Nekromanti Kära Forum

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Hej forumet. Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med.

I Denna tråd så skrev jag ett inlägg med förslag som alla andra. Jag var inte värst. Jag var inte ens först med att rekommendera just det jag gjorde.

För detta inlägg så fick jag en tillsägelse från en användare här på forumet som får förbli namnlös, eftersom tillsägelsen skedde via PM. Jag verkar konstigt nog vara en enda användare som fått en tillsägelse.

Varför fick just bara jag en?

I PMet får jag dels en förklaring på hur saker egentligen ligger till, och dels en förklaring på vad det är jag själv har skrivit.

En otroligt nedlåtande ton används.

Jag sitter i vrållådan och pratar. Personerna innan mig som också postat om samma sak har inte fått några klagomål. Inte de personer som postat om "värre" saker heller.

Så, här kommer min långa, ilskna, galna feministrant som kommer få alla att skaka.

Mitt älskade forum, min fristad, min paradisö på det stormiga internets hav:

Vad har jag gjort för fel?

Varför skall jag bli skolad och tillsagd som ett barn som inte vet vad jag skriver?

/Radioaktiv, skitarg.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Helt ärligt, det är skitlöjligt.

Cassius bad om råd, och du gav det.

Jag kan utan att läsa tråden säga att både jag och Troberg gav tips som är potentiellt mycket farligare än de som du kom med, och inte fan har iallafall jag blivit tillsagd (i pm iallafall).

Det är helt jävla urbota att någon tycker att du ska sägas till för att du bidrar på ett konstruktivt sätt i en tråd, och inte ens lite är off topic.

Skäms på den som drygat sig!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Det här hände bara för att du är kvinna och det är bullshit! Jag och flera andra föreslog samma eller väldigt liknande saker både före och efter dig och att du är den enda som blir skälld på är bullshit.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
God45 said:
Det här hände bara för att du är kvinna och det är bullshit!
Det förtäljer inte historien, men oavsett bakomliggande skäl är det förstås tråkigt.

Jag och flera andra föreslog samma eller väldigt liknande saker både före och efter dig och att du är den enda som blir skälld på är bullshit.
Å andra sidan var både Cissi och Recca inne och föreslog diverse mysiga aktiviteter, och de har inte blivit påhoppade (vad jag förstått). Så att det är en genusgrej (eller i vart fall en så pass uppenbar genusgrej) är inte självklart i mina ögon.

Men tja, jag har ju inte läst PMet ifråga så det är svårt att göra lärda tolkningar.

Edit: Nu låter det som jag tycker det verkar vara ett harmlöst bus, bara. Nä, jag tycker du ska anmäla.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Men kolla på min bild, jag bad ju om det... Eller?
Ja, som jag nämnde i lådan kan det ju vara en "söta flickor ska inte syssla med snusk", eventuellt med tillägget "om det inte är med MIG". Och i så fall har vi ju en genusaspekt på det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har läst i tråden, skrivit i den, läst vad du skrivit, roats av stämningen i den. Utifrån det jag läst känns det ju totalt off och omotiverat att nu få veta att du fått en tillsägelse riktad på dig av en användare i PM.

Så även om jag kan backa dig och vad du har skrivit i tråden så känns det också olustigt att vi andra börjar fördöma ett PM som vi inte har läst. Citera det, kanske?


Så här skrev du nu i småpratet:

Radioaktiv: Jag vill inte anmäla. Jag vill ha en diskussion och en medvetenhet.

Hur vill vi göra det?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Oavsett anledning till det här (jag gillar inte att dra den direkta "för att du är kvinna"-kopplingen, det känns lite överkant att anta det) så är det fanimig pinsamt. Vem som än tyckte det var en bra idé kan ju jävligt gärna avsäga sig forumsrättigheter, tycker jag.

Dessutom är det tillåtet att rapportera PM till moderatorer, Radioaktiv. Det tycker jag klart du bör göra.

