Känslomässiga sannolikheter

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Misslyckas du med ditt slag för båge? En plötslig kastvind tar pilen, sikten skyms plöstligt, du hör något tungt kliva bland träden bakom dig och avvaktar under tystnad etc.

I inget av dessa fallen är bågskytten med 90% på båge en klant. Och i vissa fall leder det till nya situationer.
Det här använder jag väldigt mycket när jag spelar actionrollspel där rollpersonerna är hjältar. Det är aldrig rollpersonens fel, utan yttre omständigheter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det känns som det nästan varit en standard i alla spelgrupper jag spelat sen 2010 och framåt att om man tex smyger som grupp så slår hen som har lägst fv i smyga för hela gruppen. Det krävs då bara ett slag, nackdelen blir ju iofs att det kan kännas orättvist för Olle vars karaktär har 90% i smyga när Kalle som har 25% slår och misslyckas .
Jag kör tvärtom. Den som är bäst slår och så assisterar den personen de andra. Samma princip som ett Historia-slag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig känns det rimligare att den svagaste länken fuckar upp för alla andra än att den starkaste länken skänker av sin skicklighet i att smyga till övriga rp.

Hur hjälper man för övrigt nån att smyga . Går man brevid och säger sätt foten där , trampa inte på den pinnen , huka bakom busken där , håll andan när vakten går förbi . Det känns inte rimligt
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Hur hjälper man för övrigt nån att smyga . Går man brevid och säger sätt foten där , trampa inte på den pinnen , huka bakom busken där , håll andan när vakten går förbi . Det känns inte rimligt
Man smyger före och vinkar fram de andra när vakten har gått förbi.
Man pekar ut de knarrande golvplankorna.
Man drar tillbaka sin klumpiga kompis som var nära att kliva ut i korridoren där övervakningskameran finns.
Man täcker över den färgglada jackan med en svart filt.
Man kastar en sten som skickar vakten i en annan riktning efter att kompisen gett ljud ifrån sig.
etc.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Man smyger före och vinkar fram de andra när vakten har gått förbi.
Man pekar ut de knarrande golvplankorna.
Man drar tillbaka sin klumpiga kompis som var nära att kliva ut i korridoren där övervakningskameran finns.
Man täcker över den färgglada jackan med en svart filt.
Man kastar en sten som skickar vakten i en annan riktning efter att kompisen gett ljud ifrån sig.
etc.
Blades in the Dark har ju en rätt snygg mekanisk lösning på det, där det bästa slaget räknas för hela gruppen – men en utvald "ledare" för handlingen tar Stress för varje person som misslyckas med sitt slag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man smyger före och vinkar fram de andra när vakten har gått förbi.
Man pekar ut de knarrande golvplankorna.
Man drar tillbaka sin klumpiga kompis som var nära att kliva ut i korridoren där övervakningskameran finns.
Man täcker över den färgglada jackan med en svart filt.
Man kastar en sten som skickar vakten i en annan riktning efter att kompisen gett ljud ifrån sig.
etc.
Sant jag var nog fast i att hur hjälper man nån att smyga fysiskt in the situation och tänkte inte på omkringliggande faktorer som att man kan avleda vakter osv . Liksom lite att hur hjälper man nån med att köra fordon, sitter man i knäet på hen och gasar och växlar och styr
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Sant jag var nog fast i att hur hjälper man nån att smyga fysiskt in the situation och tänkte inte på omkringliggande faktorer som att man kan avleda vakter osv . Liksom lite att hur hjälper man nån med att köra fordon, sitter man i knäet på hen och gasar och växlar och styr
Om man bara ska köra till ICA och handla är det svårt att föreställa sig vad medhjälparen gör (annat än påpekar när man kommer för nära under en fickparkering), men vi antar att färdighetsslaget bara slås i mer spännande situationer, som en biljakt, då det kan vara till hjälp att ha någon som håller utkik, till exempel.

Tillägg: Kartläsare i rally är tydligen en viktig grej.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Man smyger före och vinkar fram de andra när vakten har gått förbi.
Man pekar ut de knarrande golvplankorna.
Man drar tillbaka sin klumpiga kompis som var nära att kliva ut i korridoren där övervakningskameran finns.
Man täcker över den färgglada jackan med en svart filt.
Man kastar en sten som skickar vakten i en annan riktning efter att kompisen gett ljud ifrån sig.
etc.
Även om jag gillar uppslagen till hur en kan hjälpa varandra att smyga (stress-mekaniken från Blades in the dark, som @ceruleanfive tar upp, verkar också smart), föredrar jag att den som är sämst slår eftersom det uppmuntrar till planering och arbetsfördelning. Gruppen kan skicka fram smygaren för att reka hur det ser ut längre fram, exempelvis.

