Nekromanti Kära Forum

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du har inte gjort något fel, och ska inte behöva ta en massa skit. Vilken anledning personen som skriver till dig nu än har.

Välj en, två eller tre av följande alternativ:
Anmäl/blocka/häng ut.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det ska tilläggas att jag inte heller har fått något PM, jag har såklart läst alla inlägg och också funderat på lämplighetsgraden av tråden. Det finns inlägg som jag tycker är nära gränsen till stötande, men de är verkligen inte Radioaktivs.

Är det inte en moderator så be personen dra åt helvete. Är det en moderator så måste du ju kräva en förklaring.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
med samma caveat soom alla andra nämnde, "utan att ha sett pm:et..."

Jag ser inget fel med ditt inlägg i sig. Om någon reagerar så starkt på det att det verkar helt ur proportion, antar jag därför att du omedvetet lyckades trampa på någonting som för personen i fråga är ett väldigt känsligt ämne.

Du vet inte vad som har hänt andra forumiter förr. Du är inte ansvarig att ta hänsyn till något du inte kan veta, kanske inte ens till vissa saker du kan veta.

Men. Du kan tänka på möjligheten att det inte var du avsändaren reagerade på men något som råkar vara extremt smärtsamt/skrämmande/mörkt för den personen.
Ju extremare pm:et var desto större tror jag den möjligheten är.
I så fall har du redan gjort det värsta du kan göra i vedergällning genom att du drog det ut i ljuset och gjorde en stor tråd av det. Personen ångrar nu troligen jättemycket att den satte igång det hela med sitt pm.

Innan du blir så förbannad att du gör någon som redan har ont ännu mer illa - kanske går det att inte eskalera vidare?
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Cassius said:
Radioaktiv skrev igentligen ingentin som ingen annan hade skrivit redan.
Det jag menade var att vi inte reagerar rationalt när någonting träffar en känslig punkt. Det kan ha varit rent slumpmässigt ett viss ord Radio hade med som andra inte hade.
Vi har ju ingen aning vad det verkligen handlar om.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Radioaktiv borde vara den som svarar och klargör detta, men det intrycket jag får från trådstarten är att PM-skickaren inte tycker BDSM är fel, utan snarare behöver förklara hur det egentligen ligger till med BDSM.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
Radioaktiv borde vara den som svarar och klargör detta, men det intrycket jag får från trådstarten är att PM-skickaren inte tycker BDSM är fel, utan snarare behöver förklara hur det egentligen ligger till med BDSM.
Vilket i och för sig kanske inte är så mycket bättre med tanke på hur många olika åsikter som det finns i BDSM-världen. SSC kontra RACK (Risk aware Consensual Kink) för att nämna en. Försök att föra en vettig diskussion om TPE (Total Power Exchange) eller IE (Internal Enslavement) på ett forum som har en stor mängd medlemmar som bara är inne på sessionsbaserad BDSM...

Så försökte personen förklara hur det ligger till med BDSM, och fick den reaktionen från Radioaktiv, så saknade personen troligtvis antingen kunskap om BDSM eller kompetens i kommunikation :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Äh. Du får hänga ut. Kom igen, ut med hela PM:et.

Nu undrar ju alla vad som står i det, och vem som skrivit det (och det blir jätteviktigt att skriva i den här tråden, så att ingen tror att det är man själv som PM:at).

Jag tycker du borde lägga ut PM:et om det ska finnas någon som helst poäng med att ha den här tråden. Ärligt talat, om något ska diskuteras är det schysst att diskutera det öppet. Annars tycker jag man kan skita i det.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vimes said:
Äh. Du får hänga ut. Kom igen, ut med hela PM:et.

Nu undrar ju alla vad som står i det, och vem som skrivit det (och det blir jätteviktigt att skriva i den här tråden, så att ingen tror att det är man själv som PM:at).

Jag tycker du borde lägga ut PM:et om det ska finnas någon som helst poäng med att ha den här tråden. Ärligt talat, om något ska diskuteras är det schysst att diskutera det öppet. Annars tycker jag man kan skita i det.
Hade detta varit ett varulvslir hade jag röstat på Vimes! Titta hur han försöker hinta till ulvarna samt gröna sig själv.

Röst: Vimes
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Vimes said:
Äh. Du får hänga ut. Kom igen, ut med hela PM:et.
Men Radio, snälla, jag hoppas att du inte lyssnar på det. Anmäla är en sak, men vill vi verkligen inte längre kunna lita på varandra att ett PM verkligen är P? Om det ska ut i det öppna måste avsändaren iaf gå med på det.

(det känns lite överflödigt att ens säga det här, egentligen. apologies, jag insinuerar inte att jag tycker att någon här skulle faktiskt göra så)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag undrar vad du vill ha ut av den här tråden? Frågorna som ställs är närmast retoriska och oavsett vad jag tycker i sakfrågan är det väl allas rätt att ha en uppfattning samt att yttra denna?

Var inlägget otrevligt är det väl läge att anmäla det, annars får du väl ta upp sakfrågan och diskutera den (frågan om BDSM, inte vad du gjort fel) men det här känns som att det urartar till någon form av kollektiv svartmålning av en okänd förrövare.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Jag vet inte vad det är som har hänt här, men har du fått ett otrevligt PM tycker jag definitivt du ska anmäla det till moderatorerna. Forumreglerna gäller i PM precis som i resten av forumet.