//Kraetyz har blivit automatiskt bannad för uttryckande av åsikt
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Blir så arg så han kokar lite inombords. Tänkte skriva något konstruktivt men klarar inte det just nu. Jag är nog lite för nära detta för att skriva om det för tillfället. Jag tänker därför mest bara hålla med.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kraetyz said:
Oavsett anledning till det här (jag gillar inte att dra den direkta "för att du är kvinna"-kopplingen, det känns lite överkant att anta det) så är det fanimig pinsamt. Vem som än tyckte det var en bra idé kan ju jävligt gärna avsäga sig forumsrättigheter, tycker jag.
Det är ju alltid bättre att tänka efter en stund innan man lägger skuld.

Men faktum är ju också att det finns ett massivt näthat mot kvinnor som uttalar sig om genus, om sex, om nörderi, om främlingsfientlighet, sexism eller privelegier. Misogyni finns på riktigt.

Är man kvinna och nörd får man hat:
http://www.newstatesman.com/culture/2012/11/nerds-stop-hating-women-please
Är man kvinna och granskar fascism får man mordhot och våldtäktshot: http://www.aftonbladet.se/kultur/article15960057.ab

Är man kvinna och visar att man vet något, att man har en kompetens, kan spela CS (källa: vrållådan) eller kommer in och tallar på de här sfärerna en del vill ha för sig själva så tycks det som man kan räkna med att få kommentarer som syftar till att kränka, förlöjliga eller sätta på plats.

Visst, vi vet inte vad som motiverat just det här PM:et eller ens vad som står i det, men vi kanske ska ta den diskussionen i vilket fall? Det här är ju ett ihållande mönster, kanske framförallt på nätet. Att tro att vårat forum skulle vara immunt mot det, hur gemytligt det än må vara, vore naivt. Hur vill vi ha det på vårat forum?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Låter fjantigt. Det du skrev var och är inte på något sätt mer stötande än vad andra skrev. Vill dock påpeka att jag inte tyckte något som skrivits var stötande, allt tycktes tämligen harmlöst enligt mig.

Dock kan jag inte utan att se PM som skickades uttala om jag tror eller tycker att det kan finnas en vinkling mot genus eller diskriminering i det.

Säker på att personen inte trollar dig eller försöker vara rolig? Som sagt är det svårt att ha en åsikt utan att ha sett något av meddelandets innehåll.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag är också sjukt nyfiken på läsa det där förbålda pm:et du fick :gremsmile:

I övrigt kan jag bara hålla med övriga talare, du har inte gjort nåt fel.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Nu vill jag inte vara den som är kritisk men är det säkert att du fick kritiken i PM:et för att du är tjej? Tycker nämligen det kan vara aningen missriktat att anta det som kritik baserad på kön om det inte påpekas eller insinueras i meddelandet. Undrar främst eftersom det verkar som att folk är övertygade att det handlar om det men jag (och de andra i tråden?) har inte läst PM:et så vi har ju inte en aning om det faktiskt är så.

I övrigt så tycker jag att polisandet ska skötas av moderatorer. Folk som har problem med andras inlägg kan med fördel antingen påpeka det i resonlig ton i tråden eller ännu hellre faktiskt ta upp det med en moderator.

Oavsett är det tråkigt att du ska få till svars för moralpredikande i en tråd där du är långt ifrån är ensam att snacka om fetischer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Laowai said:
Jag kan utan att läsa tråden säga att både jag och Troberg gav tips som är potentiellt mycket farligare än de som du kom med, och inte fan har iallafall jag blivit tillsagd (i pm iallafall).
Ingen har klagat på mig heller. Och, innan någon gör det, så kom ihåg att jag noga påpekade SSC (Safe, Sane Consensual).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Alltså, jag tycker hela tråden varit väldigt gemytlig och mysigt ofördömande, och Radioaktivs inlägg är inget undantag, tvärtom, de var över medel.

Jag antar att PMet inte kom från en moderator (åtminstone inte i egenskap av en sådan). I så fall, ignorera det. Du är inte ansvarig för någon annans sexualneuroser.

Sedan är det lite svårt att kommentera när man inte har alla detaljer och vet vad personen störde sig på.

