Känslomässiga sannolikheter

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nja, vänta nu. Om jag är dålig på schack får jag stryk och partiet är slut. Är jag "dålig" på att rollspela är jag fortfarande med och bidrar till äventyret. Om jag klantar till varje scen kanske jag rentav bidrar med! Och är mina med (inte mot-) spelare skickliga så kan de lyfta mig och min insats. Så jag tror inte den liknelsen funkar.
Jag sa inte att schack och go var bra liknelser, bara att de var bättre liknelser än fia med knuff. :)

Dessutom finns det ju många sorters skicklighet inblandad i rollespel - social, skådespelarförmåga, fantasi, system mastery. Här verkar bara en specifik pusselbit hamna i fokus? Hur hjälper man de som är usla på regler?
Det är därför det är svårt, ja t.o.m. omöjligt att att mäta:
Säg att vi har tre spelare: en är jättesocial, en är jättebra skådespelare, en har har jättemycket fantasi. Vem är bäst?
Men även om det inte går att mäta är vi överens om att vissa är mer sociala, vissa är bättre skådespelare och att vissas fantasi är helt fantastiskt.
Alltså är vi överens om att det finns skillnader mellan olika rollspelare. :)

Men pudelns kärna kommer vi till först med din liknelse med konst och skapande ämnen, som jag tycker är mycket bra. Rollspel är ju först och främst ett kreativt spel. Om det är fia med knuff så är det ett fia med knuff där man målar om spelbanan och hittar på egna spelpjäser. Visst är Michelangelo - eller kanske bättre här Caravaggio - en överlägsen konstnär. Men innebär det att ingen annan skall försöka måla? För det är ju tanken här, att ersätta det kreativa sociala elementet med regler. Jag förstår tjusningen i det för de som är vassare på system mastery, men du ser själv att det snabbt blir orättvist.
Jag menar inte att Cavaggio är så bra att han får folk att sluta måla p.g.a. mindrevärdeskomplex.
Tvärtom hävdar jag att han inspirerar andra att börja måla. :)

Tanken är inte att ersätta det kreativa sociala med regler.
Tanken är att erbjuda olika rollspel: BÅDE rollspel UTAN regler OCH rollspel MED regler.
Vissa tycker om att simma på djupt vatten, andra tycker om att vara nära stranden där de bottnar - ingen är bättre/eller sämre för det och bägge har sin fulla rätt att simma på det sätt de tycker är roligast.

Det kan låta som jag säger mot mig själv:
Först säger jag att det finns bra/dåliga spelare, sedan säger jag att alla är olika.
Det finns ingen motsägelse här.
Vad jag säger är att alla ska känna sig välkomna. Även de som inte är bra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Grupptest är något som används i DnD som jag fått en uppfattning ligger oldtimer varmt om hjärtat.

Från players handbook ----To make a group ability check, everyone in the group makes the ability check. If at least half the group succeeds, the whole group succeeds. Otherwise, the group fails.
Det är min favorit-metod på grund av:
  • Spelare med höga FV "hjälper" de med låga. Det är alltså inte bortkastat att ha 90%.
  • Alla inblandade får rulla tärning och aktivt delta.
 
Top