PS: Tråden flyttad till rollspel.nu-forumet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Cassius said:
Röst: Vimes[/b]
:gremsmile:

Det är ju det som är problemet med en sån här tråd. Den blir paranoid.

Grejen är att det förstås är oschysst att hänga ut någons PM (för det ska ju vara privat), å andra sidan tycker jag det blir lite osmakligt att folk sitter och skriver massa saker i den här tråden om ett PM de inte har sett och den som skrivit det (som de inte vet vem det är). Det gör mig illa till mods.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Vimes said:
Cassius said:
Röst: Vimes[/b]
:gremsmile:

Det är ju det som är problemet med en sån här tråd. Den blir paranoid.

Grejen är att det förstås är oschysst att hänga ut någons PM (för det ska ju vara privat), å andra sidan tycker jag det blir lite osmakligt att folk sitter och skriver massa saker i den här tråden om ett PM de inte har sett och den som skrivit det (som de inte vet vem det är). Det gör mig illa till mods.
Det är väl iofs i slutändan en policyfråga (jag orkar inte kolla i Reglerna) huruvida det är ok att slänga fram PM i offentliga trådar men hur som helst känns det IMO lite sådär att göra det utan författarens medtycke.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Elmrig said:
Det är väl iofs i slutändan en policyfråga (jag orkar inte kolla i Reglerna) huruvida det är ok att slänga fram PM i offentliga trådar men hur som helst känns det IMO lite sådär att göra det utan författarens medtycke.
Agreed.

Men jag tycker det känns lite sådär att folk sitter och utgjuter sig över ett PM och en person de inte har någon aning om heller (jag har några gissningar om vem det kan handla om, och jag gissar att jag inte är ensam). Men visst, "Häng ut!!" är väl inget vidare heller.

Det här är ingen riktigt snygg tråd liksom.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Paragraf 5 i reglerna nämner detta.

Regel 5: Respektera integriteten. Lägg inte upp privata meddelanden eller epostmeddelanden för allmän beskådan utan att ha alla inblandades tillstånd. Använd inte inlägg eller delar av inlägg från Rollspel.nu:s forum för kommersiella syften utan att ha alla inblandades tillstånd.
/M
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Fast poängen var väl mer att prata om varför och hurvida det är ok med mera, än att snacka illa om enskilda användare. Det är väl därför man inte "hänger ut" någon. Eftersom det inte handlar om "kolla hur dum X är!" utan, "Är detta ok eller inte?".

Edit: Med andra ord. Om man utsätts för något som är aningen obehagligt och jobbigt så ska man inte svara med att vara obehaglig och jobbig tillbaka. Man kan däremot fråga sig om det är ok att man ska behöva utsättas för det överhuvudtaget.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
Paragraf 5 i reglerna nämner detta.

Regel 5: Respektera integriteten. Lägg inte upp privata meddelanden eller epostmeddelanden för allmän beskådan utan att ha alla inblandades tillstånd. Använd inte inlägg eller delar av inlägg från Rollspel.nu:s forum för kommersiella syften utan att ha alla inblandades tillstånd.
/M
Tackar!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
gizmo said:
Jag ser inget fel med ditt inlägg i sig. Om någon reagerar så starkt på det att det verkar helt ur proportion, antar jag därför att du omedvetet lyckades trampa på någonting som för personen i fråga är ett väldigt känsligt ämne.
This.
Jag tror också att det kan ha varit ett ämne kärt om hjärtat för personen. Något personen i fråga kände var dess expertis som tillät denne att ge dig "råd". Att personen singlade ut dig kan ha två olika skäl enligt den här tråden;
1. du är tjej, och du är "into the same shit as that guy" vilket innebär att han är lite intresserad av dig och gärna pratar snusk med dig.
2. Han ville visa var skåpet ska stå i en manlig/kvinnlig dikotomi.

Jag tror att det handlar om en medveten 1'a och en omedveten 2'a. :gremsmile:
Jag har ju läst pm'et och det är inte jättefarligt, det är inga bannor eller hot. Det är en 'mild' tillsägelse. Men en tillsägelse inte desto mindre. Såna tillsägelser är inte så jävla kul att få för när man får dem, nedlåtande som de är, får man känslan av att personen förvandlar en till någon som behöver ledning, inte en autonom självtänkande varelse med rätt att fatta egna beslut. Vad har den personen för rätt att utifrån sina förutfattade meningar om dig och sin subjektiva förförståelse av situationen, döma dig.

Han ser bilden, läser inlägget och beslutar att du behöver ledning. Han är nog nyfiken på dig för ni delar samma intresse. Han känner igen listan från Darkside och tänker: "Oj, snygg tjej som gillar bdsm."

(Min gissning är att han har ++ eller LS på psykisk dominans och har en förkärlek för slavkommendering, ser en snygg tjej han kan ta kontakt med, och resten sker automatiskt.)
Edit: Det sista ändrar jag o sätter inom parentes, för det är ett skämt. Det handlar om personens oförståelse för andras personliga integritet och vad de kan ta illa upp. Det har inget med sex-kinks att göra. Vore elakt mot alla andra som är respektfulla mot sina partners och gillar slavkommendering och psykisk dominans.
 
Top