Kanhända var det rävöronen och rävsvansen som kan ha tolkats som ett försök till mind-control på Krille, och, tja, även om det inte var menat så så har du nog honom stadigt på kroken, bara att veva in... :gremsmile:

(Hoppas ingen tar illa upp, Krille brukar själv skämta om tjejer med rävsvans och rävöron, så jag gissar att han är OK med det.)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Orkar inte läsa igenom hela tråden men jag antar att du fick skit för dina bdsm förslag. Jag tror du fick skit för att du var så direkt och jag antar att det gällde den lista du ställde upp vilket gjorde det mer sakligt än många andra inlägg. Det var inte "inlindad" i nåt fluff vilket fick vederbörande att reagera och jag tror inte ett skit på att det har mitt ditt kön att göra.

Vad jag däremot tycker är viktigare är den idiotiska moralpanik det råder då det gäller sex. Under 2000 talet har hbt blivit PK och till och med inne. Det var inte många sekler sen hbt männiksor definierades som psykiskt sjuka. BDSM människor lär ha blivit av med den stämpeln i början av 2000-talet. Hur sjukt är inte det? Därför att:

Var och en får göra precis vad hen vill innan för sina egna dörrar så länge de inte skadar någon.

Ska jag säga det igen? OK!

Var och en får göra precis vad hen vill innan för sina egna dörrar så länge de inte skadar någon.

På den tiden jag chattade och chatt var det nya heta linjen (folk <30 - googla) så fanns det chatträffar (som våra forumträffar) och där stötte jag på en hel del olika människor med olika smak för att uttrycka sig milt. Först blev jag perplex men ju mer jag hängde med dem på chatten och irl desto mer insåg jag att de må gilla saker jag kan ställa mig undrande till men det är väl deras sak? Sex är något som fortfarande är gratis och ofarligt om man tänker sig för. Varför ska en person som gillar lack undanhålla det? Och varför får hbt människorna en hel parad medan gummifetishisterna som nån föreslog i tråden får hemlighålla sin fetisch för sina regnkläder?

Anna blir upphetsad av att hennes kille smeker henne i nacken och viskar att han älskar henne i hennes öra medan solen sakta går ner över grannöarna och en koltrast sjunger helt stilla över deras takås. Anna och Micke förenas i en mjuk mjuk kyss.

Therese drar sakta på sig sina höga stövlar av lack och känner redan värmen i kroppen. Henrik ligger naken i hennes säng och börjar känna en lätt välkommen rädsla för sin tjej och vet att hon snart kommer äga 100% av hans kropp och själ och gör han inte som hon säger kommer han uppleva smärta.

Anna blir upphetsad. Therese blir upphetsad. Deras killar blir upphetsade. Alla är med på det. Varför är det ena värt ett PM och det andra inte? Herre gud. Det är som att slå 1T20 under FV eller friforma. Vi upplever samma tillfredställelse men har olika sätt att uppnå det på. Och det är det ju ingen som argumenterar om. Eller jo... det är ju faktiskt det vi gjort i snart 15 år...

Så Radioaktiv... Jag fattar inte att du fick en tillsägelse. Även om du sagt att "Jag själv är sadist och det innebär yada" så ska du inte ha en tillsägelse. Om det är du och din läggning och ska du aldrig skämmas för den. Jag vill också se pmet i sin helhet. Jag kanske är ute och cyklar men jag tror inte det beror på ditt kön utan att du var så direkt och personen ifråga ansåg det stötande efter vissa riktlinjer på forumet. Att anse sexuell läggning stötande är 40-tal och så jävla tröttande...

Förlåt men jag tycker det.

/Niklas som undrar om han ska förvänta sig ett PM...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det var väl bra att du fick en förklaring på vad du skrev, utifall att du drabbats av minnesförlust? :gremsmile:

Nej men seriöst, eftersom jag inte läst PMet eller har någon större insikt i det hela, annat än det jag tyckte mig snappa upp i lådan i går när jag inte tittade på Community, så har jag svårt att bedöma en lämplig reaktion. Så det jag säger nu baseras enbart på informationen i ditt startinlägg här nu då.