Samtidigt håller jag med dig (egentligen i den gamla tråden) om att det är lite skumt att lika resultat mellan Speja och Smyga ska leda till upptäckt. Där kör jag nog tvärtom, men det beror också på situation.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Samtidigt håller jag med dig (egentligen i den gamla tråden) om att det är lite skumt att lika resultat mellan Speja och Smyga ska leda till upptäckt. Där kör jag nog tvärtom, men det beror också på situation.
Jag gillar hur det funkar i Stormbringer. Lyckat slag för Gömma sig innebär att man inte upptäcks av folk som inte letar aktivt, och folk som letar aktivt får slå för Söka för att hitta en. Misslyckat slag för Gömma sig innebär att man automatiskt upptäcks av folk som letar aktivt, och att även folk som inte letar får slå för Söka för att se om de ser en ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Just för smygande gillar jag lite hur År 0 gör där någon som lyckas bra och får extra framgångar kan ge bort extra framgångar till de andra i gruppen.

Man kan till och med ge bort alla framgångar (Tror jag, om inte det var en husregel) så att man offrar sig själv för att hjälpa nån annan.

Det blir ju en del tärningsslag då, förvisso. Men alla kan slå på en gång och sen listar man ut hur allt hänger ihop.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Ett liknande ämne (så kanske OT) är om flera i gruppen slår samtidigt.

Säg att vi har 4 hober.
Alla vet att hober är som tjuvaktiga skator som gillar guldringar och kristallkulor, så 4 halvlängdstjuvar.
Säg att hoberna har 75 % i alla relevanta tjuvfärdigheter.
Om en hob ska dyrka ett lås kommer han lyckas 3 gånger av 4.

Men säg att hoberna ska gömma sig bakom ett träd från en ringvålnad.
Nu måste samtliga hober lyckas och chansen för det är 0,75*0,75*0,75*0,75 = 32 %

Säg nu att hoberna letar efter något, t.ex en borttappad ring.
Nu räcker det om en av hoberna lyckas: 1-0,25*0,25*0,25*0,25 = 99,6 %

Hur ofta i era spelgrupper får flera rollpersoner slå för samma sak?
Jag tror att detta är betydligt vanligare i DnD/OSR-liknande spel där rollpersonsgruppen är sammansvetsad och man gör det mesta tillsammans. Medan i utredningsspel, som CoC, är det vanligare att man delar gruppen och varje enskild rollperson följer olika ledtrådar.
Jag hade en SL som var så frustrerad över detta att han införde husregeln att om flera i gruppen gjorde samma sak slog man bara ett slag för hela gruppen.
Alltså, vi hade problem med detta på 90-talet. Jag hade lite utgått ifrån att alla rollspel skrivna de senaste 20 åren eller så hade löst detta. Om detta är något som fortfarande dyker upp i moderna spel måste jag säga att det är ett fruktansvärt underbetyg för alla tradspelsdesignrar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det normala när hela gruppen skall smyga är väl att man gör ett grupptest? Eller?
Menar du att ”grupptest” är en etablerad term och lösning? För ovan tas ju flera varianter av lösningar upp (bästa slår, sämsta slår, en slår och kan dela med sig av sin framgång till de andra som också slår, etc).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Alltså, vi hade problem med detta på 90-talet. Jag hade lite utgått ifrån att alla rollspel skrivna de senaste 20 åren eller så hade löst detta. Om detta är något som fortfarande dyker upp i moderna spel måste jag säga att det är ett fruktansvärt underbetyg för alla tradspelsdesignrar.
Alla spel har inte löst detta. Vissa spel är dessutom så usla att lösningar som ”den bästa slår” tar ifrån resten av rollpersonernas chanser att förbättra sig i färdigheten, eftersom vissa regelsystem är så uselt designade att man bara kan bli bättre i färdigheter man använder.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Menar du att ”grupptest” är en etablerad term och lösning? För ovan tas ju flera varianter av lösningar upp (bästa slår, sämsta slår, en slår och kan dela med sig av sin framgång till de andra som också slår, etc).
Grupptest är något som används i DnD som jag fått en uppfattning ligger oldtimer varmt om hjärtat.

Från players handbook ----To make a group ability check, everyone in the group makes the ability check. If at least half the group succeeds, the whole group succeeds. Otherwise, the group fails.
 
Top