börjar blanda in för många identitära etiketter i rollspelandet. Inkluderingen kan inte utgå från gissningar eller ännu värre, från de egna fördomarna, utan måste utgår från den individ men vill inkludera. Att en person tillskrivs etikett A (t.ex. tillhörighet till en minoritet eller utsatt grupp) behöver inte alls betyda att hen vill att det ska finnas andra med den etiketten i spelet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Krank said:
Låt oss säga att vi har tjugo tusen iranska tjejer.

Tio tusen av dem (grupp A) möter ett sammanhang där personer som de har lätt att identifiera sig med finns representerade – kvinnor, ickevita.
De andra tio tusen av dem (grupp B) möter ett sammanhang där det bara verkar finnas white dudes.

Tror du att lika stor procentandel i grupp A som grupp B kommer att känna att rollspel är något de vill ge sig in i?
Det viktiga är vad granntjejen tycker, inte 20 000 andra som hon klumpas ihop med baserat på sitt ursprung.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
identitära etiketter
Bara så du vet så har det här väldigt lite med identitär ideologi att göra. Du använder ordet felaktigt. Den högrextrema identitära rörelsen har exakt ingenting med det här att göra.

(OBS att jag nu utgår från att du råkade göra fel snarare än att du medvetet försöker utmåla folk som är förmögna till strukturell analys som nazister)

utan måste utgår från den individ men vill inkludera. Att en person tillskrivs etikett A (t.ex. tillhörighet till en minoritet eller utsatt grupp) behöver inte alls betyda att hen vill att det ska finnas andra med den etiketten i spelet.
Fast det gäller ju bara om målet är att inkludera en specifik individ. Det är ju inte det som är poängen här, utan (bland annat) att på gruppnivå få fler personer som inte är vita killar att gilla rollspel. Det är inte så att någon här har en specifik, iransk tjejkompis man försöker inkludera.

Lyft blicken lite. Om du envisas med att stirra dig blind på individperspektivet så kommer det här att fortsätta vara en godda-yxskaftdiskussion där du och jag/vi inte överhuvudtaget pratar om samma saker.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag tror snarare att risken är väldigt stor när man börjar blanda in för många identitära etiketter i rollspelandet. Inkluderingen kan inte utgå från gissningar eller ännu värre, från de egna fördomarna, utan måste utgår från den individ men vill inkludera. Att en person tillskrivs etikett A (t.ex. tillhörighet till en minoritet eller utsatt grupp) behöver inte alls betyda att hen vill att det ska finnas andra med den etiketten i spelet.
Fast nu är du inne på individer igen. Vi kan aldrig veta hur en för oss obekant individ reagerar vid en given situation. Det är helt omöjligt. Men vi kan veta att gruppen homosexuella hellre tar del av kultur där gruppen homosexuella inte förföljs och misshandlas. Precis som vi vet att gruppen kvinnor föredrar kvinnoporträtt där de inte marginaliseras och sexualiseras. Nu kan man ju anse att den gruppen kvinnor som trots allt föredrar en mer sexualiserad kvinnobild i sådana fall blir förbisedd men de har fortfarande några sekel av sexualisande kvinnoporträtt att falla tillbaka på.

Men i grund och botten handlar det om vad du själv tycker är viktigt. Tycker du att det är viktigare att inte råka trampa en enskild individ på tårna än att respektera en marginaliserad grupp så är det upp till dig. Det finns inget tvång. Men personligen tycker jag att det är det minsta man kan göra, när man befinner sig i en privilegierad position.

Edit: @krank han svara samma före mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Det viktiga är vad granntjejen tycker, inte 20 000 andra som hon klumpas ihop med baserat på sitt ursprung.
Inte när frågan är "hur designar vi vårt rollspel/spelande så att en högre andel av (exempelvis) iranska tjejer inte fjärmas".

Frågan är inte och har aldrig varit hur man får en specifik individ att göra något.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Inklusivitet handlar inte om att man skall sudda ut skillnaderna. Det är ett av alternativen. Men ett annat är t.ex. att visa på den mångfald som faktiskt fanns.

Lite som den text någon skrev för ett tag sedan på rpg.net. Vilket var något åt hållet. Vad är historiskt helt fel med en homosexuell samuraj som odlar potatis med sin man i det medeltida europa? Svar: potatisen. Potatis kom först till Europa efter medeltiden, då den kommer från de amerikanska kontinenterna. Resten kanske inte var vanligt, eller att det hände, men inget av det andra är en orimlighet.

Är man intresserad av faktisk historisk korrekthet, istället för någon form av ideologisk korrekthet filtrerat genom 1800 och 1900-tals ideal, så öppnas det upp ett bra mycket bredare spann av möjligheter.

1920-talet må vara en rasistisk och sexistisk tid som hindrade många, men t.ex. pengar öppnade många dörrar. Så en förmögen dam av Persiskt ursprung kunde nog flyta ovanför det mesta av de problemen, och därmed inte drabba spelaren om man vill ha kvar problemen utan att spelaren skall drabbas nämnvärt av det. Att det inte finns, att det finns men man inte är drabbad av det, eller att man är drabbad är tre olika möjligheter; och olika personer har olika preferenser för vilken de gillar.

Så, ibland är inte frågan om det finns eller inte, utan hur det hanteras och om det finns förtroende för att man har hanterat det.

Det viktiga är vad granntjejen tycker, inte 20 000 andra som hon klumpas ihop med baserat på sitt ursprung.
Blev nog lite fel med vem som skrev det du citerade, även om jag och krank verkar vara rätt överens om hur mycket mekanik vi vill ha i händerna på spelarna när vi rollspelar. :)
 
Top