Antingen svarar du på PMet med ett "Stick och brinn, gubbstånkare", skickar PMet till en moderator pga hobbymoderering (eller annat regelbrott) eller så skiter du i meddelandet och avfärdar avsändaren som en mupp. Jag skulle yrka på nummer två.

Sen varför ju du fick en tillsägelse av en användare för det där är ju lite underligt. Det är svårt att säga utan att veta vad som föregick i användarens huvud vid tillfället, men det luktar lite unket måste jag säga.
Nä, den bästa kursen är nog att fortsätta som du gjort tidigare. Låt inte ett stolpmongo sabba för dig.


Storuggla, teflongäss vore bra för matlagning
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Niklas73 said:
Orkar inte läsa igenom hela tråden men jag antar att du fick skit för dina bdsm förslag. Jag tror du fick skit för att du var så direkt och jag antar att det gällde den lista du ställde upp vilket gjorde det mer sakligt än många andra inlägg. Det var inte "inlindad" i nåt fluff vilket fick vederbörande att reagera och jag tror inte ett skit på att det har mitt ditt kön att göra.

Vad jag däremot tycker är viktigare är den idiotiska moralpanik det råder då det gäller sex. Under 2000 talet har hbt blivit PK och till och med inne. Det var inte många sekler sen hbt männiksor definierades som psykiskt sjuka. BDSM människor lär ha blivit av med den stämpeln i början av 2000-talet. Hur sjukt är inte det? Därför att:

Var och en får göra precis vad hen vill innan för sina egna dörrar så länge de inte skadar någon.

Ska jag säga det igen? OK!

Var och en får göra precis vad hen vill innan för sina egna dörrar så länge de inte skadar någon.

På den tiden jag chattade och chatt var det nya heta linjen (folk <30 - googla) så fanns det chatträffar (som våra forumträffar) och där stötte jag på en hel del olika människor med olika smak för att uttrycka sig milt. Först blev jag perplex men ju mer jag hängde med dem på chatten och irl desto mer insåg jag att de må gilla saker jag kan ställa mig undrande till men det är väl deras sak? Sex är något som fortfarande är gratis och ofarligt om man tänker sig för. Varför ska en person som gillar lack undanhålla det? Och varför får hbt människorna en hel parad medan gummifetishisterna som nån föreslog i tråden får hemlighålla sin fetisch för sina regnkläder?

Anna blir upphetsad av att hennes kille smeker henne i nacken och viskar att han älskar henne i hennes öra medan solen sakta går ner över grannöarna och en koltrast sjunger helt stilla över deras takås. Anna och Micke förenas i en mjuk mjuk kyss.

Therese drar sakta på sig sina höga stövlar av lack och känner redan värmen i kroppen. Henrik ligger naken i hennes säng och börjar känna en lätt välkommen rädsla för sin tjej och vet att hon snart kommer äga 100% av hans kropp och själ och gör han inte som hon säger kommer han uppleva smärta.

Anna blir upphetsad. Therese blir upphetsad. Deras killar blir upphetsade. Alla är med på det. Varför är det ena värt ett PM och det andra inte? Herre gud. Det är som att slå 1T20 under FV eller friforma. Vi upplever samma tillfredställelse men har olika sätt att uppnå det på. Och det är det ju ingen som argumenterar om. Eller jo... det är ju faktiskt det vi gjort i snart 15 år...

Så Radioaktiv... Jag fattar inte att du fick en tillsägelse. Även om du sagt att "Jag själv är sadist och det innebär yada" så ska du inte ha en tillsägelse. Om det är du och din läggning och ska du aldrig skämmas för den. Jag vill också se pmet i sin helhet. Jag kanske är ute och cyklar men jag tror inte det beror på ditt kön utan att du var så direkt och personen ifråga ansåg det stötande efter vissa riktlinjer på forumet. Att anse sexuell läggning stötande är 40-tal och så jävla tröttande...

Förlåt men jag tycker det.

/Niklas som undrar om han ska förvänta sig ett PM...

Verkligen ett sjukt bra inlägg.
Väl skrivet, +1 och props som attan.
 
Top